Selecteer een pagina

NSH racing: Focus op het simracemerk made in France

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

De wereld van sim-racing is behoorlijk druk, met merken die al meer dan twintig jaar meedoen. Het valt niet te ontkennen dat het bij sim-racing altijd draait om innovatie als je concurrerend wilt blijven, want marktaandeel win je door innovatieve producten aan te bieden die over hun hele levensduur goedkoper en vooral revolutionair zijn.

Het meest concrete voorbeeld is de krachttoer van Fanatec met zijn CSL DD, de eerste Direct Drive-basis die beschikbaar is voor het grote publiek. Deze zelfde basis is momenteel geprijsd voor €350 voor de 5nm versie, waardoor het de Go-To is voor alle sim-racing fans met een beperkt budget.

Onder de wereldleiders in sim-racing hebben we een multi-etniciteit van merken. Fanatec is een Duits merk, Playseat is Nederlands, Logitech is Zwitsers, Thrustmaster (de gamedivisie) is Frans. Wat deze spelers gemeen hebben is hun ervaring in het spel, die vaak 20 jaar of meer bedraagt. Behalve dat we ook een speler uit Frankrijk hebben, NSH Racing. Dit bedrijf, opgericht door een liefhebber van sim-racing, werd in 2016 opgericht en zag zichzelf al snel naar nieuwe horizonten stuwen.

Hieronder ga ik dieper in op dit Franse merk. Ik ga je vertellen over de geschiedenis, de paradepaardjes en wat ik ervan vind.

De geschiedenis van NSH Racing

Het begon allemaal in 2016 toen Nicolas Plançon, de oprichter van NSH Racing, erg geïnteresseerd raakte in sim-racing en vooral in de innovatieve producten van die tijd. In 2016 draaide alles om Direct Drive-bases en wat zij het grote publiek te bieden hadden. In feite lag de nadruk vooral op de prijs, want dit was de eerste keer dat we elitaire technologie zagen die was aangepast aan het budget van de gemiddelde persoon.

Toch wilde de heer Plançon de sprong wagen en zijn eigen bedrijf oprichten, NSH voor Nico Sim Hardware. Het allereerste NSH-model was een dynamisch chassis dat ideaal was voor professionele rijders en pro-sim racers. Tot dan toe had Nicolas alleen gewerkt, maar dat kon niet doorgaan omdat hij nog heel wat werk te doen had, met het ontwerpen, ontwikkelen en maken van producten.

Hij had dus hulp nodig en die kwam in de vorm van de heer Julien Lenne. In 2018 begon Julien bij NSH als ingenieur. Het werk omvat het ontwerpen, ontwikkelen, prototypen en produceren van producten.

Maar in 2020 kwam het bedrijf pas echt van de grond, tijdens de wereldwijde gezondheidscrisis COVID 19. Iedereen ging naar huis en deed niets. Dus je kunt net zo goed je passie de vrije loop laten, toch? De reputatie van NSH groeit en het bedrijf is een belangrijke speler geworden in sim-racing in Frankrijk en daarbuiten.

NSH-activiteiten

In tegenstelling tot andere merken in sim-racing, produceert NSH niet alleen randapparatuur. Het bedrijf ontwikkelt set-ups voor professionele coureurs en pro-sim racers en produceert en verkoopt ook zijn eigen randapparatuur.

Aangezien het merk relatief nieuw is, is het essentieel dat het zijn assortiment en vooral zijn diensten diversifieert als het een marktaandeel wil veroveren. En ik kan je vertellen dat dit geen geringe prestatie is in een markt die zo competitief is als sim-racing.

Zoals ik al eerder zei, biedt NSH producten en oplossingen voor professionele bestuurders in de vorm van complete set-ups met dynamische of niet-dynamische chassis. Het doel is om een configuratie te bieden waarmee bestuurders in echte omstandigheden kunnen trainen. Maar dat is niet alles. Naast de producten die NSH ontwikkelt en op de markt brengt, biedt NSH ook oplossingen voor rijscholen en sim-racers.

Ik moet toegeven dat het een beetje atypisch is om dit te zien van een sim-racer, maar het is essentieel om je aan te passen en de moeilijkheden van een segment te overwinnen om erin te gedijen. Ik vind het in ieder geval goed wat de heer Plançon doet met zijn bedrijf.

De NSH-productreeks

Naast de uitgebreide, aanpasbare opstellingen die NSH aanbiedt, ontwikkelt het bedrijf zijn eigen producten. Werken met de grote namen in sim-racing en coureurs heeft zo zijn voordelen. Het NSH-assortiment omvat momenteel hydraulische cranksets, een versnelling, een naaf en vliegwiel, een hydraulische handrem, een dashboard en een in-house QR die compatibel is met vrijwel alle 70mm-diameter liggende achtervorken op de markt.

Voor een bedrijf dat nog geen 10 jaar oud is, is dat een behoorlijk zwaar assortiment, zeker als je bedenkt dat deze producten premiums zijn, ontworpen voor racecoureurs.

NSH crankstellen

SimPedalen Sport

Dit is het instappedaalbord van NSH, ook al zal de prijs veel sim-racing liefhebbers afschrikken. Dit model heeft 3 pedalen, met het gaspedaal en de koppeling in Hall-sensor (magnetisch) modus, terwijl de rem hydraulisch is met een enkele hoofdremcilinder.

Het ontwerp van de Sport is nogal industrieel, met een zwart kleed en verschillende kleuren op verschillende onderdelen. In absolute zin lijkt het op een amalgaam van onderdelen die een randapparaat vormen dat is ontwikkeld door een ingenieur die prototypes maakt. Simpel gezegd: het is geen mooi gezicht, maar wel super effectief.

Magnetische sensoren in het gaspedaal en de koppeling geven de input van de bestuurder nauwkeurig weer, terwijl het hydraulische systeem het gevoel van remmen in een raceauto perfect reproduceert. Het systeem is bestand tegen drukken tot 70 bar, allemaal zonder eindstop. Het is gewoon perfect, vooral als je van een Load Cell pedalboard komt. Prijs: iets meer dan € 1.000.

SimPedalen Pro

Nu is het tijd voor NSH’s mid-range pedalboard, de SimPedals Pro. In principe is het hetzelfde industriële ontwerp als de Sport, maar met enkele opmerkelijke verbeteringen. Ook hier is de structuur volledig van metaal, maar hij is beter afgewerkt dan zijn kleine broertje. Je kunt zien dat het een veel beter kwaliteitsproduct is.

De Pro heeft 3 pedalen, waarvan 2 hydraulische(rem en koppeling), en een enkel Hall-sensor pedaal. De rem heeft twee hoofdremcilinders en de koppeling een enkele, wat het ultieme gevoel en realisme belooft.

De uitleessystemen voor bestuurdersinvoer zijn zeer nauwkeurig, waardoor je je sim-racen in een mum van tijd kunt verbeteren. Sterker nog, als je je simulatorvaardigheden wilt verbeteren, raad ik je aan om eerst je pedalboard te upgraden, voordat je aan een Direct Drive-basis denkt.

De rem voelt praktisch hetzelfde aan als die op het Sport crankstel. Zelfs als er 2 hoofdremcilinders zijn, blijft de maximale druk 70 bar, ook zonder stop. Het remmen is echter veel beter, veel beter beheersbaar en vooral veel communicatiever.

Laten we het over de prijs hebben. De SimPedals Pro kost maar liefst € 1.498,99, wat een topprijs is. Het is echter belangrijk om te onthouden dat dit een topmodel is, ontworpen voor racecoureurs.

SimPedalen

Het is tijd om het te hebben over de grote vader van de NSH pedalboards, de SimPedals Ultimate. Simpel gezegd: het is zwaar spul. Dit crankstel is verkrijgbaar in een versie met 2 of 3 pedalen( € 2.000 en € 2.500), uiteraard met hydrauliek.

Voor de remmen heb je 2 hoofdremcilinders, 1 Hall-sensor voor het gaspedaal en een hydraulische koppeling als je die neemt. Qua ontwerp lijkt het erg op NSH’s andere cranksets, met een metalen structuur, koolstofvezel en een afwerking van geborsteld aluminium. Het is mooi van voren, maar niet zo mooi van achteren.

De voetsteun is verstelbaar, zodat je de zithouding kunt aannemen die het beste bij je past. Qua gevoel is het dezelfde 70 bar druk op de rem. Over het algemeen is dit crankstel vergelijkbaar met de andere, maar het is van veel hogere kwaliteit, waardoor het voor rijders gemakkelijker is om de tijden te verbeteren en er een beter gevoel voor te krijgen.

Qua prijs is het nog steeds duur. Reken op € 2.000 voor de versie met 2 pedalen en € 500 extra voor het koppelingspedaal.

NSH hubs

Zoals alle goede fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing, biedt NSH naven voor Simucube, OMP en andere stuurwielen. Het doel is hier niet om een compleet randapparaat aan te bieden, omdat het veel geld kost om een stuurwiel te ontwikkelen, maar om een hub te hebben die werkt met stuurwielen van topfabrikanten, namelijk Simucube en anderen. Een partnerschap als dit verzekert NSH niet alleen van een eersteklas klantenkring, maar stelt het Franse bedrijf ook in staat om aanwezig te zijn in een elitair segment.

Dus, de hub. Er zijn er 2: de GT-BLE Sport en Pro. Qua ontwerp zijn ze vrijwel identiek, met alleen verschillen in de kleuren van bepaalde elementen, en ook in de prijs. De twee naven zijn gemaakt van koolstofvezel en kunnen worden gemonteerd op een reeks sim-racesturen van verschillende topmerken.

Wat betreft de peddels, daar zijn er twee van (ik had er echt minstens 4 willen hebben, gezien de prijs van dit speelgoed) en ook die zijn gemaakt van koolstofvezel. Ik heb niets te zeggen over de afwerking of de bouwkwaliteit. Het is gewoon top, dat is alles.

Wat de prijzen betreft, zijn deze twee hubs volledig aanpasbaar, zowel wat betreft de kleur als de centrale frontplaat. Voor de Sport begint de rekening bij €500 en loopt op tot €772 voor de naaf en een stuurwiel (te kiezen uit een lijst). De Pro begint bij €700 en eindigt bij €973 voor de naaf en een stuur naar keuze.

Hydraulische handrem

Zelfs als dit apparaat niet de go-to-go is voor elke sim-racer, is het belangrijk om te onthouden dat sommige coureurs rally’s rijden en dat het hebben van een handrem essentieel is voor hun setup. NSH wil geen half werk leveren en heeft een prachtig en hydraulisch randapparaat bedacht.

Het ontwerp is zeer sober, met een volledig metalen structuur voor zowel de standaard als het handvat. De laatste, het handvat, wordt op de steun geschroefd en heeft schuim aan de bovenkant. Het is erg basic en ik had graag een mooier apparaat gehad.

Toch blijft het een krachtige handrem dankzij het hydraulische systeem. De kleine hoofdremcilinder is grijs en geeft een fantastisch gevoel op rallypodia. De beugel kan op vrijwel elk chassis worden gemonteerd dat momenteel op de markt verkrijgbaar is.

Wat de prijs betreft, deze hydraulische handrem kan worden omgewisseld voor iets minder dan €300, en om eerlijk te zijn is dat helemaal niet duur, zeker met wat je krijgt voor je geld.

Het dashboard en RevLED

Ik zei al dat NSH alles probeert te doen op het gebied van sim-racing, en deze diversificatie is uitstekend voor het Franse bedrijf. Nog een toevoeging aan de catalogus van de fabrikant: een dashboard en een RevLED. Het dashboard heeft een 4″ diagonaal scherm dat een groot aantal essentiële gegevens voor het besturen weergeeft, en is compatibel met verschillende ecosystemen, waaronder die van Fanatec, Thrustmaster en Simucube.

Het is vervaardigd volgens dezelfde hoge normen als de andere producten van de fabrikant. De prijs varieert van €150 tot €173, wat ik redelijk vind.

Voor de RevLED zijn er verschillende opties in de catalogus: een eenvoudige RevLED die op het dashboard past, een behuizing die direct op het chassis wordt gemonteerd en de complete kit met RevLED, behuizing en dashboard. Naar mijn mening is het een goede prijs-kwaliteitverhouding, die begint bij €49 en eindigt bij €219.

De NSH-schuiver

Een sim-racingreeks zou niets zijn zonder shifter, en gelukkig heeft NSH er een ontwikkeld. Nou ja, niet echt ontwikkeld, maar eerder verbeteringen aangebracht aan een bestaande shifter: de SRT Lebois Racing.

De NSH SimGear is een 100% aanpasbare versnellingspook gebaseerd op een hoogwaardige versnellingspook. Het grootste verschil tussen de NSH shifter en de Lebois Racing shifter is de afstelling. Met SimGear kun je het gevoel aanpassen met verwisselbare rupsbanden.

Bovendien heeft deze NSH-schakeling een eClutch die de versnellingen blokkeert als je vergeet de koppeling in te trappen. En dat is iets wat ik bij geen enkele andere shifter op de markt heb gezien. De SimGear is ook H Pattern en sequentieel, zoals veel topklasse shifters.

Het enige nadeel is de prijs. Het kost €699 om deze shifter te kopen, en dat is echt duur, zeker als je bedenkt dat de Lebois Racing-versie maar €200 kost, maar dan moet je de shifter wel zelf monteren. Het is net een mini TP voor de doe-het-zelvers binnenin.

De rest van het NSH-assortiment

De rest van het assortiment van de Franse fabrikant omvat een Rig die kan worden aangepast aan je behoeften en platform, en producten die zijn ontwikkeld in samenwerking met een aantal sim-racing spelers zoals Simucube.

Ik zal het je alvast verklappen: alles op maat bij NSH is duur, want het bedrijf ontwikkelt specifieke producten voor jou.

Is NSH echt niet het overwegen waard?

Net als veel andere premium sim-racespelers is NSH een merk dat uitstekende producten biedt, soms met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Wat mij betreft is NSH de moeite waard als je het je kunt veroorloven en sim-racinggewoonten wilt hebben.

Het grootste obstakel van het merk, althans naar mijn mening, is het gebrek aan mankracht. Het bedrijf heeft slechts een paar werknemers in dienst, onder wie Plançon en Lenne. Met een groter team zou ik zeggen dat NSH een mooie toekomst voor zich heeft en zelfs een groter deel van de sim-racing markt zal veroveren door nieuwe producten aan te bieden.

NSH blijft in ieder geval een bekende speler in de sim-racewereld, vooral dankzij de prestaties voor professionele sim-racers. Nogmaals, als je op zoek bent naar een op maat gemaakt sim-racing apparaat van hoge kwaliteit dat gemaakt is in Frankrijk, dan is NSH het bedrijf waar je moet zijn.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

De beste Fanatec-bundels

De beste Fanatec-bundels

Sim-raceurs over de hele wereld zijn met hetzelfde probleem geconfronteerd: wat moet ik kopen om te beginnen met...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar