Selecteer een pagina

Moza R5 bundel: Test & beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R5 bundel

Voordelen

  • Complete bundel met stuur, voet en pedalen
  • Maximaal koppel van 5,5 nm voor de basis
  • Hoogwaardige Quick Release en wedstrijdderivaten
  • Concurrerende prijzen

Nadelen

  • Alleen crankstel met 2 pedalen
  • Iets hogere prijs dan de concurrentie van Fanatec

Onze waardering: 9.6/10

De belangrijkste sim-racing spelers zijn merken die al jaren actief zijn in het segment. Fanatec, Thrustmaster en Logitech bestaan al minstens twintig jaar en tussen 2000 en 2010 zijn er nog veel meer spelers bijgekomen. In elke industrie, en dit geldt ook voor sim-racing, geeft jarenlange ervaring een zekere bekendheid en knowhow.

Maar zoals we allemaal op school hebben geleerd, is er altijd een uitzondering die de regel bevestigt, zelfs in sim-racing. De populairste merken zijn Moza, Simagicen SimLab. Deze spelers hebben naam gemaakt in het spel, zonder tientallen jaren ervaring te hebben zoals de anderen.

Neem het voorbeeld van Moza Racing Dit merk werd gelanceerd in september 2021 en is er nog steeds in geslaagd om een plek voor zichzelf te veroveren in de pool van wereldberoemde sim-racespelers. Van de producten die deze Chinese fabrikant aanbiedt, hebben we een instapbundel die bestaat uit een basis, stuur en pedalen. Dit is de Moza R5 bundel en we zullen er in dit artikel dieper op ingaan.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Basis ontwikkelt 5,5 nm koppel
  • 28 cm diameter stuurwiel met RevLED en lederen afwerking
  • Metalen crankstel met 2 pedalen
  • Alleen compatibel met pc
  • Voetbevestigingsplaat inbegrepen in de bundel
  • Magnetische sensor op de pedalen

 

Ontwerp

Het ontwerp van de koppelbases onder de 10 nm van Moza Racing lijkt er sterk op. Net als op de R9 vinden we dus de ” X De “X” is heel kenmerkend voor de basissen van Moza Racing, met een aandrijfas die niet ver uit de behuizing steekt.

Over de behuizing gesproken: die is matzwart en heeft een vrij ruwe textuur als je hem aanraakt. Deze laatste is gemaakt van aluminium, wat de koeling van de motor en boordelektronica optimaliseert.

Het stuur heeft een vrij standaard vorm, met een platte basis en een diameter van 28 cm. Er zit een RevLED op de bovenkant en de knoppen zitten aan de zijkanten van het voorpaneel, en de structuur is gemaakt van aluminium, wat een garantie is voor stevigheid.

De pedalen zijn van metaal, met 2 identieke pedalen. Het is mooi, eenvoudig en minimalistisch.

GT DD PRO

Assemblage op maat

De Moza R5 Bundle wordt geleverd met een soort plaat en clips, en met het geheel kan de basis worden bevestigd aan meubels, zoals een bureau of tafel. Het montagesysteem is goed ontworpen, solide en zorgt ervoor dat de R5 volledig bruikbaar is op meubels, zelfs met zijn 5,5 nm koppel.

Wat cockpits betreft, wordt deze basis ondersteund door vele modellen op de markt en je zult geen problemen hebben om hem te installeren en te gebruiken.

Het basis crankstel is de SR-P Litedie, in tegenstelling tot de standaard SR-P, geen meetcel heeft. Dit maakt het natuurlijk mogelijk om de pedalen van de bundel op de vloer te gebruiken, dankzij de rubberen pads bovenop elk pedaal.

 

Productie en afwerking

Hoewel dit product deel uitmaakt van het instapmodel van Moza Racing, moet de Chinese fabrikant het opnemen tegen Fanatec, dus moest het eersteklas materialen gebruiken om te kunnen concurreren met de Duitse sim-racegigant.

Voor de structuur gebruikt de Moza R5 Bundle aluminium voor vrijwel alle onderdelen. De basis is volledig van aluminium, voor sterkte en optimale koeling. De stuurwielstructuur is ook van aluminium, met leer rond de rand. En het crankstel is van metaal voor maximale stijfheid.

De bouwkwaliteit is uitstekend, zelfs voor een instapmodel. Ik heb geen bramen of fabricagefouten opgemerkt en hetzelfde geldt voor de afwerking. Deze bundel is gewoon prachtig en prachtig gemaakt.

 

Aan de slag met de bundel

De Moza R5 basis is vrij compact, meet slechts 17,4 x 15,7 x 12,4 cm en weegt slechts 3,5 kg. Je zult geen moeite hebben om het te manipuleren om het op je installatie te installeren, en dat is al een uitstekende zaak.

Het stuur (de Moza ES) heeft een diameter van 28 cm en valt daarmee in de categorie kleine stuurwielen, zoals die van Logitech. Na verloop van tijd krijg je het onder de knie om het te gebruiken voor sim-racen. Aan de achterkant zitten 2 grote aluminium peddels waar je tijdens het racen gemakkelijk bij kunt. En op het voorpaneel zitten 18 knoppen en 1 D-Pad. De bedieningselementen zijn gemakkelijk bereikbaar en de algehele ergonomie van het stuurwiel is uitstekend, net als de RevLEd. Aan de andere kant zit er geen schakelaar of funky schakelaar op dit stuur, wat een beetje jammer is, maar begrijpelijk gezien de prijs waarvoor de bundel wordt verkocht.

Voor het crankstel heb je alleen een magnetische sensor en een kleine veer die de pedalen in hun uitgangspositie terugbrengt, en ik laat het aan jou over om je voor te stellen hoe dat onder je voet aanvoelt (zie hieronder).

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Het is tijd om over te gaan naar de sensaties die deze bundel biedt, vooral het onderstel en de crankset. Voor de R5 zijn de sensaties net zo authentiek als een 5nm CSL DD. De forcefeedback van de motor is zowel soepel als nauwkeurig en geeft je vrijwel alles wat de auto waarin je rijdt ook doet in veel sim-racetitels. Dankzij de software van Moza (Pit Huis), kun je deze basis goed kalibreren zodat hij je het maximale geeft, maar met bepaalde beperkingen, omdat de force feedback niet zo fijn is als op een CSL DD bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat de R5 slechts 5,5 nm koppel heeft, en deze heeft te maken met dezelfde kritiek als de 5 nm CSL DD: doorgewinterde bestuurders zullen vinden dat het sap en detail mist, dat er te vroeg clipping optreedt en dat deze voet duidelijk bedoeld is voor gamers die afkomstig zijn van een Logitech G29 of Thrustmaster T300, dat wil zeggen bases die duurder zijn. geen directe aandrijving.

Wat het crankstel betreft, is de SR-P Lite er alleen maar om er goed uit te zien. Qua gevoel stelt het niet veel voor, want de twee pedalen voelen identiek aan elkaar. Dit betekent dat er vrijwel geen weerstand is op het rempedaal en dat je een versnelling hoger moet schakelen met de Performance Kit om een beter gevoel onder de voeten te krijgen.

 

Compatibiliteit

Deze bundel is alleen compatibel met het PC-platform en PC sim-racing titels. Zo hebben we Asseto Corsa, iRacing, Forza Motorsport enzovoort. Voor pc-racers is dat geen enkel probleem. Voor consolegebruikers is Fanatec echter de logische keuze.

GT DD PRO

Waar voor je geld

De Moza R5-bundel kost ongeveer €580, afhankelijk van de online verkoper. Je kunt hem kopen op de website van Moza Racing, maar de getoonde prijzen zijn exclusief btw. Wat mij betreft is de prijs-kwaliteitverhouding van deze bundel behoorlijk goed, zeker als je het vergelijkt met wat de concurrentie zoals Fanatec biedt. Het is waar dat een CSL DD bundel, afhankelijk van het stuur, minder kan kosten, maar je krijgt in ieder geval de plastic QR1 Lite en je moet meer betalen voor de metalen QR1, en dat zou de prijzen tussen de bundels van de twee merken min of meer in evenwicht moeten brengen.

 

Mijn oordeel

Ik denk dat de Moza R5 bundel goed is voor mensen die een opstelling hebben die niet direct aangedreven is, zoals die met riemaandrijvingen. Het gevoel dat je krijgt met de R5 basis is veel beter dan met bijvoorbeeld een Logitech G920 en je voelt een groot verschil, vooral op het gebied van details, tussen de twee technologieën.

Maar als je een doorgewinterde racer bent met een flinke dosis sim-racingervaring, moet je voor de basis R9 gaan, want de R5 is duidelijk gericht op een veel amateuristischer en beginnender publiek. Dat wil niet zeggen dat de R5 een slechte basis is, nee. Het heeft gewoon dezelfde problemen als de 5nm CSL DD.

gt dd pro

Moza R5 bundel

Een zeer goede Direct Drive 5nm bundel

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESAvantages Plusieurs commandes entièrement paramétrables Finition et matériaux prémiums Excellente ergonomie...

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KSAvantages Volant prémium pour la Formula Structure en métal 4 palettes à l’arrière magnétiques Inconvénients...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar