Selecteer een pagina

Moza R12: Test en beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R12

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Geweldig rijgevoel
  • Complete software
  • Comfortabeler met grote wielen

Nadelen

  • Alleen compatibel met PC
  • Geen aanpassing mogelijk vanaf de stuurwielen
  • Niet compatibel met oudere stuurwielen

Onze waardering: 9.6/10

De markt voor sim-racing is zeer competitief, vooral met de vele spelers die al jaren meedoen. Het eenvoudigste voorbeeld zijn ongetwijfeld de merken Fanatec , Logitech en Thrustmaster die zich al meer dan 20 jaar bezighouden met simracen. Maar we hebben ook een aantal jonge acteurs die heel snel naam hebben weten te maken, zoals het geval is met Moza Racing .

In iets meer dan 2 jaar tijd heeft de Chinese fabrikant van sim-racing randapparatuur ons 6 Direct Drive bases van verschillende kracht aangeboden, waaronder een die compatibel is met Xbox, met een redelijk compleet ecosysteem. Ik moet toegeven dat het echt indrukwekkend is om zoveel basics uit te brengen, met alle rest die erbij komt kijken.

Onder de basissen die Moza Racing aanbiedt, hebben we de R12 die, zoals de naam al doet vermoeden, een maximumkoppel van 12 nm ontwikkelt. Dit apparaat is oordeelkundig gepositioneerd tussen de R9 en R16 bases om een beter gevoel te bieden dan het ‘instapniveau’, want de R5 is duidelijk gericht op een publiek dat nog niet bekend is met sim-racen.

In wat volgt, laat ik je kennismaken met de R12, bespreek ik zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de basis

  • Directe aandrijvingsbasis met maximaal koppel van 12 nm
  • Afmetingen: 22,6 x 15,7 x 12,4 cm
  • Theoretisch oneindige stuurhoek, maar beperkt tot 2000° door Moza Racing’s eigen software
  • Volledig aluminium constructie
  • Compatibel met het pc-platform
  • QR van autosport

 

Ontwerp

Het ontwerp van de Moza R12 is vrijwel identiek aan dat van zijn kleinere broers en zussen, de R9, R5 en R3. Ik denk dat de mantra van Moza’s ontwerpers was “een winnend team verander je niet”. De karakteristieke ” X “De enige verschillen zitten in de grootte en het gewicht.

De zwarte lak is erg aantrekkelijk en versterkt de soberheid van deze basis. In feite zijn er slechts hier en daar Moza-logo’s te zien, met een kleine R12 op de zijkant, iets dat niet aanwezig was op de kleinere onderstellen van de fabrikant.

Al met al ziet deze basis er goed uit, net als de andere moet ik zeggen, en dat betekent dat hij snel kan worden herkend op een opstelling.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Hoewel je de tafelklem van Moza om deze basis op meubels te monteren, ben ik geen grote fan van deze bevestigingsoplossing. Vergeet niet dat de R12 een maximaal koppel van 12 nm ontwikkelt, waardoor niet alleen de tafelklem kan verbuigen, maar ook je meubels kunnen beschadigen.

Dat gezegd hebbende, kun je deze basis zonder het minste probleem bevestigen aan een cockpit/chassis of standaard, aangezien Moza Racing praktisch wordt ondersteund door alle fabrikanten van dit soort sim-racing randapparatuur. Er zijn 4 bevestigingspunten aan de onderkant en deze zorgen voor een uitstekende stabiliteit op een chassis, mits dit van goede kwaliteit is.

De QR is gebaseerd op de D1-Spec, maar verschilt van de QR op de R5 en R9. Er was al een verschil tussen de twee kleine bases van Moza Racing, en dat zet zich voort met de R12. Mechanisch zijn de QR’s identiek, maar de connectors zijn anders, en dit betekent dat de oude stuurwielen (CS, RS en GS, allemaal in V1) niet compatibel zijn met de R12, wat erg jammer is voor racers, omdat ze dan voor nieuwe wielen moeten betalen.

 

Productie en afwerking

De R12 maakt voor vrijwel de gehele structuur gebruik van aluminium uit de luchtvaartindustrie, met uitzondering van de plastic plaat aan de achterkant waar de I/O (input/output) zich bevindt. De bouwkwaliteit is uitstekend, met een voorbeeldige afwerking.

Aluminium is vrij van fabricagefouten en zorgt er ook voor dat de servomotor en elektronica van de basis passief worden gekoeld. Het moet gezegd worden dat Moza veel ervaring heeft in het bouwen van zijn producten, vooral de bases, en ook een behoorlijk goede kwaliteitscontrole, want ik heb nog geen defecten, slecht gemonteerde onderdelen of iets anders opgemerkt op zijn producten. Petje af voor jou.

 

Aan de slag met de basis

Deze basis heeft dezelfde vorm als de R9 en R5, alleen de afmetingen en het gewicht verschillen. Qua grootte is hij een haartje langer (diepte) dan een R9, en natuurlijk ook zwaarder.

Je hoeft maar één keer met deze database aan de slag, wanneer je hem installeert of wanneer je je opstelling verandert. Anders heb je de aan/uit-knop op de achterkant, plus de optie om een Kill Switch toe te voegen als je dat wilt.

Zoals ik al zei, is de QR gebaseerd op de D1-Spec en komt min of meer uit de autosport. De verbinding tussen het stuur en de basis is een van de meest solide die ik ooit heb getest, en ik hou van deze QR, net als de Simagic die er vreemd genoeg op lijkt.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Dus, wat is de R12 waard in sim-racing? Nou, dat is wat we gaan zien. Laten we eerst alle marketingonzin uit de weg ruimen: op de website van de fabrikant staat dat de motor van de R12 is afgeleid van de R21. Dus we zouden een gevoel moeten hebben dat daar dicht bij ligt, nietwaar? In de praktijk is dit helemaal niet het geval. Zelfs als de force feedback fijn en korrelig is, is de R12 voor mij nog steeds een krachtigere R9, en dat is niet helemaal slecht als je het mij vraagt.

Op het circuit voel je vrijwel alle effecten van en op de auto, van veranderingen in grip tot trillers tot kleine hobbels midden in een bocht. Zoals ik net al zei, is de terugkeer van kracht fijn en geleidelijk. De R12 kan onderscheid maken tussen zwakke en sterke terugkoppelingseffecten. Dit zal zeker racers aanspreken die een zeer communicatieve basis willen, en het is volledig mogelijk dankzij de R12 en ook Moza Racing’s Pit House software. Met 12 nm maximumkoppel moet je natuurlijk ook verder gaan met knippen, vooral met grote vliegwielen (meer dan 32 cm in diameter).

 

Compatibiliteit

De R12 basis is uitsluitend compatibel met het PC-platform en veel van de randapparatuur die Moza Racing aanbiedt. Sommige stuurwielen, vooral de eerste van Moza, werken niet met de R12 vanwege een niet-compatibele QR.

Wat betreft sim-racetitels hebben we ACC, AC, iRacing, WRC, F1 2022 en ga zo maar door. Het is behoorlijk uitgebreid en je zult er vrijwel geen problemen mee hebben, behalve misschien met Forza Horizon 4 en 5, maar een reis door het spel en de Pit House-instellingen zou dat moeten oplossen.

GT DD PRO

Waar voor je geld

De basis kost momenteel $560 ex btw op de website van de Chinese fabrikant, met een kleine korting. Als alternatief verkoopt de Franse distributeur van Moza Racing de R12 voor €649 inc BTW, wat een zeer goede prijs is vergeleken met een Fanatec ClubSport DD die ook 12 nm koppel ontwikkelt, maar met een constante snelheid, en nog steeds € 800 kost. Wat mij betreft biedt de Moza R12 zeer veel waar voor zijn geld, zelfs met een paar tekortkomingen, met name de QR die niet compatibel is met alle stuurwielen van het merk.

 

Mijn oordeel

Als je op zoek bent naar een zeer goede Direct Drive-basis die meer dan 10 nm koppel ontwikkelt, zou ik de R12 zonder enige aarzeling aanbevelen. Met zijn kracht, fijne maar fijnmazige forcefeedback, uitstekende rijgevoel en bouwkwaliteit, en niet te vergeten een zeer aantrekkelijke prijs, heeft de R12 alles in zich om racers aan te spreken.

Bovendien zorgt de QR van de basis ervoor dat er geen buiging optreedt, en dit gevoel van stabiliteit wordt vertienvoudigd dankzij een stalen limietaandrijfas. Deze basis is wat mij betreft gewoon erg goed, hoewel er duidelijk een segmentatie zit in de wielen die ermee compatibel zijn.

gt dd pro

Moza R12

Kracht, fijne forcefeedback en uitstekend gevoel

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5Voordelen Direct Drive-basis ontwikkelt 5,5 nm Volledig aluminium behuizing Compact formaat Geweldig rijgevoel...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar