Simagic P1000
Voordelen
- Zeer goede bouwkwaliteit
- Modulair crankstel in LC en hydraulische versies
- Optionele motoren voor haptische feedback op elk pedaal
- Waar voor je geld
Nadelen
- Een prijs die gemakkelijk kan oplopen, afhankelijk van de configuratie
- De afwerking laat soms te wensen over op bepaalde onderdelen
Onze beoordeling: 9.2/10
Simagic is een van de toonaangevende merken in de sim-racerij, maar het heeft moeite om door te dringen in Frankrijk. Het moet gezegd worden dat het probleem niet bij het merk zelf ligt, maar bij de geautoriseerde distributeurs, die niet erg actief zijn op het gebied van marketing.
Toch beginnen steeds meer liefhebbers van sim-racing Simagic op te merken en het merk wint langzaam aan kracht. Qua catalogus biedt de Chinese fabrikant een assortiment dat elke discipline van de autosport raakt, van GT-racing tot F1, en niet te vergeten touring op het gebied van stuurwielen. Wat betreft bases is het veel uitgebreider, vooral met het verschijnen van de nieuwe Evo-serie. En natuurlijk heeft Simagic ook pedalen in de catalogus voor sim-racing.
Er zijn momenteel 3 pedalboards beschikbaar met verschillende configuraties die passen bij uw budget en voorkeuren. In wat volgt, hebben we de P1000 op onze sim-racing setup om te testen en onze mening erover te geven. Dit pedalboard beslaat het midden van Simagic’s assortiment, met de P500 op het instapniveau en de P2000 aan de bovenkant.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Gehele structuur in aluminium, inclusief pedalen, armen en standaard
- Zeer aanpasbaar randapparaat met LC of hydraulisch remsysteem
- Verkrijgbaar in 2 of 3 pedaalversies, met extra motoren voor haptische feedback op elk pedaal
- Magnetische sensor op alle pedalen
- Remdruk van 100 kg, met LC of hydraulisch systeem
- Afstands- en hoekverstelbare pedalen
- Compatibel met pc’s en alle Simagic-databases
- Compatibel met vrijwel alle chassis dankzij de Fanatec ClubSport V3 wielbasis of het montagepatroon
Ontwerp
Zoals gebruikelijk in onze tests beginnen we met het ontwerp van Simagic’s P1000 pedalboard. Visueel is de kleur die dit apparaat domineert een soort donkergrijs, of lichtzwart als je dat liever hebt, met rode elementen. Dit laatste is te vinden op een plaatje aan de voorkant van de pedalen met de tekst ‘Keep Racing’, en ook op de weerstandsmechanismen. Persoonlijk zou ik het Keep Racing hebben weggelaten omdat het een beetje te veel van het goede is.
Wat de rest van de P1000 betreft, is het een apparaat dat ik over het algemeen erg aantrekkelijk vind. De pedaalplaten zijn er in verschillende maten, waardoor je ze beter kunt onderscheiden per voet. En als u de optie van haptische motoren neemt, krijgt u een mooi doosje boven elk pedaal, achter de plaat, in zwart met rode accenten.
Assemblage op maat
Aangezien de P1000 een basis Load Cell crankstel is met een hydraulische optie, is vloermontage uitgesloten vanwege de kracht die nodig is om te remmen. En dat brengt ons bij de montage op het chassis. Zoals ik al zei bij de belangrijkste kenmerken van het crankstel, maakt de P1000 gebruik van de wielbasis van de Fanatec ClubSport V3, waardoor hij compatibel is met vrijwel alle cockpits op de markt.
De montage is vrij eenvoudig, met 4 bevestigingspunten op de vier hoeken van het crankstel. Simagic biedt echter ook andere bevestigingssystemen voor het monteren van het crankstel op een chassis, met name met beugels die aan de zijkanten worden bevestigd.
De bediening is waar het lastig kan worden. Een van de nadelen is de afwerking, die op bepaalde punten te wensen overlaat, zoals de blootliggende bedrading. Ik raad u daarom aan voorzichtig te zijn bij het installeren van de P1000 om beschadiging te voorkomen.
Productie en afwerking
Laten we het even hebben over de afwerking van dit pedalboard, maar laten we eerst eens kijken naar de bouwkwaliteit. De P1000 is gebaseerd op een volledig metalen constructie, met aluminium pedalen. Het is erg goed gemaakt, met materialen van topkwaliteit en net zo duurzaam als de plaat waarop alle pedalen rusten.
Echter, en ik begrijp niet waarom Simagic deze weg is ingeslagen, de afwerking is niet naar wens. De P1000 is voor 90% een kwalitatief goed apparaat, goed afgewerkt wat betreft de assemblage van de onderdelen en het lakwerk. Alleen zijn alle elektronica en bedrading zichtbaar, en op plaatsen die helemaal niet strategisch zijn. De pedaalkabels zitten bijvoorbeeld aan de voorkant, en als je voet wegglijdt, doet dat pijn aan de communicatie. Hetzelfde geldt voor de printplaat, die onder de hoofdplaat zit, met blootliggende kabels en zonder bescherming. Je moet gewoon heel voorzichtig zijn bij het hanteren van dit pedalboard, vooral bij het installeren, om schade te voorkomen.
Instellingen trapas
Op dit punt heeft Simagic de verloren tijd ingehaald door een groot aantal instellingen aan te bieden op de P1000. U hebt pedaalafstand, plaathoek, Load Cell enzovoort. Er zijn echt een heleboel fysieke aanpassingen mogelijk met deze Simagic P1000.
Wat de software betreft, alles loopt via SimPro Manager, inclusief kalibratie, curve, curvestop en een heleboel andere software-instellingen. Het is erg compleet, professioneel zou ik zelfs zeggen, en het wordt allemaal opgeslagen met de optie om de instellingen te activeren op basis van de gamelancering die je aan het doen bent. Dit betekent dat je een profiel kunt hebben voor Assetto Corsa, een ander voor RFactor, iRacing enzovoort. Eerlijk waar, ik neem mijn petje voor je af, want ik vind het geweldig.
Sensaties tijdens het spelen
Zoals ik al eerder zei, is de Simagic P1000 verkrijgbaar in verschillende versies, waaronder een Load Cell versie en een hydraulische versie. Afhankelijk van je keuze kan de sensatie onder je voet dus licht of sterk variëren.
Na beide getest te hebben, want de hydraulische versie is een add-on als je wilt, het is niet een heel ander pedaal, merkte ik dat er in absolute zin niet zo’n groot verschil was tussen de LC en de hydraulische.
In LC is het gevoel goed, net als bij andere concurrerende cranksets. Het pedaal heeft een goede veerweg, zowel bij de start als bij de stop, vooral als je verschillende elastomeren hebt. Het pedaalgevoel is erg lineair, aangenaam zelfs, met een lichte zachtheid aan het begin van de slag, zoals je bij min of meer alle LC cranksets zult aantreffen.
Wat betreft de hydraulische versie merkte ik niet veel verschil met de LC-versie, omdat dit crankstel een soort hybride is. De eerste slag is hydraulisch en daarna nemen elastomeren het over om meer weerstand te bieden aan het eind van de slag. Praktisch gezien is het gevoel vrij goed, maar iets minder dan wat je zou vinden op een volledig hydraulisch crankstel.
Compatibiliteit
Qua compatibiliteit wordt de P1000 ondersteund door alle Simagic bases, met alleen het PC platform voor dit pedalboard. Dat verschilt niet veel van andere Simagic-producten, of welk merk dan ook dat actief is in het topsegment van de sim-racing markt.
Waar voor je geld
Hoewel de P1000 begint bij €600, wordt de rekening al snel hoog als je alle opties van dit Simagic crankstel aanvinkt. Als volledige optie kun je rekenen op een prijs van meer dan € 1.000 met het hydraulische systeem, de haptische feedback en het koppelingspedaal.
Maar als je de P1000 goed kiest, denk ik dat je waar voor je geld krijgt. Vink niet alle pedaalhokjes aan, dat is alles, tenzij het nodig is, en dan is het een heel ander verhaal.
Mijn oordeel
Simagic’s benadering van de P1000 is nogal atypisch. Het hybride hydraulische systeem en het scala aan opties maken dit crankstel tot een goed sim-racing randapparaat. Het is natuurlijk niet het beste in zijn categorie, maar ook niet het laatste op de lijst.
Zoals ik al zei in het ‘waar voor je geld’ gedeelte, probeer de opties van de P1000 zorgvuldig te kiezen zodat je een goed crankstel krijgt dat geen arm en been kost. Het gevoel is erg overtuigend, met een goede bouwkwaliteit, ook al laat de afwerking op sommige punten wat te wensen over. Al met al is het een crankstel dat ik je van harte kan aanbevelen.
0 reacties