Selecteer een pagina

Fanatec crankstel: welke moet ik kiezen 2025 (volledige handleiding)

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

De reeks sim-race-randapparatuur van Fanatec s assortiment sim-race randapparatuur is uitgebreid en vooral van hoge kwaliteit. De Duitse fabrikant heeft jarenlang niet alleen zijn producten ontwikkeld en verfijnd, maar ook geprobeerd om elk mogelijk gat in het assortiment op te vullen.

Zoals bij elk generalistisch-premium merk(Volkswagen is het meest concrete voorbeeld), moeten de producten van Fanatec alle potentiële klanten aanspreken, van eenvoudige sim-racing enthousiastelingen tot professionele eSport en raceautocoureurs, of het nu op PC of consoles is. Ja, Fanatec blijft de onbetwiste koning van de fabrikanten van sim-racing randapparatuur op Xbox en Playstation. Natuurlijk, Logitech zijn voet op de grond als het gaat om pre-mium producten met zijn Pro Racinglijn, maar het Zwitserse merk moet werken aan zijn aanbod, vooral op het gebied van prijs.

Fanatec biedt in totaal 5 pedalboards in 2 series: de CSL en de ClubSport. Fans van Fanatec weten dat de CSL het instapniveau van sim-racing randapparatuur vertegenwoordigt, met goedkope opties. De ClubSport, aan de andere kant, is een apparaat uit het middensegment dat soms het topsegment kan benaderen qua gevoel en bouwkwaliteit (ik heb het over de nieuwe ClubSport DD en DD+ bases). In wat volgt ga ik je helpen bij het maken van je keuze als het gaat om Fanatec crankstellen.

#1 : Fanatec CSL Elite pedalen V2

⭐ Score : 9.8/10

csl elite pedalen v2

✅ De beste waar voor je geld

“We zijn dol op het Load Cell rempedaal, dat kan worden ingesteld tot 90 kg.

#2: Fanatec Clubsport V3

⭐ Score : 9.8/10

fanatec clubsport v3 crankstel

✅ De beste voor puristen

“We zijn dol op de volledig aluminium constructie, die zwaar en sterk is.”

#3 : Fanatec CSL Pedalen

Score: 9.5/10

fanatec gt dd pro

✅ Het beste pedalboard voor beginners

“We zijn er dol op vanwege de onverslaanbare prijs.”

Fanatec CSL pedalen: de goedkoopste optie

Compatibiliteit: PC, PlayStation, Xbox

mclaren gt3 v2

We beginnen natuurlijk met de goedkoopste optie van Fanatec. We hebben het over de CSL Pedalen, die je kunt krijgen voor slechts €80, of €200 als je het neemt als Load Cell en 3 pedalen.

Het ontwerp is basic en je vindt het mooi of niet. Persoonlijk neig ik naar de tweede optie. Persoonlijk neig ik naar de tweede optie, omdat ik vind dat de combinatie van grijs en zwart niet erg representatief is voor de kwaliteit van het pedaalbord.

De CSL pedalen hebben een metalen frame, net als de LC versie. Standaard krijg je 2 pedalen, of 3 als je voor de duurdere versie kiest. De pedalen zijn voorzien van 12-bits magnetische sensoren voor een uitstekende ingangsuitlezing en een grotere betrouwbaarheid.

Qua gevoel zijn het gaspedaal en de koppeling nauwkeurig en soepel in gebruik, zeer lineair. De rem op de niet-LC versie is iets harder, maar slechts een fractie, en op de LC is hij stevig met 3 elastomeren. Al met al is het gevoel van de CSL pedalen behoorlijk goed voor sim-racing beginners, of het nu op consoles of PC is. Sterker nog, voor beginners raad ik dit pedaalbord aan als LC-kit op Xbox, PC en Playstation, of als standaardversie als je budget beperkt is.

Het is de moeite waard om te vermelden dat de CSL Pedalen gedeeltelijk gedemonteerd in de doos zitten, dus je zult je doe-het-zelf-kant naar boven moeten halen om ze te gebruiken. De bediening zelf is niet ingewikkeld, je hoeft alleen de pedalen aan het frame te bevestigen.

Fanatec CSL Elite V2: de beste waar voor je geld

Compatibiliteit: PC, PlayStation, Xbox

csl elite pedalen v2

Nog steeds in dezelfde serie, de CSL, hebben we een grote upgrade van de pedalen: de Elite V2. Dit is een pedalboard met 3 pedalen en Load Cell als standaard deze keer, die compatibel is met consoles en PC.

Laten we het eens over het ontwerp hebben. Ik vind dat de Elite V2 er beter uitziet dan zijn kleine broertje, met een volledig zwarte poedercoating. Visueel lijken de twee pedalen erg op elkaar, met hetzelfde ontwerp van voetsteun en pedalen die aan de achterkant vastzitten. Maar onder de motorkap is het een ander verhaal.

Op de Elite krijgen we standaard 3 pedalen, ook met magnetische sensoren. Het gaspedaal en de koppeling maken gebruik van een eenvoudig weerstandssysteem, maar het doet zijn werk. Deze twee pedalen zijn lineair, maar toch flexibel in gebruik. Het is geen aan/uit-schakelaar, verre van dat. Maar het is vrij eenvoudig te gebruiken in sim-racing, vooral als je gewend bent om auto te rijden.

De remmen zijn geavanceerder. Er is een tweetraps Load Cell, met een blauwe elektrische veer en 3 elastomeren voor weerstand. In feite heb je in totaal 3 sets elastomeren om het gevoel onder je voet te veranderen, plus nog een veer.

Het gevoel van de Elite is goed voor zijn bereik, met realistische feedback. De eerste trap van de LC zorgt voor de eerste pedaalslag en simuleert licht remmen. Eenmaal in de Load Cell comprimeren de elastomeren en wordt de slag van het middelste pedaal beïnvloed. Zonder te veel te bewegen zal de trapassensor de uitgeoefende kracht (tot 90 kg) interpreteren als remdruk.

Wat mij betreft is de Elite V2 nog steeds een uitstekend pedalboard voor racers met goede sim-racing ervaring. Het is de perfecte kandidaat voor console racers met Gran Turismo, Forza Motorsport of ACC, en het is een uitstekende instap voor PC gamers. Bovendien wordt de Elite normaal verkocht voor €300. Maar je hebt een Fanatec base nodig die compatibel is met je console om de Elite V2 te kunnen gebruiken.

Fanatec Clubsport V3: de beste op het gebied van gevoel

Compatibiliteit: PC, Xbox, Playstation

fanatec clubsport v3 crankstel

Op naar het beste wat Fanatec te bieden heeft op het gebied van gevoel: de ClubSport Pedals V3. Dit pedalboard is gewoon subliem, zowel visueel als qua gevoel. Het is echter niet goedkoop, met een prijskaartje van net geen €400.

Laten we het even over het ontwerp hebben. De ClubSport V3 is een zeer aantrekkelijk sim-racing apparaat, met een combinatie van gun metal en rode accenten. Deze laatste kleur is vooral gebruikt op de schroeven en onderdelen van de weerstandssystemen. Al het andere is gun metal (een soort grijs).

Er is een kleine voetsteun aan de voorkant en 3 pedalen aan de achterkant. Deze zijn identiek, alleen het rempedaal is voorzien van het Fanatec logo in het wit. Je kunt de pedalen vanuit elke hoek aanpassen: afstand, hoogte, helling, enz. en als je wilt kun je ook de pedaalplaten verwisselen.

Achteraan vinden we het weerstandssysteem met 3 pedalen. Het gaspedaal en de koppeling maken gebruik van veren en 12-bits magnetische sensoren. Dit zorgt voor precisie en een goede dosis weerstand. Bovendien kan de gasveer worden aangepast aan je rijstijl. Deze 2 pedalen (gaspedaal en koppeling) zijn een genot om te gebruiken in sim-racen, omdat ze soepelheid en lineariteit in hun beweging perfect combineren.

Laten we verder gaan met de rem. Het is een tweetraps Load Cell, volledig instelbaar via hardware en software en in staat om tot 90 kg aan kracht te absorberen. De ClubSport V3 biedt een uitstekend gevoel bij het gebruik van de rem, onder alle omstandigheden. De proportionering van dit pedaal is perfect, met instellingen voor de dode zone, de slag, de uitgeoefende kracht en al de rest. Zoals ik al eerder zei, dit is het allerbeste van Fanatec. Nou ja, bijna dan.

Dit pedalboard is vooral bedoeld voor doorgewinterde virtuele coureurs, vooral op PC. Natuurlijk zijn er simulatietitels op consoles, maar de lijst is nogal kort, en je zult niet het volledige potentieel van de ClubSport V3 kunnen benutten zonder FanalabFanatec’s beheersoftware voor sim-racing randapparatuur. Oh ja, nog een laatste punt: dit pedaalbord moet gebruikt worden op een cockpit/chassis om te voorkomen dat het beweegt tijdens het remmen.

Fanatec Clubsport V3 Inverted: Ultieme onderdompeling met omgekeerde pedalen

Compatibiliteit: PC, Xbox, Playstation

mclaren gt3 v2

Laten we afsluiten met een variant van de ClubSport V3: deInverted. Dit is een specifieke versie van het basis crankstel, met de rem en koppeling aan de bovenkant van de structuur, en het gaspedaal aan de onderkant, net als in een echte sport- en/of raceauto.

Het ontwerp blijft grotendeels hetzelfde, met natuurlijk de structuur die de twee omgekeerde pedalen ondersteunt. Dit keer is het ‘Fanatec’-logo in het wit, in plaats van het ‘F’-logo, en de rode accenten zijn nu in het lichtgrijs.

Het LC-weerstandssysteem is identiek aan de standaardversie van de ClubSport V3, maar het koppelingssysteem is omgewisseld. De reden is heel simpel: met het pedaal omgekeerd heb je meer kracht nodig om het in te trappen, dus de veer moet sterker zijn anders krijg je een te zacht pedaal.

De ClubSport V3 Inverted kost €600 en is daarmee het duurste apparaat van Fanatec. Nogmaals, dit apparaat is gericht op pc-bestuurders om zijn potentieel volledig te benutten, ook al is het compatibel met consoles.

csl elite pedalen v2

Fanatec CSL Elite pedalen V2

De Fanatec met de beste prijs-kwaliteitverhouding in 2025

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

De 3 beste driftwielen voor pc

De 3 beste driftwielen voor pc

Sim-racing is bedoeld als een goedkoper alternatief voor motorsport, dat verschillende disciplines omvat die over de...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar