Rennsport Cockpit V2
Voordelen
- Buisvormige structuur met uniek ontwerp
- Stevig en eenvoudig te monteren
- Direct configureerbaar via Fanatec
Nadelen
- Vrij hoge prijs vergeleken met wat Fanatec tegenwoordig aanbiedt
- Beperkte aanpassingen van de rijpositie
Onze waardering: 8.9/10
De cockpitmarkt is zeer competitief, met spelers die al meer dan 20 jaar bestaan, zoals PlaySeat. In sim-racing is er een bepaald patroon voor merken: meestal specialiseren ze zich in één segment en blijven daar om een wereldwijde reputatie op te bouwen. Dit geldt voor vrijwel alle fabrikanten, maar er zijn een paar uitzonderingen op de regel.
Simlab bijvoorbeeld. Aanvankelijk specialiseerde deze fabrikant zich in het ontwerpen en produceren van aluminium profielchassis. In de wereld van sim-racing hoeft de reputatie van Simlab niet meer gemaakt te worden, want deze fabrikant is in het hoofd van racers zodra het onderwerp chassis ter sprake komt. Maar om te gedijen in een markt, vooral als je niet veel producten in je catalogus hebt, moet je je aanbod diversifiëren. Daarom heeft Simlab enige tijd geleden Grid Engineering gekocht om een sim-racing assortiment aan te bieden.
Fanatec is ook een go-to-go voor sim-racing, deze keer met een echt uitgebreide catalogus van simulatie-randapparatuur, van instapmodel, middenklasse tot topklasse. Maar deze Duitse fabrikant wilde er nog een schepje bovenop doen door ook cockpits aan te bieden. Het huidige assortiment van Fanatec omvat de Rennsport V2, een buizenchassis ontworpen voor sim-racing fans. Lange tijd was dit de enige cockpit die Fanatec aanbood, en in wat volgt zullen we zien hoe deze het doet ten opzichte van zijn bloedbroeders.
Belangrijkste en technische kenmerken van het chassis
- Afmetingen 115x54x54 cm
- 30 kg gewicht
- Volledig metalen buizenstructuur
- Compatibel met alle Fanatec-randapparatuur en randapparatuur van andere merken
- Ondersteuning voor drievoudige monitorconfiguratie beschikbaar
- Ondersteuning voor versnellingspook/handrem
- Sober ontwerp, volledig in zwart
Ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van de Rennsport V2. Als we hem aan je zouden laten zien, zonder enige informatie over het model of merk, zou het moeilijk te zeggen zijn dat het een Fanatec product is.
De Rennsport V2 maakt deel uit van het ClubSport-assortiment en heeft een discrete, volledig zwarte buitenkant. Het zwarte buizenframe is een en al rondingen, met boogvormige buizen aan de voorkant die naar de steun toe buigen. Ziet het er goed uit? Eerlijk gezegd ziet het er niet uit als een Fanatec cockpit, zeker niet als je de Rennsport V2 vergelijkt met de nieuwste modellen van het Duitse merk.
In absolute zin is het ontwerp sober, met zwart gaas tussen de metalen buizen. Dit geeft het een zekere persoonlijkheid, zonder dat het er adembenemend uitziet.
Assemblage op maat
Het zal je niet verbazen dat de Rennsport V2 volledig gedemonteerd wordt geleverd, met buizen en alle onderdelen, plus een montagehandleiding. Dit is vrij eenvoudig te doen, aangezien het een Fanatec product is en de handleiding gedetailleerd en makkelijk te lezen is, maar ook omdat de Rennsport V2 een buizenchassis is.
Als je de Fanatec catalogus doorbladert, vind je een aantal bevestigingen die bij het chassis passen. Wat je configuratie ook is, Fanatec biedt een vrij uitgebreide catalogus met accessoires, waaronder een monitorsteun (enkel of drievoudig), een shiftersteun, een luidsprekersteun en een kuipsteun.
Productie en afwerking
De hele structuur van de Rennsport V2 is gebaseerd op metalen buizen met een standaard diameter. Qua stevigheid zitten we goed, ook al begint deze cockpit zijn leeftijd te tonen. Zolang je hem niet gebruikt met een Podium DD2, of een gelijkwaardige basis, is de Rennsport V2 in absolute zin stabiel.
Wat de afwerking betreft, ben ik niet echt een fan van het gaas tussen de buizen, ook al is het erg goed afgewerkt moet ik zeggen. Het ziet er een beetje goedkoop uit en weerspiegelt niet echt de vraagprijs van Fanatec. De algehele afwerking van het chassis is echter uitstekend, de normen van het merk waardig. Je zult geen scherpe randen, slecht gemaakte onderdelen of defecten in het algemeen vinden.
Chassisafstelling
Afgezien van de trapas en het crankstel kun je de andere onderdelen van de Rennsport V2 niet al te veel verstellen. Het trapasdek kan worden aangepast voor kanteling en de bucket alleen voor afstand. Vergeleken met recente cockpits verbleekt Fanatecs eerste in dit opzicht. Maar je moet de dingen in hun context zien: het was het eerste chassis van het Duitse merk, dat een aantal jaar geleden werd uitgebracht, dus…
Maar voor zijn tijd bood de Rennsport V2 nog steeds fatsoenlijke instellingen, geschikt voor de meeste sim-racers. Het heeft tegenwoordig alleen niet veel zin om de pedalen in hoek en de emmer in afstand te verstellen.
Sensaties tijdens het spelen
Nou… De Rennsport V2 is een cockpit die een aantal jaar geleden is uitgebracht. Voor die tijd was het ontwerp best goed, ook al ben ik geen fan van het gaas aan de zijkanten tussen de buizen.
Qua gevoel is de buisvormige structuur van de Rennsport V2 solide, met weinig racebewegingen. Het is waar dat je een nieuw Direct Drive-onderstel van Fanatec kunt installeren, maar persoonlijk zou ik niet kiezen voor bijvoorbeeld een Podium DD2.
Naar mijn mening is de Rennsport V2 perfect voor de setups van coureurs die net beginnen met sim-racen, met liggende achtervorken die minder dan 10 nm ontwikkelen, Load Cell cranksets die minder dan 90 kg wegen en een goede kleine bak. Bovendien, als je randapparatuur uit de CSL-serie gebruikt, is deze perfect geschikt voor de Rennsport V2 en biedt deze veel stabiliteit tijdens het racen.
Maar de Rennsport V2 is niet zonder fouten, en de grootste daarvan zijn de instellingen. Het basisdek is vast en het trapasdek is kantelbaar. De bak is ook beperkt, ook al zijn de opties van Sparco werkelijk schitterend.
Compatibiliteit
Als je helemaal naar beneden scrolt op de Rennsport V2 beschrijvingspagina, zul je zien dat deze cockpit compatibel is met het hele Fanatec assortiment, in termen van Direct Drive bases, pedalboards en andere sim-race accessoires die verkocht worden door het Duitse merk. De Logitech G25 en G27 staan ook op de lijst, net als de T500RS van Thrustmaster.
En daar houdt het niet mee op, want er zijn andere bevestigingen die compatibel zijn met de Rennsport V2, zoals een voor monitors (1 of 3), een voor een speaker, een voor een versnellingspook, enzovoort. Op dit punt, compatibiliteit, is de Rennsport V2 een plezier om te gebruiken en is niet alleen beperkt tot een kaal chassis.
Waar voor je geld
Met een prijs van €999 is de Rennsport V2 misschien een oud chassis, maar zijn prijs is in de loop der tijd niet veranderd. Vandaag de dag biedt het niet de beste prijs-kwaliteitverhouding, zelfs als je het vergelijkt met de concurrentie van Fanatec, zoals de CSL Cockpit, die recenter is, maar minder stabiel in absolute zin met zijn grote onderstel, of zelfs de ClubSport GT Cockpit, die duidelijk beter is dan de Rennsport V2, en vooral goedkoper.
Mijn oordeel
Hier is mijn oordeel over de Rennsport V2. Het is een chassis met een nogal atypisch ontwerp, buisvormig en erg sober. Qua aanpasbaarheid zijn we beperkt tot Fanatec accessoires, maar de Rennsport V2 ondersteunt sim-racing randapparatuur van andere merken, wat echt heel goed is.
Het grootste minpunt is wat mij betreft de prijs, die in de loop der tijd niet is veranderd, vooral omdat Fanatec zijn catalogus sindsdien heeft uitgebreid met de CSL Cockpit en de ClubSport GT Cockpit, die beide goedkoper zijn dan de Rennsport V2. Als je er een kunt vinden voor €500, of zelfs minder, dan is deze cockpit het overwegen waard. Hoewel hij nog steeds voor bijna € 1.000 wordt verkocht, biedt Fanatec momenteel modernere opties in zijn catalogus, die bovendien minder kosten.
0 reacties