Selecteer een pagina
Thrustmaster directe aandrijving T818

Thrustmaster Direct Drive T818: Test & Beoordeling

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

Thrustmaster directe aandrijving T818

Voordelen

  • Zeer goede bouwkwaliteit
  • Compatibel met het hele Thrustmaster ecosysteem
  • Goede rijsensaties voor liefhebbers

Nadelen

  • Alleen compatibel met pc
  • Vereist een speciale plastic QR-adapter om Thrustmaster-stuurwielen te bevestigen
  • Het bestaande ecosysteem is niet ontworpen voor een Direct Drive-basis

Dit is het dan! De dag is eindelijk gekomen waarop Thrustmaster besluit om in de basis te duiken Directe aandrijving ! Het moet gezegd worden dat liefhebbers van de Franse fabrikant van sim-racing randapparatuur de hoop bijna hadden opgegeven, vooral nadat Logitech een G Pro vorig jaar. Maar beter laat dan nooit, hè?

De race om Direct Drive-bases woedt dus al enkele jaren, vooral met de opkomst van nieuwe merken die de markt op zijn kop hebben weten te zetten. Fabrikanten zoals Moza, Simagic, Asetek Simsports en nog veel meer, zijn allemaal ‘nieuw’ in het spel van sim-race randapparatuur, maar hebben nog steeds een zeer goede catalogus van producten, vooral als het gaat om Direct Drive bases.

De tenoren van de industrie zijn onmiskenbaar Fanatec, Logitech en ThrustmasterDit zijn merken die al heel lang bezig zijn met sim-racing. Behalve dat onze nationale fabrikant van randapparatuur er even over heeft gedaan om zich te verdiepen in de basis van Direct Drive, maar er toch in geslaagd is om zijn voeten eronder te krijgen. Vandaag stel ik je voor aan de T818Ik ga je vertellen over zijn sterke en zwakke punten en geef je mijn mening.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de basis

  • Directe aandrijving op basis met 10 nm constant koppel
  • RGB voorpaneel
  • Alleen compatibel met pc’s
  • 5 kg gewicht
  • USB-C, RJ45 en pedalboardaansluitingen
  • Metalen constructie
  • Keuze uit aanpasbare kleuren
  • Rotatiehoek tussen 40° en 1080

 

Ontwerp

Wat mensen ook zeggen, de T818 heeft een tamelijk uniek ontwerp. In plaats van te doen wat elk ander merk doet, Thrustmaster heeft gekozen voor een nogal originele route, in de vorm van een zeshoekig ontwerp voor haar allereerste Direct Drive-basis.

Je hebt een metalen structuur, een RGB-strip aan de voorkant die helemaal rond de basis loopt, en aan de zijkanten heb je 2 aanpasbare elementen in de vorm van metalen platen in verschillende kleuren. Deze platen zijn uiteraard optioneel en er zijn er 5 (blauw, oranje, wit, grijs en zwart), en volgens informatie die circuleert zullen er later nog meer aan de catalogus worden toegevoegd.

Eerlijk is eerlijk, de T818 is geen basis die in de ogen prikt, maar een die na verloop van tijd kan worden gewaardeerd. Wat mij betreft is het nog steeds een geweldig randapparaat dat veel rijders zal aanspreken.

Thrustmaster directe aandrijving T818

Assemblage op maat

Montage van de T818 wordt aan de onderkant gemonteerd met 4 sleuven voor M6-schroeven. Afhankelijk van je opstelling heb je 2 montagemogelijkheden: een voor de cockpit (een kit wordt apart verkocht voor €40) en een voor het bureau.

De T818 is echt eenvoudig te doen, zowel op een bureau als in een cockpit. Voor desktops heb je een volledig metalen klem van zeer goede kwaliteit die is ontworpen om de torsie van de basis op te vangen. Eenmaal op zijn plaats beweegt hij helemaal niet, zoals het geval is bij de andere randapparatuur van Thrustmaster. Op dit punt, bevestiging, zijn we helemaal niet teleurgesteld door de Franse fabrikant van sim-race randapparatuur. Ik raad je echter ten zeerste aan om een cockpit te gebruiken met de T818De torsie van de basis kan uw meubels beschadigen.

 

Productie en afwerking

Eerste Direct Drive-basis, Thrustmaster metaal gebruikt voor de behuizing van de T818. Het is zeer goed gemaakt, zeer goed afgewerkt en met aanpasbare platen aan de zijkanten. De QR aan de voorkant, die trouwens nieuw is, is van metaal met een ring waarmee je de wielen snel kunt verwijderen en vastmaken aan de basis. De QR aan de aandrijfas is inderdaad van metaal, maar aan de stuurwielzijde is dat helemaal niet het geval, omdat je een plastic adapter nodig hebt om de verbinding te maken. Ik kom hier hieronder op terug.

Voor de rest is het erg goed gemaakt. De kwaliteit is er, en dat is maar goed ook, gezien de prijs!

 

Aan de slag met de basis

Als je gewend bent aan Direct Drive-bases, zul je iets vreemds opmerken als je deze oppakt. gewicht. Hoewel de structuur van metaal is en de motor een constant koppel van 10 nm ontwikkelt (wat betekent dat hij meer dan dat in het maximum uitstraalt), weegt de basis slechts 5 kg op de weegschaal.

Wat mij betreft is het vrij mager, en hetzelfde geldt voor de afmetingen. La T818 is een compacte, lichtgewicht basis die je gemakkelijk kunt vasthouden en installeren op je opstelling. Oh ja, je neemt een basis in je hand alleen om hem te installeren en daarna raak je hem niet meer aan, behalve om van plaats of opstelling te veranderen.

Thrustmaster directe aandrijving T818

Sensaties tijdens het spelen

Het is tijd om te zien wat de T818 in zijn buik heeft. Voordat ik inga op de details, wil ik erop wijzen dat de T818 kan worden aangepast met de software van Thrustmaster. Hoewel er niet veel instellingen zijn, is het handig om van rijmodus te wisselen (Comfort, Sport, Performance en Extreme).

Qua gevoel zijn we behoorlijk goed bediend. Het constante koppel van 10 nm is genoeg om je een goed rijgevoel te geven en een vrij hoog niveau van realisme, afhankelijk van de modus die je gebruikt. Ik geef de voorkeur aan de prestatieomdat het de enige is die echt communiceert wat de auto voor me doet.

De basis is responsief en communicatief, net als zijn Direct Drive rivalen (CSL DD, Moza R9), maar er is geen echte aanpassing als het gaat om force feedback. Deze beperking komt duidelijk voort uit de software van Thrustmaster, die niet is bijgewerkt om rekening te houden met een Direct Drive basis. En dat is niet het enige probleem met dit apparaat.

Aangezien de T818 is een gloednieuwe basis met een nieuwe QR, dus er moest een soort intermediair zijn tussen dit randapparaat en de oude Thrustmaster stuurwielen. Zeg maar hallo tegen een plastic QR-adapter die eerlijk gezegd niet kan tippen aan de rest. Je zult onvermijdelijk enige flexibiliteit voelen tussen de basis en het stuur, ongeacht welk stuur je gebruikt. Het wekt totaal geen vertrouwen om helemaal los te gaan met deze basis, tenminste niet totdat Thrustmaster nieuwe stuurwielen uitbrengt.

 

Compatibiliteit

Dankzij de QR-adapter kun je alle Thrustmaster-wielen gebruiken op de T818. Dit is zowel een pluspunt voor degenen die al deel uitmaken van het ecosysteem van het merk, als een minpunt, aangezien Thrustmaster alleen de basis heeft uitgebracht zonder de rest van de randapparatuur.

Voor platforms is het een grote verrassing: de T818 is op dit moment alleen compatibel met PC, en dat is erg jammer. Wat sim-racetitels betreft, alle titels die verkrijgbaar zijn op de markt werken met de T818 zonder problemen. Verwacht echter vrij lichte software-ondersteuning.

Thrustmaster directe aandrijving T818

Waar voor je geld

Met een prijs van €650 is deze basis goed geplaatst ten opzichte van de concurrentie, maar alleen wat de prijs betreft. Toegegeven, dit is een kwaliteitsapparaat, goed gemaakt en met een voorbeeldige afwerking, maar sommige keuzes van de fabrikant zijn volledig onverdedigbaar, zoals bijvoorbeeld de QR-adapter.

De T818 biedt behoorlijk veel waar voor je geld voor een eerste poging in de wereld van Direct Drive bases van Thrustmaster.

 

Mijn oordeel

Ik heb uitgekeken naar deze basis van Thrustmaster, maar uiteindelijk ben ik er niet echt blij mee. Als je een die-hard fan bent van de fabrikant en je hebt nog nooit een Direct Drive base in handen gehad, dan zou je inderdaad de T818. Het is nog steeds een goed randapparaat dat je uiteindelijk een niet onaanzienlijk rijgevoel geeft.

Maar als je al een DD-basis van een van de concurrenten (Fanatec, Simagic of anderen) hebt geprobeerd, zul je moeite hebben om je aan te passen aan de T818. Tussen het bijna totale gebrek aan koppelinstelling, de goedkope plastic QR-adapter en de software die er alleen maar is om te behagen, is de T818 verbleekt in vergelijking met de concurrentie. Als je een pro sim-racer bent, kan ik deze basis niet aanbevelen, tenzij Thrustmaster de software repareert en bruikbaar maakt, en ook met stuurwielen komt voor haar nieuwe QR. Totdat dat gebeurt, moet je de T818. Het is echt heel jammer dat we zo lang hebben gewacht om het daarbij te laten.

Thrustmaster directe aandrijving T818

Thrustmaster directe aandrijving T818

Een goed randapparaat met een paar tekortkomingen

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5Voordelen Direct Drive-basis ontwikkelt 5,5 nm Volledig aluminium behuizing Compact formaat Geweldig rijgevoel...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar