Thrustmaster TS-XW P310
Voordelen
- Complete bundel met onderstel/stuur en crankstel met 3 pedalen
- Zeer goede krachtfeedback
- Officiële replica van een Sparco stuur
Nadelen
- De pedalen lopen ver achter op de concurrentie
- Premieprijs voor een basis zonder directe aandrijving
Onze waardering: 8.3/10
Het bedrijf Thrustmaster is om vele redenen een van de leiders op de sim-racingmarkt. De eerste is dat de fabrikant dit avontuur meer dan 20 jaar geleden is aangegaan, waardoor hij veel ervaring in het spel heeft. Het tweede is dat de productcatalogus van Thrustmaster enorm is en voornamelijk producten uit het instap- en middensegment omvat, met randapparatuur die vaak is ontwikkeld in samenwerking met Ferrari en Sparcotwee grote namen in de auto-industrie.
De fabrikant heeft niet alleen naam gemaakt met de verkoop van randapparatuur voor sim-racing, maar ook met het aanbieden van producten voor vluchtsimulatie. Het begon allemaal met randapparatuur waarmee piloten beter konden trainen op simulators.
Maar daar gaat het niet om. Vandaag gaan we het hebben over TS-XW P310Dit is een van de vele bundels die worden aangeboden door Thrustmaster, dat het opneemt tegen concurrenten die ver boven zijn gewichtsklasse uitstijgen. Ik zal je vertellen over de sterke en zwakke punten en je mijn mening erover geven.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Burshless motor levert 40 watt vermogen
- 31,5 cm diameter wiel in officiële Sparco P310 Competition replica
- Crankset met 3 pedalen inbegrepen in de bundel
- Dubbele riemaandrijving
- 1080° draaihoek
- Compatibel met Xbox en PC
- Totaal gewicht 7,7 kg
Ontwerp
Het mooie van Thrustmaster is dat het bedrijf veel samenwerkingsverbanden heeft met motorsportgiganten zoals Sparco of FerrariEn we krijgen bijna de hele tijd officiële replica wielen. Le TS-XW P310 is geen uitzondering en het is een subliem wiel, net als de liggende achtervork.
Voor de bundel heeft Thrustmaster gekozen voor edele materialen voor de TS-XW P310 metaal, aluminium, suède en kunststof. Het wiel is gemaakt van geanodiseerd aluminium voor de structuur en suède voor de afwerking, wat het een heel mooi effect geeft. De basis is gemaakt van plastic voor de behuizing en is vrij groot, met rode platen. Het is prachtig en je kunt zien dat het premium is. Het crankstel is de T3PA, die op zich vrij basic is, maar prachtig van ontwerp.
Al met al is de TS-XW P310 is een prachtig product dat perfect past bij elke sim-racing set-up. Wat mij betreft vind ik het ontwerp van de TS-XW P310vooral het wiel, dat niet echt rond is.

Assemblage op maat
De TS-XW P310 kan op een tafel of bureau, maar ook in een cockpit. Bovendien, als je dit apparaat gaat kopen, kun je het beste een chassis hebben waarop je het kunt monteren. Voor tafel-/bureaumontage heb je echter Thrustmaster’s standaard montagesysteem aan de achterkant. Voor cockpits/chassis zijn er sleuven voor M6-schroeven aan de onderkant van de basis en vrijwel alle chassis op de markt zijn compatibel met de TS-XW P310.
Thrustmaster biedt ook een in-house QR-systeem waarmee je het stuur dat bij de TS-XW P310 met andere uit de stuurwielcatalogus. OK, de QR is niet de meest intuïtieve om te gebruiken, maar je kunt er tenminste het stuur mee vastmaken aan de basis.
Productie en afwerking
De TS-XW P310 is bedoeld als een eersteklas apparaat voor de prijs waarvoor het wordt verkocht, en daar kom ik later op terug. Daarom heeft Thrustmaster metaal, aluminium, plastic en suède gebruikt voor deze bundel.
Het stuurwiel is gemaakt van geanodiseerd aluminium met een zeer fijne, hoogwaardige afwerking en het stuurwiel is afgewerkt met suède. Persoonlijk had ik graag alcantara of leer als stof gezien, omdat de TS-XW P310 is nog steeds duur en het merk had een poging kunnen doen. Desondanks is de afwerking van het wiel voorbeeldig, net als die van de basis.
Er zijn geen productiefouten die ik heb opgemerkt op de 3 apparaten in de bundel. De verschillende onderdelen van de basis passen perfect in elkaar en laten slechts een kleine opening over die onopgemerkt blijft. Hetzelfde geldt voor het stuurwiel en de verschillende bedieningselementen. Het is echt een goed afgewerkt product, dat voldoet aan de verwachtingen van rijders die op zoek zijn naar een eersteklas apparaat.
Aan de slag met de bundel
Dus de TS-XW P310 heeft een vrij groot wiel, 31,5 cm in diameter. Toch heeft het een uitstekende grip dankzij de specifieke vorm (eerder vierkant). De bedieningselementen zijn goed geplaatst, zodat je ze gemakkelijk kunt bereiken zonder je handen van het stuur te halen, met uitzondering van een paar knoppen op de voet.
De Xbox-knoppen klikken uitstekend als je erop drukt, maar de richtingsjoystick is niet echt precies. De peddels zijn vrij groot, gemaakt van metaal en bevestigd aan het stuur, wat betekent dat ze meedraaien met het stuur. Ze klikken ook goed als je ze gebruikt om een rapport te plaatsen.
Wat het pedalboard betreft, wordt de T3PA geleverd met de TS-XW P310. Al met al is het een fatsoenlijk product voor een instapbundel, maar het ziet er een beetje misplaatst uit op de bundel die we vandaag hebben. Bovendien houdt T3PA de TS-XW P310 om zich te onderscheiden van de concurrentie in zijn prijsklasse.

Sensaties tijdens het spelen
Het is tijd om het te hebben over het in-game gevoel van de TS-XW P310. Het is de moeite waard om te weten dat de motor in het basismodel 40 watt vermogen levert, dus hij biedt een fantastisch gevoel in de game, vooral als het gaat om force feedback. Tijdens mijn testsessies merkte ik een krachtige krachtfeedback vanuit het onderstel, uitstekende communicatie over wat de auto ondergaat en doet, en een superieur gevoel op vrijwel elk circuit.
De TS-XW P310 wordt aangedreven door een uitstekende Borstelloze motor Aandrijving met 2 riemen, zonder dode zones, vertraging of iets anders. Het is echt de beste in zijn klasse en heeft geen enkel probleem om de Direct Drive-motoren, of in ieder geval de minder krachtige (die met 5 nm koppel), te prikkelen.
Als het gaat om de sensaties die achter het stuur worden overgebracht, is het pure gelukzaligheid. Je voelt trillingen, hobbels, vuil, grind, botsingen, borstels en al het andere dat tijdens een sim-race kan gebeuren, en allemaal subtiel of sterk, afhankelijk van de situatie. Het is zalig, geloof me. Wat het crankstel betreft, dat is de T3PA en naar mijn mening misstaat die een beetje bij deze uitstekende basis. Het crankstel is correct en biedt pedaalaanpassingen op het gebied van weerstand, afstand en hoek. Toch is het een basis pedaalbord dat sim-racing beginners tevreden zal stellen, maar het loopt ver achter op de directe concurrentie.
Compatibiliteit
De TS-XW P310 De TS-XW P310 is qua platformen alleen compatibel met Xbox en PC, wat een beetje jammer is voor Playstation-racers om niet zo’n geweldige bundel te hebben (behalve misschien voor het crankstel).
Wat sim-racetitels betreft, zullen alle titels die momenteel op de markt zijn werken met de TS-XW P310op zowel PC als Xbox. Je hebt dus Forza Motorsport, Asseto Corsa en alles daartussenin. Het is ook belangrijk om op te merken dat alle accessoires en andere randapparatuur van de Thrustmaster zijn compatibel met de TS-XW P310wat normaal is.

Waar voor je geld
De prijs van €700 is de TS-XW P310 is naar mijn mening erg duur en ik moet toegeven dat de prijs-kwaliteitverhouding niet geweldig is. Natuurlijk heb je een officieel Sparco competition replica stuurwiel, een onderstel dat zeer nauwkeurig en communicatief is en een uitstekende forcefeedback heeft. Je krijgt ook een zeer goede bouwkwaliteit, zowel voor het stuurwiel als voor de basis, en een vrij gemiddelde pedaaleenheid. Maar dan is de prijs niet zo gerechtvaardigd, en dat heeft invloed op de prijs-kwaliteitverhouding.
Mijn oordeel
Ik had echt graag de TS-XW P310 voor minder verkocht. Maar voor €700 is het moeilijk om het aan te bevelen, vooral omdat er momenteel een bundel beschikbaar is. Fanatec met de CSL DD, een CSL-stuur en CSL-pedalen voor €400.
Vergis je niet, de TS-XW P310 is een uitstekende bundel, zowel voor amateurs, beginners als profs. Het geeft je een uitstekend gevoel voor het spel, welke titel je ook speelt. Het is gewoon dat de prijs te laag is. Naar mijn mening zou deze bundel niet meer dan €450 moeten kosten.
0 reacties