Selecteer een pagina

Top 4 complete autoracesimulators

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

#1 : TR160

⭐ Score : 9.8/10

fanatec gt dd pro

✅ De ultieme simulator zonder compromissen

We houden van de totale onderdompeling en de eersteklas apparatuur.

#2: TR80

⭐ Score : 9.7/10

fanatec gt dd pro

✅ De beste waar voor je geld

We zijn dol op zijn upgradebare chassis en meeslepende drievoudige schermen.

#3: Alpine Racing TRX

Score: 9.6/10

fanatec gt dd pro

✅ De ultieme F1- en GT-ervaring

We zijn dol op de dubbele positie en het meeslepende Alpine-ontwerp.

Bij simracen draait het allemaal om sensatie en onderdompeling. Hoe meer je hersenen denken dat je in de cockpit van een raceauto zit, hoe beter de onderdompeling. Tegenwoordig is simulatieapparatuur zoals Direct Drive-onderstellen, pedalen en andere stuurwielen niet meer genoeg. Bestuurders hebben iets extra’s nodig om zich zo comfortabel te voelen alsof ze in de cockpit van een raceauto zitten.

Chassis zijn een groot pluspunt bij het instellen, omdat je je er helemaal in kunt onderdompelen, vooral als het een buizenwagen is. Als je de stalen buizenstructuur om je heen ziet, is het net alsof je in de cockpit van een echte Supercar zit, met de rolkooi om je heen.

Maar er zit een addertje onder het gras. Een chassis in elkaar zetten is geen sinecure. Buizenframes zijn eenvoudiger te monteren dan aluminium frames, maar er zijn grenzen aan maatwerk. Het komt erop neer dat als de fabrikant deze of gene ondersteuning niet biedt, je er niets aan kunt doen (ik heb het over buizenchassis).

Maar gelukkig voor ons is er een bedrijf dat gespecialiseerd is in aangepaste motoren. Het bedrijf heet Track Racer en in zijn catalogus staan momenteel 4 zeer interessante modellen: de TR8 Pro, de TR80, deAlpine Racer TRX en de TR160. Dit zijn complete, kant-en-klare chassis, met andere woorden met alle apparatuur die je nodig hebt om te racen, en we gaan ze van dichtbij bekijken.

#1 De TR160

mclaren gt3 v2

Laten we meteen beginnen met de grote Track Racer, de TR160. Simpel gezegd is dit de topbundel van het Australische merk, met alles wat het te bieden heeft. In feite is het het chassis van de TR80 en zijn kuipstoel, het aluminium profiel, dezelfde PC die we ook op de andere configuraties vinden met de soundbar, de Simucube 2 Pro en het Formula-stijl stuur, maar ook het LC crankstel met 200 kg druk, twee shifters (1 sequentieel en 1 H-patroon), een steun voor drie monitoren en 34″ gebogen schermen en Gen 5 D-Boxes in de vier hoeken van het chassis.

In feite heeft Track Racer alle beste functies van het merk, die optioneel zijn op andere cockpits, in de TR160 gestopt. Hij is mooi, meeslepend met alle sim-raceapparatuur, maar hij kost een fortuin. De rekening komt op meer dan €16.000, exclusief afleveringskosten. Maar zoals ze zeggen: passie is onbetaalbaar.

#2 De TR80

mclaren gt3 v2

De TR80 staat op de tweede plaats in onze top 4 van de beste allround racesimulators. Deze setup heeft een chassis met aluminium profiel, wat een grotere stabiliteit betekent, en bovenal talloze opties om de setup aan te passen.

Visueel heeft het aluminium profiel rode accenten die het karakter geven. Het is niet opzichtig en ik vind het zowel discreet als mooi. De kuipstoel van de TR80 doet denken aan die van racewagens.

De TR80 wordt standaard geleverd met 3 gebogen 32′ monitoren. Wat betreft de PC en sim-racing randapparatuur is er de Simucube Tahko GT-21 met 2 Sport base, LC pedalboard, soundbare en high-performance gaming PC. Optionele extra’s zijn shifter- en handrembevestigingen, Motions D-Boxes en meer. Qua prijs kost de TR80 iets meer dan €7.000, wederom zonder verzendkosten. Het is een beetje duur, dat wel, maar hij is compleet en levert hoge prestaties.

#3 De Alpine Racing TRX

mclaren gt3 v2

De Alpine Racing TRX is een hybride chassis, zowel Formule als GT. In de wereld van tubulars vind je niet vaak cockpits die geschikt zijn voor twee sim-racedisciplines tegelijk, maar het is de ingenieurs van Track Racer gelukt.

Het ontwerp is gebaseerd op de kleuren van het Alpine F1-team, met overal elektrisch blauw en zwarte steunen en dekken. De Alpine-kleuren zijn zelfs terug te vinden op de kuipstoel, wat het gevoel van onderdompeling nog groter maakt.

Zoals hierboven vermeld, kun je zowel de Formula- als de GT-rijpositie aannemen door simpelweg het chassis aan te passen. De Formula-positie is erg realistisch, met de stoel op de grond, het stuur dicht bij je en je voeten omhoog. Je hebt echt het gevoel dat je in de cockpit van een Formule 1-wagen zit, en dat vind ik zo leuk aan dit soort chassis.

Op het gebied van randapparatuur voor sim-racing heeft het merk de lat deze keer hoger gelegd, met een Simucube 2 Pro met 25 nm koppel, een F1-stijl stuur met een prachtig ontwerp van koolstofvezel en een centraal scherm, en de pedaaleenheid die de bundel hierboven uitrust.

De PC en audio zijn ondertussen hetzelfde, want laten we eerlijk zijn: racegames behoren niet tot de meest veeleisende op de markt en je hebt echt geen monster van kracht nodig om F1 2024 op een goede resolutie te draaien. Over beelden gesproken, de monitor is de 49″ ultra-groothoek gebogen, ideaal voor meeslepende sim-races.

Laten we eindigen met de prijs van de Alpine Racing TRX. Reken op een prijs van meer dan €8.200 voor dit juweeltje, exclusief verzendkosten natuurlijk, of opties (D-Box, drievoudige monitorondersteuning, etc.).

#4 De TR8 Pro

mclaren gt3 v2

Laten we eindigen met de ‘budgetvriendelijke’ optie, ook al weten we heel goed dat dit zelden van toepassing is op meeslepende sim-racing.

De TR8 heeft een zeer sober buizenchassis, volledig in zwart. Het ontwerp is vrij open, met een verschuifbaar, in hoek verstelbaar kuipstoeltje. Er is een verstelbaar pedaaldek om je rijpositie aan te passen.

Het basisdek is modulair en is geschikt voor verschillende Direct Drive randapparatuur die op de markt verkrijgbaar is. Maar je hebt er geen nodig als je gebruik maakt van de diensten van Track Racer, want het bedrijf biedt kant-en-klare opstellingen.

In principe krijg je een monitorstandaard met standaard VESA-bevestiging. En dat was het voor het chassis. Laten we verder gaan met de apparatuur. De TR8 Pro wordt standaard geleverd met een 49″ ultrabreedhoek gebogen scherm dat speciaal is gekalibreerd voor gaming.

Voor de technische ondersteuning zorgt een gaming PC voor het genereren van frames, en je krijgt zelfs sim-racing titels voorgeïnstalleerd. Verwacht geen Thunderbolt, maar je kunt er zeker van zijn dat de machine alle racegames kan draaien met meer dan 60 FPS in Full HD. Dat is dus voldoende. En voor het plezier van je oren heeft het merk een soundbar meegeleverd om je nog meer onder te dompelen.

Laten we verder gaan met de actieve sim-racinguitrusting. De basis is niet meer en niet minder dan de Simucube 2 Sport, met zijn 17 nm koppel om je uitstekende racesensaties te geven. Het stuur maakt ook deel uit van de Simucube-reeks, en het is de Tahko GT-21 met zijn fel oranje voorplaat en accenten. Het crankstel zou een Simucube zijn geweest, maar het merk heeft alleen ActivePedals in de catalogus. Dus moeten we het doen met een 200kg Load Cell crankstel op het rempedaal en verstelbare koppelings- en gaspedalen.

De TR8 Pro is een compleet chassis, maar het merk biedt ook een aantal optionele extra’s, waaronder een keyboard deck, shifter, D-Boxes en meer. De standaardversie van de TR8 Pro kost ongeveer €5.200, zonder verzendkosten.

Welke moet ik kiezen?

Kiezen tussen de vier aanbiedingen van Track Racer klinkt misschien niet eenvoudig, maar dat is het eigenlijk wel. Als je een beetje van alles doet in sim-racing, maar je budget is nogal beperkt, dan heb je of de TR8 Pro in buisvorm, of de TR80 in aluminium profiel. Persoonlijk ben ik voorstander van de laatste, omdat je met het profiel je set-ups beter kunt aanpassen.

En als geld geen rol speelt, als je de ervaring hebt en vooral als je je sim-racen constant wilt verbeteren, dan is de TR160 de beste keuze. De Alpine TRX is ook een hele goede keuze, maar wat mij betreft nog steeds behoorlijk niche, perfect voor racers met een passie voor Formule 1.

gt dd pro

TR160

De beste volledige simulator in 2025

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

De 3 beste driftwielen voor pc

De 3 beste driftwielen voor pc

Sim-racing is bedoeld als een goedkoper alternatief voor motorsport, dat verschillende disciplines omvat die over de...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar