Assetto Corsa is een simracekolos waar veel gamers bij zweren. Dankzij het realisme, de meeslependheid, de compatibiliteit met sim-race-randapparatuur op zowel consoles als pc’s en het feit dat de modding-community zoveel nieuwe elementen heeft toegevoegd, is Assetto Corsa dé referentie op het gebied van sim-racen, en dat is begrijpelijk.
Van welk type race je ook houdt, je vindt altijd wel iets dat bij je past met Assetto Corsa en/of een van de bijbehorende mods. De studio achter de titel heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om ACC (Assetto Corsa Competizione) uit te brengen, dat zich specialiseert in GT-races en -competities, tot grote vreugde van GT-fans.
Op dezelfde golf heeft de studio zojuist de release van Assetto Corsa Rally aangekondigd, een titel die zich uitsluitend richt op deze competitie, en ik denk dat dat een goede zaak is, want er zijn niet zo veel rallygames op de markt, tenminste niet de realistische.
Assetto Corsa Rally wordt dus een soort spin-off, net als ACC, en moet half november beschikbaar zijn in early access. De vraagprijs van de studio is met €30 heel redelijk, aangezien ACC in verschillende online winkels te vinden is.
Onder de motorkap maakt Assetto Corsa Rally gebruik van Unreal Engine 5, wat garant staat voor een hoge visuele getrouwheid. Bovendien zou het realisme in Assetto Corsa Rally van topniveau moeten zijn, dankzij het feit dat de stages en circuits met laser zijn gescand en zelfs de auto’s van deze behandeling hebben geprofiteerd. Het resultaat zijn natuurgetrouwe, zeer realistische beelden.


Een ander punt dat tijdens de aankondiging werd genoemd, is dat het weer dynamisch zal zijn, wat een echte uitdaging vormt op bepaalde levels waar het kan regenen. De veranderende weersomstandigheden zorgen er ook voor dat de ondergrond verschillende gripniveaus vertoont, waardoor het realistische gedrag van de auto’s en het verraad dat je na elke bocht over je heen kunt krijgen nog verder wordt versterkt. Rallyrijden is een gevaarlijke mechanische sport, ook al zijn de auto’s al een tijdje erg veilig.
Het klinkt allemaal veelbelovend en meeslepend. Nu we het er toch over hebben: de studio heeft aangekondigd dat coureurs recht hebben op een copiloot die ze helpt de speciale levels in de wereld te trotseren, wat een extra laag realisme toevoegt. Je hoeft de bochten niet alleen te nemen, want je hebt iemand aan je zijde die je vertelt wat er komt, wat je moet doen en vooral, wanneer je het moet doen. Je kunt je ook wagen aan een YOLO-achtige race zonder op de instructies van de bijrijder te letten. Ik geloof zelfs dat veel coureurs en wereldkampioenen rally geen woord verstaan van wat hun bijrijder zegt. Jonglerend tussen bochten, sprongen en bomen, om nog maar te zwijgen van de verrassingen op de etappes, is het heel normaal om je te concentreren op wat voor je ligt, en ook op de auto, terwijl je de bijrijder negeert.


Volgens de studio zal Assetto Corsa Rally bij de lancering 10 officieel gelicenseerde auto’s hebben, waaronder de Alfa Romeo GTA 1300 Junior Gr.2 uit 1972, de Hyundai i20N Rally2 uit 2021 en ook de Citroën Xsara WRC uit 2001.
Er is al een trailer beschikbaar als je die wilt zien, met adembenemende beelden voor Assetto Corsa Rally. Early Access zal naar verwachting tussen de 12 en 18 maanden duren en dat is genoeg tijd om de studio en de spelontwikkelaar genoeg gegevens te geven om de ervaring te verfijnen en ons een sim-racetitel te geven om aan onze collectie toe te voegen. Ik kijk er echt naar uit om de titel in Early Access te testen en jullie te vertellen wat ik ervan vind.







0 reacties