Selecteer een pagina

Moza SR-P : Tests en meningen

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza SR-P

Voordelen

  • Volledig metalen structuur
  • Load Cell rempedaal
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Verstelbare pedalen

Nadelen

  • Niet compatibel met consoles
  • Koppelings- en gaspedalen met identiek gevoel
  • Load Cell met korte slag

Onze beoordeling: 9.5/10

Moza Racing mag dan een nieuwe speler zijn in de sim-racing industrie, toch is deze Chinese fabrikant erin geslaagd om een vrij breed assortiment aan race-randapparatuur te ontwikkelen en op de markt te brengen. De catalogus bevat een aantal Direct Drive-onderstellen, die overigens allemaal van uitstekende kwaliteit zijn, evenals stuurwielen, cranksets en andere raceaccessoires.

Maar de markt waarin dit Chinese merk opereert is zeer concurrerend, met namen die al jaren, zo niet decennia, meedraaien. Om er maar een paar te noemen Fanatec en Thrustmaster Dit zijn de grote namen in sim-racing, met kwaliteitsproducten maar totaal verschillende doelgroepen. Zoals je kunt zien, richt Thrustmaster zich met een brede en vooral console-compatibele catalogus op zowel amateur-racers als beginners. Voor Fanatec is het verhaal iets anders: terwijl de Duitse fabrikant console-compatibele producten biedt, heeft het ook randapparatuur van topklasse voor racecoureurs.

En hoe zit het met Moza? De Chinese fabrikant doet precies wat Fanatec doet. Onder de producten die Moza aanbiedt, hebben we het pedaalbord SR-P is het budgetvriendelijke aanbod van het merk in de laadcel. In wat volgt, zullen we dit pedalboard van dichterbij bekijken.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel

  • Metalen structuur met aluminium pedalen
  • Load Cell op het rempedaal voor maximaal 100 kg kracht
  • Volledig verstelbare pedalen
  • Apparaat verkrijgbaar met 2 pedalen in standaardconfiguratie, maar uitbreidbaar tot 1 koppelingspedaal
  • Alleen compatibel met pc via USB-kabel
  • Aanpasbaar via software

 

Ontwerp

Als je ooit de randapparatuur van Moza Racing hebt gezien, weet je dat er een gelijkenis is met die van de concurrentie, met name Fanatec. Eerlijk gezegd vind ik dat niet erg en ik vind de SR-P een prima product.

Het metalen frame heeft een zwarte poedercoating. Het is prachtig, dat moet ik toegeven, en dit product is van hoge kwaliteit. Het moet gezegd worden dat Moza Racing nog maar een paar jaar bezig is, maar het is nog steeds gelukt om met kwaliteitsrandapparatuur te komen die er ook nog eens goed uitziet, en ik vind ze geweldig.

Laten we nog eens naar de kleuren kijken. Het frame is zwart gepoedercoat, maar de pedaalplaten zijn lichtgrijs. Ik vind deze tweekleurige kleur prachtig en ik kan me voorstellen dat dat bij jou ook zo is. Al met al is de SR-P een prima product dat perfect past bij elke set-up.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Houd er rekening mee dat de SR-P volledig gedemonteerd bij je thuis aankomt, dus je moet hem zelf in elkaar zetten. Maar maak je geen zorgen, je hebt geen master in bouwkunde en civiele techniek nodig om deze operatie uit te voeren: elk pedaal wordt op zijn plaats gehouden door 4 schroeven, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Afgezien daarvan zul je merken dat de SR-P op een chassis moet worden gemonteerd en niet op de vloer. Je hebt wel een paar rubberen pads, maar ik raad je aan om dit pedalboard niet rechtstreeks op de vloer of op een tapijt te zetten. Laten we niet vergeten dat dit een Load Cell pedalboard is, en als dit apparaat niet op een rig is gemonteerd, zal de rig eindigen in het zuiden, bruiner worden in de zon, en je met lood achterlaten.

 

Productie en afwerking

Voor de structuur biedt Moza ons staal voor de SR-P en aluminium voor de pedalen. Het is prachtig, uitstekend gemaakt en met een voorbeeldige afwerking. De structuur is gemaakt van metaal voor sterkte en robuustheid. De pedalen zijn van aluminium, maar toch erg stevig.

Het lakwerk is onberispelijk en de structuur is gepoedercoat. De pedalen zijn een beetje glad, maar het lakwerk is van zeer goede kwaliteit. Wat betreft de onderdelen waaruit dit pedalboard is opgebouwd, alles is perfect, zonder de minste fout. Het moet gezegd worden dat Moza Racing de productie onder de knie heeft en dat de producten van uitstekende kwaliteit zijn, vergelijkbaar met de concurrentie.

 

De pedalen onder de knie krijgen

De SR-P is een vrij standaard pedaalbord in je handen, maar biedt ook veel aanpassingsmogelijkheden als het gaat om de plaatsing van pedalen. De steunplaat heeft 11 gaten zodat je de pedalen kunt monteren waar je maar wilt. Als je op zoek bent naar een zeer nauwe pedaalpositie, dan is dat mogelijk. Bovendien kun je met de SR-P 2 of 3 pedalen gebruiken, uiteraard tegen een meerprijs. Niets is gratis in deze wereld, ben ik bang.

Bovendien zijn de pedalen zelf zeer verstelbaar, zodat je ze naar wens kunt plaatsen, wat de grip van dit pedalboard aanzienlijk vergroot. Over pedalen gesproken, je moet weten dat het gaspedaal, en de koppeling als je voor deze kiest, min of meer dezelfde weerstand hebben, en het is licht, bijna als een schakelaar. Aan/Uit.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Ik ga nu verder met de sensaties die de Moza Racing SR-P kan bieden. Zodra je klaar bent met het configureren van de hardware en software, kun je aan de slag op de tracks met dit Load Cell pedalboard.

Over het gas- en koppelingspedaal valt niet veel te zeggen, omdat ze vrijwel identiek aanvoelen. De gasklepplaat is groot en het pedaal is gevoelig, waardoor het motortoerental beter kan worden geregeld. Want de koppeling, als je voor deze kiest natuurlijk, is bijna identiek aan het gevoel, wat wat mij betreft een beetje jammer is.

Laten we overgaan naar de ster van de show: het rempedaal en de Load Cell. Op papier hebben we een veer en een elastomeer, en dus een tweetraps Load Cell, zoals op vrijwel elk ander crankstel in dit segment. Het enige verschil met de concurrentie is dat de SR-P één sensor gebruikt voor de load cell en een andere voor de invalshoek. Het klinkt geweldig, maar in werkelijkheid is het gewoon een magnetische sensor die iets gecompliceerder en duurder is.

Deze hoeksensor, gekoppeld aan de veer, wordt gebruikt om licht remmen te registreren. Het is goed, met weinig dode zones. Dat is een groot pluspunt, vooral vergeleken met andere pedalboards die een lichte zone zonder effect hebben. Niet alles aan de SR-P is echter perfect en het begint aan te voelen als een instapmodel zodra de voet de Load Cell zone bereikt.

Het principe van de LC is dus dat hoe harder je op het pedaal duwt, hoe meer het elastomeer samenperst en hard wordt, waardoor je het remmen beter onder controle hebt. Met de SR-P wordt het pedaal echter hard zodra je op het eerste deel van de LC zit en als het ABS niet geactiveerd is, zullen je wielen beginnen te blokkeren. Bij titels die standaard ABS hebben, is dit geen probleem, maar bij racesimulaties (iRacing, ACC, etc.) waarbij ABS bij vrijwel alle wedstrijden is uitgeschakeld, is het frustrerend om elke keer tegen de wielen te moeten vechten als je meer gevoel wilt krijgen door net iets harder te remmen.

 

Compatibiliteit

Zoals met vrijwel alle Moza-producten is de SR-P alleen compatibel met het PC-platform, maar is niet beperkt tot het ecosysteem van de Chinese fabrikant. Dankzij de USB-kabel kun je dit pedalboard gebruiken met elke sim-racing configuratie.

Wat betreft titels is er niet echt een limiet, zolang ze compatibel zijn met PC.

GT DD PRO

Waar voor je geld

De SR-P kost €199 en biedt waar voor je geld als je het koppelingspedaal, dat €60 kost, niet nodig hebt. Daartegenover hebben we de Fanatec CSL Pedalen LC, die een configuratie met 3 pedalen hebben, maar met een LC die minder kracht nodig heeft.

 

Mijn oordeel

Mijn mening over de Moza SR-P is gemengd: ik hou erg van de afwerking van dit pedalboard en de hoge mate van aanpasbaarheid, evenals de compatibiliteit met elke PC rig. De hoeksensor is leuk voor licht remmen, maar de Load Cell liet me meer wensen, vooral op banen waar geen ABS is.

Als je een amateurracer bent die plezier wil hebben en zijn vaardigheden wil verbeteren in titels als Forza Motorsport, dan raad ik je de Moza SR-P met ABS aan. Voor rijders op ACC, iRacing, rFactor en de rest is de SR-P een budgetvriendelijk crankstel en ik raad je aan om te upgraden naar de Moza-serie.

gt dd pro

Moza SR-P

Zeer solide, budgetvriendelijk crankstel

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza CRP: Test en beoordeling

Moza CRP: Test en beoordeling

Moza CRPVoordelen Structuur van aluminiumlegering Uitstekende bouwkwaliteit Load Cell op de rem en verstelbare veren...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar