Selecteer een pagina

Moza HGP Shifter : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza HGP Shifter

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Schakelpook met 7 versnellingen
  • Verwisselbare hendelknop
  • Gemakkelijk te installeren

Nadelen

  • Alleen compatibel met PC
  • Geen sequentiële modus
  • Alleen montage aan onderkant beschikbaar

Onze beoordeling: 9.2/10

Moza Racing is vastbesloten het op te nemen tegen de grote namen in sim-racing, waaronder Fanatec en Simagic . De Chinese fabrikant heeft een behoorlijk overtuigende catalogus van raceproducten, met een aantal bases die verschillende segmenten van de markt dekken, stuurwielen voor vrijwel alle autosportdisciplines en simraceaccessoires zoals dashboards, cranksets en shifters.

Wat mij betreft is Moza een goede optie voor mensen die op zoek zijn naar goede producten die betaalbaar genoeg zijn voor sim-racing. Maar natuurlijk is niet alles in deze wereld perfect en hebben de producten van Moza bepaalde tekortkomingen, net als vrijwel elk ander merk ter wereld.

Moza’s catalogus bevat een shifter, HGP. Dit product is ontworpen om rechtstreeks te concurreren met die van Fanatec, en in dit artikel bekijken we het in meer detail.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de shifter

  • Volledig metalen constructie
  • 7 versnellingen H-patroon en achteruit
  • Intelligente auto-blip functie met Moza pedalen
  • 15-bits magnetische sensor
  • USB-aansluiting op pc
  • Gewicht 1,3 kg

 

Ontwerp

Wat mij betreft is het ontwerp van de HGP erg goed, met veel inspiratie van de Fanatec shifter, maar met een meer ingetogen uitstraling. Zwarte lak domineert de hele kast en deze is gewoon prachtig. Sommige rijders hebben echter gemeld dat de verf een beetje breekbaar is, dus wees voorzichtig.

De hendel is ook zwart, met een knop in dezelfde kleur. Bovendien kun je deze knop desgewenst verwisselen, wat een groot pluspunt is. Over het geheel genomen is de HGP een zeer aantrekkelijk sim-racing apparaat, niet extravagant en niet te conservatief.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Wat betreft de assemblage van de HGP kun je wat mij betreft de eerste fout al zien, en er komen er nog meer (zie hieronder). De Moza shifter kan alleen vanaf de onderkant op je chassis worden gemonteerd, via de sleuven aan de voor- en achterkant van de HGP. Er is ook een meubelclip als je geen cockpit hebt, maar het is min of meer hetzelfde.

Eerlijk gezegd, voor de prijs en vooral voor de productplaatsing, had ik de optie om deze versnellingspook aan de zijkant van het chassis of vanaf de achterkant te monteren op prijs gesteld. Bovendien biedt de concurrentie dit al een tijdje aan en heeft Moza Racing deze kans echt laten liggen.

Maar de HGP is vrij eenvoudig te monteren, omdat hij compatibel is met een groot aantal chassis op de markt. Bovendien, als de schroeven eenmaal op hun plaats zitten – en de bevestiging is trouwens heel eenvoudig – zal dit randapparaat helemaal niet meer van zijn plaats komen.

 

Productie en afwerking

Het parool van HGP is aluminium. Moza heeft dit materiaal overal in de shifter gebruikt, van de behuizing tot de hendel en de knop. Hij is echt mooi, premium en van uitstekende bouwkwaliteit, behalve misschien het lakwerk, volgens sommige berichten. In elk geval is me dat niet opgevallen.

Wat de afwerking betreft, zijn alle onderdelen waaruit deze versnellingspook is opgebouwd prachtig, zonder gebreken of iets anders. Het moet gezegd worden dat het merk Moza weet wat het doet, ook al is het nog maar een paar jaar bezig. De HGP is een prachtige shifter, prachtig afgewerkt, bijna net zo goed als de andere producten van de fabrikant.

 

De versnellingspook onder de knie krijgen

De HGP is een handgeschakelde H Pattern versnellingsbak met 7 versnellingen, plus achteruit. De greep is geweldig, vooral met de mogelijkheid om de hendelknop te verwisselen met sommige knoppen die verkrijgbaar zijn op de Moza-website. Afgezien daarvan is er niet veel om dit product aan te passen.

De hendel heeft een standaardlengte en de versnellingen schakelen heel goed wat mij betreft. Je kunt de mechanische overbrenging voelen wanneer je schakelt, wat erg prettig is als je het mij vraagt. Natuurlijk doet de concurrentie hetzelfde, maar Moza is nog geen 5 jaar oud in het spel.

De grille is goed van formaat, maar volledig open, waardoor we in vogelvlucht het interne mechanisme van de versnellingspook kunnen zien. Ik vind het leuk, ik hou ervan! Verder is de HGP niet groot of klein: hij is standaard voor zijn categorie en weegt ongeveer 1,3 kg.

Het enige nadeel is dat het ontbreken van een bevestigingsmogelijkheid voor de versnellingspook veel rijders zal afschrikken, vooral rijders met een vrij laag frame.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken naar deze Moza Racing shifter. Eerst en vooral moet je deze versnellingspook kalibreren voordat je hem gebruikt. De bediening is eenvoudig en bestaat uit het gebruik van de Pit House-software om de hendel helemaal naar links en helemaal naar rechts te draaien. Als je dit niet doet, krijg je storingen met schakelen (zet hem bijvoorbeeld in versnelling 3 in plaats van 1).

Over het algemeen is de HGP een uitstekende shifter die zich gemakkelijk kan meten met de concurrentie, vooral met Fanatec. De HGP heeft 7 versnellingen en een achteruitversnelling. De eerste 6 versnellingen schakelen uitstekend, met een zeer kenmerkend metaalachtig geluid. Je hoort echt de ‘clunk’ van elke versnelling en je hebt ook kracht nodig om er doorheen te komen, wat ik geweldig vind.

Dit verhoogt de onderdompeling van de rijder aanzienlijk, waardoor hij denkt dat hij echt in een racewagen rijdt. Alles aan het gebruik van de HGP is praktisch perfect, vooral als het gaat om het schakelen. Om terug te keren naar deze, achteruitversnelling en 7th schakelen door gewoon op de hendel te drukken, zoals bij sommige auto’s het geval is (Volkswagen bijvoorbeeld). Dit elimineert het risico dat je per ongeluk in de achteruit schakelt in plaats van de eerste versnelling en betekent ook dat de versnellingspook kan worden gebruikt in videogames met auto’s die maar 6 versnellingen hebben.

Een ander positief punt, zij het een gemengd punt wat mij betreft, is de auto-blip functie van de HGP, die het motortoerental verhoogt wanneer je terugschakelt. Veel sporten houden hier rekening mee, zoals Hyundai i20NDeze functie voorkomt dat je een hakbeweging maakt, vooral als je nieuw bent in simracen en het nog niet onder de knie hebt. De auto-blip werkt echter alleen op Moza cranksets.

Dit brengt ons echter bij de twee problemen met het HGP-ontwerp. Ten eerste heb je iets meer kracht nodig dan normaal om voorbij de R en de 7 te komen.th verslag. Op zich is dit niet bindend, maar je moet je er wel van bewust zijn. Ten tweede is er geen sequentiële modus op de HGP; deze versnellingspook is alleen handmatig in H-patroon en dat is erg jammer en een gemiste kans van Moza Racing.

 

Compatibiliteit

Zoals vrijwel alle Moza randapparatuur is de HGP alleen compatibel met PC’s, hetzij met een basisstation van dezelfde fabrikant (RJ12 aansluiting), of met een ander via de USB aansluiting.

Wat sim-racetitels betreft, heb je bijna alles wat beschikbaar is op pc, en dat is vrij standaard, moet ik zeggen.

GT DD PRO

Waar voor je geld

De Moza HGP is verkrijgbaar voor €159, en voor die prijs is hij echt de moeite waard, zeker als je bedenkt dat de concurrentie gemakkelijk €100 meer kost (ik heb het over de Fanatec ClubSport Shifter SQ V1.5).

De prijs-kwaliteitverhouding van de HGP is erg goed, ook al heeft hij een paar tekortkomingen, met name de modus voor alleen H-patronen en een gebrek aan bewerkingsopties, waardoor sommigen zullen aarzelen.

 

Mijn oordeel

Is de HGP een sim-raceapparaat voor jou? Dat hangt ervan af. Als je op zoek bent naar een hoogwaardige, krachtige optie met coole functies en alleen in handmatige modus, dan is de HGP zeker het overwegen waard en raad ik je deze aan, vooral als je al een volledige Moza Racing setup hebt.

Maar als je een fan bent van virtueel racen met veel ervaring op dit gebied, zul je niet veel plezier beleven aan de HGP. Het ontbreken van de sequentiële modus en de beperkte mogelijkheden om deze te installeren vormen een onoverkomelijk obstakel voor de meeste doorgewinterde rijders, zelfs als de prijs van de HGP erg aantrekkelijk is.

gt dd pro

Moza HGP Shifter

Een hoogwaardige schakelpook van topkwaliteit

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar