Onze keuze: Fanatec CSL DD
Voordelen
- Betere, nauwkeurigere en meeslepende rijsensaties
- Robuustere constructie en hoogwaardige afwerking
- Een veel groter Fanatec ecosysteem om in te evolueren
Nadelen
- Originele Quick Release (Lite) niet zo goed als die van de R5
In het segment van instapmodel sim-racing randapparatuur zijn er twee grote merken: Fanatec en Moza Racing. Fanatec heeft meer dan 20 jaar ervaring in de industrie, en het is waarschijnlijk Fanatec die goedkope Direct Drive bases voor het grote publiek heeft gedemocratiseerd met zijn CSL DD. Tegenover hen hebben we Moza Racing, een fabrikant die pas een paar jaar actief is op de sim-racing markt, maar die er desondanks in geslaagd is een deel van de markt te veroveren door hoogwaardige randapparatuur met een agressieve prijsstelling aan te bieden.
Ook al is het verschil in ervaring enorm, de twee merken zijn gelijk als het gaat om producten en randapparatuur. Of het nu Moza of Fanatec is, elke fabrikant biedt een compleet assortiment sim-race randapparatuur, aantrekkelijk voor beginnende, amateur, doorgewinterde en professionele coureurs. Bovendien werken beide fabrikanten samen met enkele van de grootste namen in de autosport, waaronder Porsche en McLaren. Dit alles wil zeggen dat ze allebei van grote waarde zijn, ongeacht je niveau van sim-racen.
Tot de aangeboden producten behoren instapmodellen met directe aandrijving van beide concurrenten. Fanatec is in dit segment aanwezig met de CSL DD en Moza met de R5. In wat volgt gaan we ze vergelijken en kijken welke het beste is voor sim-racen, gebaseerd op een aantal criteria.
Het ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van deze twee concurrerende HDD-voeten. Ze hebben een metalen behuizing voor een betere warmteafvoer en een nogal hoogwaardig ontwerp, moet ik zeggen.
De CSL DD heeft een vrij vierkante vorm, maar de R5 heeft een X-vormig ontwerp. Beide hebben vinnen voor warmteafvoer, die het algehele ontwerp verbeteren. Wat de kleur betreft, die is helemaal zwart, met de logo’s van de fabrikant op de behuizing. Het is discreet, helemaal niet opzichtig.
Aan de voorkant is de QR2 gemonteerd op de CSL DD, maar de kleur is niet hetzelfde als die op de carrosserie en dat valt snel op. Op de R5 heeft de QR dezelfde kleur en ik vind dat die er goed uitziet op de basis.
Over het algemeen zijn de twee bases vergelijkbaar en geen van beide heeft een voordeel ten opzichte van de andere.
Montage
Laten we verder gaan met de montage. Beide kunnen worden geïnstalleerd op een chassis met een standaard montagesysteem (Fanatec aan de onderkant en zijkanten, en Moza alleen aan de onderkant), of op meubels met een klem.
Hier gaat het voordeel naar de Fanatec-basis omdat deze veel veelzijdiger is als het gaat om montage op cockpits. Voor montage op meubels wordt de Moza-basisbundel geleverd met de klem en voor Fanatec moet je de accessoirecatalogus raadplegen. Dus ik zou zeggen dat het gelijkspel is in deze categorie.
Gevoelens op het spoor
Laten we naar de kern van de zaak gaan: sensatie op het circuit. De Moza R5 ontwikkelt een piekkoppel van 5,5 nm dankzij de elektromotor. Dit basismodel presteert goed in sim-racing, met een vermogensbereik dat redelijk goed wordt beheerd, ongeacht de titel die je speelt.
De feedback van deze base is goed en geeft zowel lichte als zware details wanneer je op de baan bent. Tussen hobbels, beweging van het lichaam en de baan, en verlies van grip, heeft Moza echt goed werk geleverd met zijn basis op instapniveau. De 5,5 nm koppel raakt echter snel op, vooral als je te veel vraagt door alle schuifregelaars tot het uiterste te duwen.
Wat de CSL DD van Fanatec betreft, deze basis ontwikkelt 5 nm koppel in zijn standaardversie, maar dankzij de boost-kit die apart verkrijgbaar is, krijg je er 3 nm bij, wat een totaal van 8 nm maakt, en dat maakt het verschil op het circuit.
Qua gevoel hoef ik deze legendarische Fanatec-basis eigenlijk niet te introduceren. De feedback is aanwezig, responsief en meeslepend, ongeacht de sim-racetitel. Maar net als bij de R5 van Moza bereik je met de CSL DD in de standaardversie, dus met 5 nm koppel, al snel de limiet in sim-racing, vooral als je maximale feedback wilt voelen. Dat is waar de boostkit om de hoek komt kijken, waarmee je het vermogen kunt verhogen tot 8 nm, waardoor je een veel breder feedbackbereik krijgt dan met de R5. Met de CSL DD is Fanatec erin geslaagd om 2 verschillende segmenten van de sim-racing markt te bereiken, en dat is het voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Platform-compatibiliteit
Als het op compatibiliteit aankomt, is de CSL DD van Fanatec de duidelijke winnaar, op voorwaarde dat je een stuurwiel hebt dat wordt ondersteund door het platform waarop je je bevindt. Of het nu gaat om PC, Playstation 4 of 5, Xbox Series X/S of One, de CSL DD werkt zonder plug-in op deze drie platforms, mits je een stuur hebt dat compatibel is met de consoles. In feite is dat de enige vereiste om de basis op consoles te gebruiken. Er wordt echter geen rekening gehouden met de softwareondersteuning, met name Fanalab, en alleen de instellingen die beschikbaar zijn op de firmware van het stuur en de basis kunnen de rijervaring op Playstation en Xbox veranderen. Op de PC kun je min of meer alles doen, en dat geldt ook voor de R5.
Vergeleken met Fanatec valt de R5 van Moza in het niet. Alleen PC’s worden ondersteund door deze Direct Drive-basis, wat het gebruik door thuisgamers beperkt. Het klopt dat Moza de R3 aanbiedt, die compatibel is met Xbox, maar qua vermogen is deze lager dan de R5 met slechts 3,9 nm.
Compatibiliteit met het ecosysteem van het merk
Op dit punt domineert Fanatec het spel. Absoluut elk product in de Fanatec catalogus is compatibel met de CSL DD, van stuurwielen en pedalen tot versnellingspoken en handremmen. Alles werkt zonder het minste probleem en op alle platformen.
Het verhaal is iets anders voor de R5. Wat betreft de cranksets die Moza verkoopt, daar werkt de R5 zo normaal mogelijk mee, en hetzelfde geldt voor de shifter en handrem van het merk.
Er is echter een verschil als het gaat om stuurwielen. Gaandeweg heeft Moza zijn Quick Release herzien, waardoor de R5 niet meer compatibel is met een deel van het assortiment wielen van de fabrikant. Als gevolg daarvan worden alle V1-versies (CS V1 en GS V1) van Moza’s wielen niet ondersteund door de R5. In absolute zin is dit niet zo beperkend, maar het is wel merkbaar in een catalogus die slechts 8 wielen bevat.
Waar voor je geld
Wat de prijzen betreft: de 5nm Fanatec CSL DD kost €350 en de 8nm kost €450. Bij Moza is de R5 alleen verkrijgbaar als bundel voor €480, met een standaard stuur en SR-P Lite crankstel.
Voor de prijzen waarvoor deze twee bases worden verkocht, denk ik dat ze een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding bieden, met een licht voordeel voor Fanatec omdat de fabrikant ook bundels aanbiedt voor zijn CSL DD vanaf €400 (de CSL DD Ready2Race), dus minder duur dan Moza. Bovendien is de catalogus van Fanatec veel rijker op het gebied van shuttlecocks, dus je hebt de perfecte setup ongeacht je favoriete discipline.
De winnaar
Na vergelijking van de twee concurrerende instapmodellen van Fanatec en Moza is de keuze nog steeds moeilijk, gezien de uitstekende kwaliteit van deze twee apparaten en hun uitstekende sensaties op het virtuele circuit.
Fanatec heeft meer dan 20 jaar ervaring in de industrie, en deze ervaring is geenszins te verwaarlozen als het gaat om de feedback en het gevoel dat door deze apparatuur wordt overgebracht. Fanatec blijft de keuze bij uitstek voor racers die op zoek zijn naar hoogwaardige sim-racing producten voor een prijs die vaak binnen de perken blijft.
Toch heeft Moza Racing in een paar jaar tijd laten zien dat het merk levensvatbaar is in de sim-racerij, met een behoorlijk uitgebreid assortiment. Het dekt natuurlijk niet elke motorsportdiscipline, maar het voldoet voor vrijwel elke coureur.
Als we rekening houden met de punten van de CSL DD en de R5 in de bovengenoemde categorieën, is de Fanatec-basis de winnaar. Hij is veelzijdiger, kan worden aangepast aan veeleisende rijders dankzij een boost kit die het vermogen verhoogt tot 8 nm koppel, is compatibel met alle platforms en heeft een catalogus met tientallen randapparatuur en accessoires, waardoor hij perfect is voor virtuele racers.
0 reacties