Selecteer een pagina

SimNet SP Pro : Test & Overzicht

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

SimNet SP Pro

Voordelen

  • Zeer concurrerende prijs
  • Metalen crankstel verkrijgbaar in verschillende configuraties
  • Load Cell van 100 kg op de rem

Nadelen

  • Een afwerking die te wensen overlaat, vooral op het lakwerk
  • Een kleine offset in de koppelingsveer, waardoor een soort dode zone ontstaat aan het einde van de slag.

Onze beoordeling: 9.2/10

Er zijn veel fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing op de wereldmarkt, en sommige merken zijn goed ingeburgerd. Er zijn spelers als Fanatec, Simagic en Moza in het top/middensegment, Thrustmaster en Logitech in het instapsegment en Asetek en Simucube aan de bovenkant van de markt.

Er zijn echter andere fabrikanten die helemaal niet bekend zijn bij de massa, vanwege hun jeugd in de industrie. Het moet gezegd worden dat China de plaats is waar min of meer alle elektronische apparatuur wordt gemaakt, en ook de geboorteplaats is van veel sim-racemerken.

Moza, Simagic en vele anderen komen uit China, net als SimNet. Dit merk is niet erg bekend in Europa, maar het biedt nog steeds kwaliteitsrandapparatuur. Op onze sim-racing setup van vandaag hebben we de SP Pro, dat is het Load Cell pedalboard van de fabrikant, dat voor een lage prijs wordt verkocht, maar ver boven zijn categorie uitsteekt. En dat is maar goed ook, want we gaan zien wat het in zijn mars heeft.

Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel

  • Volledig metalen constructie (staal en aluminium)
  • Verkrijgbaar in verschillende configuraties, met 2 of 3 pedalen
  • Haptische feedback beschikbaar op elk pedaal met meerdere motoren
  • 12-bits resolutie
  • Load cell rem voor krachten tot 100 kg
  • Gaspedaal en koppeling met veer en dumper
  • Een breed scala aan pedaalinstellingen
  • Verschillende elastomeren beschikbaar in de doos
  • Bedieningskast voor het aansluiten van alle pedalboardaccessoires, evenals een aansluiting op een Fanatec-basis.
  • Compatibel met pc via USB-kabel
GT DD PRO

Ontwerp

Het ontwerp van de SP Pro is minimalistisch, met een poederzwart kleed dat het hele apparaat domineert. Als je de optie voor de voetsteun aan de voorkant neemt, staat het merklogo erop. Afgezien daarvan, en de kleuren van de elastomeren die worden gebruikt om ze te onderscheiden, is de SP Pro een heel sober apparaat.

De pedalen zijn qua structuur identiek en bestaan uit aan elkaar bevestigde platen. De rem heeft een vrij grote pedaalplaat en deze grootte neemt af bij de koppeling en het gaspedaal (de kleinste). Wat mij betreft is het nog steeds een mooi product, wat een verandering is ten opzichte van wat er op de markt is, vooral die met verschillende kleuren op de weerstandselementen.

Assemblage op maat

Bij de SP Pro draait alles om maatwerk. Je kunt er dus voor kiezen om het crankstel met of zonder steunplaat en met of zonder voetsteun te kopen.

Afhankelijk van uw configuratie, en gezien het feit dat elk pedaal onafhankelijk is, moet u ofwel het apparaat op een plaat monteren en het dan aan uw chassis bevestigen, of elk pedaal afzonderlijk installeren.

Dat brengt ons bij de montage zelf. De montage is relatief eenvoudig, met een paar schroeven (die in de verpakking zitten) en steeksleutels om alles vast te zetten. Gezien het feit dat de LC rem tot 100 kg aan kracht kan uitoefenen, kun je hem beter niet op de grond of op een dun chassis monteren, want de kracht zal absoluut niet draaglijk zijn. Je hebt een degelijke sim-racing cockpit nodig om de SP Pro op te monteren.

Productie en afwerking

De SimNet SP Pro is voor 90% gemaakt van metaal (aluminium en staal). Over het algemeen zijn alle onderdelen goed gesneden en goed in elkaar gezet. Er zit vrijwel geen speling op de pedalen, althans niet voelbaar aan de voet, maar het apparaat is niet perfect.

Aangezien elk pedaal uit meerdere onderdelen bestaat en de prijs zeer agressief is, zijn er geen lagers op alle bewegende delen, vooral niet op de dumpers en veren. Als gevolg daarvan kun je ze niet te strak aandraaien of je voegt extra wrijving toe aan het pedaal, wat het gevoel verstoort.

Een ander punt dat het vermelden waard is, is de lakafwerking. Het is gepoedercoat en bijna overal mooi, maar ik zag wel een paar vlekken en krassen op het crankstel, wat duidt op een ietwat slordige afwerking. Maar dat heeft geen invloed op het gevoel op de baan, en ook al is het crankstel niet fantastisch afgewerkt, het zal niet opvallen als je eenmaal op de set-up zit.

GT DD PRO

Trapasafstelling

Ik was helemaal weg van de instellingen die beschikbaar zijn op de SP Pro. Je kunt hem letterlijk perfect maken voor jouw voeten en jouw setup. Tussen de fysieke instellingen, die overvloedig aanwezig zijn op elk pedaal, en de goede software van het merk, zul je vinden wat je zoekt als je er een minuut of dertig aan besteedt.

Uit de doos biedt de SP Pro prima instellingen als je iemand bent die niet graag tijd besteedt aan het afstellen van randapparatuur. En als je het tegenovergestelde bent, kun je de Load Cell, dumpers, veren, hoek, tussenruimte, pedaalkanteling, platen, enz. aanpassen voor de fysieke kant. Aan de softwarekant heb je curven, kalibratie, afvlakken, dode zones en nog veel meer. Eerlijk gezegd is het zeer uitgebreid en zal het zelfs de meest veeleisende simcoureur tevreden stellen.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken wat de SP Pro onder de motorkap heeft, of beter gezegd, de pedalen. Voor het gaspedaal en de koppeling bestaat het weerstandssysteem uit een veer en een dumper op deze twee pedalen. Je kunt de weerstand, de kracht die nodig is om het pedaal in te trappen en zelfs de eindaanslag instellen. Het gevoel onder de voet is heel lineair, natuurlijk zelfs. De dumper zorgt ervoor dat het pedaal geleidelijk terugkeert naar de uitgangspositie, wat echt heel goed is. De gashendel heeft echter een kleine pedaalplaat en dit kan ongemak veroorzaken tijdens lange ritten, met tintelende voeten in het bijzonder als je zonder schoenen rijdt.

Laten we verder gaan met de remmen. Het middelste pedaal, of het linker pedaal als je voor slechts twee pedalen kiest, heeft 3 elastomeren en een veer, evenals een dumper. Hierdoor is de Load Cell een tweetraps systeem, zoals je op bijna alle cranksets van dit moment vindt.

Bij de eerste slag comprimeert de veer, daarna komen de elastomeren in actie zodra het maximum is bereikt. Het gevoel onder de voeten is echt super, zelfs met heel weinig aanpassingen, zowel in hardware als software. Het is ultrasnel, lineair en vooral natuurlijk. De 12-bits sensor doet zijn werk naar behoren, ook al had ik graag een 16-bits sensor gezien. Maar hé, het klopt en dat is het belangrijkste. En wat betreft de algehele veerweg van het pedaal, die is echt super, vrij lang en je zult geen voet hebben die na 2 centimeter tegen een muur knalt.

En tot slot haptische feedback. Je kunt er een op elk pedaal zetten, met lineaire, rumble (trilling) en PTT. Lineair is geweldig voor de rem en rumble voor het gaspedaal en de koppeling. Het geeft extra feedback en verhoogt de onderdompeling.

GT DD PRO

Compatibiliteit

De SimNet SP Pro is alleen compatibel met Windows PC’s via een USB-verbinding vanaf de bedieningskast. Voor de basis heb je de optie om een Fanatec te gebruiken, en ik was eerlijk gezegd verbaasd dat de Duitse randapparatuur geweldig werkte met dit pedalboard.

Waar voor je geld

De SP Pro is een zeer aanpasbaar pedalboard. Dus, afhankelijk van je configuratie, kan het tussen de €210 en bijna €555 kosten. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend, zeker gezien de sensaties die het je kan geven tijdens een race.

Mijn oordeel

Wat kan ik nog meer zeggen over deze SP Pro van SimNet, behalve dat ik echt verrast was door dit pedalboard. Oké, de afwerking is niet zo perfect als die van Fanatec of Moza, maar voor de prijs, en vooral voor het gevoel, kan ik een paar lakfoutjes door de vingers zien.

De SP Pro staat tegenover de Fanatec ClubSport V3, die wordt beschouwd als de beste in zijn segment, in een configuratie zonder haptische feedback. Eerlijk gezegd voelen ze allebei hetzelfde aan en je zult geen moeite hebben om voor een van beide te kiezen. Dat gezegd hebbende, is de ClubSport V3 nog steeds een stap voor dankzij de onberispelijke afwerking en het volwassen ecosysteem, wat geruststellend is op de lange termijn.

Hoe het ook zij, het lijkt erop dat we in het tijdperk zitten waarin Chinese fabrikanten de sim-racing markt veroveren, en SimNet biedt echt een kwaliteitsproduct. Ik aarzel niet om het aan te bevelen aan PC-gamers.

gt dd pro

SimNet SP Pro

Topklasse sensaties tegen lage prijzen

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar