Selecteer een pagina

Moza FSR2 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

Moza FSR2

Voordelen

  • Frontplaat van koolstofvezel
  • Goede bouwkwaliteit
  • Groot centraal aanraakscherm
  • 6 peddels achter

Nadelen

  • Vrijwel identiek ontwerp als de FSR die hij vervangt
  • Handgreep van kunstleer met structuur

Onze beoordeling: 9.7/10

Moza Racing , fabrikant van randapparatuur voor sim-racing, is nog maar een paar jaar actief in deze branche, maar heeft inmiddels een plaats veroverd op de wereldmarkt. De sleutel tot het succes: het aanbieden van hoogwaardige producten tegen aantrekkelijke prijzen. En het moet gezegd worden dat dit tot nu toe behoorlijk goed heeft gewerkt.

Het merk heeft een uitgebreide catalogus randapparatuur om te voldoen aan de behoeften van piloten, van beginners tot de meest ervaren piloten. Van stuurwielen en Direct Drive-bases tot voetpedalen (waaronder een actieve Simucube) en een compleet flightsim-assortiment, Moza is uitgegroeid tot een belangrijke speler op de wereldsimulatiescene.

Moza’s nieuwste producten zijn onder andere een F1-stijl stuur dat de FSR vervangt en simpelweg de FSR2 heet. Dit stuur vertegenwoordigt de top van het assortiment van het merk, en het toeval wil dat we het op onze Sim-Racing setup hebben om te zien wat het te bieden heeft in vergelijking met het stuur dat het vervangt.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Frontplaat van koolstofvezel en structuur van aluminiumlegering
  • 4,3″ centraal kleurenaanraakscherm
  • RevLED aan de boven- en zijkanten van het scherm
  • 19 bedieningselementen op frontplaat met knoppen, schakelaars, draaiknoppen en funky schakelaars
  • 6 peddels achter, 4 magnetisch en 2 progressief
  • Geperforeerde kunstlederen handgrepen
  • 28 cm diameter met rechthoekige vorm
  • Moza QR achteraan, afgeleid van de D1-Spec
  • Compatibel met alle moderne onderstellen van het merk
  • Alleen PC-compatibel
GT DD PRO

Ontwerp

Als je de Moza FSR al in handen hebt gehad, zul je merken dat de FSR2 vrijwel identiek is aan de FSR die hij vervangt. Afgezien van het scherm, dat geen randen meer heeft, de 6 peddels aan de achterkant in plaats van 4, en het verschijnen van RevLED’s aan de zijkanten van het scherm, die kunnen worden geconfigureerd om bijvoorbeeld vlaggen weer te geven, is de FSR2 een kopie van de FSR.

Het voorpaneel is nog steeds van koolstofvezel, met een achterplaat van aluminiumlegering. De geperforeerde kunstlederen handvatten zijn erg prettig, met een 09H15 zithouding. Zoals de Amerikanen zeggen: ‘if it ain’t broke, don’t fix it’, en Moza heeft dat ter harte genomen.

De FRS2 is nog steeds een fijn stuur, net als de FSR, met slechts een paar technische verbeteringen.

Assemblage op maat

De achterkant van het stuur is voorzien van Moza’s beroemde QR, ontwikkeld in samenwerking met Simagic en afgeleid van de D1-Spec uit de autosport.

De FSR2 kan worden gemonteerd op alle nieuwste Moza achtervorken, tenminste die met de herziene QR, en de bediening is heel eenvoudig. Trek gewoon aan de ring, lijn de QR’s (vliegwiel en achtervork) uit, plaats het wiel en laat de QR los. Het is eenvoudig, effectief en bovenal is er geen risico op beschadiging van je uitrusting.

Productie en afwerking

Aangezien de FSR2 niet echt een revolutie is ten opzichte van het stuurwiel dat het vervangt, heeft Moza dezelfde materialen gebruikt voor zijn nieuwe stuur. De structuur is gemaakt van een aluminiumlegering afkomstig uit de luchtvaartindustrie, met een frontplaat van koolstofvezel. Voor de handgrepen heeft Moza imitatieleer van redelijk goede kwaliteit gebruikt, hoewel ik graag echt leer of alcantara had gezien, aangezien dit stuur vrij duur is.

Qua afwerking is de FSR2 in elk opzicht een premium stuurwiel. Het stuur bestaat uit slechts een paar onderdelen en alle onderdelen passen perfect bij elkaar. Er zit heel weinig plastic op het stuur, wat bijdraagt aan het premium gevoel van de FSR2.

En als het gaat om de bouwkwaliteit, dan is die weer van topklasse. Moza heeft veel ervaring in het spel en vrijwel al zijn wielen zijn van hoge kwaliteit. De FSR2 is geen uitzondering op deze regel, net als de shuttlewielen van Fanatec, een directe concurrent van Moza.

GT DD PRO

Omgaan met het stuurwiel

Laten we eens kijken naar de wegligging van dit stuur. Opnieuw zien we een lichte evolutie in vergelijking met de FSR, en de resulterende grip is net zo goed als op het stuur dat de FSR2 vervangt.

Ten eerste kun je dit stuur met of zonder handschoenen gebruiken en deze keuze heeft geen invloed op de manier waarop de FSR2 stuurt. De knoppen zijn gemakkelijk bereikbaar zonder dat je je handen van de handgrepen hoeft te halen. Alle knoppen aan de voorkant zitten dicht bij je duimen en voelen goed aan.

De roterende encoders zijn ook gemakkelijk te gebruiken en draaien uitstekend bij volledige uitslag, zonder dat ze haperig aanvoelen. Maar dit geldt niet noodzakelijkerwijs voor de twee duimwielen, die soms te zacht of te hard kunnen zijn. Maar hey, zo was het vroeger ook, en hier zijn we in een situatie waarin er niets nieuws is.

Laten we eindigen met de handvatten, het scherm en de peddels. Wat de handvatten betreft, is de rijpositie gewoon uitstekend, net als het comfort tijdens het racen. Het eerste nieuwe kenmerk van de FSR2 zijn de 6 peddels aan de achterkant, die perfect onder je vingers passen. Het scherm is nu aanraakgevoelig, heeft een goede resolutie en vrijwel geen randen.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken hoe Moza’s nieuwe FRS2 aanvoelt. De grote verandering aan dit stuur is de toevoeging van 2 extra peddels aan de achterkant. In plaats van slechts 2 magnetische peddels, heb je er nu 4, en 2 progressieve. Je kunt ze op een veel veelzijdigere manier gebruiken in Formula of zelfs endurance racen, en dat is een groot pluspunt vergeleken met het stuur dat het vervangt.

Voor de rest is er niet veel verschil tussen de twee wielen. De rijpositie in 09H15-stijl is nog net zo comfortabel als altijd, zelfs tijdens lange sim-racesessies. Knoppen zijn gemakkelijk bereikbaar vanaf de handvatten, zonder dat je handen van hun plaats gaan. De structuur is zeer solide en vertoont geen flex, zelfs niet met een onderstel dat veel koppel levert, zoals de R16 bijvoorbeeld. Ook al is de FSR2 een lichte evolutie, de FSR was een zeer goed basisstuur en Moza hoefde niet veel te verbeteren.

Wat het scherm betreft, hebben we vrijwel geen randen en ook een aanraakgevoelig paneel voor je eigen plezier. Wat dat betreft, en als je met handschoenen rijdt, kun je het beste een paar hebben dat ontworpen is om met touchscreens te werken.

FSR2 bouwt opnieuw voort op de solide basis van zijn voorganger, met de toevoeging van een aantal kleine verbeteringen die zorgen voor een veel realistischere ervaring.

GT DD PRO

Compatibiliteit

Het zal je niet verbazen dat de FSR2 compatibel blijft met alle Moza Racing bases, en alleen op het PC-platform. Vrijwel het hele assortiment van de fabrikant is zo, en het verandert onze gewoonten niet echt.

Je kunt dit stuur echter gebruiken op een ander Direct Drive onderstel dan dat van Moza via een naaf die het merk voor ongeveer vijftig euro beschikbaar stelt. Je hebt de hub voor een directe verbinding met de pc en randapparatuur van andere merken. Je hebt ook de QR om Moza’s voetstuk en stuurwiel te bevestigen.

Waar voor je geld

De FSR2 kost €699, precies hetzelfde als het stuurwiel dat het vervangt. En ik denk dat het heel goed is om een verbeterde versie van een product te verkopen voor dezelfde prijs als het product dat het vervangt.

De prijs-kwaliteitverhouding is erg goed vergeleken met die van de concurrentie. Met de FSR2 biedt Moza nu een stuurwiel dat het op eigen kracht kan opnemen tegen de FX Pro van Simagic, terwijl het iets goedkoper is.

Mijn oordeel

Moza heeft opnieuw laten zien dat het merk er is om marktaandeel te winnen. De FSR2 vertegenwoordigt een lichte evolutie van de FSR, met de toevoeging van elementen die het verschil maken op het circuit en vooral tegen de concurrentie. Als je geen F1-stijl stuur hebt, dan kun je de FSR2 zonder aarzeling nemen, vooral als het ecosysteem van Moza je al voor zich heeft gewonnen.

Maar als je erover denkt om je FSR in te ruilen voor versie 2, denk ik dat je beter kunt wachten tot de prijs wat gedaald is voordat je je creditcard pakt.

gt dd pro

Moza FSR2

Het Sim-Racing Plan van 2025

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar