Selecteer een pagina

Simucube 2 Sport : Test en meningen

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Simucube 2 Sport

Voordelen

  • Maximaal koppel van 17 nm
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Superieur racegevoel

Nadelen

  • Alleen PC-compatibel
  • Een hoge prijs in vergelijking met directe concurrenten

Onze beoordeling: 9.2/10

De sim-racespelers in het topsegment zijn niet zo talrijk als je zou denken. Ze omvatten namen als Fanatec, MozaSimagic en Simucube, Asetek SimSports en een paar andere merken. Fanatec en Moza zijn fabrikanten die een beetje alles dekken in sim-racing, met een assortiment voor amateurpiloten, een voor ervaren piloten en een voor profs. Hetzelfde geldt voor Simagic, als je de catalogus nader bekijkt.

Het Finse bedrijf Simucube biedt een elitair assortiment, speciaal ontworpen voor autocoureurs. De producten worden zelfs op grote schaal gebruikt door motorsportteams in hun simulators, wat veel zegt over de kwaliteit van de productie, maar ook over de sensaties die ze bieden.

Onder de sim-racing apparatuur die wordt verkocht door Simucube, hebben we de Direct Drive 2 Sport base, die het instapniveau van de fabrikant vertegenwoordigt met zijn 17 nm koppel. In wat volgt, bekijken we wat het te bieden heeft.

Belangrijkste en technische kenmerken van de basis

  • DD-basis ontwikkelt 17 nm koppel
  • Compatibel met draadloze stuurwielen
  • 22-bits hoeksensor
  • 8 kg gewicht
  • Compatibel met pc’s en het hele Simucube-ecosysteem
  • Maximaal stuurkoppel van 4,8 nm per seconde
  • 360 Hz krachtfeedback op iRacing
  • Volledig metalen structuur
GT DD PRO

Ontwerp

Net als bij Simagic en Asetek zien de onderstellen van Simucube er allemaal hetzelfde uit, met als enige uitzondering de grootte (hoe krachtiger, hoe groter). Als gevolg hiervan is het ontwerp van de 2 Sport identiek aan dat van de 2 Pro.

De vorm is rechthoekig, met een volledig zwarte buitenkant en Simucube-logo’s op de zijkanten en op de QR. Aan de achterkant vinden we dezelfde kleine chromen strip en ook de uitsparingen aan de 4 zijkanten van de behuizing. Het ontwerp van de 2 Sport is minimalistisch en sober, en past perfect in elke sim-racing cockpit.

Assemblage op maat

De 2 Sport wordt alleen op een chassis gemonteerd via de voorkant van het basisstation, via de frontplaat die 4 gaten heeft aan elk uiteinde. Dit is precies hetzelfde montagesysteem als op de 2 Pro en 2 Ultimate, dus u hebt een chassis nodig dat Simucube-bases ondersteunt, d.w.z. met Front Mount. Als je een cockpit bestelt, let dan goed op dit detail, want de 2 Sport kan alleen aan de voorkant worden gemonteerd.

Een ander punt dat het vermelden waard is, is het gemak waarmee de basis aan het chassis kan worden bevestigd. De 2 Sport is iets kleiner dan de 2 Pro, maar hij is aanzienlijk lichter, met een gewicht van 8 kg in plaats van 11 kg. Daardoor is de 2 Sport gemakkelijker in elkaar te zetten dan zijn grote zus en heb je niet per se hulp nodig om hem aan een chassis te bevestigen.

Productie en afwerking

Hoewel deze basis het instapmodel van Simucube is, is de 2 Sport nog steeds een topmodel, zoals het geval is met de hele catalogus van het merk. Het heeft een volledig metalen behuizing, bewerkt met behulp van top-kwaliteit CNC-machines. Dit zorgt voor een zeer hoogwaardige constructie, zonder zichtbare defecten in de randen, onderdelen, assemblage of lak.

Wat betreft de afwerking is het precies hetzelfde: premium in elk opzicht. De lak is zeer waarschijnlijk opgebakken, hoewel ik daar geen expert in ben, er is geen spleet tussen de verschillende delen van de basis en de labels op de achterkant zijn prachtig. Laten we eerlijk zijn: Simucube is een topmerk en de lat ligt hoog voor alle producten die het maakt.

GT DD PRO

De handwielen op de basis monteren

De 2 Sport gebruikt de QR van Simucube, die weliswaar uitstekend is om een vliegwiel op zijn plaats te houden op de aandrijfas terwijl de speling naar één kant wordt gezet, maar het is niet de snelste van het stel moet ik zeggen.

Om een wiel te monteren heb je een stuur nodig met een QR Wheel Side die specifiek is voor Simucube bases, en de handeling is als volgt: je steekt het stuur van bovenaf in de QR groef en zet het geheel vast met een pin om te voorkomen dat het stuur beweegt. Het resultaat is dat het stuur stevig op zijn plaats blijft zitten nadat de operatie is uitgevoerd, maar er zijn nadelen, met name, wat mij betreft, de traagheid van het verwisselen van wielen.

In tegenstelling tot de QR’s van Fanatec, Simagic of zelfs Asetek (die vrijwel identiek is aan die van Simucube) waar je gemakkelijk van wiel kunt wisselen door aan een ring of lipje te trekken om de QR los te koppelen, moet je bij Simucube eerst de pin verwijderen, dan het stuur, een ander stuur installeren en de pin er weer insteken om alles vast te zetten.

De verbinding met de aandrijfas is solide, ik zeg niet dat dat niet zo is, maar het mechanisme zou naar mijn mening veel eenvoudiger zijn als er iets anders dan de pin werd gebruikt om de QR vast te zetten.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we overgaan naar het belangrijkste deel van deze test: het weggevoel van de 2 Sport. Zijn motor ontwikkelt 17 nm constant koppel, geen piekkoppel, wat een groot voordeel is ten opzichte van de concurrentie. Ik moet echter zeggen dat de concurrentie inmiddels is bijgehaald, vooral Fanatec met de ClubSport DD+ en zijn 15 nm constant koppel.

Wat feedback betreft, wel, nu ik de 2 Pro al in mijn handen heb gehad, kan ik je vertellen dat het ongeveer hetzelfde is, alleen minder krachtig. De 2 Sport is een basis die je naar wens kunt aanpassen; dit betekent dat je het koppel dat de motor levert kunt beperken om de basis aan te passen aan jouw behoeften als je een amateurrijder bent, waardoor hij soepel en bedachtzaam is, met beperkte prestaties die zeer merkbaar zijn in een race. En als je al het vermogen in handen wilt hebben, geeft de 2 Sport je graag een flinke dreun op het stuur.

Ongeacht het vermogensniveau is deze kleine Simucube-basis zeer communicatief op het gebied van feedback, bijna nooit verzadigend, zelfs wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven. Tussen hobbels, trillers, veranderingen in de baan, verlies van grip, de achterkant van auto’s die in overstuur zweven en al het andere, is de 2 Sport uitstekend voor beginnende racers. Bovendien is de motor nauwkeurig, responsief en over de hele linie plezierig, vooral als je van een minder krachtige basis komt.

GT DD PRO

Compatibiliteit

Zoals je weet zijn de beste racesimulators te vinden op PC, en Simucube is een merk dat veel samenwerkt met motorsportteams. Daarom is de 2 Sport exclusief compatibel met het Windows PC-platform.

Toch kan deze kleine basis niet alleen worden gebruikt met het hele ecosysteem van het merk Simucube, maar ook met producten van concurrerende merken, zoals crankstellen, stuurwielen, shifters, enz.

Wat sim-racetitels betreft, zul je geen probleem hebben met deze basis, die van nature wordt herkend.

Waar voor je geld

De prijs van de 2 Sport op de Simucube website is €1.290, wat een beetje prijzig is vergeleken met wat de concurrentie biedt. Toegegeven, de bouwkwaliteit is uitzonderlijk, de feedback ultra high-performance en de 2 Sport straalt in elk opzicht een premium gevoel uit. Maar de prijs-kwaliteitverhouding heeft een klap gekregen door de vraagprijs van Simucube.

Mijn oordeel

De Simucube 2 Sport blijft een uitstekende Direct Drive-basis voor doorgewinterde rijders die een apparaat willen dat in vrijwel alle situaties goed presteert. De 17 nm koppel komt soepel en sterk op gang, maar niet op hetzelfde niveau als de 2 Pro, die op zijn best bruut kan zijn.

Het enige nadeel is de prijs. De 2 Sport kost minstens €200 meer dan zijn directe concurrenten. Als je hem vindt voor € 1.000 of minder, denk dan niet na en koop hem, dat is mijn advies.

gt dd pro

Simucube 2 Sport

De ultieme, realistische ervaring van topklasse

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5Voordelen Direct Drive-basis ontwikkelt 5,5 nm Volledig aluminium behuizing Compact formaat Geweldig rijgevoel...

Moza R16 : Test & Beoordeling

Moza R16 : Test & Beoordeling

Moza R16Voordelen Direct Drive-motor met 16 nm koppel Montage aan voorzijde Uitstekende compatibiliteit met het Moza...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar