Selecteer een pagina

Fanatec onthult de Podium DD en een ultra high-end pedalboard

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

21 okt 2025

Fanatec is al enkele jaren bezig met het vernieuwen van zijn assortiment, te beginnen met de lancering van de middenklasse ClubSport DD en DD+ bases. Met respectievelijk 12 nm en 15 nm constant koppel hebben deze twee bases veel sim-racers blij gemaakt, en het was tijd voor Fanatec om zijn topklasse Podiums een facelift te geven.

Tot nu toe maakten slechts 2 onderstellen deel uit van het Podium-gamma: de DD1 en DD2, met 20 en 25 nm piekkoppel. De rest was specifiek voor GT- en uithoudingsraces.

Vandaag heeft Fanatec een gloednieuwe liggende achtervork onthuld, de Podium DD, en bovenal een pedaal van topklasse, de Podium Pedals, een gloednieuwe toevoeging aan het assortiment.

Wat de basis betreft, deze heeft een ontwerp dat neigt naar de ClubSport DD, wat een verandering is ten opzichte van de basis die hij vervangt. De basis is kleiner dan die van de DD2, met aluminium vinnen die hem een nogal agressieve look geven en ook helpen om de elektromotor te koelen.

Over dat laatste gesproken, het stelt de basis in staat om 25 nm koppel te ontwikkelen bij constante snelheid, met 33 nm bij overshoot (of overboost). Dat is gewoon enorm voor sim-racing, maar deze basis is gericht op een zeer specifieke klantenkring. Bovendien is het apparaat uitgerust met FullForce-technologie voor zeer fijne details, met name dankzij het bredere gebruiksbereik van de elektromotor.

Het crankstel is gloednieuw en vooral sterk. Het crankstel is ontwikkeld in samenwerking met professionele rijders en bevat een gesmeed aluminium rempedaal, waardoor het bestand is tegen 200 KG aan kracht op de Load Cell. De Load Cell is gebaseerd op elastomeertechnologie die kan worden aangepast voor een korrelige remdruk en het juiste gevoel onder de voet.

Naast het rempedaal hebben we nog 2 pedalen voor het gaspedaal en de koppeling, die gemaakt zijn van aluminium, maar dit keer gegoten en bewerkt met CNC-machines. Deze twee pedalen zijn natuurlijk instelbaar wat betreft de kracht die nodig is om ze in te drukken en zijn onafhankelijk, en dit geldt ook voor de rem. Het is gewoon een prachtig sim-racing randapparaat en ik kijk er echt naar uit om het te testen om te zien wat het te bieden heeft in vergelijking met de ClubSport V3.

Laten we het even hebben over de prijs en beschikbaarheid. Wat betreft de prijs heeft Fanatec nog geen details gegeven, wat te verwachten is. Wat beschikbaarheid betreft, heeft het Duitse merk Q1 2026 aangekondigd, oftewel het eerste kwartaal van volgend jaar, wat ons maximaal 5 maanden geeft om deze twee nieuwe randapparaten in de winkel van de fabrikant en op onze setups te zien belanden.

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar