Sim Lab AMG Petronas Cockpit
Voordelen
- Officiële AMG-Petronas F1 cockpit met licentie
- Eersteklas F1-chassis
- Zeer verstelbare cockpit met een aantal beschikbare configuraties
Nadelen
- Niet per se geschikt voor gebruik in andere motorsportcompetities
- Beperkte compatibiliteit met Direct Drive-databases
Onze beoordeling: 9.3/10
Simlab is al een aantal jaren partner van het Mercedes-AMG Petronas Formule 1-team en deze fabrikant van randapparatuur voor simracen heeft een onberispelijke reputatie. Het assortiment omvat voornamelijk cockpits, maar ook stuurwielen, pedalen, handremmen en shifters, en vluchtsimulatieapparatuur.
Simlab is een belangrijke speler in de cockpitindustrie voor sim-racing, met producten die van hoge kwaliteit, configureerbaar en betaalbaar zijn. Het merk gebruikt aluminium profielen voor de chassisstructuren, een garantie voor robuustheid en opwaardering.
Een van de beschikbare cockpits is de AMG Petronas. Dit is de topcockpit van Simlab en hij is nu uitgerust met onze opstelling voor een volledige test om te zien wat hij te bieden heeft.
Belangrijkste en technische kenmerken van het chassis
- Structuur in aluminium profiel
- Afmetingen: 1566 mm x 836 mm x 850 mm
- Verkrijgbaar met of zonder kuipstoel
- Lage stoel voor de F1-rijpositie
- Compatibel met monitorstandaard
- Verstelbare basis en pedaaldekken
- Schuifbare stoel om de rijpositie aan te passen
- Officieel replica chassis
Ontwerp
De Simlab AMG Petronas cockpit is een chassis met een zeer sober ontwerp. Het is een cockpit met aluminium profiel en donkergrijs overheerst de bouw met een paar logo’s op de onderkant van het chassis, met name die van Simlab en AMG Petronas.
De cockpit is bijna volledig zwart, wat het algehele design van het chassis ten goede komt. Over het geheel genomen is de AMG Petronas een zeer fraaie, minimalistische cockpit, die perfect past bij een F1-gerichte setup.
Assemblage op maat
Standaard wordt het chassis geleverd met een Simlab F1-specifieke kuipstoel. Je kunt hem natuurlijk ook zonder kuip bestellen, of zelfs een glijbaan als je die thuis al hebt.
Je moet het chassis in elkaar zetten voordat je erop kunt rijden, want het wordt in onderdelen geleverd. De montage is eenvoudig, omdat je niet veel onderdelen nodig hebt om het chassis in elkaar te zetten.
Simlab biedt een aantal aanpassingsopties op de website van het merk, waaronder monitorbevestigingen, kuipstoelen en meer. Voor de montage van de basis is er alleen een optie aan de voorkant, waardoor je keuze uit Direct Drive-bases beperkt is.
Productie en afwerking
Het chassis maakt gebruik van aluminium profielen voor de hele structuur van het apparaat. Het is minimalistisch, zoals gewoonlijk, en ook erg goed gemaakt.
De bouwkwaliteit is gewoon uitstekend, met veel aandacht voor detail. Alle onderdelen van dit chassis zijn tot in het kleinste detail uitmuntend gesneden.
Wat betreft de afwerking zou je een eersteklas product verwachten, en ik verzeker je, dat is het ook. Alle profielstaven zijn zeer goed gesneden, met afdekkingen aan de randen. Je zult je niet bezeren bij het hanteren of monteren van dit chassis.
Chassisafstelling
Qua afstelling is de AMG Petronas-cockpit niet bepaald een uitblinker, om de eenvoudige reden dat het een chassis is dat is ontworpen voor de Formule 1. Je kunt de hoogte en diepte van het basisdek afstellen, evenals het trapasdek onder verschillende hoeken, en de kuipstoel.
Afgezien van de F1-rijpositie kunnen endurance- of GT-races zwaar zijn. Nou, als je een bak hebt die je zelf in hoogte kunt verstellen, dan kun je de AMG Petronas-cockpit gebruiken voor andere wedstrijden dan F1. Maar als je de bijgeleverde stoel neemt, ben je beperkt tot de belangrijkste discipline van de autosport.
Op zich is dat niet echt een probleem, want op dit chassis staat duidelijk dat het bedoeld is voor Formula. En als je besluit het te kopen, ben je je daar volledig van bewust.
Sensaties tijdens het spelen
Laten we verder gaan met de sensaties die deze Simlab-cockpit kan bieden aan AMG-fans. Over de structuur heb ik niets te melden, die is erg robuust. Het basisdek biedt plaats aan een Fanatec DD2 en aan Simagic- en Simucube-motoren die meer dan 20 nm koppel produceren.
Wat de kuipstoel betreft, vind ik dat deze goed is ingepakt, wat de beweging beperkt als je een dynamisch chassis hebt, of beter gezegd de AMG Petronas cockpit zo hebt gemodelleerd dat het er een wordt. De stoel ligt gelijk met de vloer, met de benen natuurlijk omhoog. Dit zorgt voor een zeer meeslepende F1-ervaring, wat ook de belangrijkste reden is waarom de AMG Petronas-cockpit is gebouwd.
Het pedalboard-gedeelte wordt beheerd door een deck dat op verschillende manieren kan worden aangepast. Bovendien is deze ondersteuning geschikt voor een lange lijst van
Als je zijsteunen wilt, Simlab biedt die niet specifiek voor de AMG Petronas cockpit. In de eerste plaats is dit chassis ontworpen voor de Formule-racerij en de tijd dat coureurs met de hand schakelden met een stuurknuppel ligt ver achter ons. Maar omdat het een chassis met aluminium profiel is, zal het niet moeilijk zijn om er beugels bij te vinden.
De AMG Petronas-cockpit is er een die ik met veel plezier heb gebruikt in sim-racing. Simlab weet wat het doet in deze categorie en profiteert van zijn jarenlange ervaring.
Compatibiliteit
Wat betreft de Direct Drive-bases is de lijst op de Simlab-website vrij beperkt wat betreft native compatibiliteit. Alleen DD-bases met frontmontage kunnen worden geïnstalleerd in de cockpit van de AMG Petronas. Dan heb je nog verschillende opties van Fanatec, Simagic, Simucube en VRS. De reden hiervoor is dat de fabrikant geen deck met bodembevestiging aanbiedt in de cockpitcatalogus.
Wat betreft pedalboards is de lijst veel uitgebreider, met verschillende modellen van Fanatec, Simlab, Logitech, Simagic, Moza en anderen. Pedalboards zijn eenvoudiger te integreren in een cockpit, omdat hun montagepatroon in de meeste gevallen ‘standaard’ is.
Waar voor je geld
De AMG Petronas cockpit is een dure premium uitrusting. Het is zeker niet het duurste op de markt, althans niet in vergelijking met het aanbod van bijvoorbeeld PlaySeat, maar de vraagprijs is nog steeds hoog.
Zonder kuipstoel of glijbaan komt de rekening op bijna €1090, en met de volledige optie kost de cockpit bijna €1690. Dit is geen uitzondering op de regel bij Simlab, waar je goedkope kale chassis kunt vinden die een arm en een been kosten met de volledige optie.
De prijs-kwaliteitverhouding van deze cockpit is zowel goed als je het aanbod van PlaySeat bekijkt, en niet extra als je met iets anders dan Formula racet.
Mijn oordeel
Dit is mijn oordeel over de AMG Petronas cockpit van Simlab. De sterke punten: het is een erg mooi chassis, solide en uitstekend gemaakt. Het is perfect voor Formule-fans en zal je race-ervaring enorm verbeteren.
Als je alleen aan Formula doet, zou ik het ten zeerste aanbevelen, ook al is de prijs een beetje hoog voor de volledige optie. Het is kwaliteitsuitrusting die je over een paar jaar niet in de steek zal laten.
Maar als je een virtuele piloot bent die een beetje van alles doet, zul je vinden wat je zoekt op andere Simlab chassis, vooral in ‘hybride’ vorm. De prijs zal min of meer hetzelfde zijn, dus reken er niet op dat je daarmee geld bespaart, maar je hebt wel een veelzijdige setup.









0 reacties