Selecteer een pagina

Asetek La Prima bundel : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Asetek La Prma Bundel

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • 12 nm koppel voor de basis
  • Load Cell crankstel gebaseerd op de technologie gebruikt op de Forté

Nadelen

  • Rempedaal nogal moeilijk te gebruiken
  • Pedalen in bijna verticale stand

Het offensief Asetek sim-racing offensief is begonnen met randapparatuur verdeeld in 3 reeksen: De Prima voor instapmodellen, Forte voor het middensegment en Invicta voor ultra-premium. De eerste 2 reeksen worden compleet geleverd met stuur, pedalen en basis. Voor de ultra-premium Invicta is het alleen een liggende achtervork en een hydraulisch crankstel, met het Forte-stuur. Maar het gerucht gaat dat Asetek een Invicta-stuur aan het voorbereiden is om het topassortiment compleet te maken.

Het moet gezegd worden dat het Deense merk hard heeft toegeslagen met zijn producten, ook al heeft het geen ervaring op dit gebied. Maar Asetek heeft een schat aan kennis van de industriële wereld en vooral een flinke dosis contant geld achter de hand. Als je niets weet over een onderwerp, wend je je tot de besten om hun expertise te raadplegen. En raad eens wie een samenwerkingsovereenkomst heeft getekend met Asetek om technologieën, software en andere goodies uit te wisselen? Simucube ! Of liever het bedrijf Granite Apparaat dat eigenaar is van Simucube, en daarom kwam Asetek al snel naar voren als een waardige concurrent aan de bovenkant van de markt.

In wat volgt laat ik je kennismaken met de ‘goedkope’ bundel van het merk, La Prima. Dit omvat een Direct Drive-basis, een GT/F1-stijl stuur en natuurlijk een Load Cell crankstel.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Directe aandrijving op basis ontwikkelt 12 nm koppel met Kill Switch-knop
  • Load Cell crankstel voor maximaal 180 kg druk
  • Crankstel- en achtervorkstructuur gemaakt van hoogwaardig aluminium
  • Composiet stuurwiel en aluminium voorpaneel
  • 12 knoppen, 2 schakelaars, 3 encoders aan de voorkant en 2 andere bij de duimen
  • RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
  • Bundel alleen compatibel met pc

 

Ontwerp

Wie de randapparatuur van Asetek al heeft gezien, herkent meteen de stijlcode van het merk. Het stuurwiel is vrijwel identiek aan dat van de Forte, met uitzondering van de gebruikte materialen. Het resultaat is een wiel met handgrepen die niet aan het frame vastzitten en een voorplaat van geborsteld aluminium. Het is erg mooi, moet ik zeggen, en de race-look wordt versterkt door een paar oranje elementen.

Het La Prima crankstel is min of meer hetzelfde als de Forte of Invicta, in ieder geval qua ontwerp. De pedalen zijn prachtig en zien eruit alsof ze uit een Hyper Car komen. Zwart domineert deze rand, met een paar feloranje elementen, die erg mooi zijn. Net als bij andere pedaalborden staan de pedalen op de La Prima periferie verticaal, wat niet bepaald ideaal is om ergonomische redenen, behalve op een F1-type chassis.

Laten we eindigen met de La Prima basis. Deze is qua ontwerp identiek aan de andere twee Asetek modellen, alleen kleiner, en dat is normaal omdat hij minder krachtig is. De behuizing heeft een mooie ‘Gun Metal’ kleur, met veel vinnen om de motor te koelen.

Bundel Asetek La Prima 2

Assemblage op maat

Er zijn 2 manieren om de La Prima basis te monteren. Je hebt de standaard optie aan de voorkant, op een chassis dat hier rekening mee houdt, of via de ondersteuning die door het merk wordt verkocht. En je hebt de optie voor bodembevestiging, waardoor deze basis op vrijwel elke cockpit op de markt kan worden gemonteerd. De installatie is eenvoudig: een paar schroeven en klaar. Als je kiest voor montage aan de voorkant, moet ik je waarschuwen dat de voorkant van plastic is en dat er waarschijnlijk een opening tussen de voorkant en de beugel zal zitten. Maak je geen zorgen, het is puur cosmetisch.

Wat het crankstel betreft, wel, het is allemaal hetzelfde voor de montage: op een chassis en niets anders. Ik zou zelfs niet zeggen een stuursteun, omdat de 180 kg druk behoorlijk zwaar zal zijn. Je moet schroeven gebruiken om alles vast te zetten en het is vrij standaard. En als je voor het koppelingspedaal kiest, wordt het direct naast het rempedaal gemonteerd.

En tot slot het stuurwiel. Het La Prima stuur gebruikt min of meer dezelfde Simucube QR waarmee het stuur op de basis kan worden vastgeklikt, wat zorgt voor een stevige, buigvrije pasvorm.

 

Productie en afwerking

Asetek windt er geen doekjes om over zijn low-end bundel. Ik moet zeggen dat alleen het stuur ‘low-end’ is, met zijn composietstructuur van met koolstofvezel versterkt plastic en een frontplaat van geborsteld aluminium. De afwerking is van topkwaliteit, net als de rest van de producten van het merk. Over het stuurwiel heb ik niet veel te zeggen, behalve misschien dat de knoppen af en toe blijven haken.

Het crankstel gebruikt aluminium voor alle onderdelen en de bewerking wordt uitgevoerd met CNC-machines. Het is gewoon perfect, in elk opzicht. Dit apparaat komt zo dicht in de buurt van een sieraad, het is zo goed gemaakt.

De basis van La Prima is ook van aluminium, maar met plastic afdekkappen aan de voor- en achterkant. De afwerking is perfect voor aluminium, maar een beetje minder voor plastic. Het is gewoon een visueel ding; de covers sluiten niet perfect aan op de behuizing, maar de rest is prima.

 

Aan de slag met de bundel

Het La Prima stuurwiel heeft een diameter van 29 cm, net als de Forte, en qua vorm zijn ze vrijwel identiek. De vorm van het wiel is open aan de onderkant, wat zorgt voor een zeer goede ergonomie op de handgrepen. Bovendien zijn ze vrij groot in vergelijking met de concurrentie, waardoor ze gemakkelijker vast te houden zijn.

De verschillende knoppen en andere bedieningselementen op dit stuur zijn heel goed geplaatst, heel dicht bij je vingers. Je zult de knoppen zonder problemen midden in een race kunnen gebruiken, ongeacht de titel die je voor je hebt. Hetzelfde geldt voor de 2 peddels achteraan, die perfect in je handen liggen.

Met het La Prime crankstel is het min of meer hetzelfde verhaal als met zijn grote broers: de instelbaarheid is beperkt en de pedalen staan bijna verticaal, wat niet bepaald ideaal is voor lange sim-racesessies. Je zult snel pijn in je voeten voelen na meer dan een uur hardlopen, of zelfs minder voor sommige hardlopers. De enige spelers die dit pedalboard ergonomisch zullen vinden, zijn degenen met een typisch F1-chassis.

Bundel Asetek La Prima

Sensaties tijdens het spelen

De basis

Het ‘budgetvriendelijke’ basismodel van Asetek ontwikkelt 12 nm koppel en het gevoel is werkelijk uitstekend. Het moet gezegd worden dat het Deense merk samenwerkt met de beste in het segment, namelijk Simucube. De kracht is uitstekend gemoduleerd, van de lichtste effecten tot de sterkste die ik midden in een run kon voelen. Bovendien reageert het onderstel ultrasnel op de baan, of het nu gaat om veranderingen in ondersteuning, traject, hobbels, onregelmatigheden op de weg of vrijwel alles. In principe is het een minder krachtige Forte, maar je hebt in bepaalde situaties last van clipping omdat de Prima slechts 12 nm koppel ontwikkelt, vooral met een stuurwiel dat vrij zwaar is.

Het stuur

Wat het La Prima stuurwiel betreft, door de composiet- en aluminiumstructuur heeft het een niet al te zwaar gewicht. Het gevoel is erg goed, elk detail is vastgelegd, wat overigens grotendeels te danken is aan de basis. Maar dit stuur is dan ook vooral geschikt voor Formule- en GT-titels. Persoonlijk zou ik hem niet gebruiken voor duurraces omdat de 2 achterpaddles niet veel uithalen.

De pedalen

Laten we afsluiten met het pedalboard van La Prima. Standaard heb je 2 pedalen, maar er is een ‘Clutch’-kit waarmee je een koppelingspedaal kunt toevoegen. Het gaspedaal is vederlicht en gekoppeld aan een 16-bits Hall-sensor. Het resultaat: zodra je het lichtjes aanraakt, zakt het in. Sommigen zullen het leuk vinden, anderen niet. Het is een subjectieve voorkeur en daar ga ik niet op in.

Het rempedaal is gemaakt van Load Cell, afkomstig van zijn grote Forte zus. Op het menu: een vrij standaard tweetraps LC die tot 180 kg druk aankan. De hardware is gewoon zeer robuust en geeft geen krimp bij hard remmen. Het gevoel is gemengd, net als bij het Forte crankstel. De eerste verdieping is erg kort en meteen daarna is het alsof je een rotsblok van 45 ton probeert om te duwen. De 2th LC vloer beweegt niet, maar is erg hard voor je voet. Aan de andere kant is het goede aan het gebruik van raceauto’s als inspiratie voor je producten dat de input uitstekend gebalanceerd is.

 

Compatibiliteit

De La Prima bundel verschilt niet van Aseteks huidige assortiment en is daarom alleen compatibel met PC’s. Wat sim-racetitels betreft, daar zul je geen problemen mee hebben, met iRacing, AC, ACC, rFactor, F1 en al de rest. De randapparatuur van Asetek is direct herkenbaar en werkt perfect met elke racetitel die op de markt verkrijgbaar is.

Bundel Asetek La Prima

Waar voor je geld

Op de website van Asetek wordt deze La Prima bundel verkocht voor € 1.480 incl. BTW, wat een behoorlijk hoge prijs is voor een 12 nm DD-basis en een plastic stuurwiel. In composiet, sorry.

De bouwkwaliteit is zeker aanwezig en de ster van de bundel is de La Prima voet en de sublieme force feedback. Maar dit zijn nog steeds elitaire producten die slechts door een handjevol mensen zullen worden gebruikt.

Mijn oordeel

Op deze bundel heb je de hele mooie, de mooie en de gemiddelde. Schoonheid is de basis. Er is geen twijfel mogelijk. De feedback en sensaties brengen je rechtstreeks naar het circuit. Het is verbazingwekkend hoe zo’n kleine basis (qua vermogen) in staat is om zo’n hoog niveau van onderdompeling op het circuit te bieden. Ik aarzel niet om de La Prima basis aan te bevelen.

Schoonheid is het stuur. De gekozen materialen zijn twijfelachtig, maar het geheel is goed gemaakt, ergonomisch en zeer bruikbaar op het circuit. En het medium zijn de pedalen. Toegegeven, de LC valt op door zijn remprecisie, maar de gashendel is lichter dan de trekker van een joystick, de pedalen staan verticaal, dus niet erg ergonomisch op de lange termijn, en de rem is ultrahard (net als het Forte crankstel trouwens) zodra je op de tweede verdieping van de LC komt.

Wat mij betreft vallen de pedalen op in deze bundel. Als je je de randapparatuur van Asetek kunt veroorloven, koop dan het basisstation en het stuurwiel en koop een Fanatec of Simagicdie je overigens vrijwel hetzelfde kosten.

Bundel Asetek La Prima 2

Bundel Asetek La Prima

Een uitstekende bundel voor realistische sensaties

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESVoordelen Verschillende volledig aanpasbare besturingselementen Hoogwaardige afwerking en materialen...

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSRVoordelen 4,3-inch scherm Afwerking van koolstofvezel Talrijke bestellingen Nadelen Enigszins hoge prijs en...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar