Selecteer een pagina

Sim Racing harnas: Waarom een harnas in je cockpit?

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Bij simracen verschilt het doel van coureur tot coureur. In grote lijnen kun je ofwel investeren in het verkrijgen van maximale sensatie, waardoor de ervaring dichter bij die van een echte raceauto komt, of je kunt plezier maken en de tijd doden na een dag op het werk of op school. Sommige mensen kiezen voor de tweede optie, en dat is heel prijzenswaardig, want iedereen weet dat meer dan 8 uur buiten doorbrengen stressvol is, en er gaat niets boven een goede racegame om de druk te verlichten. En we hebben het leeuwendeel van de racers die in de eerste categorie vallen, namelijk degenen die op zoek zijn naar spanning en onderdompeling.

Zoals je weet, is er een hele reeks sim-racinguitrusting en accessoires beschikbaar om de kloof tussen de realiteit en de virtuele wereld te verkleinen. Neem bijvoorbeeld dynamische chassis. Hun rol is simpel: lichaamsbewegingen integreren in je afstelling. Als de auto een bocht met downforce neemt, helt het chassis naar één kant. In sim-racing zijn set-ups als deze meeslepend op het hoogste niveau.

Maar er zijn ook andere accessoires die het realisme van virtueel racen verhogen, zonder dat het veel geld kost. Er zijn bijvoorbeeld racehandschoenen en -schoenen, racepakken, een dashboard, enzovoort. Al deze accessoires en uitrustingen lijken misschien overbodig voor de gemiddelde speler, maar de meest doorgewinterde racers zweren bij het extra realisme en zullen er alles aan doen om een setup te krijgen die zo dicht mogelijk bij een echte raceauto ligt.

Wat als ik je zou vertellen dat er andere uitrusting is die in de autosport wordt gebruikt, maar zelden in sim-racing? Nou, we hebben het over het harnas, en vaak wordt deze uitrusting terzijde geschoven omdat virtuele coureurs er geen strategisch voordeel in zien qua gevoel. Is het harnas volgens jou een essentieel accessoire of slechts een decoratief element? Hieronder geef ik je mijn mening.

Wat is een harnas?

Laten we beginnen met de basis: wat is een harnas? Een harnas is een veiligheidssysteem dat in raceauto’s wordt gebruikt om de coureur op zijn plaats te houden. Zie het als een Pro Max veiligheidsgordel.

Het principe is eenvoudig: je hebt riemen die zijn bevestigd aan het chassis van de auto, of de rolkooi, en die worden aan weerszijden van je torso geplaatst, op je schouders en op je bekken, om tussen je benen vast te gespen.

Het voordeel van een harnas ten opzichte van een autogordel is de lichaamsbeweging. Met een standaardgordel heb je inderdaad een riem, maar die wordt vooral gebruikt voor ondersteuning bij een frontale botsing. Voor zijdelingse steun is het vooral de stoel die al het werk doet.

Een harnas biedt zijdelingse steun dankzij de riemen, en ook frontale steun omdat je vastzit aan het zitje, in tegenstelling tot een autogordel en zijn veermechanisme dat enige speling toestaat voordat het wordt vergrendeld. En dat is het grote verschil tussen een harnas en een gordel, en vooral het veiligheidsvoordeel van de eerste.

Soorten harnassen op raceauto’s

Er zijn 4 hoofdtypen harnassen die in raceauto’s worden gebruikt: 3-, 4-, 5- en 6-punts harnassen. Ik zal ze kort uitleggen om je een idee te geven van wat ze zijn.

Het 3-puntsgordel heeft twee riemen op je schouders en één op je bekken. Dit harnas biedt een goed compromis tussen ondersteuning en installatiegemak. Bovendien kun je het zelf gebruiken in je dagelijkse auto, zonder de stoel te veel te belasten.

Het 4-punts harnas voegt nog een riem toe rond het bekken voor een veel beter resultaat qua ondersteuning, ten koste van de praktische bruikbaarheid; dit harnas is moeilijk om aan te trekken en ook om af te doen, dus niet ideaal voor dagelijks gebruik.

Het 5-puntsgordel voegt nog een riem toe aan het 4-puntsgordel, dit keer tussen de benen. Je kunt je niet bewegen, niet zijwaarts en niet voorwaarts.

En tot slot het 6-punts harnas, of FIA voor Fédération Internationale de l’Automobile. Dit harnas wordt gebruikt in de autosport en biedt het hoogste niveau van veiligheid en ondersteuning tijdens de race.

Maar waarom een harnas in een sim-racinguitrusting?

Het beantwoorden van deze vraag is subjectief; mijn mening kan verschillen van de jouwe. Persoonlijk vind ik dat een harnas meer immersie toevoegt aan een al complete sim-racing setup. Natuurlijk heeft deze uitrusting geen echt technisch voordeel, want je wint geen seconden per ronde.

Het kan je echter wel meer onderdompelen in de race, waardoor de grens tussen realiteit en virtueel kleiner wordt. Je zult je meer een coureur voelen, zonder dat het je geld kost. Het is waar dat er FIA-harnassen op de markt zijn die meer dan €300 kosten, maar eerlijk gezegd is dat geldverspilling, tenzij je in het weekend circuitdagen doet en doordeweeks aan simracen doet. Een 3-puntsgordel is wat mij betreft meer dan genoeg en laat slechts een gat van ongeveer €50 in je financiën achter.

Moet je dan investeren in een harnas? Dat hangt ervan af. Als je op zoek bent naar een complete set-up die zo dicht mogelijk in de buurt komt van een GT3-cockpit, dan is het zeker het overwegen waard, vooral omdat sommige producten niet zo duur zijn. Maar als je alleen voor je plezier en ontspanning aan simracen doet, is het verstandiger, althans naar mijn mening, om in iets anders te investeren.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

De beste Sim Racing-dashboards

De beste Sim Racing-dashboards

Sim-racingfans weten heel goed dat elke setup min of meer uniek is. De reden is heel eenvoudig: niet alle hardlopers...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar