Selecteer een pagina

Fanatec BMW M4 GT3: Test en meningen

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

FANATEC BMW M4 GT3

Voordelen

  • Gesmede koolstofvezelstructuur
  • BMW stuurwiel, ontwikkeld voor de M4 GT3
  • Uitstekende ergonomie
  • QR2 Pro

Nadelen

  • Zeer hoge prijs voor een stuurwiel
  • Niet compatibel met Xbox

Onze beoordeling: 9.7/10

Fanatec wordt al jaren beschouwd als de go-to-go voor iedereen die een sim-racing setup wil bouwen. Het moet gezegd worden dat het Duitse merk hard heeft gewerkt om deze status te bereiken, met name door het assortiment sim-racing randapparatuur uit te breiden.

De catalogus van de Duitse sim-racegigant is onderverdeeld in 3 series: de CSL voor instappers en zondagsrijders, de ClubSport voor amateurs en semi-professionele rijders, en de Podium voor de elite. Zoals je je kunt voorstellen, gaat de prijs hand in hand met het bereik, en dat geldt voor alle producten die Fanatec verkoopt.

Het Duitse merk staat bekend om zijn ecosysteem van eindeloze producten, vooral stuurwielen. De catalogus van wielen bevat meer dan 50 items, verdeeld over de 3 assortimenten, en het is duidelijk dat je iets zult vinden dat bij je past. Bovendien zijn veel van de wielen officieel gelicenseerd of partner van prestigieuze automerken zoals Sparco, Porsche en BMW.

Over dat laatste gesproken, Fanatec heeft de divisie M van de Beierse fabrikant een specifiek stuurwiel dat wordt gebruikt voor simracen, maar ook op de M4 GT3’s die racen in de competitie. Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat een dergelijke alliantie tot stand is gekomen en dat er tegelijkertijd een stuurwiel van een dergelijk kaliber is geproduceerd: de Fanatec BMW M4 GT3. Dans ce qui suit, je vais vous présenter ce volant et vous dire ce que j’en pense.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Stuur compatibel met Playstation en PC
  • 12 verlichte knoppen, 2 draaischakelaars, 2 knoppen op de achterkant van het stuur en 3 encoders
  • 2 magnetische peddels van koolstofvezel met Push-Pull-configuratie en 2 analoge peddels
  • Volledige gesmede koolstofvezelstructuur
  • OLED-scherm van één inch
  • 308 mm diameter met een rechthoekige vorm
  • QR2 Pro aan de achterkant
  • Gewicht ongeveer 1,5 kg

Ontwerp

Het ontwerp van de M4 GT3 is erg racistisch, en ook erg mooi moet ik zeggen. De structuur maakt gebruik van gesmeed koolstofvezel, waardoor het ontwerp adembenemend is. Het is meer dan mooi: het is prachtig.

De vrij rechthoekige vorm van het stuurwiel is zeer kenmerkend voor racewagens, vooral GT3’s. Het BMW logo staat in het midden, omringd door encoders die verlicht zijn, net als de knoppen.

Aan de achterkant van de M4 GT3 is het niet zoals bij de andere stuurwielen van Fanatec, waar je een achterplaat hebt die aan de stuurwielstructuur is vastgeschroefd. Bij de M4 GT3 bestaat het stuur uit één stuk en dat is wat je mag verwachten van een stuurwiel van dit kaliber.

Fanatec BMW M4 GT3 afbeelding 1

Assemblage op maat

Er zijn twee versies van de M4 GT3 montage: de eerste gebruikte de gouden QR1 toen het stuur zo’n 2 jaar geleden werd uitgebracht. Maar sinds de release van de QR2 Pro heeft Fanatec de M4 GT3 Quick Release geüpgraded.

Het wiel kan dus op elke basis met de QR2 Base Side gemonteerd worden, gewoon door aan de ring te trekken en het wiel in de gleuf te steken. De pinnen zitten echter nog steeds aan de binnenkant van de QR2, dus je moet voorzichtig zijn bij het plaatsen van het wiel. Deze nieuwe Fanatec Quick Release is veel beter dan de oude, vooral qua beweging. Maar pinnen kunnen een probleem zijn, en vooral schade veroorzaken aan randapparatuur.

Productie en afwerking

Dit is een product waarvan de hele structuur bestaat uit gesmeed koolstofvezel. Van de voorkant tot de achterplaat en niet te vergeten de peddels, alles is gemaakt van gesmeed koolstofvezel. Deze materiaalkeuze is ingegeven door het simpele feit dat dit stuurwiel wordt gebruikt in BMW M4 GT3 racewagens. Dit is geen replica op schaal, nee. Het is een stuur dat in samenwerking met BMW is ontwikkeld voor de GT3-auto’s en ook voor sim-racing.

De structuur is oerdegelijk, ontworpen om het misbruik van de autosport aan te kunnen. En de afwerking is ultra-premium (net als de prijs, en ik waarschuw je, die zal je verrassen).

Wat de afwerking betreft, die is puur en alleen Fanatec, besprenkeld met een BMW-laag. Met andere woorden, het is subliem afgewerkt, premium in elk opzicht. De handvatten zijn niet van alcantara of leer, maar van een materiaal dat een zeer hoog gripniveau biedt en geen onderhoud nodig heeft.

Fanatec BMW M4 GT3 afbeelding 2

Omgaan met het stuurwiel

De diameter van de M4 GT3 is net geen 31 cm (30,8 om precies te zijn), met een vorm die zeer kenmerkend is voor GT3-stuurwielen. Daardoor is de grip erg goed, zeker als je kijkt naar de plaatsing van de bedieningselementen.

Aan de voorkant zitten 12 knoppen verspreid over je duimen, zodat je er midden in een race makkelijk bij kunt. Ter hoogte van je wijsvinger hebben we nog 2 knoppen en ook 4 peddels aan de achterkant van het stuur, waaronder 2 magnetische.

Er zijn 2 draaischakelaars boven de handgrepen en 3 encoders op het voorpaneel. De ergonomie van de M4 GT3 is uitstekend, wat je zou verwachten van een stuur dat wordt gebruikt in de competitie op de BMW M4 GT3.

Sensaties tijdens het spelen

Als het M4 GT3-stuur eenmaal op zijn plaats zit op de basis, probeer het dan niet te installeren op iets anders dan een Podium DD2, of op zijn minst een DD1, want dit juweeltje is ontworpen voor maximale rijsensaties. Het is dus een Podium-basis of niets. Dus zodra je het stuur hebt geïnstalleerd en ingesteld (als je dat wilt natuurlijk), ga je de circuits van de wereld op met auto’s uit de GT3-categorie voor een maximale onderdompeling.

Het gevoel is uitstekend en ik zou eerlijk gezegd niets minder verwachten van een stuur als dit. Hoewel de Podium DD2-basis het meeste werk verzet, levert de M4 GT3 ook een grote bijdrage dankzij zijn voorbeeldige stijfheid. Bovendien kun je dankzij de uiterst intuïtieve besturing razendsnel rondetijden neerzetten, zonder enige verwarring bij het selecteren van een opdracht.

Het materiaal van de handvatten geeft je een zeer goede grip, zonder dat je handen gaan zweten. Ik zeg niet dat je racehandschoenen nodig hebt om met dit stuur te rijden, maar het door Fanatec gekozen materiaal is zowel met als zonder handschoenen bruikbaar, en ook voor langere periodes, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Thrustmaster SF1000, waar je racehandschoenen nodig hebt om te voorkomen dat je gaat zweten en het stuur na het douchen verandert in een badkamer.

Fanatec BMW M4 GT3 afbeelding 3

Compatibiliteit

Dit stuur is compatibel met alle basissen die Fanatec aanbiedt, op voorwaarde dat je de juiste QR Base Side hebt. Ik zeg dit omdat de M4 GT3 werd opgewaardeerd met de QR2 toen deze uitkwam. De eerste versies van het stuur hadden de QR1 in goud, dus je moest de QR1 Base Side hebben om het op een basis te kunnen monteren. Simpel gezegd: als je het nu nieuw koopt, krijg je de QR2 Pro. Maar als je voor een tweedehands stuur kiest, kan het zijn dat het met de QR1 wordt geleverd.

Wat sim-racetitels betreft, kun je dit stuur gebruiken voor alle titels die beschikbaar zijn op pc en Playstation 4/5.

Waar voor je geld

De BMW M4 GT3 kost €1.499,95 op de Fanatec website en is daarmee het duurste stuurwiel van het merk voor zover ik weet. De prijs-kwaliteitverhouding is eerlijk gezegd niet goed, vooral omdat de catalogus van het Duitse merk vol staat met uitstekende items voor veel lagere prijzen.

Mijn oordeel

De M4 GT3 is duidelijk een elitair stuur, ontworpen om te voldoen aan de sim-racing- en racewensen van een zeer specifiek en niet erg talrijk publiek. Laten we eerlijk zijn: voor € 1.500 kun je een complete Fanatec setup kopen, als je goed rondkijkt. ClubSport. Mais les gens qui peuvent se permettre un volant à 1 500 € sont à la recherche des facteurs wow, exceptionnel, unique et surtout compétition.

Toegegeven, het aantal kopers is zeer beperkt, maar ze bestaan wel. Fanatec zal deze stuurwielen niet per emmer verkopen, maar ze zullen altijd wel een autoliefhebber vinden die ze wil hebben, of ze nu in de woonkamer of op het circuit racen.

Fanatec BMW M4 GT3 afbeelding 4

Fanatec BMW M4 GT3

Een uitzonderlijk stuur voor liefhebbers

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar