Simagic GT Neo
Voordelen
- Gesmede koolstofversterkte kunststof structuur voor lager gewicht
- Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
- 4 peddels achter, waarvan 2 magnetisch
- Uitstekende ergonomie
Nadelen
- Geen voorpaneelscherm
Onze waardering: 9.6/10
Simagic is, net als Moza Racing, een sim-racemerk dat uit het niets is ontstaan en zich in een paar jaar tijd op de wereldmarkt heeft gevestigd als een must-have voor racers die op zoek zijn naar uitstekende producten.
Simagic houdt zich staande tegenover de concurrentie, ondanks het feit dat de catalogus met randapparatuur voor sim-racing verbleekt in vergelijking met bijvoorbeeld Fanatec. Het Duitse bedrijf biedt meer dan veertig stuurwielen in alle categorieën, terwijl Simagic er minder dan 10 heeft. Hetzelfde geldt voor Moza Racing, en de twee merken werken samen aan een breed scala aan apparatuur, waaronder een QR die is afgeleid van de D1-Spec.
Onder de stuurwielen die Simagic aanbiedt, hebben we de GT Neo, een GT- en Formula-stuurwiel, met de nadruk op de eerste motorsportcategorie. Dit stuur is gebaseerd op een ABS-structuur versterkt met gesmeed carbon en staat bij ons opgesteld voor een volledige test.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- GT/Formula-stuur, met een rechthoekige vorm en een diameter van 30 cm
- Rubberen handgrepen voor een goede grip
- 4 metalen peddels achter, 2 magnetisch en 2 progressief
- RevLED bovenaan het voorpaneel in 3 kleuren
- 14 bedieningselementen in totaal aan de voorkant van het stuur, waaronder 4 roterende encoders in het midden, 2 duimschakelaars, 5 rubberen knoppen aan elke kant en 2 funky schakelaars à la Fanatec
- QR afgeleid van de D1-Spec aan de achterkant, maar in een herziene versie dit keer, waardoor plaatsen en verwijderen wordt vergemakkelijkt
- 2 verstelbare pallets
- Compatibel met alle Simagic-bases op pc en SimPro Manager voor het toewijzen van knoppen
Ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van dit Simagic-stuurwiel. Ik moet toegeven dat de GT Neo een prachtig stuur is. Tussen de vorm, het gesmede carbon op de voorplaat en de plaatsing van de knoppen is dit stuur een genot om naar te kijken, vooral als je een setup hebt die van minimalisme houdt.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, maakt de GT Neo geen gebruik van gesmeed koolstofvezel voor zijn structuur. In plaats daarvan is het ABS, of plastic als je dat liever hebt, waaraan tijdens het gietproces stukjes gesmeed koolstof zijn toegevoegd. Eerlijk is eerlijk, het is prachtig en het misleidt het oog vrij gemakkelijk omdat het zo goed gedaan is.
De handgrepen zijn van rubber, niet van leer of alcantara. Maar ja, voor de prijs waarvoor dit stuur wordt verkocht, moesten concessies worden gedaan, en ik klaag niet, want het is premium.
Assemblage op maat
De montage van dit stuur is gebaseerd op de onlangs herziene QR van het merk. Deze Quick Release is nog steeds gebaseerd op de D1-Spec, net als die van Moza Racing, en de montage is net zo eenvoudig als voorheen.
Je trekt aan de rood/bordeaux ring en plaatst de QR op zijn tegenhanger aan de basiskant. Je hoeft je geen zorgen te maken over verbindingspennen, want de communicatie tussen de basis en het stuur verloopt draadloos. Je hebt alleen contactpunten om het stuur van stroom te voorzien, en die zijn verzonken op deze QR. In principe is er geen kans op beschadiging van het mechanisme, zoals bij sommige QR’s het geval is. Ik hou van de aanpak van Simagic en Moza, omdat het onnodige risico’s uitsluit die je een stuur of zelfs een basis kunnen kosten.
Productie en afwerking
Zoals ik al eerder zei, is dit stuur gebaseerd op een gesmede, met koolstofvezel versterkte ABS-structuur. Hoewel het er op het eerste gezicht uitziet als gesmeed koolstofvezel, is de GT Neo een overwegend kunststof stuurwiel. Dat is op zich geen probleem, tenminste niet als je de ervaring en intentie hebt om een kwaliteitsproduct te bouwen.
De knoppen zijn gemaakt van zacht rubber, net als de handgrepen. Ze voelen goed aan, zonder onaangenaam te zijn. Dat brengt ons bij de bouwkwaliteit. De GT Neo is in alle opzichten een prachtig gemaakt stuur. Toegegeven, de materialen zijn niet zo hoogwaardig als die van de andere stuurwielen van het merk, maar de kwaliteit van dit stuur is desondanks uitstekend.
De hele structuur heeft geen scherpe randen of uitstekende delen, geen verbuiging of andere gebreken. Het enige metaal dat visueel te vinden is op de GT Neo zit op de QR en de pallets.
Omgaan met het stuurwiel
De GT Neo heeft een diameter van 30 cm en een mooie rechthoekige vorm, waardoor hij perfect is voor racers met een passie voor GT-races, en trouwens ook voor Formula. Nou ja, het zal de occasionele F1-racer zijn, want er zijn niet zoveel bedieningselementen en het mist een scherm om de telemetriegegevens van de auto weer te geven.
Toch ligt de GT Neo niet minder lekker in de hand. De knoppen liggen heel dicht bij je handen en worden verlicht in RGB met aanpassingen via de software van Simagic. Alle knoppen zitten perfect onder je duimen en dat geldt ook voor de paddles aan de achterkant. De twee bovenste zijn magnetisch en de onderste zijn progressief. Je kunt ze via de software instellen voor koppeling, gas, rem, enzovoort.
Sensaties tijdens het spelen
Het is tijd voor een sim-racesessie met deze Simagic GT Neo. Allereerst is de rijpositie van het stuur 9H15, wat niet iedereen zal bevallen, zeker niet degenen die de voorkeur geven aan 10H10. Het grote pluspunt van de GT Neo is echter het comfort en de ergonomie.
De grote rubberen grips zijn gewoon uitstekend voor het racen met of zonder handschoenen, hoe lang de sessie ook duurt. Zelfs de randen van de grips zijn ontworpen om je superieur comfort te geven tijdens het hardlopen, waardoor vermoeidheid of enig ongemakkelijk gevoel vrijwel wordt geëlimineerd.
De indeling van de knoppen is perfect, zodat je ze midden in een race direct kunt vinden. Het duurt maar een paar minuten om je draai te vinden en dit gevoel wordt nog versterkt door de achtergrondverlichting van de knoppen en alle bedieningselementen op het voorpaneel.
Hoewel de GT Neo is gemaakt van gesmeed, met carbon versterkt kunststof, voelde ik geen enkele buiging in de structuur. Hij is solide in elke situatie, zelfs met krachtige Simagic DD liggende achtervorken zoals de Alpha en zijn 15 nm koppel.
Dat brengt ons tot slot bij de peddels. De afstand tussen de schakelpeddels is instelbaar, zodat je ze kunt aanpassen aan je rijvoorkeuren. Bovendien vind ik het magnetische systeem voor deze hendels erg goed, vrij soepel en niet te luidruchtig, zoals bij de concurrentie het geval is. De andere twee peddels, de progressieve, kunnen via de software van Simagic worden aangepast zodat ze kunnen worden gebruikt als koppeling, gaspedaal, rem, enz. Ze voelen net zo goed aan als de magnetische peddels.
Compatibiliteit
De GT Neo van Simagic is compatibel met alle bases van de fabrikanten, van de oude Alpha tot de nieuwe Alpha Evo. Wat betreft het platform is de GT Neo alleen compatibel met pc’s, en dat is niet zo verrassend moet ik zeggen.
Waar voor je geld
In Frankrijk en via distributeurs van Simagic vind je de GT Neo voor ongeveer €370, wat niet slecht is gezien de bouwkwaliteit, ergonomie en vooral de stevigheid. Toegegeven, de structuur is gemaakt van plastic versterkt met gesmeed koolstofvezel, maar zodra je het in je handen neemt en er je eerste rondjes mee rijdt op het circuit, merk je al snel dat de GT Neo een stuur is dat normaal meer dan €400 zou kosten.
Mijn oordeel
Ik heb niet veel te zeggen over dit stuur, behalve dat het gewoon uitstekend is, behalve misschien voor het weglaten van een scherm, wat het gebruik door F1-fans beperkt. Als je op zoek bent naar een van de beste GT-stuurwielen op de markt van dit moment, en voor heel weinig geld, dan is de Simagic GT Neo wat je nodig hebt. Het merk heeft de wereld opnieuw laten zien dat passie uitstekende producten kan ontwikkelen en leveren aan consumenten.
0 reacties