Moza CRP
Voordelen
- Structuur van aluminiumlegering
- Uitstekende bouwkwaliteit
- Load Cell op de rem en verstelbare veren op de andere pedalen
- Volledig verstelbare pedalen met 3 pedalen
Nadelen
- Het vervangen van het elastomeer van het rempedaal is een enigszins delicate operatie.
Onze waardering: 9.7/10
Elke goede fabrikant van randapparatuur voor simracen moet een pedaalbord in Laadcel in zijn bereik. Dit is het geval bij Fanatec , Thrustmaster , Simucube, Simagic en recentelijk Logitech met zijn intrede in de wereld van Directe aandrijving en Load Cell pedalen. Dat is niet om de knowhow van Logitech op het gebied van randapparatuur voor sim-racing te kleineren, maar de Zwitserse fabrikant heeft wel wat tijd nodig gehad om in de swing of things te komen met zijn G racestuur, die inmiddels gemengde recensies heeft ontvangen. Ik zeg niet dat dit product slecht is, maar het merk kan duidelijk beter. Maar goed, daar gaat het niet om.
Voor Moza Racing Dus moest de Chinese fabrikant, een nieuwkomer in het topsegment van sim-racing randapparatuur, een kwaliteitsproduct aanbieden voor Load Cell pedalboards, en het merk heeft woord gehouden. Uit het niets komt Moza met een Load Cell pedaal op de rem, met een 3-traps koppelingspedaal. Het is natuurlijk de CRPwordt beschouwd als het hoogtepunt van het aanbod van de Chinese fabrikant.
In wat volgt, gaan we dit pedalboard bekijken, en ik ga je vertellen over zijn sterke punten, zijn ene zwakte, die niet echt een zwakte is, en ik geef je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Load Cell crankstel met 3 pedalen
- Structuur van aluminiumlegering machinaal bewerkt met CNC-machines
- Magnetische sensoren op de 3 pedalen
- 3-traps koppeling
- Volledig verstelbare pedalen in verschillende vlakken
- PC-compatibel
- Rempedaal voor maximaal 100 kg kracht
Ontwerp
Ik zeg vaak dat de producten van Moza Racing prachtig zijn, en de CRP bevestigt dit alleen maar. Dit pedalboard is gewoon subliem, sober en echt waardig om in een Super Car gemonteerd te worden. Het is zo mooi dat het een beetje pijn doet om het te installeren op een set-up die alleen door jou gezien zal worden.
Voor het ontwerp hebben we een plaat die de 3 pedalen aan de bovenkant vasthoudt. Deze zijn helemaal zwart, met gouden en gele weerstandsorganen. Ik moet toegeven dat het geel een beetje vlekt, maar het valt niet zo op als je het eenmaal hebt opgezet.
De pedaalplaten hebben witte gaten, waarvan de meeste worden gebruikt om de pedalen af te stellen. Het contrasteert met het zwart en versterkt de schoonheid van deze rand. Ik vind het gewoon prachtig, misschien nog wel mooier dan die van Fanatec. Nou ja, niet allemaal.
Assemblage op maat
De pedalen zijn gemonteerd op een voet van aluminiumlegering en kunnen naar wens worden afgesteld met behulp van een schuifsysteem. En om het crankstel te monteren, kan het alleen op een cockpit. Een dergelijk apparaat mag in geen geval op de vloer of op een stuurwielstandaard worden gebruikt.
Bovenop, onder de basis, zitten verschillende bevestigingspunten waarmee de CRP op vrijwel alle cockpits op de markt kan worden gemonteerd – de goede, wel te verstaan. Als je het nog niet gehoord hebt, de CRP en zijn rempedaal kunnen tot 100 kg kracht aan, en dat is veel voor een low-end chassis. De montage is relatief eenvoudig en je hoeft je geen zorgen te maken dat de CRP van zijn plaats komt, want dat doet hij helemaal niet.
Productie en afwerking
Aangezien dit het beste pedalboard is dat Moza te bieden heeft, moesten we eersteklas materialen gebruiken. Het geheel is gemaakt van een aluminiumlegering en bewerkt met CNC-machines. Het resultaat? Oh, het is prachtig.
De bouwkwaliteit is gewoonweg onberispelijk. Dit crankstel heeft geen zichtbare defecten of scheve afwerking. Het is gewoon perfect, in elk opzicht. De randen zijn niet scherp, de onderdelen zijn uitstekend bewerkt en er zijn geen bramen of iets anders.
Wat betreft de afwerking is het een dingetje. Het lakwerk, de schroeven, veren en elastomeren zijn allemaal perfect. De CRP is duidelijk een topproduct dat geen moeite zal hebben om te concurreren met Fanatec of Simagic.
De pedalen onder de knie krijgen
Pas op, dit beest is zwaar! Meer dan 7 kg op de weegschaal, maar relatief groot in je handen. De vooraf gemonteerde veren zijn erg goed en je kunt ze vervangen door andere in de kit. Overigens, en ik zeg het nog maar eens, de CRP-pedalen zijn volledig instelbaar, zowel wat betreft positie, hellingshoek, pedaalplaten als weerstand.
Het koppelingspedaal heeft een weerstandssysteem met 3 standen, erg handig om de mate van betrokkenheid van je voet te regelen. De eerste fase is erg licht en de weerstand neemt geleidelijk en soepel toe. De onderdelen van het gaspedaal zijn horizontaal gemonteerd, direct op de structuur. Dit geeft je een pedaal dat de beweging van je rechtervoet volgt, dus het is erg prettig in gebruik en het reageert erg goed. Wat het rempedaal betreft, daar kom ik zo op.
Sensaties tijdens het spelen
Hoe verhoudt de Moza CRP zich tot de concurrentie, voornamelijk van Fanatec? In een paar woorden is het een goed pedaalbord, waardig om het zonder de minste aarzeling op te nemen tegen de ClubSport Pedals V3.
Zoals ik hierboven al zei, is de CRP in alle opzichten zeer instelbaar. Of het nu de positie van de pedalen, hun weerstand of hun softwareconfiguratie is, ik had geen problemen met dit apparaat. Het gas- en koppelingspedaal zijn soepel en bieden precies de juiste hoeveelheid weerstand aan de voeten.
Maar de belangrijkste speler hier is het rempedaal en zijn Load Cell, die 100 kg kracht kan opnemen als je dat wilt. In de standaardconfiguratie is de 2-traps veerweg van de pedalen een beetje lang. Maar je hebt een tuningset bij de CRP waarmee je de veer en het elastomeer kunt verwisselen om te vinden wat het beste bij je past.
Wat weerstand betreft, is het puur geluk op de rem. Met de juiste veer en elastomeer wordt het pedaal realistisch en meeslepend, zodat je een paar centimeter speling hebt voordat je een steen raakt. Aan de andere kant kwam ditzelfde pedaal niet 100% van de tijd terug in zijn uitgangspositie en moesten we het een beetje smeren met de olie die bij de kit werd geleverd. Daarna is er geen probleem meer mee, en ook niet met de dode zone.
Compatibiliteit
Dit pedalboard is compatibel met alle Moza-producten, maar ook met die van de concurrentie via een USB-aansluiting. Het platform is PC-only, zoals we gewend zijn van de randapparatuur van de Chinese fabrikant.
Wat mij betreft is het een beetje jammer, vooral als je bedenkt dat een Fanatec ClubSport Pedals V3 gebruikt kan worden op consoles en PC. Maar het probleem is niet Moza, maar Sony en Xbox.
Waar voor je geld
Afhankelijk van wat je online koopt, kun je de CRP vinden voor ongeveer €500, wat hem duurder maakt dan de ClubSport Pedals V3, maar minder dan de Pedals V3 Inverted, die overigens helemaal niet hetzelfde is.
Wat mij betreft biedt de CRP waar voor zijn geld, vooral dankzij de structuur en de bouwkwaliteit. Bovendien kun je het gebruiken met vrijwel elke opstelling, zonder merkbeperkingen.
Mijn oordeel
Ik heb echt genoten van mijn sim-racesessies met de Moza CRP. Het is duidelijk dat dit pedalboard van hoge kwaliteit, eersteklas en vooral zeer meeslepend is. De grote aanpasbaarheid maakt het perfect voor hardlopers die een apparaat willen dat zich aan hun behoeften kan aanpassen, en de CRP doet dit op briljante wijze.
Het heeft natuurlijk zijn kleine foutjes, maar het is net als vrijwel elk ander randapparaat op de markt. Oh ja, je moet er rekening mee houden dat het rempedaal na verloop van tijd een lichte speling aan de zijkanten krijgt. Ik kan me voorstellen dat het komt door slijtage van de onderdelen, maar het wordt niet erger, althans niet in mijn geval.
Als je op zoek bent naar een echt goed Load Cell pedalboard voor je sim-racesessies, dan raad ik je de CRP aan. Het is een beetje duur, maar het is van goede kwaliteit.
0 reacties