Selecteer een pagina

Conspit 300GT : Test & Beoordeling

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

Kegel 300GT

Voordelen

  • Structuur van aluminiumlegering en 3D-frontplaat van koolstofvezel
  • Centraal display voor telemetriegegevens
  • Compatibel met veel Direct Drive-onderstellen van andere merken
  • Zeer aantrekkelijke verkoopprijs

Nadelen

  • Klein scherm aan de voorkant (niet eens 3”)
  • Stuur geleverd zonder QR van het merk voor diegenen met Conspit basics, en geprijsd voor ongeveer €100.

Onze beoordeling: 9.2/10

Zoals je weet zijn er veel sim-racemerken op de internationale markt. Er zijn wereldberoemde namen zoals Fanatec en Simucube, maar ook Logitech en Thrustmaster. Deze spelers zijn al vele jaren actief in de industrie, vooral Fanatec, Logitech en Thrustmaster, die elk al meer dan 20 jaar bestaan.

Voor de anderen ligt het gemiddelde rond de 10 jaar, met sommige spelers die nog niet eens de schoolgaande leeftijd hebben bereikt (zoals Moza Racing, bijvoorbeeld). Trouwens, over Chinese merken gesproken, die zijn ook aanwezig op de sim-racingmarkt, net als op de smartphone- en tv-markt, om er maar een paar te noemen. Sommige zijn bekend, andere niet, vooral op het oude continent.

Er zijn veel voorbeelden van Chinese sim-racing merken, en vandaag gaan we kijken naar Conspit. De kans is groot dat je nog nooit van dit merk hebt gehoord, en dat is normaal. We hebben meer ervaren en wereldberoemde spelers in het spel die in Frankrijk onder de radar vliegen, zoals Simagic bijvoorbeeld.

Voor Conspit biedt de fabrikant een complete catalogus, met Direct Drive-onderstellen, pedalen, stuurwielen en zelfs cockpits. Vandaag bekijken we de 300GT, een stuur in GT-stijl, zoals de naam al doet vermoeden, en eentje die veelbelovend is.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • 30 cm diameter stuurwiel met rechthoekige vorm
  • CNC aluminiumlegering structuur en 3D koolstofvezel voorpaneel
  • TPU EnduroGrips handgrepen
  • 8 verlichte knoppen met stickerfunctie
  • 4 roterende encoders voor duimen en handgrepen
  • 3 roterende encoders met 12 posities onder het centrale scherm, waaronder één waarmee je de acties van de 2 encoders op de handgrepen kunt aanpassen
  • 2 Fanatec funky schakelaars aan de zijkanten van het voorpaneel
  • Aan de achterkant, 2 indexknoppen en 4 peddels
  • 2 magnetische peddels met instelbare tussenruimte en 2 progressieve peddels voor dubbele koppeling of een andere configuratie
  • Weegt 1,32 kg met merk QR (apart verkrijgbaar)
  • Compatibel met pc via USB-aansluiting
  • Achternaaf met 70 mm en 50 mm patroon voor veel QR’s op de markt
  • RevLED aan de bovenkant van het scherm, dat bijna 3” diagonaal is
  • Compatibel met SimHub voor het instellen van LED-parameters
GT DD PRO

Ontwerp

Het ontwerp van de 300GT is vrij eenvoudig, moet ik zeggen. Aangezien het een GT-stuur is, is de vorm erg rechthoekig, met gesloten handgrepen aan de onderkant. De voorkant van het stuur is gemaakt van 12 lagen 3D koolstofvezel, dat rust op een CNC-bewerkte structuur van aluminiumlegering.

Het voorpaneel bevat een aantal bedieningselementen, waaronder knoppen en draaiknoppen. De knoppen zijn transparant wit omdat ze achtergrondverlichting hebben, net als de encoderomhulsels.

Al met al moet ik zeggen dat de 300GT een prachtig stuur is, een combinatie van minimalistisch design en autosport. Het is nog steeds ingetogen, vooral als je kiest voor wat eenvoudige stickers om de boel wat op te fleuren.

Assemblage op maat

Aan de achterkant van de 300GT zit een naaf met een 6×70 mm en 3×50 mm patroon die geschikt is voor min of meer alle QR’s van andere merken die op de markt verkrijgbaar zijn. Conspit maakt echter niet alleen stuurwielen, want het merk biedt ook een catalogus met randapparatuur voor sim-racing, waaronder DD-bases.

Het in elkaar zetten van de 300GT is heel eenvoudig en alle hardware wordt meegeleverd . Je hebt de schroeven, de sleutels en al het gereedschap dat je nodig hebt om een QR aan je stuur te bevestigen. Er is echter één ding dat ik niet leuk vond aan Conspit, en dat is de goedkoopheid van het merk, en dat is het gebrek aan QR voor de basissen. Het wordt apart verkocht voor bijna €100, en het is helemaal geen goed idee om de toevoeging aan het stuur weg te laten, vooral omdat het merk DD-voeten aanbiedt.

Productie en afwerking

Net als de meeste fabrikanten van sim-race randapparatuur in hetzelfde segment als Conspit, is de 300GT gebaseerd op een aluminium legering met een koolstofvezel frontplaat. De bouwkwaliteit is ronduit goed in absolute zin.

Alle randen van het stuur zijn afgerond om te voorkomen dat je jezelf bezeert tijdens het gebruik. Conspit heeft ook TPU gebruikt voor de handgrepen, waardoor ze een zachte, duurzame textuur hebben waarmee je handschoenvrij kunt rijden.

Wat de afwerking betreft, heb ik geen grote gebreken opgemerkt op het stuurwiel. Er zijn hier en daar een paar kieren, maar om eerlijk te zijn valt dat wel mee. Het zou een op zichzelf staand probleem kunnen zijn bij de unit die ik heb, of het zou kunnen dat de fabricage nog niet af is. Hoe dan ook, het is geen probleem voor de stevigheid van het stuurwiel.

GT DD PRO

Omgaan met het stuurwiel

Het wiel heeft een diameter van 30 cm, vandaar de naam, en een rechthoekige vorm. De handvatten zijn onderaan gesloten, wat je tegenwoordig ook op GT-fietsen vindt. De zithouding is standaard, op 09:15, met een zeer goede grip en een materiaal op de handvatten dat overmatig zweten voorkomt.

De ergonomie is erg goed, met knoppen en bedieningselementen die dicht genoeg bij je handen liggen. Aan de achterkant zitten 2 knoppen die je kunt bedienen via de indexen en die minder krachtig zijn in het gebruik dan die aan de voorkant. Er zijn ook 4 peddels aan de achterkant, waarvan er 2 magnetisch en verstelbaar zijn, terwijl de andere progressief zijn.

Het mooie van magneten is dat je ze kunt verwisselen zodat je 3 verschillende krachtniveaus nodig hebt om ze te gebruiken. Ik denk dat het heel fijn is om dat te hebben, vooral op een stuur dat niet echt duur is in vergelijking met de concurrentie.

Sensaties tijdens het spelen

Gezien het feit dat Conspit een weinig bekend Aziatisch bedrijf is, wil het het opnemen tegen de grote jongens in de industrie door een vrij complete oplossing aan te bieden tegen een zeer concurrerende prijs. Ik zal de prijs hieronder bespreken, na het gevoel van de baan.

Allereerst is, zoals ik al eerder zei, de ergonomie van de 300 GT erg goed, met knoppen die gemakkelijk onder je vingers vallen. Sommige knoppen zitten ver van je duimen, maar de rest is perfect. Hetzelfde geldt voor de magnetische peddels met hun magneten die je naar wens kunt verwisselen.

De software van Conspit, die wordt gebruikt om alle functies van het stuurwiel te configureren, met name de encoders en het scherm, is prima. Helaas is de compatibiliteit met SimHub beperkt tot LED’s. Het merk wil zijn oplossing promoten, maar het is nog niet echt stabiel, omdat de software van tijd tot tijd crasht, waardoor alle telemetrie van het stuur vastloopt. Dit is op zich geen probleem voor degenen die gewend zijn aan stuurwielen zonder scherm, maar voor anderen is het problematisch, vooral midden in een race.

GT DD PRO

Compatibiliteit

De Conspit 300GT is alleen compatibel met Windows PC-platforms. Wat Direct Drive bases betreft, heb je de bases die door het merk worden aangeboden en ook die van andere fabrikanten, op voorwaarde dat je de bijbehorende naaf hebt en ook de QR.

Waar voor je geld

De prijs-kwaliteitverhouding van de 300GT is behoorlijk goed, zeker als je bedenkt dat hij ver boven zijn klasse uitsteekt. Het biedt functies die vaak op duurdere stuurwielen te vinden zijn, en de Conspit kost slechts €450! zonder QR, let wel.

Mijn oordeel

Na het uitproberen van dit Conspit-stuur voor GT-fans, vind ik dat het bij veel virtuele racers in de smaak valt. De bouwkwaliteit is goed, met een afwerking die iets onder die van de ervaren concurrentie ligt. De prijs is zeer agressief gezien de aangeboden functies, en dat vind ik zo leuk aan Aziatische wielen.

Zou ik de 300GT aanbevelen? Ja, voor rijders met een beperkt budget die toch een meeslepende ervaring willen. Het is nog steeds een goed stuur, denk ik, dat me uiteindelijk wist te verrassen.

gt dd pro

Kegel 300GT

GT Premium stuurwiel

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar