Moza Active Shifter
Voordelen
- Apparaat kan in de toekomst worden gebruikt als versnellingspook (sequentieel en H-patroon) en handrem
- Compatibel met een groot aantal sim-racetitels
- Configureerbaar voor uitstekende racesensaties
Nadelen
- Een iets te hoog prijskaartje voor een versnellingspook/handrem
- Schakelen kan in het begin even wennen zijn
Onze waardering: 9.6/10
Moza Racing is de laatste jaren goed op dreef. Vanuit Nobody is het merk uitgegroeid tot een belangrijke speler op het gebied van sim-racing, met een zeer uitgebreid assortiment aan rij- en vluchtsimulatoren.
Tegenover de concurrentie is Moza een uitstekend en in sommige gevallen budgetvriendelijk alternatief. Het is min of meer het equivalent van de Huawei die we enkele jaren geleden hadden voordat het werd verbannen uit de Google-diensten. Hun smartphone was uitstekend in termen van hardware en software, en was vaak goedkoper dan de concurrentie van Apple en Samsung.
Moza, althans dat denk ik, probeert op dezelfde golf mee te liften door hoogwaardige, meeslepende, technologisch geavanceerde producten aan te bieden die relatief goedkoper kunnen zijn dan de concurrentie. Een voorbeeld is de mBooster, een actief pedaal dat onlangs door Moza is gelanceerd en een goed alternatief vormt voor het pedaal van Simucube, dat bijna 3 keer zo duur is.
Laten we teruggaan naar de kern van de zaak. Vandaag hebben we deActive Shifter in onze opstelling. Dit is de AB9 vluchtsimulatorbasis die is hergebruikt om hem in de toekomst te transformeren in een versnellingspook en handrem. Zijn de sensaties verbeterd door over te schakelen op een actieve versnellingspook? Nou, dat is wat we gaan zien.
Belangrijkste en technische kenmerken van de shifter
- AB9-basis met 2 elektromotoren die een constant koppel van 9 nm en een piekkoppel van 12 nm ontwikkelen
- Structuur van aluminiumlegering
- Compatibel met het hele ecosysteem van Moza en Pit House
- Compatibel met veel native sim-racing titels
- Beschikbaar in sequentiële en H-patroonmodus, afhankelijk van de configuratie
- Configureerbaar om verschillende soorten versnellingsbakken te simuleren
- De twee motoren worden gebruikt om de rails van een versnellingsbak in H Pattern-modus te simuleren, en 1 motor houdt de hendel op zijn plaats in sequentiële modus terwijl de andere de tandwielen op een as verschuift.
Ontwerp
De AB9, of Active Shifter, van Moza is een soort Direct Drive-basis met twee elektromotoren om force feedback te simuleren. Het ontwerp is vrij sober en het is ook recent, want de flightsimreeks werd afgelopen zomer onthuld.
De kast is hoog, heeft een donkerzwarte afwerking en een paar bronzen accenten, met name voor de logo’s. Eerlijk gezegd is het echt heel mooi.
In de versnellingsbak heb je twee versnellingsknoppen: een kleine met een bolletje voor H Pattern en een cilindervormige voor sequentiële modus. Overigens verkoopt Moza de knoppen los als je de AB9 al in je setup hebt.
Assemblage op maat
De Active Shifter kan worden gemonteerd op meubels met behulp van de meegeleverde beugels, of direct op een sim-racing cockpit. Alles gebeurt vanaf de onderkant en er zijn bevestigingspunten op de hoeken van het apparaat.
De installatie is relatief eenvoudig en ik raad je sterk aan om de AB9 op een chassis te gebruiken voor meer stabiliteit tijdens het racen. Het zou erg onverstandig zijn om de versnellingspook in je handen te hebben tijdens het schakelen.
Productie en afwerking
Moza is erg kieskeurig over zijn producten en de AB9 is daarop geen uitzondering. Hij heeft een behuizing van een zeer hoogwaardige aluminiumlegering, met een afwerking die daarbij past. Hij is mooi, prachtig afgewerkt en premium.
De onderdelen zijn uitstekend bewerkt en de assemblage bevat geen gaten of afwijkingen tussen de verschillende onderdelen waaruit het apparaat is opgebouwd. Wederom heeft Moza zijn richtlijnen op het gebied van bouwkwaliteit en de AB9 volgt ze tot op de letter. Het is een goed product, simpel gezegd.
Afstelling en bediening van de versnellingspook
Laten we verder gaan met de basisinstellingen voor simracen. Als je al in het bezit bent van de AB9 voor vluchtsimulaties, moet je niet alleen Moza Cockpit behouden, maar ook Pit House installeren, omdat het deze software is waarmee je de AB9 in shiftermodus kunt instellen.
Het configureren van de Active Shifter kost wat tijd, omdat je de versnellingsbakmodus (H-patroon of sequentieel), het aantal versnellingen, hun lay-out (vooral voor de achteruit), schakelweerstand, trillingen, demping, koppeluitvoer en een heleboel andere instellingen moet opgeven om te fine-tunen. Het klinkt misschien vervelend, en dat is het ook, en je moet geduld hebben om de juiste instellingen te vinden. Maar ik kan je verzekeren dat het de moeite waard is.
Qua grip zijn de twee meegeleverde knoppen geweldig. Je hoeft niet echt de ronde te gebruiken voor het H-patroon en de cilindrische voor de sequentiële, maar ze voelen allebei geweldig in de hand. Geen zorgen dus.
Sensaties tijdens het spelen
Het is tijd om de brandende vraag te beantwoorden: hoe voelt de AB9 aan als shifter? In twee woorden: uitzonderlijk. Overschakelen van een mechanische shifter, zoals Moza’s HGP of Fanatec’s ClubSport SQ V1.5, naar een actieve shifter voegt zoveel feedback toe aan de rijervaring dat je geen sensorgestuurde shifter meer zult gebruiken.
De versnellingspook is letterlijk authentiek, net als in een echte auto. In de H Pattern-modus voel je de versnellingen in de versnellingsbak op een rij staan of in elkaar klikken. In de sequentiële modus is de beroemde ‘clank’ wanneer je aan de pook trekt of duwt om te schakelen aanwezig met zoveel feedback en gevoel. Het is uitzonderlijk, zoals ik al eerder zei, en bijna opwindend om te gebruiken in de volledige race-modus. Eigenlijk weet iedereen die circuitsessies doet met raceauto’s waar ik het over heb, en het is precies hetzelfde gevoel met de AB9. En het wordt allemaal mogelijk gemaakt door de software die de elektromotoren aanstuurt.
Ik vraag me af waarom fabrikanten van randapparatuur voor sim-racen zoals Fanatec, SimLab of Simucube niet op het idee zijn gekomen om een actieve shifter te ontwikkelen. Het is gewoon een game changer voor degenen die met drie pedalen rijden.
Niet alles aan dit apparaat is echter perfect, en er is één punt waar je even aan moet wennen, en dat is het schakelen zelf. Bij een conventionele versnellingspook worden de versnellingen gescheiden door een rail die voorkomt dat je de verkeerde versnelling pakt. Bij de AB9 zorgt een van de motoren hiervoor. In het begin voel je je weg door de versnellingen, net als bij een auto met een gespoelde versnellingsbak. Maar na een tijdje wordt het natuurlijk dankzij het spiergeheugen.
Compatibiliteit
Wat compatibiliteit betreft, wordt de Active Shifter, of AB9, ondersteund door een groot deel van de sim-racetitels die momenteel op de markt zijn. De lijst is niet compleet, maar de bekendste zitten ertussen.
Wat betreft het platform, wel, het is alleen Windows PC. Je hoeft ook geen consolecompatibiliteit te verwachten, zeker niet voor een product dat nog niet veel kilometers op de teller heeft staan.
Waar voor je geld
Laten we overgaan op de prijs. Afhankelijk van je sim-racing setup kost de Active Shifter je €50 of €650. 50 als je de AB9 al in je flightsim hebt en €650 als je ervoor kiest om het hele ding te kopen. Vanuit een puur sim-racing oogpunt is het duur, ik zal er niet om liegen. Maar als je een fan bent van vliegende vliegtuigen en auto’s, denk ik dat het de vraagprijs zeker waard is, want de AB9 is eerlijk gezegd een veelzijdige basis.
Mijn oordeel
Wat vind ik van de AB9 als Active Shifter? Voor fans van een driepedaalset-up is het een gamechanger. Het realisme dat dit apparaat biedt, vervaagt de grens tussen rijden in een simulator en rijden in een echte auto. De onderdompeling is bijna volledig, in elk opzicht.
Hier hangt echter een prijskaartje aan, letterlijk. Dit apparaat is duur, zeker als je bedenkt dat de doelgroep niet groot is. Wat mij betreft is het een uitstekende investering als je van vluchtsimulatie en racen houdt. Maar tegelijkertijd zou de slijtage van de basis sommige kopers kunnen afschrikken, omdat de motoren constant worden gebruikt in shiftermodus. Op dit punt zal alleen de tijd het leren.
0 reacties