Selecteer een pagina

Fanatec CSL Cockpit: Test en meningen

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec CSL Cockpit

Voordelen

  • Modulair en robuust ontwerp
  • Compatibel met alle Fanatec-producten
  • Kan het koppel van een DD2 Podium aan

Nadelen

  • Zitting en andere steunen afzonderlijk verkrijgbaar
  • Ontwikkeld om alleen compatibel te zijn met Fanatec randapparatuur

Onze beoordeling: 9.7/10

Sinds de oprichting van het bedrijf is Fanatec altijd aanwezig geweest in het sim-racing segment. Met meer dan 20 jaar ervaring in de industrie wordt Fanatec door veel virtuele racers beschouwd als marktleider, met hoogwaardige, realistische en relatief betaalbare randapparatuur voor sim-racing.

Het Fanatec assortiment omvat Direct Drive onderstellen, stuurwielen, pedalen en vele andere sim-race accessoires en randapparatuur. Wat mij betreft is het een compleet pakket voor wie op zoek is naar een setup, want je vindt er alles wat je nodig hebt om je inkopen te doen, en dan ook nog op basis van je niveau en budget.

Fanatec heeft bijna alles in sim-racing aangeraakt, behalve de cockpits. Het moet gezegd worden dat de concurrentie in dit segment een beetje hard is, vooral met merken als PlaySeat en Next Level Racing, waarvan de eerste al sinds eind jaren 90 meedraait. Maar Fanatec is vastbesloten om een deel van de cockpitmarkt in handen te krijgen en het offensief is begonnen met de CSL Cockpit. Het is een eenvoudig buizenchassis dat niet al te duur is, en ik zal het aan je voorstellen in wat volgt.

Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit

  • Buisvormige aluminium structuur met stalen verstevigingen en tandwielen
  • Ondersteunt alle recente sim-racing randapparatuur die beschikbaar is in de Fanatec catalogus
  • Chassis met GT-, Rally- en Nascar-rijposities. Kan ook worden geconfigureerd voor karten
  • In hoek en diepte verstelbare trapas
  • Steunvoet verstelbaar tussen 0 en 30°.
  • Verstelbare stoelsteun, met de optie van
  • Schermondersteuning voor monitoren tot 34″ breed en 49″ ultrawide

Ontwerp

Laten we beginnen met het ontwerp van de CSL Cockpit. Hij is erg minimalistisch, met zijn buisvormige aluminium structuur en stalen verstevigingen. Het chassis is overwegend zwart, met een paar Fanatec logo’s in het wit en twee verticale buizen (schermsteun en basis) in het geel.

GT DD PRO

Afgezien daarvan is het een sober, minimalistisch chassis. En zelfs als je kiest voor de CSL Cockpit Seat, de stoel die speciaal door Fanatec is ontworpen voor de cockpit, blijft het design altijd sober, want deze kuipstoel is volledig zwart met gele stiksels. Persoonlijk vind ik de CSL Cockpit veel meer op een standaard lijken dan op een chassis, maar hij is wel mooi.

Cockpit-assemblage

Je kunt je voorstellen dat een cockpit voor simracen in stukken is als hij wordt afgeleverd. We hebben het nog steeds over een vrij omvangrijk product, ook al is de CSL Cockpit vrij compact voor zijn categorie.

Je krijgt alle onderdelen van het chassis, plus de accessoires (beugels) als je die hebt gekozen toen je bestelde, goed verpakt, met een installatiegids, of montagehandleiding moet ik zeggen, en al het gereedschap dat je nodig hebt om de operatie te voltooien.

De CSL Cockpit is snel in elkaar te zetten, vooral omdat er niet veel onderdelen zijn en omdat de cockpit vrij compact is. Als je kiest voor de shifter- en schermbevestigingen, zijn ze ook snel te monteren.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Eenmaal gemonteerd, kun je een heleboel sim-race randapparatuur installeren, vooral die van Fanatec. De CSL Cockpit ondersteunt alle 6 bases van het merk, van de CSL DD tot de Podium DD1 en DD2, en niet te vergeten de ClubSport DD. De bases zijn heel eenvoudig te installeren, met openingen en bevestigingspunten op de basissteun. De hoek van de voetstukken varieert van 0° tot 30°, afhankelijk van het apparaat (CSL’s bieden de breedste hoek, terwijl Podiums beperkt zijn door hun grootte).

Voor crankstellen is er een verstelbare plaat voor alle versies van CSL- en ClubSport-pedalen. De zitting is gemonteerd op een soort steun die vast is, maar net zo goed verstelbaar.

Productie en afwerking

Het buizenframe is gemaakt van aluminium, met stalen verstevigingen en tandwielen. Daardoor is het erg solide en Fanatec beweert dat zijn CSL Cockpit de 25 nm koppel van een Podium DD2 aankan, wat gewoon enorm is voor zo’n klein, dun chassis.

Wat de afwerking betreft, is het lakwerk op alle onderdelen van de CSL Cockpit gewoonweg perfect. Of het nu gaat om de buizen, steunen of verstevigingen, alles is brandschoon, zonder defecten of bramen. Deze cockpit is een waardige toevoeging aan het Fanatec-gamma en het is duidelijk dat de expertise van de fabrikant opnieuw tot in de perfectie is gebruikt.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken hoe de cockpit aanvoelt in de game. Om te beginnen is er de stijfheid, zelfs als je een krachtige basis hebt zoals Podium DD1 of DD2. Op een ClubSport DD+, bijvoorbeeld, merkte of voelde ik helemaal geen buiging in het chassis. Het is stevig, net als andere merken met producten die soms veel duurder zijn.

De bestuurderspositie is meestal GT, met de stoel op de grond. Bovendien is het chassis vrij open, zodat je er gemakkelijk in en uit kunt stappen. Het ontbreken van een schuif onder het zadel maakt het echter lastig om het zadel tussen de races te verstellen. Je moet de sleutels tevoorschijn halen om de bestuurderspositie te wijzigen, en dat zal je nog meer benadelen als je dit chassis met z’n tweeën gebruikt. Maar ja, dit product maakt deel uit van het CSL-assortiment en is ook niet al te duur. Dus…

Laten we verder gaan met de kleine tekortkomingen van de CSL Cockpit, met zijn unieke ondersteuning voor Fanatec sim-racing randapparatuur. Nou, vooral de basis. Degenen met een scherp oog zullen gemerkt hebben dat de steun voor de basis de kenmerkende zijbevestigingen van Fanatecs nieuwe DD bases bevat. En dat is het geval: als je een basis hebt van een ander merk, kun je die overslaan, want de CSL Cockpit kan er niet mee overweg, tenzij je een klusjesman bent. Hetzelfde geldt voor de versnellingspookbevestiging, die mager is en vreemd genoeg perfect voor de handrem en versnellingspook van Fanatec.

Laten we eindigen met de trapas. Het ondersteunt alle Fanatec crankstellen, van CSL tot ClubSport, maar ik voelde nog steeds wat buiging bij hard remmen. Aan de andere kant ben je niet beperkt tot Fanatec cranksets, wat een goede zaak is voor rijders met een krap budget.

 

Compatibiliteit

Dit chassis is ontwikkeld met Fanatec randapparatuur in gedachten, en is daarom compatibel met het hele huidige assortiment van de Duitse fabrikant. Voor pedaalborden kun je die van andere merken installeren, zoals Thrustmaster en andere. Dit geldt gedeeltelijk ook voor versnellingspoken en/of handremmen.

Alleen Fanatec-producten kunnen echter op de basissteun worden geïnstalleerd, en alleen moderne producten met zijmontagesystemen. Aan de ene kant is dit goed, omdat het zorgt voor compatibiliteit met het ecosysteem van het merk. Maar aan de andere kant is het Apple recept van toepassing: muren om gebruikers heen bouwen.

 

GT DD PRO

Waar voor je geld

De CSL Cockpit wordt verkocht voor €400 op de Fanatec website in barebone configuratie. Je krijgt alleen het chassis, zonder de beugels. De CSL Cockpit Seat kost € 100, de versnellingspook/handremsteun € 40 en de monitorsteun € 120. Als je voor het hele pakket kiest, kost de CSL Cockpit je €660, wat niet slecht is als je bedenkt dat hij robuust genoeg is om het koppel van een Podium DD2 aan te kunnen.

 

Mijn oordeel

Fanatecs eerste uitstapje naar onbekende chassisgebieden was erg bevredigend met de nieuwe CSL Cockpit. Toegegeven, dit chassis heeft zijn gebreken, met name een bottom bracket die de neiging heeft om een beetje door te buigen bij hard remmen, en beperkte compatibiliteit met randapparatuur van andere merken. Maar eerlijk gezegd, wat verwacht je van een fabrikant van randapparatuur voor simracen als ze een cockpit ontwikkelen? Compatibel maken met alle producten van andere concurrenten? Dat is niet erg bedrijfsvriendelijk, en Fanatec wil omzet maken.

Wat mij betreft is de keuze snel gemaakt: als je een Fanatec setup opzet, is de CSL Cockpit een goede optie, zeker als je van plan bent om binnen het ecosysteem van het Duitse merk te blijven. Als je een amalgaam hebt van sim-race randapparatuur gebaseerd op iets anders dan een Fanatec, dan moet je verder, want de CSL Cockpit past helemaal niet bij je.

Fanatec csl cockpit uitgelicht img

Fanatec CSL Cockpit

Een uitstekende cockpit in 2024

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar