Fanatec Porshe Vision GT
Voordelen
- Porsche prototype replica stuur in Gran Turismo®
- Goede afwerking en bouwkwaliteit
- Aluminium structuur
- Alcantara rondom
Nadelen
- Alcantara rond de omtrek met verminderde dikte, waardoor het nog makkelijker is om met handschoenen aan te rijden
- Gebruik van kunststof op vrijwel alle zichtbare onderdelen
Onze beoordeling: 9.2/10
Dit is het tijdperk van vernieuwing voor Fanatec, vooral gevoed door de overname door Corsair. Met nieuwe DD-bases voor de ClubSport-reeks, een nieuwe cockpit en nieuwe stuurwielen is Fanatec opnieuw uitstekend gepositioneerd in het sim-racing segment.
Een van de toevoegingen aan de catalogus is de CSL Elite Porsche Vision GT, een stuur dat rechtstreeks afkomstig is van Porsche’s Gran Turismo concept car. In wat volgt, zetten we dit stuur op onze setup en vertellen we je wat het te bieden heeft.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur met Porsche-licentie voor de Vision-conceptwagen in Gran Turismo®
- Aluminium structuur
- Alcantara bekleding, goed gemaakt en voelt zeer zacht aan
- 2 aluminium en magnetische pallets
- In totaal 16 bedieningselementen op het voorpaneel, inclusief de bedieningselementen op het stuurwiel achter het centrale Porsche-logo
- Achteraan gemonteerde QR2 Lite
- 31 cm diameter met een gewicht van 2,1 kg
- Compatibel met PC en Playstation
- Compatibel met het hele Fanatec ecosysteem
Ontwerp
Het ontwerp van de Vision GT is erg futuristisch, met een rechthoekige vorm en alcantara rond het stuurwiel. In het midden staat het Porsche-logo op de wieldop of AirBag, met daaromheen de bedieningselementen.
Visueel is het prachtig, met een zwarte afwerking over het hele stuur, besprenkeld met rode accenten op 6 knoppen en de band bovenaan het stuur. Achteraan zijn de 2 magnetische peddels ook in het zwart, wat volgens mij de discrete look van het stuur accentueert. Er zijn ook zwarte stiksels op het alcantara, om in hetzelfde thema te blijven. Het is min of meer het stuur uit de Batmobile, en persoonlijk vind ik het geweldig.
Assemblage op maat
De Vision GT is gebaseerd op de QR2 Lite, die deel uitmaakt van de CSL-serie. Het is weliswaar een Elite, maar toch een CSL, en deze serie is budgetvriendelijk, dus niet te duur.
Om het wiel op een basis te monteren, trek je gewoon aan de ring rond de QR2, lijn je de twee apparaten uit terwijl je op de verbindingspennen let, plaats je het wiel op zijn plaats en laat je de ring los. Je kunt dit ook doen zonder aan de ring te trekken als je wilt, en ik denk niet dat het een significante invloed zal hebben op de slijtage van het mechanisme.
Productie en afwerking
Hoewel het niet echt opvalt wanneer je de Vision GT in je handen houdt, is de structuur van het stuurwiel, of het frame, volledig van aluminium. Afgezien van een paar elementen rond de zijbediening is het metaal onzichtbaar, goed verborgen achter plastic.
Eerlijk gezegd verwachtte ik plastic, omdat de Vision GT tenslotte een CSL is. Wat de afwerking betreft, deze is vrij goed in elkaar gezet wat betreft de verschillende onderdelen waaruit dit stuur bestaat. Ik heb geen kieren, kromme onderdelen of knoppen die niet goed klikten opgemerkt, behalve een plastic afdekking aan de bovenkant van de faceplate die iets buiten de aluminium structuur uitsteekt en mogelijk ongemak zou kunnen veroorzaken tijdens lange sim-racesessies.
Wat betreft de bouwkwaliteit, wel, het is nog steeds plastic. Het positieve punt is de alcantara. Het voelt zacht aan, is goed gemaakt en erg mooi met de zwarte stiksels. Maar het is dun, wat een klein probleem kan vormen, zoals we in het volgende gedeelte zullen zien.
Omgaan met het stuurwiel
Vanuit ergonomisch oogpunt is de Vision GT eenvoudig te bedienen. Tijdens een race vallen de bedieningselementen gemakkelijk onder je vingers en ze zijn goed verdeeld. Tegelijkertijd is dit een Porsche, en dan verwacht je goede ergonomie voor de racerij.
De diameter van 31 cm van het stuurwiel biedt een goede grip op de baan voor een GT-stuurwiel. Het kleine OLED-scherm onder de rechterarm van het stuur toont wat telemetriegegevens, maar wordt voornamelijk gebruikt voor de basisinstellingenmenu’s, die toegankelijk zijn via een onzichtbare knop achter het Porsche-logo (het lijkt op een claxon van een auto).
Laten we verder gaan met de alcantara. Het is heel zacht, wat ik geweldig vind, vooral als je zonder handschoenen rijdt. Maar het is dun, dus je handen liggen praktisch op de stuurbuis. Het is niet oncomfortabel tijdens een lange sessie, maar het is ook niet comfortabel met blote handen. Ik raad je aan om handschoenen te dragen om dit probleempje op te lossen en ook om het alcantara te beschermen, dat gevoelig is voor vloeistoffen.
Sensaties tijdens het spelen
Het is tijd om de Vision GT onder de knie te krijgen. De rijpositie is natuurlijk op de 9.15, met je duimen rustend op het bovenste deel van het voorpaneel. Maar omdat er een plastic afdekking is die iets buiten het frame uitsteekt, voelen je duimen een beetje ongemakkelijk als je lang rijdt, zelfs met handschoenen aan.
Afgezien van dit probleempje viel het me ook op dat de 3 verticale knoppen naast de duimen aan elke kant een beetje te dicht bij elkaar zitten. Zonder handschoenen is er vrijwel geen kans dat je twee knoppen tegelijk indrukt. Met handschoenen kan het wel gebeuren, vooral als de handschoenen groot zijn. In absolute zin is het niet beperkend, en je kunt gewoon twee van de drie knoppen in kaart brengen zonder de controle te verliezen. Bovendien heb je de twee duimwielen naast deze knoppen, die ook niet super precies zijn als je handschoenen draagt.
Voor de rest is het verhaal vrij goed. De vorm van het stuurwiel biedt zeer goede grip in de handen, zeker met een wieldikte die ik royaal moet noemen. De peddels achteraan klikken hard en je hebt het gevoel dat je in een echte racewagen zit. Bovendien is het mechanisme soepel, waardoor je snel kunt schakelen.
Compatibiliteit
De Vision GT is compatibel met pc “s en Playstations, op voorwaarde dat je een Fanatec-basis hebt die Sony” s platform ondersteunt. Wat het ecosysteem van het Duitse merk betreft, accepteert de hele catalogus dit stuur zonder het aan te sluiten. Het enige wat je nodig hebt is een DD-basis met de QR2 Base Side om het te gebruiken met de Vision GT.
Wat de titels betreft, heb ik mijn tests gedaan op AC en ACC, en ik had er geen problemen mee. Het toewijzen van knoppen is eenvoudig te doen via de interface van het videospel, en als je PS5 gebruikt, heb je de onzichtbare stuur/basismenuknop die het Porsche-embleem is. Eerlijk gezegd is het goed doordacht, zeer discreet en vooral slim van Fanatec om een lege ruimte te benutten.
Waar voor je geld
Hoewel de Vision GT deel uitmaakt van het CSL Elite-gamma en naar mijn smaak veel plastic gebruikt, wordt hij verkocht voor € 350. Dat is dus dicht bij de prijs van ClubSport-wielen. Dus ja, dat is dicht bij de prijs van ClubSport wielen, maar tegelijkertijd is de Vision GT een Porsche wiel en die badge heeft zijn prijs.
Mijn oordeel
Voor fans van GT-races is de Vision GT een echte mogelijkheid als stuurwiel. De bouwkwaliteit is in absolute zin goed, afgezien van een plastic element dat iets buiten het frame van het stuurwiel uitsteekt en ongemak kan veroorzaken als de duimen er te hard tegenaan worden gedrukt. De ergonomie van het stuurwiel is ook vrij goed als je met handschoenen rijdt, maar ook uitstekend zonder, vooral als het gaat om bepaalde bedieningselementen. En de vraagprijs is, toegegeven, een beetje hoog, maar het is nog steeds een CSL Elite, dus net onder de ClubSport reeks.
Zou ik dit stuur aanraden? Nou, ja, als je veel aan GT-racen doet en van alcantara stuurwielen houdt.
0 reacties