SIMLAB MERCEDES-AMG PETRONAS F1
Voordelen
- Officieel AMG Petronas F1-stuur voor het eSport-seizoen 2024
- Uitstekende bouwkwaliteit
- Hoogwaardige materialen
Nadelen
- Alleen compatibel met pc
- Zijn prijs
Onze waardering: 9.6/10
Simlab is een grote speler in de sim-racing industrie en is ook de officiële partner van het Mercedes-AMG Petronas eSport F1 team. Dit sim-racing merk biedt vooral cockpits aan, die eerlijk gezegd niet al te duur zijn, maar ook randapparatuur zoals dashboards, knoppenpanelen enzovoort. De catalogus van Simlab is redelijk uitgebreid, maar lijdt aan een gebrek aan producten, in ieder geval als het gaat om cockpits. Het Nederlandse merk ontstond in 2015 toen de oprichter geen cockpits van goede kwaliteit kon vinden zonder zijn sim-racebudget op te blazen. En daarom zijn de producten van Simlab niet echt duur in vergelijking met de concurrentie.
Om zijn assortiment randapparatuur uit te breiden, heeft Simlab Grid Engineering in 2021 en heeft een aantal producten aan zijn catalogus toegevoegd, waaronder een aantal stuurwielen en andere accessoires. Over wielen gesproken, Simlab heeft er zelf een paar, voornamelijk kaal ontwikkeld en geproduceerd in samenwerking met OMP en Sparco.
Maar voor 2024 heeft het Nederlandse merk ons aangenaam verrast door in samenwerking met Mercedes-AMG een stuur te ontwikkelen voor sim-racing: de F1. C’est une roue en licence officielle AMG pour les monoplaces inscrites en Formula 1, et dans ce qui suit, nous allons voir ce volant de plus près.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- F1-stuurwiel met 28 cm diameter
- Weegt 1,24 kg met QR-naaf
- Structuur van koolstofvezel
- Groot 4,3” scherm aan de voorkant met een resolutie van 480×800 en een glazen paneel om het te beschermen
- Achter gemonteerde peddels voor Push-Pull versnellingen
- 12 knoppen en 9 draaischakelaars op het voorpaneel, met 2 andere knoppen op het achterpaneel
- Compatibel met alle PC-voeten met een QR-patroon van 70 mm
- Compatibel met RaceDirector en SimHub
- Verbinding met pc via Lumberg/USB en kabel aan achterzijde
- RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
Ontwerp
Qua ontwerp is het niets meer of minder dan een replica van de stuurwielen inHamilton en Russell. On retrouve une forme très caractérisée des volants de F1, avec des poignées ouvertes vers le bas. Au centre du plastron, l’écran de 4.3’’ prend place, fournissant de nombreuses informations sur les courses et votre monoplace.
Rondom het stuur zitten de bedieningselementen, inclusief knoppen en draaischakelaars in allerlei kleuren. Het stuur is flitsend, ook al blijft de structuur sober. Desalniettemin is de Simlab F1 een knap stuurwiel dat fans van eenzitters in verrukking zal brengen.
Assemblage op maat
Net als de vliegwielen van Grid heeft de Simlab F1 een universele naaf met een 70 mm patroon dat geschikt is voor vrijwel alle Direct Drive bases met QR die op de markt verkrijgbaar zijn. Je kunt dit wiel eenvoudig gebruiken met Simagic, Simucube, Fanatec, Moza en andere bases.
Het monteren van de QR gaat heel snel en alles wat je nodig hebt om de operatie uit te voeren zit bij het wiel in de doos. Het enige wat je hoeft te doen is de QR wielzijde van je basis op de F1 naaf te schroeven, en klaar is kees. Voor sommige bases heb je een naaf nodig, en deze wordt niet verkocht bij de Simlab F1.
Productie en afwerking
Als officieel gelicentieerd AMG F1-stuur is de volledige structuur van het Simlab-stuur gemaakt van koolstofvezel. De handvatten zijn omwikkeld met siliconen voor een goede grip, of je nu handschoenen draagt of niet.
De bouwkwaliteit is zeer eersteklas en dat was ook wel te verwachten als je kijkt naar het prijskaartje van dit juweeltje, maar daar komen we hieronder op terug. Alle onderdelen van dit stuur, of het nu knoppen, achterpaddles, draaischakelaars of scherm is, zijn tot in de puntjes geassembleerd op de Simlab F1.
Aan de achterkant heeft het stuur 3 peddels, waaronder één voor de koppeling en 2 andere voor de versnellingen. Dit is eigenlijk één enkele peddel in een Push-Pull configuratie van koolstofvezel. Dit betekent dat je met slechts één hand kunt schakelen, en het is gemaakt van koolstofvezel, dus het is premium.
Omgaan met het stuurwiel
De Simlab F1 heeft een diameter van 28 cm, met handvatten die naar beneden opengaan. Hierdoor is de ergonomie van dit stuur uitstekend, perfect voor lange sim-racesessies op de F1 24.
Bovendien liggen alle knoppen dicht bij je handen, zodat je ze niet hoeft te verwijderen om een bepaalde functie te activeren. Dat is niet het geval met de draaischakelaars onder het scherm, maar dat doen F1-coureurs ook.
Over het scherm gesproken, het heeft een diagonaal van 4,3” en biedt een uitstekende leesbaarheid van de informatie die erop wordt weergegeven. Je kunt het naar wens configureren en hetzelfde geldt voor de RevLED, en dit is allemaal mogelijk via RaceDirector en SimHub op de PC.
De schakelpaddles achter zijn Push-Pull, volledig gemaakt van koolstofvezel. Ze zijn gemakkelijk toegankelijk en kunnen zonder al te veel inspanning worden gebruikt.
Sensaties tijdens het spelen
De Simlab F1 is een vliegwiel dat gekoppeld moet worden aan een goede Direct Drive-basis, die minstens 15 nm koppel ontwikkelt. Op een Simucube 2 Sport, of een Simucube 2 Pro trouwens, maar die laatste spuugt veel meer koppel uit dan nodig is, is de F1 een puur genot om te gebruiken.
Het spelgevoel is uitstekend, met een uitstekende reproductie van effecten. De hub aan de achterkant van het apparaat maakt een bewegingsloze verbinding met de QR op het basisstation mogelijk, waardoor je een uitstekend gevoel voor de game krijgt. De achterpaddles, vooral de schakelpaddles, zijn geweldig om te gebruiken. Met de Push-Pull-configuratie kun je met één hand schakelen, zoals Hamilton of Russell, terwijl je met de andere hand bijvoorbeeld van schakelaar kunt wisselen.
Bovendien zijn de siliconen grips van de hoogste kwaliteit, zodat je zelfs tijdens de langste sim-racesessies verzekerd bent van grip. De Simlab F1 is simpelweg het ultieme stuur voor fans van autosport, en kan ook worden gebruikt voor enduranceraces op Le Mans-prototypes.
Compatibiliteit
Wat betreft Direct Drive bases is de Simlab F1 compatibel met die van Simucube, Fanatec, Moza, Simagic, Asetek en VRS. De lijst op de Simlab website is uitputtend en bijna alle randapparatuur wordt ondersteund, mits je de juiste hubs hebt.
Wat betreft sim-racetitels is het een F1-stuur, dus de titel van EA wordt ondersteund, net als de titanen uit de industrie, maar alleen op de pc.
Waar voor je geld
Het Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 kost bijna € 2.700 op de sim-racing website, wat erg duur is voor een stuur. Maar vergeet niet dat dit een officieel stuur is van het AMG-Petronas F1 eSport-team en dat het vrijwel identiek is aan het stuur in de eenzitters van Hamilton en Russell.
De prijs-kwaliteitverhouding is erg goed, als je de verkoopprijs buiten beschouwing laat natuurlijk. Tussen het koolstofvezel, het enorme scherm en de bediening is dit stuur puur plezier.
Mijn oordeel
Is de Simlab F1 een uitstekend stuur om mee te racen in de belangrijkste discipline van de autosport, evenals enduranceracen? Ja, het is meer dan uitstekend. Wat mij betreft is het het ultieme stuur voor dergelijke races, mits je de juiste setup hebt om ermee te racen, en ook de bankrekening.
Het is duidelijk dat Simlab deze stuurwielen niet per emmer zal verkopen, gezien de vraagprijs van de fabrikant (€ 2.700), maar ze zullen zeker aftrek vinden onder fans van F1 en endurance eenzitters en andere prototypen op iRacing en elke andere simulatietitel.
Als je sim-racing setup zich alleen richt op de motorsportdisciplines die ik net heb genoemd, en je hebt een goed budget voor je passie, dan zou je dit stuur kunnen overwegen om toe te voegen aan je collectie van geavanceerde hulpmiddelen. Maar als je een beetje van alles doet in sim-racen, dan is dit zeker niet de beste optie als stuur, tenzij je natuurlijk een stuur hebt voor elke discipline.
0 reacties