P1Sim Mistral
Voordelen
- Verkrijgbaar met 2 of 3 pedalen
- Uitstekende race feedback
- Haptische feedback op gaspedaal en rem
- Volledig instelbare pedalen (hardware en software)
Nadelen
- Niet veel, behalve haptische feedback die een beetje lawaai maakt
Onze beoordeling: 9.7/10
Er lijkt geen tekort te zijn aan merken en spelers in de sim-racing industrie, vooral degenen die zich richten op de high-end markt. Van tijd tot tijd duikt er een nieuw merk op dat wil concurreren met de grote namen in de industrie. In het mainstream segment, dat wil zeggen merken voor iedereen, zal het project waarschijnlijk moeilijk te realiseren zijn, omdat spelers als Fanatec, Simagic en Moza doen al een tijdje mee. Je kunt het als je concurrerende prijzen en vooral innovatieve producten aanbiedt.
Aan de bovenkant van de markt, wel, dat kan werken, gezien het feit dat het een vrij kleine markt is. Het voorbeeld dat ik je kan geven is dat van een klein Frans bedrijf , P1SIM, dat handgemaakte sim-racing randapparatuur aanbiedt gericht op het topsegment en zelfs hoger.
Op de website van het merk wordt onder andere het Mistral crankstel verkocht. Op papier is het een model met 2 of 3 pedalen, een HALL-sensor op het gaspedaal, een Load Cell van 200 kg op de rem en een koppeling die lijkt op het gaspedaal. In wat volgt laat ik je kennismaken met dit pedalboard en vertel ik je wat het doet op een sim-race-installatie.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Volledig metalen constructie, van de pedaalplaat tot het frame, inclusief alle weerstandssystemen (gas-, rem- en koppelingspedaal)
- Load Cell op rem met 200 kg weerstand
- HALL-sensor op gaspedaal
- Alle aspecten van de pedalen kunnen worden aangepast
- Compatibel met pc en Simhub via een plug-in
- Verkrijgbaar in diverse kleuren voor de trapasonderdelen
- Haptische feedback op de rem en het gaspedaal
- Individuele pedalen voor een positie naar keuze op een chassis, en de mogelijkheid om ze te installeren op een plaat die wordt verkocht door P1SIM
Ontwerp
Het ontwerp van de Mistral kan in één woord worden samengevat: prachtig. Ik denk en zeg vaak dat veel sim-racing producten mooi zijn, maar de Mistral legt de lat echt heel hoog vergeleken met de concurrentie. Ik weet niet of het het ontwerp is, of de kleuraanpassingselementen waaruit je kunt kiezen, maar het is echt heel mooi. Ik denk zelfs dat het het enige sim-racing product is, pedalboard althans, waar je verschillende kleuren beschikbaar hebt, als ik niet gek ben natuurlijk.
Er zijn drie kleuren beschikbaar: matzwart, glanzend zwart en glanzend zwart met heel lichte witte of grijze pedalen, afhankelijk van het licht. Het is mooi, maar niet opzichtig, tenzij je de paarse elementen neemt natuurlijk. Als je het voor het eerst ziet, zul je denken dat het een product is dat uit een racewagen komt, en dat is ook wat het bedrijf op zijn website zegt: “Ontworpen door echte race-ingenieurs en ontwikkeld met echte coureurs”.
Assemblage op maat
De Mistral kan op twee verschillende manieren worden gemonteerd: rechtstreeks op de kuip of op de bodemplaat of beugel als u dat liever heeft. De bevestiging van de pedalen gebeurt met twee schroeven die rechtstreeks op het frame of de bodemplaat gaan, met de schroeven en bouten die bij de Mistral worden geleverd. U hebt alleen gereedschap nodig om de handeling uit te voeren.
Ik moet je echter op één ding wijzen: de bevestiging van de bodemplaat is niet standaard aan te passen aan de oplossingen die al op de markt zijn, behalve bij aluminium profielen. Als je een buizenchassis hebt, zul je de plaat bijna zeker moeten uitboren om de schroefgaten uit te lijnen. Het is een beetje jammer, moet ik zeggen, maar tegelijkertijd zag P1SIM pas in 2022 het levenslicht, dus ik denk dat het bedrijf de zaken op tijd moet rechtzetten.
Productie en afwerking
Op dit punt werd ‘zeer premium’ op alle bijeenkomsten benadrukt. Voor de prijs krijg je metaal, metaal en niets dan metaal. De bouwkwaliteit ligt ver boven wat je vindt in het Mistral-segment, en met een ruime marge. Alle onderdelen zijn met de hand in elkaar gezet, volgens de website van het merk, met veel aandacht voor detail.
Of het nu gaat om de structuur van de pedaalonderdelen, de lagers, de veren of de schroeven en bouten, alles is prachtig en zeer hoogwaardig. Bij het lanceren van sim-racing om te concurreren met populaire merken, was het essentieel om een kwaliteitsproduct aan te bieden, en P1SIM en zijn Mistral hebben de dag gewonnen.
Pedaalinstellingen
Aangezien we onafhankelijke pedalen hebben, zijn de aanpassingen super op hun plaats op het chassis of de grondplaat. U kunt naar believen spelen met de afstand tussen de pedalen, hoofd omhoog, hoofd omlaag, symmetrisch, asymmetrisch, enz. En dat is alleen nog maar om ze te bevestigen.
Eenmaal op zijn plaats kun je de hellingshoek van de pedalen, de weerstand van de veren (behalve voor de koppeling, die is standaard), de hoek van de pedalen en alles daar tussenin veranderen. Het is echt heel geavanceerd, en dat moest ook wel, anders zou de Mistral geen afnemers vinden in een sim-race markt die wordt bevolkt door felle concurrenten.
En dat is alleen nog maar het mechanische gedeelte van de instellingen. Deze crankset is compatibel met Simhub via een specifieke plugin die het configuratie- en parametreeraspect nog verder gaat. In principe kun je alles via software doen, van kalibratie en pedaalcurves tot haptische feedback op de rem en het gaspedaal. Zoals ik al zei, het is compleet en dat moest ook wel, waarom zou je anders een risico nemen met een merk dat nog in de kinderschoenen staat?
Sensaties tijdens het spelen
Laten we verder gaan met het onderwerp dat ons het meest interesseert aan de Mistral: gevoel. Om een lang verhaal kort te maken, het is een uitstekend crankstel voor sim-racen, vooral van een bedrijf dat net op de markt is.
Op het gebied van rijcomfort raakte ik in de ban van de Mistral om de eenvoudige reden dat dit crankstel een breed scala aan pedaalinstellingen biedt. Van hellingshoek tot afstand, en niet te vergeten de veerweg en de hardheid van de veren, werkelijk alles is instelbaar, zodat je een crankstel hebt dat geschikt is voor alle sim-racesituaties. Of het nu gaat om GT, F1 of chill rijden, de Mistral is perfect in elke cockpit.
Wat het rempedaal betreft – en laten we duidelijk zijn, dit is het belangrijkste van allemaal – bieden de verschillende elastomeren die bij de Mistral worden geleverd elk een specifiek weerstandsniveau. En in combinatie met de pedaalinstellingen, zowel hard- als softwarematig, zul je snel merken dat je tevreden bent met een nauwkeurig pedaal dat een realistisch gevoel geeft. Bovendien is de Mistral uitgerust met haptische feedback op de rem en het gaspedaal, wat uitstekend is voor een extra dosis realisme wanneer ABS, tractiecontrole of gewoon het verlies van grip tussenbeide komt. Eerlijk gezegd zou haptische feedback op alle high-end cranksets moeten zitten, het is wat mij betreft een game changer.
Compatibiliteit
Het zal je niet verbazen dat de Mistral alleen compatibel is met PC’s met Windows 10 en 11. Voor virtuele drivers die Windows 7 niet willen opgeven, is het misschien tijd om te upgraden of het risico te lopen een unieke ervaring met dit pedaalbord mis te lopen.
Wat betreft sim-racetitels is de lijst lang en bevat AC, ACC, iRacing, rFactor en meer. De lijst is uitgebreid en je zou geen problemen moeten hebben met compatibiliteit of zelfs detectie, zolang je een recente machine en een up-to-date titel hebt.
Zoals ik hierboven al zei, wordt de Mistral ondersteund door Simhub door de specifieke pedalboard-plugin te installeren.
Waar voor je geld
De Mistral begint bij €649 in een configuratie met 2 pedalen, en kost €899 als je de koppeling erbij neemt. Hij is natuurlijk duur, maar tegelijkertijd premium en krachtig. Ik zou zeggen dat hij in vergelijking met de concurrentie van Simagic,Asetek Simsports en andere merken waar voor zijn geld biedt, vooral als het op gevoel aankomt.
Mijn oordeel
De Mistral is een fantastisch topklasse crankstel dat een deel van de sim-racing markt wil veroveren op merken die al gevestigd zijn in het segment. En gezien het gevoel, het ontwerp en de bouwkwaliteit van dit crankstel, moet ik zeggen dat het alle kans maakt.
Voor pc-gamers zou ik het zonder de minste aarzeling aanraden, vooral als je tussen de €700 en €900 koopt.
0 reacties