Selecteer een pagina

FoV-calculator

Het belang van het aanpassen van het gezichtsveld bij sim racen

Het gezichtsveld, vaak afgekort tot FOV, speelt een cruciale rol in hoe je de virtuele omgeving om je heen waarneemt. Het is de hoek waardoor je de actie op je scherm ziet. Een verkeerde FOV-instelling kan deze waarneming verstoren en het moeilijk maken om helemaal op te gaan in je favoriete racesimulators.

Door de FOV correct in te stellen, krijg je een realistischer perspectief en verminder je het gevoel van visuele vervorming wanneer je krappe bochten of lange rechte stukken neemt. Het doel is om natuurgetrouw te reproduceren wat je zou zien als je daadwerkelijk in een cockpit zou zitten. Een correct gekalibreerde FOV maakt het ook makkelijker om afstanden in te schatten en optimaal te reageren op situaties op het circuit.

Onze FOV-calculator: hoe werkt het?

Aan de slag met de sim race FOV calculator

Om de voordelen van onze FOV-calculator volledig te benutten, moeten een paar belangrijke metingen worden ingevoerd. Begin met het aangeven van de verhouding van je scherm, een bepalende factor die gekoppeld is aan de breedte en hoogte. De schermgrootte is dan nodig om de exacte FOV voor je hardwareconfiguratie te berekenen.

Vervolgens is het essentieel om de afstand in te voeren waarop je je bevindt ten opzichte van het scherm. Deze meting is vooral kritisch als je een drievoudig scherm of een gebogen scherm gebruikt, omdat het de algemene perceptie van de zichtbare ruimte aanpast.

Verschillende soorten schermen: enkelvoudig, drievoudig of gebogen

Configuraties variëren aanzienlijk tussen een enkel scherm, een drievoudig scherm en een gebogen scherm. Voor elk type scherm kunnen de gemeten criteria worden gebruikt om een optimale FOV-instelling te definiëren die de manier waarop je je voelt tijdens het racen radicaal kan veranderen.

In het geval van een drievoudig scherm moet rekening worden gehouden met de dikte van de randen (of bezel). Dit beïnvloedt hoe de beelden zich van het ene scherm naar het andere uitstrekken. Een gebogen scherm vereist invoer van de ‘krommingsstraal’, die helpt om de FOV aan te passen aan de best mogelijke projectiehoek rond de speler.

Op maat gemaakte instellingen voor elke racesimulator

Zodra al deze informatie in de ECU is ingevoerd, genereert deze direct de specifieke FOV-instellingen die nodig zijn voor een breed scala aan sim racegames. Van populaire titels tot niche sims, de calculator ondersteunt verschillende grafische engines en hun specifieke vereisten.

Een enorme tijdsbesparing voor elke race-simulatorfan! Geen handmatig geklungel meer om de juiste balans te vinden. Voortaan kun je bij elke mogelijke verandering van titel of zelfs hardware de FOV snel herberekenen, zodat de kwaliteit van de game constant en meeslepend blijft.

Zelfs nadat je de eerste FOV-berekening hebt gemaakt, moet je niet aarzelen om verdere aanpassingen te doen als dat nodig is. Hoewel het begin nauwkeurig is, is het legitiem dat sommige mensen andere kijkhoeken willen voor meer realisme of een sterke persoonlijke voorkeur.

Het kan ook de moeite waard zijn om verschillende trainingssessies uit te proberen om te zien hoe variabele licht- en weersveranderingen je waarneming beïnvloeden. Pas de FOV geleidelijk aan op basis van deze variabelen totdat je optimaal comfort bereikt.

Krediet: Rekenmachine ontworpen door Dinex86

Notez cet article

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar