EA Sports en Codemasters hebben zojuist de releasedatum bekendgemaakt voor het nieuwste deel van hun paradepaardje, F1 25. Formule 1-fans op de pc, Playstation 5 en de Xbox Series X en S kunnen over slechts een paar maanden deelnemen aan waanzinnige races in eenzitters, want de titel is verkrijgbaar op 30 mei 2025. In werkelijkheid is er niet veel nieuws, want we zijn gewend dat de game rond dezelfde tijd uitkomt. Het is gewoon dat we als racers gerustgesteld moeten worden, ook al weten we heel goed dat de titel dit jaar niet wordt overgeslagen.
In wat volgt bekijken we wat er nieuw is in de nieuwste F1-saga van EA Sports en Codemasters. De aankondiging werd gedaan via een trailer met raad eens wie? Hamilton in zijn rode Ferrari-pak! Ja, zoals gewoonlijk bevat de nieuwe F1 25 het Formule 1-seizoen van 2025.
Nieuw in F1 25

Laten we beginnen met wat er nieuw is in dit nieuwste deel van EA Sports’ F1-saga. Het zal geen verrassing zijn dat Lewis Hamilton in zijn rode Ferrari-pak in de trailer te zien is. De verandering van team van de zevenvoudig wereldkampioen, die vorig jaar met veel tamtam werd aangekondigd, moest wel centraal staan in de nieuwe F1 25. Dat was ook te verwachten. En dat was te verwachten ook, want de overstap van het Mercedes-AMG-team naar Ferrari is geen sinecure, zeker niet als je bedenkt dat Hamilton 6 wereldkampioenschappen won met het eerste team. Maar we moeten niet op de zaken vooruit lopen als het gaat om de resultaten van dit seizoen, want het is nog maar net begonnen en de Britse coureur zal wat tijd nodig hebben om zich aan te passen aan zijn nieuwe rode auto.
Naast het feit dat Hamilton op de cover van de Iconic Edition van F1 25 staat, maken we ook opnieuw kennis met het historische speltype Braking Point, dit keer in Edition 3. Dit speltype ontbrak in F1 24, tot groot ongenoegen van de virtuele coureurs en F1-fans. Dit speltype ontbrak in F1 24, tot groot ongenoegen van de virtuele coureurs en fans van de titel. Dit jaar keert het derde hoofdstuk van deze verhaalmodus terug voor het fictieve Konnersport-team. Je moet dit team leiden om het doel te bereiken: het wereldkampioenschap winnen. Deze modus was erg populair bij coureurs en F1-fans, en de afwezigheid van EA in de editie van 2024 was een slechte zet.
Een ander interessant punt is dat Braking Point zich dit keer richt op zowel beginnende als ervaren racers. Er is een moeilijkheidsgraad die veel geschikter is voor Formule 1-beginners, en een speltype Hard dat je wel twee keer laat nadenken voordat je het activeert als je niet over de vereiste ervaring beschikt, en vooral de sim-racingopstelling die erbij hoort.
Mijn stabiele 2.0″ beoordeling
Met dit nieuwe opus heeft EA de spelmodus ‘Mijn team 2.0’ onder handen genomen door Formule 3-pictogrammen te integreren, waarmee je je coureurs, races, aanwervingen enzovoort beter zou moeten kunnen beheren. Het zal completer zijn, naast de klassieke functies die we hebben zien evolueren sinds het speltype voor het eerst verscheen in 2020. Het wordt completer, naast de klassieke functies die we hebben zien evolueren sinds het speltype voor het eerst verscheen in 2020.
Een interessant punt om te noemen is de brug tussen film en virtueel racen. Als je een filmliefhebber bent, weet je dat deze zomer de F1-film uitkomt met Brad Pitt aan het stuur van een eenzitter van het APXGP-team(Apex Grand Prix). Het verhaal draait om de F1-seizoenen 2023 en 2024, met bekende coureurs als Hamilton.
Het APXGP-team zal beschikbaar zijn in de speltypen Driver Career en My Team, wat de titel wat pittiger zou moeten maken en een breder publiek zou moeten aanspreken.
Betere onderdompeling dankzij LiDAR-technologie

Hoewel de F1-saga officieel is gelicenseerd door Formule 1, merkten pc- en consolegamers al snel dat de circuits niet 100% authentiek waren. Alle circuits uit het F1-seizoen zijn er wel, maar ze zijn niet zo natuurgetrouw gereproduceerd. Of dat was het in ieder geval niet.
Voor het opus uit 2025 hebben Codemasters en EA Sports LiDAR-technologie (Light Detection and Ranging) gebruikt, die laserstralen gebruikt om afstanden en precieze bewegingen in realtime te meten, om een aantal van de beroemdste circuits van de Formule 1 na te bootsen.
Als gevolg hiervan zou F1 25 meer natuurgetrouwheid moeten bieden op het circuit, met name op het gebied van hobbels, stoepranden en zelfs bochten. Deze technologie wordt steeds populairder in een aantal toepassingen, zoals rijassistentie.
Codemasters heeft nog niet gezegd of LiDAR op alle circuits gebruikt zal worden, en ik betwijfel of dat het geval zal zijn, want niet alleen is het duur om zulke technologie te gebruiken, maar ook logistiek gezien is het een hel om op te zetten. Je moet het hele circuit scannen met gespecialiseerde apparatuur, wat betekent dat je het circuit moet afsluiten voor het hele proces. In de trailer zien we Melbourne profiteren van de LiDAR-behandeling en Codemasters heeft aangekondigd dat meerdere circuits hetzelfde hebben gekregen. Dit betekent dat niet alle circuits 100% natuurgetrouw zullen zijn, maar ik denk dat het een goed begin is en dat het in toekomstige delen van de F1-saga steeds vaker zal voorkomen.
Een omgekeerde of spiegelmodus
Ja, je leest die titel goed, en ik moet zeggen dat het een beetje een noviteit is voor de titel van EA en Codemasters. Normaal gesproken zijn omgekeerde speltypen voorbehouden aan arcadegames, zoals Need For Speed (in ieder geval de eerste) of Mario Kart. Maar ik denk dat dit een goed idee is, dat het racen wat oppept als de eentonigheid van urenlang op het circuit doorbrengen, of het nu in singleplayer of multiplayer is, zijn intrede doet.
De trailer toont Silverstone, de Red Bull Ring en Zandvoort in omgekeerde modus. Er wordt echter niet gezegd of de andere F1 25-circuits ook in omgekeerde richting beschikbaar zullen zijn.
De platforms waarop F1 25 beschikbaar zal zijn

Dit is een heel belangrijk punt voor gamers, vooral voor pc-gamers. Als gevolg hiervan, en niet al te verrassend, zal F1 25 beschikbaar zijn op de PC, maar ook op Playstation 5 en de Xbox-serie, namelijk de S en X. Het is nogal een verandering, moet ik zeggen, vooral sinds de komst van Next Gen consoles. Uitgevers en ontwikkelaars beginnen steeds meer afstand te nemen van de oude platforms, met name de PS4 en Xbox One, wat zou moeten zorgen voor een technisch veel volwassener titel.
Over pc’s gesproken, EA heeft de systeemeisen onthuld voor de nieuwste Formula1-titel. Je hebt minimaal :
- CPU Core i5 6400 of Ryzen 3 1200
- 8 GB RAM
- GTX 1060 of RX 570 GPU zonder RT, en RTX 2060 of RX 6700 XT met RT
Voor aangetekende post is dat :
- CPU Core i5 9600K of Ryzen 5 2600X
- 16 GB RAM
- RTX 2070 of RX 6600XT GPU zonder RT, en RTX 3070 of RX6800 met RT
Het geheel moet draaien op Windows 10 21H1 of hoger, en op DirectX12 natuurlijk. Helaas zit er geen Vulcan op de nieuwste F1 25, maar ik weet eerlijk gezegd niet of deze API geoptimaliseerd is voor het draaien van een racegame.
Beschikbaarheid en prijzen

F1 25 gaat op 30 mei 2025 in de verkoop, dus we hebben nog ongeveer 2 maanden om ons erop voor te bereiden. En voor die prijs krijg je 2 versies van het spel:
- De standaardeditie kost €59,99 op PC en €79,99 op consoles, en bevat een aantal goodies als je de game vooraf bestelt, waaronder 5.000 PitCoin, 10.000 F1 World geld en grondstoffen en het F1 75e verjaardag feestpakket (livery, F1 75 pak en handschoenen).
- De Iconic Edition kost €79,99 op pc en €99,99 op consoles, en bevat het APXGP-pakket en het script van de F1-film die in juni wordt uitgebracht met Brad Pitt in de hoofdrol, plus bestellingsgoodies zoals 18.000 PitCoin, 3 dagen vervroegde toegang, het F1 75th Anniversary Celebration Pack, het F1 World Bumper Pack (50.000 cash, XP-boost voor 7 dagen, een unieke upgrade-kaart en resources) en andere interessante bonussen voor F1-fans.
Nu hoeven we alleen nog maar te wachten tot 30 mei om het uit te testen en te zien wat het in zijn mars heeft.
0 reacties