Selecteer een pagina

Ascher Racing McLaren Artura Ultimate : Test en meningen

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

McLaren Artura Ultimate

Voordelen

  • Officiële replica van het McLaren Artura GT4 stuurwiel
  • Compatibel met veel bases via het 70 mm patroon
  • 4″ scherm op voorpaneel
  • Veel bedieningselementen op het voorpaneel

Nadelen

  • Nogal ingewikkeld om te leren, het kost tijd om je aan te passen
  • Hoge verkoopprijs

Er zijn tegenwoordig veel eersteklas sim-racemerken op de markt, waarvan we sommige kennen, andere niet. Jullie kennen bijvoorbeeld allemaal Asetek of Simucube, die grote spelers zijn in de sim-racingindustrie en een catalogus van topklasse aanbieden voor fans van deze discipline, maar ook voor motorsportteams.

Er zijn natuurlijk nog meer namen die onder de radar vliegen als het gaat om high-end randapparatuur. Een daarvan is Ascher Racing, een fabrikant die in 2015 het levenslicht zag. Vanaf het begin van het Ascher avontuur wilde het merk zeer hoogwaardige, premium sim-racing randapparatuur produceren en op de markt brengen. 10 jaar later is dat nog steeds het geval, en we hebben het McLaren Artura Ultimate stuurwiel op onze sim-racing setup gezet voor een volledige test.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Aluminium structuur afgeleid van de autosport
  • 30 cm diameter met een gewicht van 1,52 kg
  • Stuur in GT-stijl met officiële licentie voor de McLaren Artura GT4
  • 4” geïntegreerd kleurenscherm
  • RevLED rond het scherm
  • 14 RGB-knoppen, 4 encoders, 2 draaiknoppen, 2 joysticks
  • 6 peddels achter, waaronder 4 magnetische en 2 voor dubbele koppeling
  • 70 mm patroon op achterkant voor QR
  • Af fabriek compatibel met Asetek QR en USB-C
  • Compatibel met SimHub
GT DD PRO

Ontwerp

Het ontwerp van de McLaren by Ascher Racing is direct ontleend aan de Britse supercar: het is weelderig en erg race-achtig als je het voor het eerst ziet. Het grote 4″ scherm neemt een groot deel van het voorpaneel in beslag, dat wordt omringd door knoppen. Tussen de knoppen, rotors en joysticks, plus de RevLED’s, krijg je niet de indruk dat het stuur belast is. De reden hiervoor is dat de diameter van het stuur 30 cm is, dus er is genoeg ruimte voor alles.

De McLaren Artura Ultimate is een zeer aantrekkelijk stuur in GT-stijl. De logo’s van McLaren en Ascher Racing zijn discreet, vooral de laatste. Het is een sober stuur, ook al zijn sommige bedieningselementen flashy.

Assemblage op maat

Aan de achterkant zit de QR met een standaard 70 mm patroon. Dit betekent dat je min of meer elke Quick Release op de markt kunt monteren, zolang je maar de bijbehorende naaf hebt.

Het merk heeft echter samengewerkt met Asetek en de QR van Asetek wordt ondersteund, waarbij de communicatie met de pc via USB-C verloopt. Je hoeft geen Asetek-basis of QR te hebben om van de Ascher Racing McLaren te kunnen genieten.

Productie en afwerking

Hier zien we een structuur van geanodiseerd aluminium uit de auto-industrie. De sneden zijn gemaakt met CNC-machines en sommige onderdelen zijn met een laser behandeld. De bouwkwaliteit is gewoonweg onberispelijk, een Britse luxeauto waardig.

Er is niets aan te merken op de afwerking van de Ascher Racing McLaren Artura. Het is 100% premium. Tussen de knoppen, de handgrepen, het scherm, de structuur en al het andere zul je geen foutje vinden op dit stuur.

GT DD PRO

Omgaan met het stuurwiel

Het stuur heeft een diameter van 300 mm en een rechthoekige vorm. De rijpositie is 09:15, met rechte handen.

Alle bedieningselementen op dit stuur zijn gemakkelijk toegankelijk wanneer je je handen op hun plaats houdt. Of het nu gaat om de knoppen, de draaiknoppen of iets anders, je kunt elke functie activeren (zodra deze in kaart is gebracht) zonder al te veel moeite van jouw kant. Alle knoppen zijn trouwens RGB en configureerbaar via software.

Achteraan zitten 6 peddels, waarvan 4 magnetisch en 2 voor de dubbele koppeling. De afstand tussen de peddels is instelbaar, zodat je gemakkelijk de juiste rijpositie kunt vinden.

Sensaties tijdens het spelen

Het is tijd om de Ascher Racing McLaren Artura te installeren en te kijken wat het te bieden heeft. Als je het eenmaal hebt ingesteld, zul je merken dat dit stuur uitstekend stuurt.

Tot zover het gevoel. Alle bedieningselementen op het voorpaneel bleken erg handig tijdens races, vooral als je van GT of endurance racen met LMP’s houdt. De weergave van gegevens op het scherm is handig tijdens races, maar het hangt er echt vanaf wie er rijdt. Sommige mensen vinden het handig om een centraal scherm op het stuur te hebben, omdat het tijd bespaart als je op zoek bent naar de volgende bocht, of om telemetriegegevens te zien, terwijl anderen dat niet vinden. Het is een subjectieve vraag, en dat begrijp ik heel goed.

Zoals ik al eerder zei, is de Ascher Racing McLaren Artura een prachtig stuur. Het geeft je niet alleen een setup die visueel aantrekkelijk is, maar verhoogt ook je immersie. Nu we het er toch over hebben, de paddles aan de achterkant zijn erg handig tijdens het racen, vooral als het gaat om het in kaart brengen van de paddles.

Het enige minpunt dat ik kan aanmerken op dit stuur is de software. Oké, ik heb niet veel aan te merken op SimHub, want daarmee kun je het stuur instellen, maar de software van Ascher Racing is moeilijk om mee overweg te kunnen. Je moet geduld hebben als het gaat om mapping, kalibratie en alles wat ook maar in de verste verte met aanpassen te maken heeft.

GT DD PRO

Compatibiliteit

Wat compatibiliteit betreft, heb je Fanatec, Simagic, Asetek, VRS, Accuforce en nog veel meer voor Direct Drive-bases. Het enige wat je nodig hebt om het te laten werken is de juiste hub voor de basis en de verbinding wordt gemaakt via USB.

Over USB gesproken, het is je vergeven als je denkt dat de Ascher Racing McLaren Artura alleen compatibel is met het PC platform. Console racers worden vaak aan de zijlijn gezet als het gaat om premium sim-racing, helaas, behalve bij Fanatec, die ze vrij goed dekt.

Waar voor je geld

De McLaren Artura Ultimate begint bij € 1.499 en kan je meer dan € 1.700 kosten als je alle opties aanvinkt. We gaan niet liegen, het is duur, ook al bieden andere merken velgen aan die duurder zijn, vaak gemaakt van eersteklas materialen.

Mijn oordeel

Het merk Ascher Racing zit al 10 jaar in het sim-racing segment, maar is nog weinig bekend bij de gemiddelde mens. Dat wil niet zeggen dat de producten slecht zijn, verre van dat.

De McLaren Artura Ultimate is een geweldig stuur om in je setup te hebben, en ik kon dit bevestigen door het te testen. Met zijn bouwkwaliteit, bediening, veelzijdigheid en design is het een beetje de Max Verstappen van de stuurwielen: het slaat bijna nooit over. Alleen prijs en compatibiliteit kunnen in zo’n geval doorslaggevende factoren zijn.

In dat opzicht is de Fanatec BMW M4 GT3 een zeer solide alternatief. Het op GT3 geïnspireerde ontwerp, de compatibiliteit met pc en PlayStation en de bouwkwaliteit maken het een uitstekend compromis tussen prestaties, onderdompeling en toegankelijkheid.

gt dd pro

Het beste alternatief

De Fanatec BMW M4 GT3

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar