Selecteer een pagina

Asetek Forte bundel: Test & beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Asetek Forte bundel

Voordelen

  • Uitzonderlijke bouwkwaliteit
  • Volledige controle en beheer met software
  • Ultra-immersieve krachtfeedback

Nadelen

  • Geen basisverstelling vanaf het stuur
  • Een crankstel dat oncomfortabel kan zijn tijdens lange sim-racesessies
  • Slechts 2 pallets
  • Geen scherm op het stuur

Liefhebbers van custom pc’s zullen zeker bekend zijn met het merk AsetekVoornamelijk die welke draaien om waterkoeling. Deze fabrikant is min of meer legendarisch op het gebied van radiatoren, pompen en alle vloeistofkoelsystemen voor CPU’s en GPU’s.

Het bedrijf bezit talloze patenten die worden gebruikt door CoolerMaster, Corsair, NZXT evenals andere merken in het waterkoelingsegment. Ik kan me voorstellen dat je je ervan bewust bent dat het ontwikkelen van een waterkoelsysteem voor een CPU (blok) duur is, en dat het beter is om een patent te gebruiken om de kosten te minimaliseren. Het is winstgevender om dividend uit te keren aan een extern bedrijf dan om in één keer een paar miljoen euro uit te geven aan productontwikkeling.

Kortom, Asetek is een belangrijke speler in de pc-industrie en meer specifiek in het waterkoelingsegment. Behalve dat de baas van het bedrijf een autosportfan is, en zijn zoon ook. Daarom is Asetek in actie gekomen om auto- en simulatieliefhebbers over de hele wereld te helpen door zeer hoogwaardige randapparatuur voor simracen aan te bieden. In wat volgt, laat ik je kennismaken met de Sterk vertegenwoordigt het midden van het Asetek-assortiment en bestaat uit een basis, stuur en pedalen. Natuurlijk kun je elk product afzonderlijk kopen als je dat wilt.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Directe aandrijving met een koppel van 18 nm
  • 22-bits encoder gebaseerd op
  • Stuur in koolstofvezel in F1/GT-stijl met een diameter van 29 cm
  • Crankset met 2 Load Cell pedalen en een rempedaal dat tot 180 kg druk kan weerstaan
  • Gemaakt van eersteklas materialen, waaronder koolstofvezel en aluminium
  • 12 knoppen, 6 draaischakelaars, 2 schakelaars en 3 encoders op het frontpaneel voor het stuurwiel
  • QR achteraan identiek aan die van Simucube

 

Ontwerp

Laten we beginnen met het ontwerp van het stuurwiel in deze bundel. Het stuur is een typische F1/GT, open aan de onderkant. Dit betekent dat de handgrepen niet aansluiten op de structuur, wat de algehele ergonomie van het stuur ten goede komt, zoals we hieronder zullen zien. De koolstofvezel aan de voorkant geeft het stuur een uniek design, dat erg lijkt op dat van de concurrentie, en het geheel is verfraaid met een paar oranje elementen die een beetje naar geel neigen. Er zit geen scherm op het voorpaneel, en eerlijk gezegd zou dat voor de prijs waarvoor dit apparaat wordt verkocht wel het minste zijn wat we hadden kunnen doen.

De basis is een groot stuk metaal. Het beest is 30 cm lang, met een hoogte van 13 cm om de motor in te kapselen, die niet minder dan 18 nm koppel produceert. Het ontwerp is eenvoudig, met een metalen behuizing ingeklemd tussen plastic panelen. Er zitten vinnen over de hele basis van de Forte om de warmte van de motor af te voeren, en de vorm is vrij standaard zou ik zeggen. Asetek heeft gekozen voor eenvoud in plaats van extravagantie zoals Moza, maar design is nu eenmaal een subjectief element.

Laten we eindigen met het pedalboard van de bundel. Deze randapparatuur is zeker sterk geïnspireerd op die van Pagani of Koenigsegg, met een adembenemend design. De pedalen zijn allemaal zwart, met fel oranje accenten voor de Load Cell-systemen. Het is nog steeds mooi wat mij betreft, maar ik vind dat er een beetje te veel logo op de hoofdplaat staat.

Asetek Forte bundel

Assemblage op maat

Het Forte-stuurwiel gebruikt een QR die identiek is aan die van Simucube, zodat het stuurwiel op zijn plaats schuift en daarna helemaal niet meer beweegt. De basis kan van voren of van onderen worden bevestigd. Je hebt een chassis nodig dat het front-mounting systeem van Asetek ondersteunt, of je kunt de beugel kopen die door Asetek wordt verkocht. Zorg ervoor dat je goed onderzoek doet, want het merk is vrij nieuw in de wereld van sim-racing.

Houd er rekening mee dat de bevestigingssleuven van de basis een beetje te lijden hebben tijdens lange sim-racesessies, zodat je een kleine opening hebt door het gebruikte plastic. Dit is puur esthetisch en doet op geen enkele manier afbreuk aan de structuur.

Het pedalboard is ontworpen voor installatie op een kombuischassis. Dit juweeltje is bestand tegen maar liefst 180 kg druk op het rempedaal, en dat is heel wat. Alle randapparatuur in deze Forte-bundel is ontworpen om eenvoudig gemonteerd te worden op een modern, robuust chassis.

 

Productie en afwerking

Nu is het verhaal een beetje gemengd. Het crankstel is 100% aluminium van zeer hoge kwaliteit, met een bijna voorbeeldige afwerking. Ik zeg “bijna” omdat er een paar stukken zijn met licht uitstekende randen, maar van wat ik begrijp was dit Asetek’s bedoeling, misschien om het een industriële look te geven. Desalniettemin is hij premium wat betreft bouwkwaliteit en afwerking.

De basis is gemaakt van aluminium, maar de voor- en achterkant zijn van plastic. De algehele afwerking is erg goed, hoewel het bevestigingssysteem aan de voorkant zwaar aan het plastic van de cover trekt, waardoor er een kleine opening ontstaat die puur esthetisch is.

Laten we eindigen met het stuurwiel. De Forte is voortreffelijk afgewerkt, met bijzondere aandacht voor detail op alle onderdelen van het stuurwiel. De koolstofvezel versterkt het premium uiterlijk van het stuur en we verwachten niets minder van een stuur dat meer kost dan een Fanatec-bundel. Maar het is composiet: plastic versterkt met koolstofvezel.

 

Aan de slag met de bundel

Het stuurwiel van de Forte heeft een diameter van 29 cm, wat gemiddeld is voor deze categorie. De ergonomie is echt goed doordacht, met alle bedieningselementen dicht bij je vingers. Hetzelfde geldt voor de 2 peddels achteraan, die gemakkelijk te gebruiken zijn tijdens het racen. Sommige encoders en schakelaars bleken echter nogal moeilijk te gebruiken en ik weet niet of dit een afstellingsprobleem is of bramen in hun constructie.

Wat betreft het crankstel, je kunt de instellingen aanpassen op de 2 pedalen, maar ik vond het nogal oncomfortabel tijdens lange sim-racesessies. De 2 pedalen staan bijna verticaal en dit is helemaal geen natuurlijke positie voor je voeten, behalve misschien op een F1-type chassis met je benen omhoog.

Asetek Forte bundel

Sensaties tijdens het spelen

De basis

De basis is gewoon uitstekend, mits je de tijd hebt genomen om hem goed te configureren met de Asetek software. De motor is niet alleen krachtig met zijn 18 nm koppel, hij is ook in staat om zwakke en zeer zwakke effecten en sterke en zeer sterke effecten te produceren, allemaal op vrijwel hetzelfde moment.

De basis is zeer dynamisch als het gaat om het overbrengen van krachtfeedback en past zich perfect aan je rijstijl aan, zelfs als je de voorkeur geeft aan een fijnmaziger gevoel of de juiste hoeveelheid kracht direct in je handen. Bovendien is de warmtehuishouding gewoon perfect, zelfs na meerdere uren gebruik. Deze Asetek basis zal na een tijdje niet in kracht afnemen en dat is pure gelukzaligheid.

Het stuur

Ik stap over op het Forte-stuur. Zodra je aan het stuur begint te draaien, merk je dat het nogal zwaar is (meer dan 1,3 kg op de weegschaal), vooral als je bijvoorbeeld al de koolstofvezelwielen van Fanatec hebt geprobeerd. Desondanks geeft dit stuur, in combinatie met de Asetek-basis, ons een zeer goede dosis gevoel in de game. De rijpositie is redelijk standaard voor deze categorie, op 09:15, en de knoppen zijn goed bereikbaar, ook al zijn sommige naar mijn smaak een beetje hard.

Aan de andere kant is een groot pluspunt ten opzichte van de concurrentie van Fanatec de diameter van de hendels op het Asetek Forte stuur: ze zijn veel groter, wat zorgt voor een veel aangenamere rijervaring. Je hebt veel meer grip op het stuur, waardoor je rondetijden en de ergonomie verbeteren.

De pedalen

Laten we eindigen met het Asetek pedalboard. Natuurlijk zijn beide pedalen instelbaar wat betreft gevoel, slag, weerstand, positie van de eindstop en al het andere. Laten we niet vergeten dat het een eersteklas apparaat is, ook al is het na verloop van tijd oncomfortabel vanwege de verticale positie van de pedalen.

Wat het gevoel betreft, bleek het gaspedaal na behoorlijk wat gebruik uitstekend te zijn. Zodra de eindaanslag is ingesteld, is de gashendel zeer lineair, nauwkeurig en prettig in het gebruik, ondanks de verticale stand van het pedaal, die na verloop van tijd ongemakkelijk kan zijn. De rem daarentegen is een heel ander verhaal en ik had eerlijk gezegd iets uitzonderlijks verwacht gezien de prijs.

De Load Cell is een standaard tweetrapsunit met een voorspanningszone (1ee vloer). Aanpassingen zijn mogelijk op beide verdiepingen, maar ik vond niet echt wat ik zocht. De eerste trap voelde te zacht aan, ondanks de uren sleutelen aan de veer en de software/sensor. Het was een verloren zaak en opnieuw een teleurstelling.

Het elastomeer was niet beter. Het is verwisselbaar, maar de ‘stop’-zone komt te snel en je zult al snel merken dat je je voet tegen een betonnen muur probeert te rijden. Er zijn software-instellingen voor reminterpolatie, maar dit verstoort je reflexen met andere Load Cell cranksets als je er meer dan één hebt.

 

Compatibiliteit

Het spreekt voor zich dat de 3 Forte-randapparaten van Asetek alleen compatibel zijn met het pc-platform, om de eenvoudige reden dat het merk nieuw is op de markt en het nog wel even zal duren voordat Sony en Microsoft het chips geven voor zijn producten. Maar de fabrikant heeft duidelijk aangegeven dat het van plan is om console-compatibele randapparatuur aan te bieden.

De sim-racetitels zijn vrijwel allemaal compatibel met dit Forte-assortiment, net als de andere producten van de fabrikant van sim-race-randapparatuur.

GT DD PRO

Waar voor je geld

Dus, ik waarschuw je, de rekening zal hoog zijn. Het basismodel van de Forte kost bijna €1060, het stuurwiel komt op bijna €660 en de pedalen zijn verkrijgbaar voor bijna €560, en meer dan €600 voor de S-versie.

Al met al betaal je tussen de €2020 en €2070 voor deze bundel van Asetek, wat hem naar mijn mening erg duur maakt, vooral omdat de prijs-kwaliteitverhouding niet in zijn voordeel werkt, met bijvoorbeeld veel plastic op het stuurwiel.

 

Mijn oordeel

Mijn oordeel over deze middenklasse bundel van Asetek. Ik vond het stuurwiel, de ergonomie en de grip erg prettig. Ik vond de basis erg goed, die superieur is aan de concurrentie(Fanatec DD1 en Moza R21), ook al is hij op papier minder krachtig dan de anderen. Het is gewoon zo dat de force feedback dynamisch, zeer communicatief en goed uitgewerkt is. De feedback is gewoon beter dan die van de Fanatec- en Moza-bases, dat is alles.

Maar het Forte crankstel komt niet in de buurt van de prijs en als ik jou was, zou ik passen. Mijn aanbeveling is om de basis en het stuur te nemen, ook al is de laatste niet echt topklasse met veel plastic, en terug te vallen op een ClubSport V3 standaard of Omgekeerd.

gt dd pro

Asetek Forte bundel

Zeer meeslepende bundel, uitzonderlijke kwaliteit.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESVoordelen Verschillende volledig aanpasbare besturingselementen Hoogwaardige afwerking en materialen...

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSRVoordelen 4,3-inch scherm Afwerking van koolstofvezel Talrijke bestellingen Nadelen Enigszins hoge prijs en...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar