Selecteer een pagina

Asetek Invicta bundel : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Asetek Invicta bundel

Voordelen

  • Immersieve krachtfeedback met de 27 nm van de basis
  • Hydraulisch crankstel met een druk tot 100 bar
  • Stuur met koolstofvezel afwerking en open handgrepen

Nadelen

  • Rempedaal zeer moeilijk te gebruiken
  • Het stuurwiel in deze bundel is gebaseerd op dat van de Forte-serie

Asetek is de sim-racerace ingegaan en het merk wil de concurrentie aangaan met segmentgiganten als Simagic, Fanatec en zelfs Simucube. Het moet gezegd worden dat dit bedrijf, dat voornamelijk actief is op het gebied van waterkoeling, veel ervaring heeft op het gebied van CPU- en/of GPU-koeling. In feite domineert dit merk het segment met zijn CPU- en GPU-blokpatenten, zijn koellichamen en ook zijn pompen.

Vrijwel alle fabrikanten van AIO-waterkoeling, zoals Corsair, NZXT, Stil en nog veel meer, maken gebruik van de patenten en ontwerpen van Asetek. En dat zegt veel over de vaardigheden van het merk. Toch is sim-racing iets ingewikkelder dan waterkoeling, denk ik, en Asetek wil nog steeds een deel van de markt veroveren.

Het Deense merk heeft momenteel 3 assortimenten randapparatuur voor sim-racing: De Prima, Forte en Invictavoor respectievelijk instapmodel, middenklasse en topklasse. Elke serie heeft een Direct Drive-basis, pedalen en stuur. Wat de stuurwielen betreft, Asetek biedt er momenteel 2 aan, maar van wat ik op het internet heb kunnen vinden, wordt gezegd dat het merk bezig is met de ontwikkeling van een Invicta-stuurwiel. Hieronder laat ik je kennismaken met de ultra-premium apparaten van het Deense merk.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Directe aandrijvingsbasis die 27 nm koppel ontwikkelt
  • Forte stuur met een diameter van 29 cm en open handgrepen
  • Hydraulisch crankstel met THORP-technologie voor drukken tot 100 bar
  • 22-bits encoder gebaseerd op
  • 12 knoppen, 6 draaischakelaars, 2 schakelaars en 3 encoders op het frontpaneel voor het stuurwiel
  • QR op de achterkant van het stuur identiek aan die van Simucube
  • Crankset verkrijgbaar in S-versie en een ‘Clutch’-kit voor een extra koppelingspedaal

Ontwerp

Dus, ontwerp. Ik begin met die aan de basis. Het ontwerp van de Invicta is vrijwel identiek aan dat van de Forte, alleen groter, wat te verwachten is aangezien het beest 27 nm koppel levert. De carrosserie is volledig van aluminium, met overal vinnen om de motor te helpen koelen. Aan de voorkant bevat de cover de QR die identiek is aan die van Simucube met een sleufinstallatie.

Het stuurwiel is hetzelfde als dat van de Forte-serie, aangezien Asetek er nog geen heeft uitgebracht voor de Invicta, maar er wel aan werkt. Het ontwerp is mooi, met koolstofvezel aan de voorkant, alle bedieningselementen aan de zijkanten en grote, open handgrepen.

Laten we eindigen met de pedalen, die het tweede weerstandsstuk vormen. Over het geheel genomen is het Invicta crankstel geïnspireerd op de Forte, met mooie aluminium pedalen, een prachtig afgewerkte plaat en fel oranje accenten op bepaalde onderdelen. Het is gewoon prachtig, en zoals ik al zei bij de Forte bundeltest, is dit Invicta crankstel verkrijgbaar in een Pagani Huayra R versie!

GT DD PRO

Assemblage op maat

De Invicta basis biedt een groot aantal montagemogelijkheden, zowel van onderaf als van voren. De meeste chassis zullen rekening houden met de bevestigingen voor deze basis, maar probeer er een te vinden die ultrastevig is, want het juweeltje levert 27 nm koppel. Als je kiest voor montage aan de voorkant, heb je een beugel nodig die dit mogelijk maakt, of je kunt gaten rechtstreeks in je chassis boren op een afstand van 8,7 centimeter.

Het Invicta crankstel is ook gemonteerd op een frame, en wel een heel stijf frame. Het hydraulische systeem van dit apparaat kan tot 100 bar druk aan, en dat is gewoon enorm. Je kunt de hoofdplaat van het crankstel zonder al te veel problemen rechtstreeks aan het chassis bevestigen.

Tot slot past het Forte stuurwiel rechtstreeks in de QR, die erg lijkt op de Simucube QR. En om eerlijk te zijn is het vrijwel hetzelfde, omdat de twee bedrijven als het ware samenwerken. In werkelijkheid is het meer een licentie om de plannen, ontwerpen, software en een heleboel andere goede dingen van Simucube te gebruiken. Het stuurwiel past in elk geval recht in de gleuf en blijft daar warm en stevig zitten.

 

Productie en afwerking

Het Invicta crankstel en de liggende achtervork zijn gemaakt van zeer hoogwaardig aluminium, met CNC-bewerkte onderdelen voor de pedalen. Het is ultra-premium, uitstekend afgewerkt, zonder enige fabricagefouten. Het enige licht negatieve punt aan de basis is het gebruik van plastic voor sommige kappen, met name de voor- en achterkant. Het ziet er niet super premium uit moet ik zeggen, ook al zijn het maar caches. Dus…

Het stuurwiel is gebaseerd op een composietstructuur. Met andere woorden: het is plastic versterkt met koolstofvezel. Het is mooi om naar te kijken, vooral de achterkant van het Forte-stuurwiel, het voelt solide in je handen, maar het ziet er goedkoop uit voor een stuurwiel dat een arm en een been kost. Desondanks is de afwerking dik in orde, met een apparaat dat overal zorgvuldig is gemaakt, met uitzondering misschien van een paar knoppen die een beetje haperen tijdens het gebruik.

 

Aan de slag met de bundel

Ik vind de grip op het Forte-stuur echt uitstekend. Het stuur is open aan de onderkant, wat betekent dat de handgrepen niet tegen de voorplaat aankomen en dit komt de algehele ergonomie van het stuur zeer ten goede. Bovendien is de diameter van de handvatten vrij groot in vergelijking met de vrij dunne stuurwielen van de concurrentie, waardoor ze gemakkelijker vast te pakken en ergonomischer zijn.

Alle knoppen zijn goed geplaatst, net als de peddels achter. De enige problemen met dit stuur zijn een paar knoppen die moeilijk te gebruiken zijn en het feit dat het stuur maar 2 peddels aan de achterkant heeft, beperkt het gebruik ervan in veel sim-racedisciplines.

Het Invicta crankstel is vrijwel hetzelfde als op de Forte: de pedalen staan bijna op 90°, wat niet bepaald comfortabel is op de lange termijn, tenzij je een F1-stijl rijpositie hebt met je benen omhoog. De pedaalinstellingen komen ook niet echt tot hun recht en we eindigen met een toestel dat qua ergonomie niet iedereen zal bevallen.

Sensaties tijdens het spelen

De basis

Allereerst moet je een bepaalde hoeveelheid tijd besteden aan de Asetek software om de basis goed in te stellen, of het nu gaat om vermogen, draaihoek, FFB, enzovoort. Laten we niet vergeten dat deze 27 nm koppel ontwikkelt; hij is krachtig en deze basis kan je gemakkelijk pijn doen, zelfs heel erg pijn doen.

Asetek Invicta 3 bundel

Als je eenmaal je vermogensinstellingen hebt gevonden, is het puur geluk om de Invicta base te gebruiken in sim-racing. Je voelt elk detail dat wordt geproduceerd door de fysica-engine van de game en het wordt allemaal perfect overgebracht achter het stuur, of het nu gaat om lichte en zeer lichte details, grote en zeer grote details, subtiele details en alles daartussenin. Het is puur plezier om deze basis te gebruiken bij het simracen en met 27 nm koppel, dat je waarschijnlijk niet voor 100% zult gebruiken, kun je clippen uit het leven van je virtuele racer bannen en dat is wat mij betreft onbetaalbaar.

 

Het stuur

Laten we verder gaan met het Asetek Forte stuurwiel. Dankzij de rechthoekige vorm is deze gemakkelijk te gebruiken op alle Formula- en GT/endurance-titels. Het is gewoon perfect wat mij betreft, vooral met het feit dat de handgrepen aan de onderkant open zijn en groot in vergelijking met de concurrentie.

Asetek Invicta 4 bundel

Dit stuurwiel is zwaar (ongeveer 1,4 kg), zelfs met een volledig composietstructuur van koolstofvezel en versterkt kunststof. Je voelt het gewicht echter helemaal niet in de bochten, want het basismodel levert een maximumkoppel van 27 nm. Dit is ook het geval bij het basismodel van de Forte, dat een koppel van 18 nm ontwikkelt.

Het feit dat er maar 2 peddels aan de achterkant zijn, zal het gebruik ervan echter beperken, of het nu in F1 of GT is. Launch Control, koppeling en dat soort dingen krijg je niet met dit stuur, en dat is erg jammer. Bovendien zijn sommige bedieningselementen, met name de schakelaars, moeilijk te gebruiken en blijven ze soms haken tijdens het rennen. Ik weet niet of het een tolerantieprobleem is of slecht bewerkte onderdelen.

 

De pedalen

Laten we afsluiten met het Invicta pedalboard en zijn THORP-technologie. Het gaspedaal is vrij eenvoudig en neigt naar soepelheid. De sensaties zijn lineair, met weinig weerstand van het mechanisme. Tegelijkertijd is het een gaspedaal en we willen gewoon dat het betrouwbaar, precies en responsief is. Het Invicta crankstel is dat zonder het minste probleem.

Asetek Invicta 4 bundel

Het koppelingspedaal is eenvoudig, maar ingewikkelder dan het gaspedaal. De koppeling maakt gebruik van een standaard tweetraps systeem, net als bij de concurrentie. Hij werkt echt goed, is betrouwbaar dankzij de Hall-sensor en is behoorlijk flexibel, terwijl hij een behoorlijke mate van weerstandsaanpassing biedt. Ik vond dit pedaal erg goed, maar het wordt apart verkocht en kost bijna net zoveel als een Load Cell pedalboard van goede kwaliteit.

En de rem is een hydraulisch systeem met een druk van maar liefst 100 bar. De THORP is ook een tweetraps systeem, waarbij de eerste trap vrij licht is en een korte slag heeft, maar wel enige remkracht levert. Zie het als het verplaatsen van de remblokken dichter naar de schijven in een auto. En wanneer je de tweede fase bereikt, het hydraulische systeem, zal de pedaalslag virtueel tot stilstand komen en hoe meer druk je op de rem uitoefent, hoe meer kracht de auto op het remsysteem zet, waardoor de auto enorm veel snelheid verliest. Ik ga het nu zeggen: het is een ultrarealistisch gevoel, vooral als je een paar echte racesessies hebt gedaan.

 

Compatibiliteit

Uiteraard is de Invicta-bundel op dit moment alleen compatibel met het PC/Windows-platform, maar de fabrikant plant modellen voor consoles. Wat sim-racetitels betreft, heb ik AC, ACC, rFactor, iRacing, F1 2022 en een heleboel andere racegames getest die zowel sim-arcade als simulatie zijn, en ik heb geen problemen opgemerkt.

Waar voor je geld

Dit gaat pijn doen. De complete bundel kost bijna €3.100 op de Asetek website, in voorraadconfiguraties, d.w.z. zonder koppelingspedaal (meer dan €300) of model S crankstel (een extra €60), en zonder de trapassen (tussen €75 en €160). Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding redelijk goed, maar het composieten stuurwiel is een groot nadeel.

 

Mijn oordeel

Ik kan deze bundel alleen maar aanraden aan professionele of doorgewinterde sim-coureurs, en vooral aan mensen met een gezonde bankrekening. Het onderstel is puur genot en het crankstel ook, maar je hebt een F1-chassis nodig om er het maximale uit te halen vanwege de verticale positie van de pedalen.

In tegenstelling tot de Forte-bundel zou ik je zonder de minste aarzeling de hele Invicta aanraden als je de middelen hebt (financieel en technisch). Alles aan deze bundel is perfect, behalve misschien de materialen van het stuurwiel, maar gezien de sensaties die je krijgt, vergeet je dat heel snel.

Asetek Invicta 3 bundel

Asetek Invicta bundel

Een uitzonderlijke bundel voor ervaren piloten.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESVoordelen Verschillende volledig aanpasbare besturingselementen Hoogwaardige afwerking en materialen...

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSRVoordelen 4,3-inch scherm Afwerking van koolstofvezel Talrijke bestellingen Nadelen Enigszins hoge prijs en...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar