Selecteer een pagina

Simlab: Spotlight op simracers’ favoriete cockpitmerk in Frankrijk 2024

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Er zijn behoorlijk wat merken voor sim-racing, met een aantal nieuwkomers in de afgelopen jaren. De oudste spelers in het segment zijn bedrijven die meer dan 20 jaar geleden zijn opgericht. Ik heb het natuurlijk over Logitech , Thrustmaster , Fanatec en Playseat om er maar een paar te noemen. Als je een fan bent van sim-racing of gaming in het algemeen, heb je waarschijnlijk wel eens van een van deze bedrijven gehoord. Voor sommigen zijn ze de beste ter wereld, met randapparatuur voor elke rijder.

Er zijn ook jonge bedrijven die een revolutie in het segment hebben ontketend. Enkele voorbeelden zijn Simagic, Asetek of Simlab. Deze merken mogen dan jong zijn, maar hun producten zijn al snel essentieel geworden voor de sim-racewereld, zowel op het gebied van randapparatuur als cockpit/chassis.

Vandaag neem ik een merk onder de loep dat je waarschijnlijk niet kent: Simlab. Het bedrijf is een van de weinige die zowel randapparatuur en cockpits voor simracen maken, als officiële motorsportteams bevoorraden. Ik ga je vertellen over het merk en zijn paradepaardjes en ik geef je mijn mening erover.

De geschiedenis van Simlab

Het begon allemaal een paar jaar geleden toen de baas van het bedrijf, een zekere Richard Schouteren, geen topklasse sim-racing cockpits kon vinden die aan zijn smaak voldeden zonder een fortuin te kosten. Zoals ik vaak zeg, kost eersteklas randapparatuur voor sim-racing een arm en een been, of zelfs twee als je winkelt bij fabrikanten die gespecialiseerd zijn in het allerbeste.

Voor Richard Schouteren was het ondenkbaar dat hij ten koste zou gaan van zijn virtuele racepassie. In 2015 stortte de huidige baas van Simlab zich op het sim-racingavontuur door het bedrijf op te richten, dat gespecialiseerd is in high-end, maar vrij ‘betaalbare’ sim-racingcockpits en randapparatuur.

Vandaag de dag is de fabrikant de officiële partner van Mercedes-AMG Petronas Esports , en dit spreekt boekdelen over de kwaliteit van de producten van Simlab en de betrokkenheid bij racers over de hele wereld. Ook al vliegt het merk onder de radar van gewone sim-racers, de profs in de sport kennen het erg goed en zweren bij de producten.

Simlab producten

Tegenwoordig maakt Simlab cockpits en andere producten voor sim-racing. Het assortiment van de Nederlandse fabrikant omvat momenteel cockpits/chassis, stoelen, steunen voor monitors en televisie shiftersHet assortiment omvat beugels voor vrijwel alle sim-racing randapparatuur van de belangrijkste merken uit de game, dashboards, handschoenen, een volledig assortiment accessoires en een grote verscheidenheid aan accessoires. Rooster voor sim-racing randapparatuur (verkocht op een andere website, maar onderdeel van Simlab) en een heleboel andere sim-race accessoires.

Het Nederlandse bedrijf begon met cockpits en is nu gespecialiseerd in deze producten. De rest van de accessoires/randapparatuur is het resultaat van de diversificatie van het bedrijf, met als doel een breder publiek van sim-racers te bereiken.

Wat cockpits en chassis betreft, biedt de fabrikant er momenteel 4 aan, met min of meer redelijke prijzen en de nadruk op maatwerk. De meeste chassisfabrikanten bieden je bijvoorbeeld de complete cockpit, inclusief de structuur, steunen, stoel, enzovoort. Simlab doet het anders, bijvoorbeeld door alleen deWS-Pro Wheel Stand aan te bieden. Hierdoor heb je een stevige structuur om je Direct Drive basis en pedalboard op te monteren, terwijl je nog steeds je gamestoel kunt gebruiken als je budget beperkt is of volledig opgaat aan hoogwaardige sim-racing randapparatuur. Ik vind het mooi, en je kunt zien dat het bedrijf sim-racers in gedachten heeft.

Simlab cockpits

Zoals ik net al zei, biedt het merk momenteel 4 producten en een aanpasbare basis en crankstelondersteuning. Je zou kunnen zeggen dat dat niet veel is, vooral als je Simlab vergelijkt met Playseat en zijn 43 chassis van alle types. Aan de ene kant heb je gelijk; de catalogus van Simlab is echt beperkt. Maar aan de andere kant is de Nederlandse fabrikant pas 8 jaar oud en dat is niet veel vergeleken met de meer dan 20 jaar ervaring van Playseat.

Desondanks biedt Simlab ons kwaliteitsproducten die zeer solide zijn en ontworpen om te voldoen aan de eisen van de meest veeleisende rijders. Hoewel Simlab slechts 5 cockpits biedt, zijn ze meer dan genoeg voor pro-racers en sim-fans.

De Simlab GT1 EVO

simlab gt1 evo

De GT1 EVO vertegenwoordigt het instapmodel cockpit van Simlab. In feite is het een chassis en geen cockpit, want de GT1 EVO wordt niet geleverd met de stoel en die moet je apart kopen bij Simlab of bij de concurrent.

Het chassis is gemaakt van aluminium profielen, waardoor het relatief sterk en licht is, want het beest weegt meer dan 50 kg zonder het zadel. Het aluminium profiel zorgt voor een stijve structuur, zoals ik net al zei, maar het is ook upgradebaar: je kunt het chassis aanpassen aan vrijwel elke sim-racing set-up, wat geweldig is voor mij.

De basissteun is ontworpen voor een Fanatec DD2 en zijn 25 nm koppel, wat betekent dat hij superstevig is. Het is vermeldenswaard dat een groot deel van de sim-racers is gebaseerd op 8 tot 15 nm, dus de GT1 EVO is compatibel met alle setups op de markt, ongeacht de gebruikte basis. Geen zorgen dus.

Het ontwerp is prachtig, heel sober en ik ben er dol op. De beugel voor het pedalboard is voorgeboord voor vrijwel alle randapparatuur op de markt, tenminste die van bekende merken. De basissteun is ook voorgeboord, maar je moet voor elke basis adapters kopen om ze aan de steun te bevestigen.

Voor de prijs van de GT1 EVO kun je rekenen op een prijs van €449 voor dit chassis, uiteraard zonder seat of runners. Je kunt de stoel kopen bij Simlab of een andere fabrikant van emmers, maar vergeet niet de glijbanen die erbij horen.

Al met al is de GT1 EVO een goede basis voor sim-racen tegen een redelijke prijs, ook al beweert het prijskaartje iets anders. Het is echter belangrijk om te onthouden dat Simlab een topmerk is, dus…

De P1-X Sim-racecockpit

simlab p1x

We gaan nu verder met het product net boven de GT1 EVO, de P1-X. Net als zijn kleine broertje is de P1-X dus veel meer een chassis dan een cockpit, in de zin dat er nog steeds geen stoel of glijders in zitten.

Dezelfde structuur wordt gebruikt, met aluminium profielen voor sterkte, flexibiliteit en maatwerk. Ook hier hebben we structuren die zorgen voor een steun voor het crankstel (vooraf geboord), een steun voor de liggende achtervork/stuurwiel en een steun voor de versnellingspook en/of shifter.

Het belangrijkste verschil tussen de P1-X en de GT1-EVO is de basissteun, die kan worden geconfigureerd bij aankoop van het chassis. Je kunt kiezen voor een ‘platte’ beugel die geschikt is voor een groot aantal basisopties, ten minste die met bodembevestiging, of je kunt kiezen voor een beugel die specifiek geschikt is voor Fanatec-voeten of een standaardbeugel met montage aan de voorkant. In dat opzicht is het al flexibeler, omdat je genoeg hebt om uit te kiezen in plaats van dat je het chassis moet kopen en dan naar het gedeelte ‘accessoires’ van de site moet gaan om te vinden wat je zoekt.

Voor één keer wordt de P1-X geleverd zonder zadel of runners. Je zult ze dus apart moeten kopen om te kunnen sim-racen. Eerlijk gezegd is het op de GT1-EVO prima, maar op de P1-X is het een beetje een pil om te slikken, vooral omdat dit chassis €830 kost. Deze prijs is wat mij betreft ongerechtvaardigd, vooral omdat de P1-X niets meer is dan een verbetering van het ontwerp van de GT1-EVO, die voor bijna het dubbele van de prijs werd verkocht, en zonder zitje.

De X1-PRO Sim-racecockpit

simlab x1 pro

Dit is het topmodel van Simlab, de X1-PRO. Voor mij is dit de echte cockpit van het merk, want hij wordt geleverd met een Sparco kuipstoel en glijders, plus andere goodies in de doos.

Deze cockpit is revolutionair wat mij betreft. De structuur is ook gemaakt van geprofileerd aluminium, maar is veel robuuster dan die van zijn twee broers. De vloer is modulair en kan worden aangepast aan je voorkeuren voor simracen en rijden. Voor je heb je een monitorstandaard, een pedalboardstandaard en een voet/stuurstandaard. Aan de zijkant zitten bevestigingspunten voor een versnellingspook en/of schakelbeugel, maar die laatste is apart verkrijgbaar. Het is een beetje jammer voor een cockpit die bijna €1800 kost, maar je krijgt er tenminste de stoel bij.

Over de emmer gesproken, die komt van Sparco en is gewoonweg subliem. De glijders zijn niet alleen comfortabel, maar zorgen ook voor een perfecte rijpositie, ongeacht je grootte. Qua design domineert zwart de cockpit, met slechts een paar witte logo’s. Het is prachtig en ik ben er dol op.

De rijpositie is typisch GT, zoals die van alle Simlab-chassis. Ik had liever een keuze gehad in de rijpositie zoals bij sommige concurrenten, maar hé, GT is goed genoeg.

Wat mij betreft is de X1-PRO een uitstekende cockpit, zeer goed afgewerkt en zeer premium. De prijs is misschien een beetje hoog, maar tegelijkertijd krijg je een kwaliteitsproduct met uitstekende functies. Ik ben er helemaal voor, als je het je kunt veroorloven natuurlijk.

De RaceX Pro

simlab racex pro

Als laatste op de lijst staat de RaceX Pro , een chassis dat met of zonder zadel kan worden geconfigureerd. De eerste grote verandering ten opzichte van de anderen is de structuur. In plaats van aluminium profielen hebben we een aluminium buisstructuur, die een van de mooiste ter wereld is.

Het ontwerp is erg aantrekkelijk, met zwart over de hele RaceX Pro en hier en daar wat oranje accenten. Je hebt verstelbare bevestigingspunten voor de basis/stuur en pedalen, die geschikt zijn voor een breed scala aan sim-race randapparatuur. Omdat Simlab een topmerk is, is de RaceX Pro ondersteunt de krachtigste Direct Drive-databases op de markt (Fanatec DD2, Simubus 2enz.). Vergeet op dit punt niet om de steunen voor elke basis mee te nemen, want die worden weer apart verkocht… Dit wordt een terugkerend patroon bij Simlab.

Voor de stoel heb je de optie van het chassis alleen voor €700 en de kuip met kuipstoel voor €1.000. Welke optie je ook kiest, beide chassis zijn stevig en blijven stabiel tijdens je sim-racesessies.

Het voordeel van de RaceX Pro ten opzichte van zijn broers is dat hij er goed uitziet en er stijlvoller uitziet in je woon-/slaapkamer. De andere modellen van Simlab zijn zeker beter aanpasbaar en aanpasbaar aan je voorkeuren, maar ze zullen er wat mij betreft niet zo goed uitzien in een woonkamer als de RaceX Pro.

De reeks Grid-randapparaten

Simlab heeft de coup van de eeuw gepleegd door Grid Engineering over te nemen, een fabrikant van hoogwaardige randapparatuur voor sim-racing. Grid, dat nu onder Simlab valt, heeft een aanzienlijk R&D-budget voor zijn producten, waardoor het nog meer randapparatuur voor sim-racing kan aanbieden.

Het assortiment Grid-stuurwielen bestaat momenteel uit 2 ingangen: de GRID MPX en de Porsche 911 RSR . De Grid MPX is een Formula-stijl stuurwiel van koolstofvezel met een groot aantal bedieningselementen en een ongeëvenaarde ergonomie. Met een verkoopprijs van € 1.200 is het aanzienlijk duurder dan de concurrentie, maar het is tegelijkertijd een uitzonderlijk stuurwiel.

De Porsche 911 RSR is een stuur in GT/endurance-stijl onder officiële Porsche-licentie, met een enorm scherm en een heleboel knoppen. Het is een prachtig stuur, surrealistisch, ongewoon, op het randje van perfect. Nee, het is gewoon perfect. Het enige nadeel is de prijs. Met een verkoopprijs van bijna € 2.500 kan ik je verzekeren dat alleen de beste sim-racers ter wereld er gebruik van zullen maken, en dan nog alleen degenen met een onbeperkt budget.

Simlab accessoires

Als het je is opgevallen, zijn veel onderdelen, beugels en accessoires niet inbegrepen bij Simlab chassis en cockpits. De reden hiervoor is dat niet alle sim-racing set-ups hetzelfde zijn en dat de behoeften van rijders van persoon tot persoon verschillen.

Sommigen doen alleen GT-sessies, terwijl anderen alleen rallyetappes rijden. Het beste is dus om barebones chassis aan te bieden, met andere woorden basis chassis, en een breed scala aan accessoires waarmee je het chassis kunt aanpassen. Aan de ene kant is het een uitstekende benadering om aan alle behoeften van simfokkers te voldoen, en aan de andere kant is het een geweldige manier om meer geld te verdienen door minder basisuitrusting te leveren.

De lange lijst met accessoires die verkrijgbaar zijn op de website van Simlab omvat montagebeugels voor versnellingspook/handrem, een gloednieuwe versnellingspook in Push-Pull configuratie voor rallyrijders, montagebeugels voor monitoren en schermen, handschoenen, schroeven, moeren en een hele reeks hardware voor het monteren van de verschillende aangeboden uitrustingsstukken, dashboards, kuipstoelen vanaf €360, enzovoort. Op het gebied van accessoires heeft Simlab een uitgebreide catalogus met producten en randapparatuur waar elke sim-racer blij van wordt, dat is zeker.

Waarom is Simlab zo populair?

Het merk is populair om de eenvoudige reden dat het uitstekende cockpits ontwikkelt en produceert die zowel geschikt zijn voor rijders over de hele wereld als in een handomdraai kunnen worden aangepast dankzij een uitgebreide catalogus met accessoires.

Bovendien wil Simlab met de overname van Grid Engineering zijn productcatalogus nog verder uitbreiden door ultra-hoogwaardige, elitaire randapparatuur voor sim-racing aan te bieden (vooral stuurwielen).

Simlab blijft een veilige keuze, of je nu een cockpit, een chassis of een ander accessoire uit voorraad wilt kopen. De prijs-kwaliteitverhouding van de chassis van het merk is behoorlijk goed, ook al had ik graag gezien dat er stoelen waren toegevoegd aan bepaalde modellen (ik heb het over jou, de P1-X) die nog steeds vrij duur zijn. Toch blijft het een goed merk waarop je kunt vertrouwen bij het samenstellen van een sim-racing setup.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar