Selecteer een pagina

MOZA Essenza SCV12 : Test en mening

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza Essenza SCV12

Voordelen

  • Officieel gelicentieerd Lamborghini-stuurwiel
  • Prachtig ontwerp en uitstekende bouwkwaliteit
  • Compatibel met het hele assortiment Moza DD-onderstellen

Nadelen

  • Alleen verkrijgbaar met 2 peddels achter en ze zijn niet magnetisch
  • Groot stuurwiel qua grootte, vooral qua diepte

Sim-race randapparatuur fabrikant Moza is nog maar een paar jaar op de markt, maar het heeft een breed assortiment dat kan concurreren met prestigieuze merken. Met Direct Drive-onderstellen van topklasse, prachtige stuurwielen en vooral geweldige sensaties is het duidelijk dat Moza Racing tegenwoordig een levensvatbare optie voor sim-racen is.

Zoals elke goede fabrikant van virtuele randapparatuur, werkt Moza samen met merken die bekend staan om hun raceauto’s, maar ook met die op het circuit. Op dit moment zijn Porsche en Lamborghini twee merken die met Moza hebben samengewerkt om officiële replica stuurwielen te ontwikkelen.

Deze stuurwielen zijn specifiek voor raceauto’s die niet gehomologeerd zijn voor de weg. En net zoals Lambo’s en Porsches gemaakt zijn om je een maximaal circuitgevoel te geven, doen Moza’s stuurwielen, in combinatie met high-performance DD-bases, hetzelfde. DeEssenza SCV12 is een stuur dat onlangs door het bedrijf is uitgebracht, en toevallig staat het op onze set-up. In wat volgt, gaan we het erover hebben en kijken wat het te bieden heeft in vergelijking met zijn andere Moza-zusjes.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Stuurwielstructuur van aluminiumlegering
  • Frontplaat van koolstofvezel
  • 2 mechanische peddels achteraan
  • Suède lederen handvat
  • 4,3-inch aanraakscherm met een resolutie van 800 x 480 pixels
  • 8 knoppen, 4 encoders en 4 draaischakelaars
  • RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
  • Compatibel met alle Moza-bases dankzij de QR die is afgeleid van de D1-Spec
  • Pit Huis compatibel
  • Weegt 1,95 kg
  • 31 cm diameter
GT DD PRO

Ontwerp

Het is dan ook geen verrassing dat het ontwerp van de Essenza SCV12 identiek is aan het stuur van de Lamborghini met dezelfde naam. Dit is een niet-voor de weg goedgekeurde auto, geproduceerd in een gelimiteerde oplage van slechts 40 stuks en aangedreven door een V12-motor met meer dan 800 pk.

De Moza Essenza SCV12 heeft hetzelfde ontwerp als het Lamborghini-stuurwiel, met een voorpaneel van koolstofvezel en een structuur van aluminiumlegering. Het voorpaneel is bezaaid met bedieningselementen, waaronder knoppen, schakelaars en encoders, met in het midden een groot 4,3-inch diagonaal scherm dat aanraakgevoelig en in kleur is.

De handvatten zijn gemaakt van zeer goed gemaakt suèdeleer, wat zorgt voor grip in de bochten. Visueel is het stuur erg vierkant, en nog mooi ook. De kleuren zijn flitsend, wat te verwachten is aangezien dit een officieel replicastuurwiel is. Door de zwevende handvatten zie je de 2 aluminium peddels aan de achterkant, met de bekende ‘+’ en ‘-‘. De Moza Essenza SCV12 is een erg mooi stuur, een beetje te vierkant, maar het ziet er zeker goed uit.

Assemblage op maat

Moza’s nieuwe QR – nou ja, niet echt nieuw – is standaard in het hele assortiment sim-racingtoestellen van het merk. Het is gebaseerd op de D1-Spec, met een zeer solide montagesysteem.

Om het vliegwiel te installeren, trek je gewoon aan de ring, plaats je het wiel op de QR-basiszijde en laat je de ring los. Als het eenmaal op zijn plaats zit, is het heel stevig en heb je geen speling op de aandrijfas. Deze QR wordt gedeeld door Moza en Simagic, hoewel de twee merken hem in iets andere designs aanbieden. Maar ze zijn in principe hetzelfde.

Productie en afwerking

Net als alle andere stuurwielen van Moza Racing is de Essenza SCV12 gebaseerd op een structuur van aluminiumlegering met een voorpaneel van koolstofvezel. Uiteraard is de bouwkwaliteit supercarmerken als Lamborghini waardig.

De materialen zijn nobel, al had ik eerlijk gezegd liever de hele structuur in koolstofvezel gezien. De bouwkwaliteit is gewoon onberispelijk en dat is te zien aan het hele stuurwiel.

De handgrepen zijn bekleed met suèdeleer, met zwarte stiksels aan de binnenkant. Ze zien er geweldig uit, met veel aandacht voor detail. Bovendien zijn de handvatten zwevend, wat betekent dat er geen spaken in het midden zitten, waardoor ze makkelijker vast te houden zijn. De Essenza SCV12 is een stuur in racestijl en zoals de Engelsen zeggen: ‘Means business’.

GT DD PRO

Omgaan met het stuurwiel

Voordat ik inga op de ergonomie, moet ik je vertellen dat de Essenza SCV12 een vrij groot wiel is in de diepte. Dit betekent dat de rijpositie veel dichter is dan bij andere Moza wielen. De afstand tussen de voorplaat en de QR is 16 – 17 cm, wat eerlijk gezegd groot is en invloed heeft op je rijpositie. Reken dus op een zeer aanpasbare cockpit om dit te corrigeren.

Laten we verder gaan met de grip. De diameter van het stuur is 31 cm, wat wat mij betreft perfect is voor de ergonomie. De platte, rechthoekige vorm van het stuur geeft je snel toegang tot alle bedieningselementen van de Essenza SCV12. Tussen de knoppen, schakelaars, encoders en peddels valt alles perfect onder je vingers. Zelfs het scherm is gemakkelijk af te lezen en aanraakgevoelig.

Er viel me echter één ding op aan dit stuur: de peddels zijn mechanisch, niet magnetisch. De reden hiervoor is dat Moza een identieke replica wilde van het gelijknamige Lamborghini-stuurwiel, en deze maakt geen gebruik van magnetische sensoren. In de race is het gevoel goed, maar het mist een beetje reactievermogen volgens mijn tests. En ik kan nog niets zeggen over de levensduur van de mechanische sensor.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we overgaan op het gevoel van de Moza Racing Essenza SCV12. Allereerst is het een stuur dat een beetje weegt (ongeveer 2 kilo), dus het moet gekoppeld worden aan een onderstel dat een behoorlijke hoeveelheid koppel ontwikkelt. Voor mijn tests gebruikte ik een Moza R12, die ik beschouw als precies de juiste balans tussen prestaties en gevoel.

Ik heb het al gezegd, maar de Essenza SCV12 is een stuur dat fantastisch in de hand ligt, met een ergonomie die Supercar-wielen waardig is – of, in dit geval, een Hypercar getekend door het merk Taurus, waarvan er slechts 40 zijn geproduceerd, en die ook alleen gehomologeerd is voor gebruik op het circuit.

De suède lederen grips bieden uitstekende grip, zelfs als je geen sim-racehandschoenen hebt. Alle bedieningselementen zijn gemakkelijk toegankelijk, zonder al te veel inspanning van jouw kant. Het scherm bleek erg nuttig tijdens de race en gaf telemetriegegevens weer die van vitaal belang waren voor het voertuig.

Het enige kleine nadeel dat me opviel, of beter gezegd opviel, aan de Essenza SCV12 waren de peddels. Ten eerste zitten er 2 achteraan, wat het gebruik eerlijk gezegd beperkt tot enkele autosportdisciplines. Ten tweede is de sensor mechanisch, niet magnetisch. Eerlijk gezegd is het gevoel goed als je schakelt. Maar een mechanische sensor is niet zo nauwkeurig als een magnetische en hij is ook niet zo duurzaam, wat niet bepaald vleiend is voor een stuur dat letterlijk een arm en een been kost. Ter verdediging van Moza, het merk wilde authenticiteit en de Lamborghini Essenza SCV12 gebruikt geen magnetische sensoren voor zijn peddels. Dus…

GT DD PRO

Compatibiliteit

Het zal je niet verbazen dat de Essenza SCV12 gebruik maakt van Moza’s herziene QR, waardoor het stuur compatibel is met alle DD bases die het merk aanbiedt. Wat sim-racing titels betreft, moet je weten dat de Lamborghini waarop dit stuur is gebaseerd nog niet beschikbaar is om mee te rijden, maar het stuur zal door alle racegames worden herkend.

Waar voor je geld

Goed dan. Hoe kan ik de prijs-kwaliteitverhouding van de Essenza SCV12 in woorden uitdrukken, vooral als je ziet dat hij voor € 1.400 wordt verkocht. Dit is niet het eerste stuurwiel dat een One-Off is. Fanatec heeft het ook gedaan, maar Moza’s aanpak is een beetje moeilijk te rechtvaardigen, ook al zijn de gebruikte materialen nobel.

Mijn oordeel

Het is duidelijk dat Moza’s Essenza SCV12 een ultra-premium stuurwiel is dat zal worden aangeschaft door een elitair publiek met de financiële middelen en, bovenal, een passie voor sim-racen. Zal het als zoete broodjes over de toonbank gaan? Ik betwijfel het, en zelfs Moza lijkt dezelfde mening toegedaan, want ik las een van hun opmerkingen over de mogelijkheid van andere stickers als het stuur door de massa wordt overgenomen.

Toch is het nog steeds een Lamborghini-stuur, en dat is genoeg om het aan te bevelen aan degenen die het zich kunnen veroorloven, als je het eens bent met het feit dat er maar 2 peddels achter zijn.

gt dd pro

Moza Essenza SCV12

Een juweel van prestaties en stijl

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

PXN V10 : Test & Beoordeling

PXN V10 : Test & Beoordeling

PXN V10Voordelen Een complete bundel met onderstel, stuur, pedalen en versnellingspook Behoorlijk gevoel op de PC voor...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar