In de wereld van sim-racing zijn er verschillende soorten racers. Er zijn mensen die na een lange dag werken plezier willen maken met titels als Need For Speed of Forza Horizon. Meestal bestaat hun opstelling uit een console met een joystick, of een stuur met een tandwiel- of riemaandrijving en een pedaal, allemaal bevestigd aan een bureau of tafel. In de ogen van sommige racers is het vrij eenvoudig, maar het voldoet als je niet te veel wilt uitgeven aan sim-racen.
In het midden hebben we spelers die fan zijn van de discipline, en trouwens ook van de motorsport, en die de smaak te pakken willen krijgen maar zich geen sportwagen kunnen veroorloven voor circuitdagen. De setups worden geleverd met Direct Drive-basis, Load Cell crankstel en cockpit, en niet te vergeten stuur en/of handrem. Het kost meer dan een basis set-up, maar het biedt veel meer onderdompeling in sim-racen.
En bovenaan de stapel staan de spelers die zweren bij virtuele wedstrijden. Meestal hebben deze racers al rondjes gereden op het circuit of zijn ze lid van een autosportclub, en wordt hun sim-racing setup voornamelijk gebruikt om te trainen. Hier is er vrijwel geen limiet aan hoe je je opstelling kunt configureren, behalve misschien je budget, en zelfs dat zou me verbazen. Het sleutelwoord is immersie, en alles is daar omheen ontworpen. Er zijn chassis en randapparatuur specifiek voor de discipline, soms aansluitingen voor lichaamsbewegingen, een ButtKicker voor trillingen, een gebogen scherm en de hele mikmak, vooral aan de bovenkant van het assortiment.
Er ontbreekt echter één element dat moeilijk na te maken is in je woonkamer: het gevoel van snelheid dat de wind produceert. Het geluid en de bries die over je gezicht strijkt geven je het gevoel dat je in een echte racewagen zit.
De beschikbare oplossing voor de effecten van wind

De eenvoudigste manier is om een ventilator te gebruiken die op je gericht is. Het is erg goedkoop, maar in de praktijk erg rudimentair. Je kunt de windsnelheid niet dynamisch regelen en het is ook niet echt meeslepend. Er is echter een andere manier om de effecten van de wind over te brengen en daar gaan we nu naar kijken.
De Alpha Wind Simulator is, zoals de naam al zegt, een windsimulator. In werkelijkheid zijn het twee turbineachtige ventilatoren met twee kanalen om de luchtstroom te leiden en het geheel wordt bestuurd door een kastje dat is aangesloten op een pc.
Deze kit kost rond de €250 en je kunt hem gemakkelijk installeren, doe-het-zelf natuurlijk, op vrijwel elk chassis. Alle hardware is inbegrepen, waardoor de installatie eenvoudig is. Het configuratiegedeelte wordt beheerd door SimHub, via de ventilatorregelkast, en met de software kun je alle aspecten van de wind aanpassen: de snelheid, curve, richting, etc. Deze oplossing is echt goed geïntegreerd in SimHub. Deze oplossing is echt goed geïntegreerd in SimHub en dankzij de ventilatiekanalen kun je de turbines achter het scherm of op het onderstel installeren, uit het zicht.
Ook al is de installatie in absolute zin eenvoudig, je zult toch over enige doe-het-zelfvaardigheden moeten beschikken om ervoor te zorgen dat het schoon en functioneel is. De leidingen, of kanalen, moeten dicht bij je worden aangebracht zodat ze je met de juiste hoeveelheid lucht in de juiste richting kunnen sproeien.
Ik denk dat de Alpha Wind Simulator een innovatieve oplossing is, die de immersie toevoegt waar sommige gamers naar op zoek zijn in sim-racen. Het is een product dat vooral gericht is op fans van set-ups die vrijwel alle effecten nabootsen die raceauto’s en coureurs ervaren. Bovendien blijf je koel tijdens lange sim-racesessies, die stressvol zijn en lichaamswarmte genereren. En voor diegenen die denken dat ventilatoren lawaaierig zijn, de Alpha Wind is krachtig, dat wel, maar discreet wat betreft zijn geluidsvoetafdruk. En zelfs als het lawaaiig is, zijn de raceauto’s dat ook, wat een extra element van immersie is. En hij is verkrijgbaar in verschillende kleuren, wat helemaal niet essentieel is, maar tegenwoordig wel nodig.
0 reacties