FANATEC CLUBSPORT DD+
Voordelen
- 15 nm constant koppel
- Hoogwaardige metalen constructie
- Compatibel met het volledige Fanatec ecosysteem
- QR2 Basis zijde standaard
Nadelen
- Op papier compatibel met PC en Playstation
- Een prijs die in bepaalde situaties hoog kan zijn
Onze beoordeling: 9.8/10
Het Duitse merk Fanatec van sim-race randapparatuur is al meer dan 20 jaar op de markt, waardoor het niet alleen een uitstekende ervaring heeft op dit gebied, maar ook een sterke reputatie in de industrie. Fanatec wordt al enige tijd beschouwd als de go-to-go voor sim-racing set-ups, zowel in Europa als over de hele wereld om eerlijk te zijn. De producten van dit merk zijn eersteklas, leveren hoge prestaties en zijn min of meer betaalbaar als je weet wanneer je ze moet kopen.
Bovendien was het Fanatec die Direct Drive bases democratiseerde voor gewone mensen met zijn 5nm en 8nm koppel CSL DD’s. Vroeger moest je niet alleen een klein fortuin betalen voor een DD-basis, maar moest je ook de ervaring hebben om hem te gebruiken. Vandaag kun je dankzij de vele speciale aanbiedingen op de website van de Duitse fabrikant een complete Fanatec-setup opzetten voor slechts €500, inclusief de DD-basis. Het wordt een instapmodel, maar niettemin een DD.
Tot voor kort bestreek het Fanatec gamma 2 segmenten: het instapmodel met de CSL DD en het topsegment met de Podium DD1 en DD2. Voor vermogen hadden we 5, 8, 20 en 25 nm koppel. Alle doorgewinterde piloten zweren echter bij bases die zich ontwikkelen tussen 12 en 15 nm, wat zij beschouwen als de sweet spot van het segment. De concurrenten van Fanatec hebben dit gat in het assortiment van de Duitse reus opgemerkt en hebben hun offensief hierop gebaseerd. Als gevolg hiervan heeft Fanatec marktaandeel verloren, maar dit gaat veranderen met de lancering van de ClubSport DD+De ClubSport DD+ is een Direct Drive-basis met 15 nm koppel die ik hieronder aan je ga voorstellen.
Belangrijkste en technische kenmerken van de basis
- Directe aandrijvingsbasis die 15 nm constant koppel ontwikkelt
- Officiële licentie voor Playstation 4 en 5 en ook compatibel met PC
- Algoritme en hardware voor FullForce-technologie voor maximale onderdompeling
- QR2 Basis Zijde standaard op basis, maar compatibel met QR1
- Compatibel met het hele Fanatec ecosysteem en met vrijwel alle sim-racetitels
- Rotatiehoek elektronisch beperkt tot 2520°, maar instelbaar
- Volledig aanpasbare basis via software (pc en/of stuurwiel)
Ontwerp
Het ontwerp van de DD+ is niet veel anders dan dat van zijn kleinere broertje, de CSL DD. Het is nog steeds een cilindervorm met een volledig zwarte behuizing, het Fanatec logo in het wit op sommige onderdelen en koelribben.
De basissen van Fanatec zijn altijd sober geweest, tenminste de recente, en de DD+ is geen uitzondering. Deze randapparatuur past perfect bij elke sim-racingopstelling, ongeacht het gebruikte stuurwiel. Een beetje informatie: de DD+ is een krachtigere variant van de ClubSport DD (12 nm koppel). De opmerkelijke verschillen tussen de twee zijn de ontstekingsknop (blauw voor DD+) en een blauwe ring aan de achterkant, die geel is voor de CS DD.
Assemblage op maat
De assemblage van de DD+ is gebaseerd op die van recente Fanatec-bases, in ieder geval de CSL DD. Je hebt dus een bodemoptie via 3 rails en T-moeren (die overigens in de doos zitten), of met de 2 rails die de zijkanten van de basis vormen (flank). Fanatec verkoopt ook een tafelklem speciaal voor de ClubSport DD en DD+, die je aan meubels kunt bevestigen. Ik zou deze weg echter niet inslaan voor de ClubSport DD+, want vergeet niet dat deze 15 nm aan constant koppel ontwikkelt en dat is meer dan genoeg om ravage te veroorzaken. Het is nog steeds mogelijk als je het instelt om maximaal 8 nm koppel te produceren.
Aangezien dit montagesysteem al aanwezig is op andere Fanatec basissen, zal het niet veel moeite kosten om deze handeling uit te voeren op een cockpit die compatibel is met dit randapparaat.
Productie en afwerking
De volledige structuur van de basis is gemaakt van metaal, wat hem een eersteklas look geeft, en ook een goed koelsysteem biedt voor de motor en elektronica (passief), dat echt goed presteert, aangezien de basis nooit boven de 33°C kwam tijdens mijn sessies. Verder heb ik geen defecten, bramen op het metaal of slecht gemonteerde onderdelen opgemerkt. De DD+ bestaat uit een centrale doos met 2 deksels eraan vast (voor en achter), naast de QR2 natuurlijk.
De ClubSport DD+ is een toptoestel, zeer goed gemaakt en hoogwaardig afgewerkt. Het is in de eerste plaats een Fanatec, en we hadden niet verwacht dat we een product zouden krijgen dat in elkaar is gegooid zoals bij sommige merken die zich richten op prestaties.
De database instellen
De DD+ instellingen zijn exact hetzelfde als die op andere Fanatec basissen, d.w.z. via het stuurwiel of via Fanatec Control Center en/of Fanalab. Je hebt vrijwel alle standaardinstellingen, waaronder vermogen, rotatiehoek, krachtterugkoppeling, FFB, demper, enzovoort. Je hebt echt, echt veel instellingen met Fanatec producten, en dat is wat het Duitse merk van sim-race randapparatuur zo sterk maakt.
Sensaties tijdens het spelen
Met alle parameters op hun plaats en een ClubSport-stuur op de QR2 ging ik op pad op verschillende circuits om verschillende omstandigheden te testen met deze basis. Circuit, rally, ovaal, en dat is nog maar een klein voorbeeld.
Qua gevoel is het pure gelukzaligheid, want niet alleen is deze basis krachtig (15 nm koppel) om afscheid te nemen van het kleinste vleugje clipping, maar de motor heeft genoeg in de buik om tegelijkertijd lichte en grote effecten te leveren.
Met een goede Direct Drive-basis draait het allemaal om de finesse van de effecten die door de grafische engine worden geproduceerd en die op je handen worden overgebracht. En de DD+ heeft een finesse die je zelden ziet bij dit vermogensniveau. En dat is nog niet alles: de reactietijd van deze basis en zijn 12 nm-variant is twee keer zo snel als die van een Podium DD1 of DD2, het topmodel van Fanatecs basis. En dat zegt veel over het werk van het Duitse merk en verklaart ook waarom Fanatec afwezig was in de startblokken van de Direct Drive-bases.
Compatibiliteit
Op papier is DD+ technisch compatibel met Sony’s twee nieuwste consoles (PS4 en PS5) en ook PC. Maar als je een Fanatec stuurwiel voor Xbox hebt, met de QR2 Wheel Side natuurlijk, dan kun je het laten werken op Microsoft consoles. De ervaring kan echter een beetje bizar zijn door de Xbox-controller, die vaak temperamentvol is.
Voor andere Fanatec sim-racing randapparatuur heb je niet echt beperkingen, zolang het maar een recent product is. En hetzelfde geldt voor sim-racing titels.
Waar voor je geld
De ClubSport DD+ kost bijna € 1.000 op de Fanatec website, wat zeker duur is, maar volledig te rechtvaardigen. De bouwkwaliteit is top, de andere bases van het Duitse merk waardig. Het vermogen is er om je het gevoel te geven dat je in een echte racewagen rijdt. Wat mij betreft biedt de ClubSport DD+ perfect waar voor zijn geld, zeker in vergelijking met de concurrentie op hetzelfde vermogensniveau.
Mijn oordeel
Sommige rijders dachten, en zeiden zelfs, dat Fanatec zijn vlam had verloren, dat de uitstraling van het merk was afgenomen tot niets meer dan een indruk van premium en prestaties. Maar met de nieuwe ClubSport DD en DD+ heeft het merk bevestigd dat het de go-to-go blijft voor elke sim-racer die op zoek is naar betrouwbare, high-performance en vooral meeslepende producten.
Deze basis is gewoon perfect wat betreft zijn prestatieniveau, en ik heb dit keer op keer bevestigd. Hiermee ga je helemaal op in sim-racen, met lichte en zware effecten, een natuurlijk gevoel voor het stuur en enorme sensaties. De prijs kan sommige gamers afschrikken, vooral omdat je nog minstens €600 moet betalen voor een goed stuur en LC pedalen, en €500 voor een chassis omdat je de DD+ niet op een tafel monteert. Maar eerlijk gezegd is het de kosten waard!
0 reacties