Selecteer een pagina

Asetek stuurwiel: Welk model past bij jou?

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

In het topsegment van sim-racing zijn er een aantal merken die zich al een tijdje aan het ontwikkelen zijn. De populairste die mij te binnen schieten zijn Simagic, Simucube en Fanatec. Dit segment is vrij competitief in de zin dat elke fabrikant de grenzen van de technologieën op de markt probeert te verleggen door innovatieve en vooral dure producten aan te bieden.

Er zijn echter ook andere jonge merken die een deel van de topklasse sim-racing markt willen, zoals Moza Racing enAsetek SimSports. Van Moza kunnen we zeggen dat het bedrijf letterlijk uit het niets is gekomen, maar desondanks indruk op ons heeft weten te maken met zijn eersteklas producten, in het bijzonder zijn R21 die 21 nm koppel ontwikkelt. Maar voor Asetek is het een ander verhaal. Fans van custom pc’s zullen ongetwijfeld denken dat deze naam bekend klinkt, en dat is ook zo. Asetek is zonder twijfel wereldleider op het gebied van waterkoeling, en is dat al een hele tijd. Het Deense bedrijf heeft een lange lijst patenten op pompen, CPU- en GPU-blokontwerp, koellichamen, buizen en al het andere dat ook maar iets te maken heeft met waterkoeling. Het is simpel: alle merken die AIO’s aanbieden (CoolerMaster, Be Quiet, Corsair, NZXT, etc.) gebruiken Asetek patenten en blauwdrukken voor hun producten.

Om zijn klantenportfolio te diversifiëren, en ook omdat de baas van het bedrijf een fan is van autosport, heeft het Deense bedrijf zich onlangs in de race geworpen voor randapparatuur voor sim-racing. Omdat het Asetek aan ervaring ontbrak, is het een partnerschap aangegaan met Granite Device, het bedrijf dat eigenaar is van het merk Simucube, en dit partnerschap houdt in dat kennis en toegang tot een aantal Simubube-technologieën, waaronder QR, worden gedeeld.

Vandaag de dag heeft Asetek SimSports 3 productreeksen: De Prima voor het instapmodel, Forte voor het middensegment en Invicta voor het topsegment. Elk gamma heeft zijn eigen randapparatuur, met uitzondering van de Invicta, die het stuurwiel van de Forte gebruikt omdat er geen topstuur beschikbaar is. Maar het Deense merk is van plan om deze situatie vrij snel recht te zetten. In wat volgt laat ik je kennismaken met de wielen die momenteel verkrijgbaar zijn bij Asetek, geef ik je mijn mening over de wielen en wijs ik je in de richting van welk wiel je het beste kunt kiezen voor jouw rijstijl.

Asetek SimSports shuttlekranen

Momenteel heeft de Deense fabrikant van sim-race-randapparatuur slechts 2 complete stuurwielen in zijn assortiment: De Prima en de Forte. Er zijn echter lege wielen die kunnen worden uitgerust met een Button Box, of een knoppenmodule als je dat liever hebt. Hierdoor kan de fabrikant een vrij breed assortiment wielen aanbieden, zonder een Fanatec-achtige catalogus te creëren met meer dan 20 verschillende wielen.

Het belangrijkste doel van het aanbieden van lege wielen en knopmodules is volgens mij om de R&D-kosten te drukken en toch een redelijk bereik aan te bieden.

La Prima stuur

Ontwerp

Het ontwerp van het La Prima stuurwiel is dus vrij standaard voor de GT/Formule-categorie. De rechthoekige vorm is open aan de onderkant, met handvatten die niet aansluiten aan de voorkant. Dit maakt ze ergonomischer, vooral omdat ze vrij groot zijn.

Aan de voorkant zit een aantrekkelijk frontpaneel van geborsteld aluminium met knoppen en regelaars. De kleur is Gun Metal, met een paar oranje accenten op de knoppen. Over het algemeen vind ik dit stuur mooi.

Assemblage op maat

De vliegwielen van Asetek gebruiken een versie van de Quick Release van Simucube. Het stuurwiel schuift dus in de basis en deze QR zorgt voor een zeer solide verbinding, zonder te buigen of te bewegen.

Productie en afwerking

Het eerste stuurwiel van Asetek heeft een composietstructuur met een aluminium frontplaat. Composiet is een sjiek, ingewikkeld woord dat aangeeft dat de structuur van het stuur plastic versterkt met koolstofvezel gebruikt. Ik ben geen fan van plastic op een stuur dat meer dan €400 kost, maar dat is de keuze van de fabrikant.

Ik heb niet veel te zeggen over de afwerking, behalve dat die bijna perfect is. De structuur is perfect, zonder bewerkingsfouten of bramen. Dit kan echter niet van alle knoppen gezegd worden, tenminste niet van allemaal. Sommige van deze stuurwielen, die overigens 12 zijn met schakelaars en encoders, zijn een beetje lastig te gebruiken. Ik weet niet of het een probleem is met de tolerantie van de knoppen of een mechanisme dat een beetje te hard is, maar het is in elk geval een beetje plakkerig. Het is niet slecht, maar je moet er wel even aan wennen.

Omgaan met het stuurwiel

De grip op het La Prima stuurwiel is super, grotendeels dankzij het feit dat de handgrepen zwevend zijn. Het wiel is open aan de onderkant, met vrij grote handgrepen die ook de grip en ergonomie verbeteren.

De bedieningselementen zijn handig tegenover het stuur geplaatst, zodat je er midden in een race gemakkelijk bij kunt. Hetzelfde geldt voor de 2 peddels aan de achterkant: ze passen perfect onder je handen en hebben de juiste grootte.

Het Forte-stuurwiel

Ontwerp

Asetek Forte bundel

Het Asetek Forte stuur heeft hetzelfde ontwerp als de La Prima, met alleen opmerkelijke verschillen in het frontpaneel en de bedieningselementen. Deze keer hebben we een frontplaat van koolstofvezel, met oranje accenten aan de voorkant. De oranje kleur is vrij licht, in tegenstelling tot sommige onderdelen op de pedaalborden van Asetek.

Voor de rest zijn de afmetingen hetzelfde, met een diameter van 29 cm, de vorm is hetzelfde, er zijn een paar schakelaars meer en alle knoppen/bedieningen hebben dit keer achtergrondverlichting. Over het geheel genomen verbetert het Forte-stuurwiel enigszins het premium design van La Prima, terwijl het vrijwel identiek blijft.

Assemblage op maat

Aan de achterkant vinden we dezelfde QR die gebruikt wordt op de basissen van Asetek, namelijk degene die veel lijkt op Simucube. De montage is eerlijk gezegd hetzelfde: je lijnt de QR uit en plaatst hem op zijn plaats.

Productie en afwerking

De Forte gebruikt dezelfde plastic structuur – sorry, ik bedoel composiet – met een laag koolstofvezel op de voorplaat. Het is zeer goed gemaakt, afgewerkt tot een hoge standaard, zonder gebreken, vertragingen of iets anders. Het moet gezegd worden dat Asetek zich richt op het premium sim-racing segment, en haar producten moesten dit weerspiegelen om geloofwaardig te zijn.

Het enige kleine probleem dat ik kan vinden met dit stuurwiel is de bediening. Sommige knoppen, vooral de schakelaars, blijven soms haken bij gebruik. Het is hetzelfde verhaal als met het La Prima stuurwiel, wat mij vertelt dat het een probleem is met de onderdeeltolerantie. Ik kan het mis hebben, maar een stuurwiel van bijna €700 moet perfect zijn, vind je niet?

Omgaan met het stuurwiel

De bediening van de Forté is identiek aan die van de La Prima, wat wil zeggen uitstekend. De handgrepen zijn open aan de onderkant en geven een zeer goede grip op het stuur, vooral omdat ze groter zijn dan die van de concurrentie van Fanatec of Moza. Je hebt het gevoel dat je een goed stuur in handen hebt, een stuur dat niet wegglijdt of na verloop van tijd ongemak veroorzaakt.

De knoppen/bedieningen zijn ook uitstekend doordacht en geplaatst. Alles past perfect in je hand, of eigenlijk in je vingers. Bovendien hebben we op de Forte bedieningselementen met verlichte labels, wat het gebruik van het stuur veel aangenamer maakt. Er zijn echter maar 2 peddels aan de achterkant, en dit zal fans van duurraces, GT of zelfs F1 benadelen.

Naakte ruches

Aangezien het assortiment stuurwielen van Asetek erg smal is, met 2 modellen die vrijwel identiek zijn, biedt de Deense fabrikant naakte wielen aan, d.w.z. alleen de buitenste structuur van het stuur, zonder de voorplaat. Asetek verkoopt echter ook de faceplate, of knopmodule als je dat liever hebt, voor de La Prima en Forte serie.

Er zijn in totaal 6 kale wielen:

  • 2 volledig rond met een diameter van 33 cm en twee verschillende materialen: leer en een materiaal dat veel lijkt op alcantara, dat Asetek Comfort+ noemt. Deze twee stuurwielen zijn prachtig afgewerkt en bieden plaats aan de Button Boxes La Prima of Forte, de knoppenmodules. De prijs is €125 voor de leren versie en €169 voor de Comfort+ versie.
  • 4 stuurwielen met platte bodem en een diameter van 33 cm, waarvan er 2 aan de bovenkant open zijn in Tesla Yoke-stijl. Voor de materialen hebben we leder en alcantara, met kleurencombinaties voor de eerste afwerking. Het is mooi, premium en ook erg ergonomisch met een diameter van 33 cm. Deze 4 wielen kosten €125, of je nu kiest voor een open of gesloten wiel.

Als aanvulling op deze reeks naakte stuurwielen biedt Asetek de Button Box La Prima en Forte voor respectievelijk €294 en €400. Deze modules zijn identiek aan de modules die worden gebruikt in de GT-stuurwielen van het merk en zijn ook nodig om het stuur compleet te maken.

Welke moet ik kiezen?

Het kiezen van een stuurwiel is vaak niet een kwestie van het meest visueel aantrekkelijke stuurwiel kiezen. Er zijn nog andere parameters die meespelen, zoals :

  • Voorkeur voor autosport. Sommige racers zweren bij GT en F1 en zullen daarom logischerwijs kiezen voor de standaard La Prima en Forte GT stuurwielen. Maar er zijn ook andere sim-bestuurders die veelzijdiger zijn met verschillende motorsportdisciplines en daarom de voorkeur zullen geven aan een rond of plat stuur zoals Asetek dat aanbiedt, met de bijbehorende knoppenmodule natuurlijk.
  • Het budget voor het stuurwiel. Ik wil niet dat je denkt dat alle sim-racers niet hetzelfde budget hebben voor hun setup, en dat daarom de prijs van een stuur hun keuze kan beïnvloeden. Om eerlijk te zijn, als je de producten van Asetek overweegt, is dat omdat je het je kunt veroorloven om een stuurwiel van bijna €700 te kopen. Bovendien biedt de Deense fabrikant een vrij goede mate van maatwerk met zijn kale wielen, en een compleet stuur kost je tussen de €420 en €570. Het is trouwens nog steeds goedkoper dan standaard GT/F1-wielen.
  • De gebruikte basis. Afhankelijk van de Asetek basis die je hebt, vooral als je voor La Prima hebt gekozen, kan de keuze van het stuurwiel invloed hebben op de force feedback die je voelt. Standaard GT/F1-stuurwielen wegen gemiddeld 1,4 kilo, en met het La Prima-onderstel zul je waarschijnlijk wat clipping ervaren. Als je kiest voor een aangepast stuurwiel met rondom of platte bodem en een knopmodule, verhoog je de kans op verzadiging van de motor, omdat deze wielen onvermijdelijk zwaarder zijn. Dit probleem doet zich niet voor bij Invicta of Forte bases, die krachtiger zijn en de clipping van een backhand zonder kleerscheuren aankunnen.
Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar