Selecteer een pagina

De 5 beste racesimulatiespellen in 2024

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Al vele jaren wint het simracen terrein als een discipline op zich, en is het een integraal onderdeel geworden van de grote namen in de autosport. Tegenwoordig gebruiken veel coureurs en teams sim-racing set-ups voor trainingsdoeleinden. Deze praktijk is gebruikelijk in andere sporten, dus ik zie niet in waarom sim-racing een uitzondering zou moeten zijn.

Racesimulatie betekent vaak het configureren van geavanceerde randapparatuur. Spelers zoals Fanatec en Simucube zetten in op het realisme en de onderdompeling die hun sim-race randapparatuur biedt, en dat is wat het verschil maakt voor racecoureurs en professionele sim-racers.

Maar apparatuur en randapparatuur zijn slechts een deel van de sim-racing vergelijking, en de simu waarop je zit is net zo belangrijk. Racecoureurs trainen niet op Need For Speed voordat ze gaan racen, ze trainen op een simulator die die naam waardig is en die het gedrag van raceauto’s perfect nabootst.

Natuurlijk hebben niet alle motorrijders dezelfde behoeften. Sommigen willen gewoon plezier maken en de tijd doden, terwijl anderen erop uit zijn om podiumplaatsen en rondetijden te veroveren. We hebben ook coureurs die zich willen verbeteren en trainen voordat ze echt gaan racen.

In wat volgt laat ik je kennismaken met de verschillende autoracesimulaties die op de markt zijn. Ik zal je een paar titels per simu-type laten zien en je vertellen voor wie ze het meest geschikt zijn.

De verschillende soorten racesimulatie

Voordat we de puntjes op de i zetten, is het belangrijk om te kijken naar een aantal elementen die sim-racen kenmerken, namelijk de soorten simulatie. Er zijn momenteel 3 hoofdcategorieën van autosimulatie. Er zijn racegames in arcadestijl, titels die het midden houden tussen arcade en simulatie (semi-arcades) en pure simulaties.

Deze drie hoofdcategorieën bestaan om de eenvoudige reden dat niet alle sim-racers en hardlopers hetzelfde zijn en daarom specifieke behoeften hebben. Zoals ik al eerder zei, zijn sommige rijders gewoon op zoek naar een beetje plezier, om te decompresseren in het simracen, terwijl anderen de tijden zo realistisch mogelijk willen verpletteren.

Als gevolg daarvan hebben we een aantal verschillende categorieën racesimulatie, allemaal gericht op het bevredigen van de behoeften van coureurs. Hieronder vertel ik je meer over elke categorie, met een paar voorbeelden.

Arcade-titels

In deze categorie hebben we titels die voor iedereen toegankelijk zijn, op consoles of PC. Het doel van deze titels is om je te vermaken, om je een dosis plezier te geven terwijl je speelt, zonder superrealistisch te zijn. Oké, je hebt wel een bepaalde mate van realisme, maar dat is over het algemeen vrij laag, net genoeg om de snelheid, de hobbels enzovoort te voelen.

Hieronder vallen licenties zoals Need For Speed, Forza Horizon, Grid, Burnout, enz. In deze titels heb je raceauto’s, Super Cars en Hyper Cars, die je kunt upgraden met kits, tuning, enz. om meer pk’s en meer grip te krijgen. Titels zoals Forza Horizon voegen een tuninglaag toe voor voertuigen om ze aan te passen aan circuits/tracks.

Zoals ik al eerder zei, zijn deze titels gericht op de gemiddelde gamer die gewoon plezier wil hebben in een auto, racend in een open wereld of op een circuit. Qua realisme is het niet erg geavanceerd: in de meeste van deze games is er geen schadebeheer en de instellingen zijn er vooral om bepaalde autostatistieken te verbeteren.

Deze titels zijn ontworpen om met een controller te worden gespeeld, maar een sim-racingopstelling voegt nog steeds zijn eigen dosis realisme toe, vooral op consoles. Als je een fan bent van sim-racing, zou deze categorie spellen/titels je helemaal niet moeten interesseren. In het ergste geval kun je daar wat tijd doorbrengen om de tijd te doden, te ontspannen of samen plezier te maken. Eerlijk gezegd zijn we allemaal begonnen met titels als NFS, en voor velen was dit de sleutel tot de daaropvolgende simulatiecategorieën.

Semi-arcade titels

Hier beginnen we de kern van de zaak te raken met de semi-arcade titels. Om dit type simulatie volledig te begrijpen, is het belangrijk om te onthouden dat spellen in deze categorie het midden houden tussen arcadegames en simulatiespellen. Het doel is om de coureur (sim-racer) een veel meeslependere ervaring te geven dankzij raceauto’s, instellingen, betere fysica voor circuits en auto’s, schadebeheer, bandenbeheer en soms brandstofbeheer, zonder het spel te moeilijk te maken voor beginners.

Bij deze titels kunnen de auto’s bestuurd worden met een joystick, maar het is ten zeerste aanbevolen om een sim-racing setup te hebben met een basis + stuur en pedalen om ten volle van de games en hun realisme te genieten. Hieronder vallen licenties als F1, Gran Turismo, Forza Motorsport en Project Cars. Niet al deze spellen zijn echte simulaties, maar ze komen heel dicht in de buurt, vooral als je een sim-racing setup hebt met krachtige randapparatuur.

Zoals bij veel videogames zijn er semi-arcadetitels te vinden op verschillende platforms. Sommige zijn exclusief voor Sony consoles, andere voor Microsoft, en we hebben ook cross-platform titels.

De Formule 1-saga (van elk jaar)

Zoals de naam al doet vermoeden, is deze titel uitsluitend gewijd aan eenzitters, de top van de autosport. De titel is ontwikkeld door EA en is verkrijgbaar op vrijwel alle platforms: Xbox, Playstation en PC.

Dit spel komt elk jaar uit met een nieuwe versie van het F1-seizoen. Eigenlijk is Formula One geen simulatiespel, maar een semi-arcadegame, want het rijden is hier zeker realistisch, maar eenvoudig genoeg voor iedereen om zonder al te veel problemen te spelen. Dit spel ondersteunt zowel sim-racingopstellingen als controllers.

Er is ook een hoge mate van realisme, met kwalificatiesessies, oefensessies, GP’s en de rest van de F1. Wat mij betreft is Formula One een uitstekende sim-racingtitel voor fans van de sport.

De Forza Motorsport-saga

Forza Motorsport is ook een sim-arcade titel rechtstreeks uit de Microsoft studio’s. Deze keer is de titel alleen compatibel met Xbox en PC.

Forza Motorsport is dus de semi-arcadevariant van Forza Horizon. Technisch gezien zijn de twee titels gebaseerd op dezelfde basis (grafische engine, enz.), maar in Motorsport hebben we schadebeheer, zeer geavanceerde graphics, honderden auto’s, legendarische circuits, enz.

Forza Motorsport is misschien geen pure simulatietitel, maar het is nog steeds een van de beste simracer ter wereld. Je kunt er gemakkelijk mee overweg en het is compatibel met controllers en sim-racing setups. Fanatec heeft ook officieel gelicenseerde Forza Motorsport stuurwielen. Wat mij betreft is het nog steeds een uitstekende titel voor amateur- of semi-professionele sim-racing.

De Gran Turismo-saga

Gran Turismo® lanceerde het simracen min of meer op de eerste Playstation met die naam en laat ons meer dan 25 jaar na de release op Sony’s console nog steeds dromen. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden, is deze titel exclusief voor Playstation, omdat de Japanse fabrikant van spelconsoles niet graag samenwerkt met anderen, ook al is dit op de pc al enige tijd aan het veranderen.

Net als Forza Motorsport is Gran Turismo helemaal geen racesimulatie, maar een semi-arcadetitel. Het doel is om iedereen aan te spreken door een spel aan te bieden dat toegankelijk en vooral bestuurbaar is voor een breed scala aan racers, of ze nu een sim-racing setup of een joystick gebruiken.

Desondanks bevat Sony’s titel nog steeds schadebeheer, prachtige graphics, carrièrebeheer en meer. Het is behoorlijk uitgebreid, net als de titels in dit sim-racingsegment, en ze zien er vrijwel hetzelfde uit als je het mij vraagt.

Net als bij Forza heeft Fanatec in samenwerking met Sony een bundel uitgebracht die speciaal is ontworpen voor Gran Turismo-fans: de GT DD Pro . Je krijgt een Gran Turismo®-specifiek stuur, een 5 of 8 nm CSL DD-basis en een pedalenset, allemaal voor €700/850. Om eerlijk te zijn is het stuur erg basic en plastic, ver van Fanatecs standaarden in deze prijsklasse. De basis is echter de beste in het segment en dat kunnen we hem vergeven.

De Project Cars-saga

Deze titel, of beter gezegd deze saga, komt heel dicht in de buurt van pure simulatie. Tot nu toe zijn er slechts 3 titels uitgebracht op consoles en pc, en volgens geruchten is er een vierde in ontwikkeling. Wat mij betreft is Project Cars 2 is de game die het dichtst in de buurt komt van simulatie, met schade, brandstof- en bandenmanagement, pitstops waarmee rekening moet worden gehouden, de dag- en nachtcyclus, het weer dat midden in een race verandert, remtemperaturen die nauwkeurig in de gaten moeten worden gehouden om te voorkomen dat je jezelf opeet Rem vervagen, enz. Het is nog steeds een complete titel voor simraceprofs, zonder dat het puur om simulatie gaat.

Bovendien kun je met Project Cars 2 je auto volledig tunen, van de bandenspanning en vering tot de mapping van de motor. Het is het paradijs voor autoliefhebbers en een titel die ik simracers van harte aanbeveel.

Simulatietitels

Nu is het tijd voor de echte sim-strijders, de pure en eenvoudige simulatietitels. Voor de andere categorieën zagen we dat er multiplatformtitels waren. Hier is het bijna allemaal op PC. Waarom is dit? Nou, om de eenvoudige reden dat de meeste topklasse sim-racing randapparatuur die je ultra-realistische sensaties kan geven alleen op PC’s werkt. En daarom.

iRacing

iRacing wordt door veel racers beschouwd als de sim-racegame, en veel echte coureurs zijn het daarmee eens. iRacing is niet zoals alle andere titels waarbij je het gewoon koopt en dat is het dan. Het concept van dit spel is anders: je betaalt een abonnementsgeld en je krijgt content die je via microtransacties kunt verkrijgen.

Eerlijk gezegd is het een dure aangelegenheid, want je moet de volle prijs betalen om het maximale uit deze titel te halen. Maar als je eenmaal voorbij de hoge rekening bent, is iRacing een echte benchmark in sim-racen, en voor vrijwel iedereen.

Op deze titel heb je een groot aantal zeer geavanceerde instellingen, soms zelfs te geavanceerd, je hebt massa’s auto’s in alle categorieën, officiële licenties voor de 24 uur van Le Mans, IndyCar en Nascar, enzovoort. Het is echt een complete sim-racetitel voor professionele racers, en bovenal een van de populairste ter wereld. Je moet echter wel een bepaald niveau van rijvaardigheid hebben om ervan te kunnen genieten, anders zul je jezelf een hele tijd achteraan in het peloton terugvinden.

Asseto Corsa

Asseto Corsa wordt door velen beschouwd als DE simulatietITEL voor consoles en PC. Dit spel is ongeveer 10 jaar oud (uitgebracht in 2014) en is behoorlijk verouderd op consoles, maar helemaal niet op PC. Net als bij Skyrim en The Witcher 3 ligt de kracht van Asseto Corsa in de ongelofelijke community.

Qua graphics houdt de PC-versie nog steeds stand dankzij mods, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van de consoleversie. De rijervaring is zeer realistisch en geeft je het gevoel dat je in een echte racewagen zit, vooral als je sim-racing setup van goede kwaliteit is.

Wat betreft de instellingen, wel, er zijn er genoeg om uit te kiezen. Je kunt vrijwel alles naar wens aanpassen, en dat op alle auto’s. Het is in elk opzicht vergelijkbaar metiRacing als het gaat om het aanpassen van voertuigen.

Asseto Corsa houdt de vinger aan de pols van de autosport, met een breed scala aan auto’s en circuits, de ene al legendarischer dan de andere. En aangezien het spel binnenkort 10 jaar bestaat, is het voor een zeer lage prijs verkrijgbaar op Steam.

Asseto Corsa Competizione

Asseto Corsa Competizione is hetzelfde recept als de basisgame Asseto Corsa, maar dan voor GT3- en GT4-competities. Als je een fan bent van motorsport en de bijbehorende set-up, kan ik Asseto Corsa Competizione van harte aanbevelen.

Op deze titel is alles officieel gelicenseerd: coureurs, teams, circuits, auto’s, sponsors, werkelijk alles. En hetzelfde geldt voor het gevoel en de sensaties: alles is ultrarealistisch, tot in het kleinste detail. Rijders in de dop zullen zeker iets van hun gading vinden bij Asseto Corsa Competizione. Het enige nadeel is het platform waarop het beschikbaar is. Op dit moment is dit spel alleen beschikbaar op de PC, en ik denk dat dat een goede zaak is, want dit soort titels is 100% bruikbaar op PC’s met zeer hoogwaardige sim-racing randapparatuur. Er wordt momenteel echter gewerkt aan een consoleversie, die op een dag zou moeten uitkomen.

Welke moet ik kiezen?

Het kiezen van een sim-racetitel is net als het kiezen van je hardware en randapparatuur: je moet kiezen wat het beste bij je past. Het klopt dat ik veel tijd besteed aan pure simulaties zoals Asseto Corsa en iRacing, maar ik vind het ook leuk om af en toe te relaxen op een Forza. Je keuze mag in geen geval worden beïnvloed door mijn voorkeuren, want uiteindelijk ben jij degene die de racewagens bestuurt op de legendarische circuits.

Wat ik je kan aanraden is om een titel te kiezen op basis van je opstelling. Als je een rustige configuratie hebt, zoals een Logitech G29 of G923 kun je het beste kiezen voor een semi-arcade titel als je een fan bent van sim-racing, om de eenvoudige reden dat deze randapparaten je niet veel sensatie zullen geven.

Aan de andere kant, als je een setup hebt met een Load Cell pedalboard en Direct Drive basis, en je bent een fan van sim-racen, dan kun je het beste voor een pure simulatietitel gaan. Maar in elk geval moet je een titel kiezen die je leuk vindt, waar je het meeste plezier aan zult beleven.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar