Moza mBooster actief pedaal
Voordelen
- Zeer concurrerende verkoopprijs
- Geweldig gevoel in de game
- Verkrijgbaar als bundel met het CRP2 pedalboard
- Integratie van ABS met ondersteuning voor verschillende simulatoren
Nadelen
- Pedaal maakt veel lawaai bij gebruik
- Groot pedaal in x2- of x3-configuratie
Onze beoordeling: 9.4/10
Nog niet zo lang geleden hadden we het grote genoegen om de ActivePedals van Simucube te testen, een volledig elektrisch pedaal dat is ontworpen om feedback te geven aan rijders. Het voordeel van een dergelijke technologie is dat het pedaal vrijwel onbeperkt is in termen van afstelling, feedback en haptische feedback, omdat een elektromotor alles regelt.
Tegenover deze situatie probeert Moza Racing, nog een jong merk in het Sim-racing landschap, zijn stempel te drukken op deze zeer competitieve markt. Het mikt duidelijk op het Fanatec-segment, maar nog hoger gaan, naar het territorium van Simucube of Heusinkveld, is een gewaagde zet.
En tot nu toe was het ActivePedal van Simucube het enige pedaal in zijn klasse. Maar de situatie is veranderd met Moza’s mBooster Active Pedals. Dit is een actief pedaal dat het op wil nemen tegen het pedaal van Simucube, voor bijna 3 keer minder. De vraag die ik mezelf stelde bij het testen van deze mBooster van Moza was of het 3 keer minder zou aanvoelen? Nou, laten we daar eens achter komen.
Belangrijkste en technische kenmerken van het pedaal
- 21-bits magnetische encoder
- 2 Load Cell-sensoren van elk 200 kg, voor mogelijk omgekeerd gebruik
- 15-bits hoeksensor
- Structuur van aluminiumlegering
- Verkrijgbaar in 3-pedaalconfiguratie
- Compatibel met PC en Pit House, plus een dozijn sim-racetitels
- Haptische feedback beschikbaar met native ABS-ondersteuning op bepaalde sim-racetitels
- Compatibel met Moza’s CRP2-pedaalbord
Ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van de mBooster. Vergeleken met de ActivePedals van Simucube is de oplossing van Moza drukker qua onderdelen, maar ik vind hem veel soberder. Het kleed is helemaal zwart, met een paar bronzen accenten en de logo’s van het merk in dezelfde kleur. De mBooster lijkt naar mijn mening veel meer op een sim-racing pedalboard dan op het product van Simucube.
Aan de andere kant is hij groot, net als zijn concurrent. En dat is ook wel te verwachten, want je moet niet vergeten dat er letterlijk een elektromotor in het cilindrische gedeelte zit. Dit zal gevolgen hebben voor het gebruik van meerdere mBoosters, ondanks het feit dat Moza een houder aanbiedt die plaats biedt aan 3 van zijn actieve pedalen. Het wordt superstrak, dat is zeker, maar daar kan ik niet te veel over zeggen, omdat ik maar één pedaal heb getest.
Assemblage op maat
De mBooster wordt natuurlijk op een chassis gemonteerd. Dit actieve pedaal kan ook worden geïnstalleerd op de nieuwe CRP2, of rechtstreeks op een cockpit. Moza biedt ook een extra beugel voor de mBooster als je meerdere pedalen op je rig wilt gebruiken.
De installatie is vrij eenvoudig, met slechts een paar schroeven om alles vast te zetten. Het kabelbeheer zal echter enigszins problematisch zijn, omdat de kabels voor de USB- en RJ11-aansluitingen aan de zijkant van de mBooster zitten en zeker het pedaal ernaast zullen raken als uw opstelling 2 of 3 pedalen bevat. Zoals ik al eerder zei, als u van plan bent om 3 pedalen te gebruiken, zal het erg krap worden met de mBooster. Houd hier rekening mee.
Productie en afwerking
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mBooster gebouwd is rond een structuur van aluminiumlegering, want het pedaal is niet alleen actief, maar kan ook tot 200 kg remkracht genereren. Je hebt een zeer stevig frame nodig om dat aan te kunnen.
Wat de afwerking betreft, kun je het verschil in budget zien tussen de mBooster en de ActivePedals van Simucube. Ik zeg niet dat het goedkoop is, nee, verre van dat. Maar ik moet toegeven dat het een maatje minder is dan de concurrentie.
De onderdelen zijn echter zeer goed bewerkt, net als de montage. Maar visueel, en vooral in je handen (het is zwaar, trouwens), is er een merkbaar verschil in kwaliteit tussen de twee producten.
Trapasafstelling
Laten we eens kijken naar de mogelijke instellingen van de mBooster. Er zijn niet veel fysieke instellingen, omdat praktisch alles via de software gaat. Je kunt de pedaalhoek aanpassen (tot 15°) en ook de slag (tot 25°). Degenen die geen weekend knutselaars zijn, of die niet graag uren bezig zijn met het afstellen van hun crankstel, zullen blij zijn met de mBooster.
Wat software-instellingen betreft, nou, dat is het paradijs. Pit House, dat de mBooster ondersteunt, is momenteel in bètaversie, maar wat mij betreft is het echt compleet. Je kunt de pedaalslag, feedback, hardheid, curve, ABS, rebound, wrijving enzovoort configureren. Het is echt compleet, ook al is de mBooster technisch niet compatibel met SimHub, maar eerlijk gezegd is de software van Moza voldoende om min of meer te doen wat je wilt qua instellingen.
Sensaties tijdens het spelen
Na de verschillende introducties van Moza’s mBooster, hoe zit het met de prestaties? Op het moment van schrijven is er maar één concurrent voor Moza’s Active Pedal, en dat is Simucube’s ActivePedal. De wedstrijd zal dus onvermijdelijk uitmonden in een vergelijking tussen de twee, maar ik zal proberen afstand te houden, want dit is niet Simucube vs Moza.
Wat betreft het gevoel van de mBooster is het een zeer goed actief pedaal voor sim-racen, vooral in de remstand. De mate van realisme die dit pedaal biedt is erg hoog en benadert die van zijn concurrent Simucube.
Als het aankomt op feedback, of beter gezegd force feedback, houdt de mBooster zich staande tegenover de concurrentie. Neem bijvoorbeeld wielblokkering, die wordt ondersteund door verschillende sim-racetitels, met name AC en ACC. De sensaties zijn ultra-realistisch op deze twee, met een bijna onmiddellijk gevoel van blokkering. Bij sommige titels is het gevoel progressief en voel je in je voet dat de wielen gaan blokkeren als je zo hard blijft remmen. Na verloop van tijd wordt dit een zeer effectief spiergeheugen, moet ik zeggen.
Laten we verder gaan met ABS, of een andere trilling die in de voet wordt gevoeld. Het is er, maar de implementatie is nogal bizar in de zin dat je de trilling op een hoog niveau voelt, waarna het daalt om de juiste frequentie te bereiken. Ik kan me voorstellen dat dit softwarematig gecorrigeerd kan worden, en ik hoop dat dat het geval is.
En voor degenen die niet met extra gevoel willen rijden, is de mBooster een uitstekend Load Cell pedaal. De motor, en ook de sensoren, kunnen tot 200 kg druk simuleren, wat veel is voor sim-racen. Het pedaal is nauwkeurig, flexibel en eenvoudig instelbaar via Pit House. Zelfs zonder elektrische interventie voor trillingen blijft de mBooster een uitstekend LC pedaal.
Compatibiliteit
Qua compatibiliteit is de mBooster erg indrukwekkend: het pedaal is compatibel met alle Moza-basisstations, maar ook met Direct Drive-basisstations van andere merken, omdat het via USB rechtstreeks op de pc wordt aangesloten.
Wat sim-racetitels betreft, heb je momenteel Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Automobilista 2, EA SPORTS WRC, iRacing en RaceRoom, althans wat ABS en trillingen betreft. In de LC-modus wordt de volledige reeks titels ondersteund.
Waar voor je geld
Laten we het eens over de prijs hebben. De mBooster wordt verkocht voor €999, en om eerlijk te zijn is dat een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van de concurrentie. De constructie is goed, de kwaliteit is goed en het gevoel onder je rechtervoet is geweldig.
Mijn oordeel
Met de mBooster is Moza geslaagd in zijn opzet om een hoogwaardig actief pedaal aan te bieden dat toegankelijk is en goed geïntegreerd is in zijn ecosysteem. Vergeleken met het Simucube ActivePedal is het duidelijk een betaalbaarder alternatief, zonder in te leveren op de essentiële sensaties.
Dus, hoe ik het zie: als je het Moza ecosysteem al hebt en je wilt het realisme van je installatie verbeteren zonder je budget op te blazen, dan is de mBooster een uitstekende optie voor een veel redelijkere prijs.
Maar als het je doel is om de ultieme, compromisloze opstelling te bouwen, dan komt de oplossing van Simucube als beste uit de bus… maar tegen een veel hogere prijs.
0 reacties