Het is geen verrassing dat Moza Racing aanwezig is op Gamescom 2025 met nieuwe producten voor liefhebbers van sim-racing, met name fans. Moza’s meest recente beurs was op de Flight Sim Expo, waar de fabrikant een hele reeks randapparatuur voor luchtvaartsimulatie onthulde. Deze nieuwe catalogus is uitgebreid en is bedoeld om te voldoen aan de realismebehoeften van een breed spectrum van vliegtuigpiloten.
In de zomer is het Gamescom in Keulen, waar ontwikkelaars en uitgevers van videogames aankondigingen doen over hun nieuwe releases. De sim-racing markt wordt niet overgeslagen, want Moza was aanwezig op de 2025 editie, die loopt van 20 tot 24 augustus. Voor het Chinese merk is het het perfecte moment om nieuwe producten aan te kondigen, waaronder 2 nieuwe Direct Drive-onderstellen, een stuur en samenwerkingsverbanden met toonaangevende namen in de autosport.
Aankondigingen Moza Racing op Gamescom 2025
Het is inmiddels gebruikelijk dat de fabrikant van randapparatuur voor sim-racing nieuwe producten aankondigt tijdens Gamescom. Dit jaar hebben we het over 2 nieuwe Direct Drive-voeten die de concurrentie moeten opschudden, vooral aan de bovenkant van de markt, en ook over een stuur dat is ontwikkeld in samenwerking met niemand minder dan Porsche.
De Moza R21 Ultra en R25 Ultra True Torque

Laten we beginnen met de nieuwe DD bases die Moza heeft aangekondigd. De R21 Ultra heeft hetzelfde vermogen als de klassieke versie, 21 nm koppel, maar een nieuwe elektromotor die wordt ondersteund door een 21-bits magnetische encoder die 2 miljoen punten resolutie levert. Dat is gewoon enorm, vooral omdat de nieuwe vlakke-draadmotor van de laatste generatie het cogging-effect, of het schokken van het stuur, belooft te elimineren, wat virtuele bestuurders zou moeten bevallen.
De R25 Ultra True Torque is gloednieuw, met een elektromotor die 25 nm koppel levert en daarmee de concurrentie aangaat met Simucube en Asetek. True Torque-technologie meet het koppel in realtime via een gesloten feedbacklus en kan 10 nm koppel per milliseconde ontwikkelen. Het is echter niet bekend of de R21 Ultra zal profiteren van dezelfde Ultra Torque technologie.
Voor de rest is het ontwerp van de randapparatuur identiek, met een aluminium behuizing die is bewerkt met CNC-machines. Dit geeft het apparaat stevigheid en uitstekende warmteafvoer. Er is ook RGB op de basis, die kan worden geconfigureerd met behulp van Moza’s software.
Laten we afsluiten met de prijzen. De R21 Ultra kost €800 en de R25 Ultra €1000. Dat is een zeer concurrerende prijs, die andere merken zou moeten aanmoedigen om hun strategie te heroverwegen, vooral als deze twee Moza-basismodellen zeer goed blijken te presteren.
Het Porsche Sim Racing-stuur

Porsche staat op het menu bij Moza, met een samenwerking om een stuur te ontwikkelen dat officieel gelicenseerd is van de 911 GT3 RS. Het stuurwiel is gemaakt van koolstofvezel, met een volledig ronde vorm zoals je die op Porsche 911’s vindt. In feite doet het me denken dat alleen dit merk ronde wielen aanbiedt op zijn vlaggenschipmodel.
Het stuurwiel is gekoppeld aan een hub die alle bedieningselementen bevat, waarvan er in totaal 31 zijn. Dat betekent dat je veel in kaart moet brengen via Moza Pit House om de juiste configuratie te vinden. Moza heeft ook 4 of 6 magnetische peddels op de achterkant van het stuur geplaatst, en deze zijn gemaakt van gesmeed koolstofvezel.
Het laatste element van dit stuur is het scherm, dat bijna 3″ meet bovenaan de voorplaat. Het is in kleur en kan via Pit House ook worden geconfigureerd om telemetriegegevens weer te geven.
Toekomstige Moza Racing partnerschappen en andere aankondigingen
Het kwam voor ons als een grote verrassing toen Moza nieuwe samenwerkingen aankondigde met Mercedes-AMG en MotoGP. Voor het merk met de ster is het logisch omdat Moza sim-racing randapparatuur ontwikkelt en op de markt brengt, en de AMG producten zouden goed ontvangen worden door racers. MotoGP is echter een discipline op zich en heeft niets te maken met Moza’s vakgebied. Ik wacht op meer details over deze nieuwe samenwerkingen.
Wat de andere aankondigingen betreft, hebben we het over 2 stuurwielen: de Porsche Mission R (al aangekondigd) en de Lamborghini Revuelto, die we nog niet zo lang geleden hebben gezien.
0 reacties