Selecteer een pagina

Asetek SimSports: de ideale keuze voor simracers op 2024?

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Ook al zijn er veel merken in de sim-racewereld, we hebben spelers die al heel lang bestaan en niet kunnen innoveren, en we hebben ook merken die letterlijk 4 jaar oud zijn en er nog steeds in slagen om met randapparatuur te komen die vol sensatie en realisme zit.

De belangrijkste spelers in sim-racing zijn Logitech en Thrustmaster die net zijn toegetreden tot de wereld van Directe Aandrijving bases, ondanks het feit dat beide merken meer dan 20 jaar geleden zijn opgericht. En in het compleet tegenovergestelde spectrum, acteurs als Moza Rennen of Simagic die aan het eind van de jaren 2010 ‘geboren’ zijn, enkele van de best presterende DD-motoren ter wereld produceren.

Wat ik bedoel is dat merken soms een segment aanvallen alleen maar om geld te verdienen en marktaandeel te winnen. Maar gelukkig zijn er acteurs die er zijn omdat ze van het spel houden, zoals het geval is bij Fanatec Simucube en Asetek SimSports. Gamingfans zullen de nieuwste, Asetek, vrij bekend voorkomen, vooral als je van overklokken en waterkoeling houdt. Nou, om het simpel te zeggen: het is hetzelfde merk blokken voor CPU’s en GPU’s, maar het pakt sim-racing aan sinds 2021.

In wat volgt laat ik je kennismaken met het merk, of beter gezegd de sim-racing divisie, vertel ik je over de vlaggenschip randapparatuur en geef ik je mijn mening erover.

De geschiedenis van Asetek

Asetek werd in 1997 opgericht door de Deen André Eriksen. Aan het begin van de geschiedenis van het merk, en vandaag de dag nog steeds, richtte het bedrijf zich op innovatie op het gebied van waterkoeling en gaming. Als je ooit een video op YouTube hebt gezien of een artikel hebt gelezen over het overklokken van een pc, heb je vrijwel zeker gehoord van Asetek en zijn blokontwerpen.

Het moet gezegd worden dat het bedrijf altijd een innovator is geweest op het gebied van waterkoeling, door het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe ontwerpen, patenten enzovoort. Vrijwel alles wat tegenwoordig te maken heeft met waterkoeling is ontworpen door Asetek, en dat betekent dat het bedrijf veel gewicht in de schaal legt.

Op het gebied van simracen racet André Eriksen al een aantal jaar met auto’s en zijn zoon doet momenteel mee aan GT World Challenge. Om haar activiteiten te diversifiëren, betrad Asetek eerst het sim-racing segment met pedaalborden. Sindsdien hebben we een heel ecosysteem van het Deense merk, en een aantal van de beste op de markt van vandaag.

Het ecosysteem van Asetek

De beste manier om marktaandeel te winnen is om een compleet ecosysteem van producten te hebben en productdiversiteit. Asetek weet dit heel goed, aangezien het merk al meer dan 20 jaar actief is in het waterkoelingsegment.

Op dit moment is het ecosysteem van de Deense fabrikant redelijk compleet, met een Quick Release waarmee wielen van andere merken gebruikt kunnen worden met Asetek bases, crankstellen, bases en wielen, allemaal verdeeld over 3 series: La Prima, Forte en Invicta. Alle randapparatuur van Asetek omvat een basis, een stuur en een pedaal, en is dus geschikt voor elk budget en elke sim-racer ter wereld. Maar ik moet je meteen waarschuwen: het merk is gepositioneerd in het topsegment en Asetek-producten zijn niet goedkoop.

In tegenstelling tot merken als Fanatec , die een uitgebreide catalogus van sim-racing producten en randapparatuur hebben, is Asetek nogal verlegen, met slechts 3 items in elk assortiment. In totaal biedt Asetek 3 onderstellen, 3 stuurwielen (waaronder 1 in ontwikkeling) en 3 pedalen. Eerlijk gezegd zijn dat niet veel producten, maar ik kan je alvast vertellen dat ze uitstekend zijn.

De La Prima-reeks

De Prima vertegenwoordigt het instapmodel van Asetek, met hoogwaardige randapparatuur voor iedereen. De serie omvat een Formula-stijl stuur, een 12 nm Direct Drive-basis en een Load Cell crankstel.

Asetek verkoopt randapparatuur uit haar La Prima assortiment als bundel, en je kunt ze krijgen in ruil voor €1135.

asetek bundel la prima

Het La Prima crankstel

asetek pedaalbord la prima

Het La Prima pedalboard is het instappedalboard van Asetek, net als de andere La Prima randapparatuur. Dit crankstel bestaat uit 2 basis Load Cell pedalen, maar je kunt een koppelingspedaal toevoegen.

De constructie is van metaal, met verschillende aanpassingsmogelijkheden voor de pedaalplaten. Het ontwerp is erg aantrekkelijk, met zwart als overheersende kleur en een paar oranje accenten. Ik vind het ontwerp van dit crankstel geweldig, vooral het feit dat je de platen kunt verwisselen. Dit geeft de setup meer aanpassingsmogelijkheden dan andere sim-racing merken met vrij standaard producten.

Voor het gevoel is de rem een Load Cell MLCPC (Mechanical Load Cell Powered Cylinder), een eigen technologie. Het gevoel is er en zorgt voor een krachtige en vooral oprechte weerstand. Het pedaal is hard onder de voeten, met een redelijk lineaire slag. Als we dit pedalboard vergelijken met de Load Cell concurrentie, is het duidelijk beter dan wat de anderen doen, met de mogelijke uitzondering van Heusinkveld.

La Prima stuur

asetek volant la prima

Dit stuurwiel is ook het instapmodel van Asetek, gemaakt van metaal, koolstofvezel en kunststof. Ten eerste is dit wiel typisch Formula, dus het zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Asetek richt zich duidelijk op een publiek van pro-sim racers die GT en single-seater fans zijn.

Op het stuur vind je een RevLED, schakelaars, normale en draaiknoppen en peddels. De afwerking is uitstekend, met een goede grip voor wie gewend is aan Formula-stuurwielen. De handgrepen hebben een siliconen coating voor een betere grip. Bovendien is het materiaal erg comfortabel, dus je hoeft geen handschoenen te dragen tijdens lange sim-racesessies.

La Prima basis

asetek basis la prima

Nogmaals, we hebben het over instapvermogen, met een basismotor die 12 nm koppel ontwikkelt. Het ontwerp is behoorlijk geslaagd, met een vrij compacte metalen behuizing. In feite zien alle Asetek onderstellen er hetzelfde uit, met als enige verschillen het logo (La Prima, Forte en Invicta) op de voorkant en het formaat: hoe krachtiger, hoe groter.

Qua sensaties ben je uitstekend bediend. Wat verbazingwekkend is, is dat Asetek net van start is gegaan met sim-racing (in 2021), en dat de ingenieurs in staat zijn geweest om een van de beste bases ter wereld te ontwikkelen, die kan concurreren met Fanatec en Simucube. De krachtfeedback is goed gemeten, nauwkeurig en zeer communicatief. Je voelt alles wat de auto doet, tot in het kleinste detail.

De Asetek QR is uniek. Het stuurwiel is gemodelleerd naar die in de autosport en glijdt zonder de minste kracht op zijn plaats, maar blijft stevig vastzitten als het eenmaal op zijn plaats zit. Bovendien heeft Asetek een QR ontwikkeld waarmee wielen van andere merken gebruikt kunnen worden met zijn liggende achtervorken, wat best cool is, vooral als je bedenkt dat de wielencatalogus van de fabrikant vrij smal is.

De Forte-reeks

Forte vertegenwoordigt het ‘middensegment’ van Asetek, ook al moeten deze producten het echt opnemen tegen de topproducten van de concurrentie. Wederom hebben we een Load Cell crankstel, een Formula-stijl stuur en, deze keer, een 18nm basis. Als je fan bent van sim-racing, weet je dat de concurrentie aan de bovenkant van de markt rond de 20-25 nm ligt. En dan, uit het niets, overhandigt Asetek ons een mid-range 18nm basis op een presenteerblaadje.

Het Forte-gamma wordt als bundel verkocht voor €1.681. Het is thuis, maar het is kwaliteit.

asetek bundel forte

Het Forte crankstel

asetek pedalboard forte

Het Forte pedalboard lijkt erg op zijn instapmodel broer. Wat weerstandstechnologie betreft, hebben we een Load Cell met MLCPC voor het gevoel, een kracht die de druk van je voet weerstaat en verschillende instellingen voor de pedalen en hun platen.

De Load Cell MLCPC in dit crankstel is net als de La Prima: precies, betrouwbaar en duurzaam. Je ervaart een heleboel sensaties op het circuit, waardoor je je tijden kunt verbeteren. Nog een pluspunt: je kunt een koppelingspakket toevoegen om het meeste uit dit sim-racetoestel te halen in de modus met 3 pedalen.

Het Forte-stuurwiel

asetek volant forte

Het Asetek stuurwiel in de Forte-serie lijkt ook erg op zijn kleine broertje. Om eerlijk te zijn is het min of meer hetzelfde met een paar extra knoppen en een afwerking van koolstofvezel.

Over het algemeen is dit stuur heel gemakkelijk te bedienen, net als die van het La Prima-assortiment. De bedieningselementen (knoppen, schakelaars, enz.) zijn snel en gemakkelijk toegankelijk en de RevLED is ook aanwezig.

De structuur is gemaakt van koolstofvezel, gesmeed koolstof en kunststof. Op dit stuur kun je de hendels aanpassen aan jouw wensen. Je hebt de keuze uit materiaal, hardheid, diameter en kleur.

De Forte-basis

asetek forte basis

Qua ontwerp is deze basis identiek aan La Prima, alleen de grootte, het gewicht en het logo zijn veranderd. De motor ontwikkelt nu 18 nm koppel, 50% meer dan de basisversie van de La Prima. De sensaties zijn nog intenser en je voelt elk detail van wat de auto doet, zonder dat je last hebt van clipping. Met andere woorden: je hebt wat marge voordat je de motor verzadigt met deze basis.

Deze basis heeft ook de Asetek QR, wat betekent dat je alle wielen van de concurrentie erop kunt bevestigen, wat wat mij betreft een pluspunt is. Hoewel de shuttlecocks van de Deense fabrikant mooi en uitstekend zijn, zijn ze niet geschikt voor iedereen.

De Invicta-reeks

Asetek gaat aan de slag met zijn Invicta-producten en de concurrentie kan maar beter oppassen. Op het menu: 27nm Direct Drive-basis en hydraulische crankset, met een topstuur in de pijplijn volgens informatie die is uitgelekt op het net. Het is duidelijk dat Asetek Simucube in het vizier heeft en het Deense merk maakt geen grapje.

Het Invicta crankstel

asetek invicta crankstel

Het komt hard aan. Het Invicta crankstel is volledig van metaal en bevat Asetek’s gepatenteerde T.H.O.R.P . systeem. Bij dit systeem is er geen sprake van twee zuigers zoals bij de concurrentie, maar van één enkele zuiger met twee trappen. De eerste trap omvat de zuigerslag tussen de eerste 20 en 25 millimeter en bevat een instelbaar elastomeer om drukopbouw te simuleren.

Als je dit stadium voorbij bent, krijg je te maken met een rots in de vorm van een mechanische stop (hydraulische druk). Hoe harder je op het pedaal drukt, hoe groter de geregistreerde druk, waardoor je de indruk krijgt dat je op het rempedaal van een auto hamert, zonder dat de Invicta pedalen bewegen.

Dat is allemaal goed en wel, maar om het eenvoudig te zeggen: dit crankstel is gewoon ultrarealistisch met zijn 200 bar druk, wat gelijk staat aan 185 kg per voet. Het is gewoon enorm. En het is duidelijk dat Asetek er geen doekjes om windt met zijn sim-racing randapparatuur.

Bovendien kun je een koppelingspakket aan het pedalenbord toevoegen zodat je 3 pedalen hebt. Qua prijs kost het apparaat ongeveer €750 voor de versie met 2 pedalen en iets meer dan €1.000 voor de versie met 3 pedalen, met een paar sim-racing schoenen en andere accessoires inbegrepen in het pakket.

De Invicta-basis

Dat is alles. Asetek komt met een 27 nm Direct Drive-basis die het opneemt tegen de absolute top van Simucube en Fanatec. Net als de andere bases van Asetek gebruikt de Invicta hetzelfde ontwerp, maar verschilt in grootte en gewicht. Het is mooi, het is groot en het is zwaar.

Qua sensaties is het pure gelukzaligheid. Volgens sommige sim-racers is het simpelweg de beste basis op de markt wat betreft sensaties, communicatie, realisme en immersie. Wat mij betreft is het Invicta-basisstuk uitstekend en overtreft het de concurrentie in alle opzichten.

Dit juweeltje kost iets meer dan €1.300 exclusief btw op de website van de fabrikant.

Het Invicta-stuurwiel

Voor het topstuurwiel van Asetek is het tot nu toe dus nogal vaag geweest. We weten dat het merk bezig is met de ontwikkeling van een topmodel stuur met scherm en zo, maar meer informatie hebben we er niet over. Sommigen konden het zien en uitproberen, maar de meesten niet. We kunnen nu alleen nog maar wachten op de release. In elk geval, en gezien wat we hebben gezien van de andere producten van de Deense fabrikant, zal dit stuurwiel zeker uitzonderlijk zijn.

Compatibiliteit console

Zoals veel zeer hoogwaardige fabrikanten van sim-racing zijn de randapparaten van Asetek niet compatibel met consoles, of ze nu van Microsoft of Sony zijn. In werkelijkheid ligt het probleem niet bij Asetek, maar bij de consolefabrikanten.

Als je het nog niet wist, om een randapparaat aan te bieden dat werkt op een Xbox of Playstation, moet de consolefabrikant je een chip leveren die fungeert als interface tussen het randapparaat en het platform. En om deze chip te krijgen, moet je aan een vrij lange lijst met criteria voldoen en moet je een bepaalde anciënniteit in het spel hebben. Laten we eerlijk zijn: Asetek is nog maar net toegetreden tot de wereld van sim-racing en noch Sony noch Microsoft zullen dit nieuwe merk verkiezen boven de oude.

Maar de baas van Asetek heeft de deur voor consoles niet gesloten en voorziet compatibiliteit in de toekomst. We hopen alleen dat deze toekomst snel komt, zodat onze consolecollega’s kunnen profiteren van de uitzonderlijke producten van het merk.

Lees ook: De beste Fanatec racesturen voor Playstation en De beste Fanatec racesturen voor Xbox

Is het merk Asetek de omleidingen echt waard?

Ook al richt de Deense fabrikant van sim-race randapparatuur zich op het topsegment, of zelfs het allerhoogste segment, het valt niet te ontkennen dat zijn producten duur zijn, maar van uitstekende kwaliteit, en zelfs de beste in bepaalde categorieën.

Met haar passie, meesterschap in productie en gevestigde merkimago in de gamewereld is Asetek zeker een bezoekje waard. En als je je een opstelling met alle Asetek-randapparatuur kunt veroorloven, ongeacht het assortiment, zul je geen spijt krijgen van je beslissing. De sim-raceproducten van dit merk zijn uitzonderlijk, eersteklas, meeslepend en ultrarealistisch.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

De beste Fanatec-bundels

De beste Fanatec-bundels

Sim-raceurs over de hele wereld zijn met hetzelfde probleem geconfronteerd: wat moet ik kopen om te beginnen met...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar