Iedereen weet dat het Deense merk Asetek een topmerk is, met high-performance bases en prachtige wielen. De sleutelwoorden zijn kwaliteit en prestaties, en het moet gezegd worden dat Asetek de meest veeleisende sim-racing piloten over de hele wereld weet te behagen en tevreden te stellen.
Maar aan het aanbieden van hoogwaardige randapparatuur hangt een prijskaartje, letterlijk. Neem bijvoorbeeld de Direct Drive La Prima base, het instapmodel van het merk. Hij ontwikkelt 12 nm koppel en kost bijna € 790, wat duur is voor een ‘instapmodel’. Maar het merk wil er nog een schepje bovenop doen door een markt aan te vallen waar racers niet 4, maar 3 cijfers verwachten voor een sim-racing setup.
Fanatec en Moza Racing bieden bundels aan die niet voor een arm kunnen worden ingeruild, dus waarom zou Asetek niet hetzelfde doen? Het zou het Deense merk openstellen voor een zeer algemeen publiek, vooral voor degenen die willen beginnen met sim-racen.
Op Gamescom 2025 werd Initium van Astek onthuld, een reeks sim-race-randapparaten die zijn ontworpen voor beginnende bestuurders die plezier willen hebben en willen leren rijden zonder de bank te breken of een lening af te sluiten.
De 2 Initium-bundels voor beginnende piloten
5% korting met code SRFR5
De instapmarkt wordt grotendeels gedomineerd door Logitech en Thrustmaster, tenminste als het gaat om niet-Direct Drive bases. Fanatec heeft een goed marktaandeel met zijn CSL DD, een veelzijdige en vooral goedkope basis in vergelijking met de concurrentie.
Asetek richt zich op hetzelfde segment waar Fanatec en Moza Racing elkaar in de haren vliegen, namelijk dat van de sub-6nm koppelbasissen. De eerste Initium bundel bevat daarom een 5,5 cm koppel DD basis, een pedaalset en een stuur, en dat allemaal voor… hou je vast aan je gordels… €680! Ja, je leest het goed, Asetek biedt een complete bundel die minder kost dan de La Prima-basis.
De tweede bundel is hetzelfde, met slechts één verschil: een vrij basic chassis in pit-stijl, maar wel een chassis dat de klus zal klaren voor zondagsrijders. De prijs is bijna het dubbele, namelijk €1.180. Sommigen zullen zeggen dat dat een dure prijs is voor zo’n chassis, maar Asetek levert naast de Initium-bundel ook een kuipstoel bij het pakket.
De Initium-basis

5% korting met code SRFR5
Niet verrassend voor de prijs ontwikkelt de Direct Drive-basis slechts 5,5 nm koppel, waarmee hij het opneemt tegen de CSL DD, Moza R5 en Thrustmaster T598. Je kunt deze base los kopen en hij kost €420. Dat is een zeer redelijke prijs voor dit high-performance product, en je krijgt PC en Xbox compatibiliteit, wat een primeur is voor Asetek en de console markt. Het Deense merk heeft de wens uitgesproken om randapparatuur voor Xbox en Playstation aan te bieden, en het heeft woord gehouden.
Het Initium-stuurwiel

5% korting met code SRFR5
Een nieuwe serie betekent een nieuw wiel. De Initium is een prachtig wiel, helemaal rond, wat een verandering is ten opzichte van de andere wielen van Asetek. Het ontwerp is nogal flashy vind ik, met wat lijkt op leer rondom en een met koolstofvezel versterkte composiet voorplaat waarschijnlijk, althans aan de kleuren te zien.
Er zijn in totaal 21 bedieningselementen, een RevLED en 2 peddels aan de achterkant, evenals de QR van het merk, die werd ontwikkeld in samenwerking met Simucube, maar het product van Asetek maakt het mogelijk om sneller van wiel te wisselen zonder de veiligheidspen te hoeven gebruiken. Het stuurwiel kost ongeveer €180, wat helemaal niet slecht is. Er is echter geen informatie over de diameter, maar op basis van de afbeeldingen gok ik op 30 cm.
Initium pedalen

5% korting met code SRFR5
Laten we verder gaan met het crankstel van het merk. Op het menu: 2 pedalen, Hall-sensoren en een composietstructuur versterkt met koolstofvezel. Het is visueel mooi, minimalistisch, met een paar oranje accenten. Qua prijs moet je rekenen op een prijs van rond de €140, wat ook weer niet slecht is gezien de concurrentie en de afkomst van het merk.
Het Initium chassis

5% korting met code SRFR5
Laten we snel eindigen met het chassis, dat een kruising is tussen GT en F1. De structuur is van metaal, met een stoffen kuipstoel. Het is basic, ja, maar het doel is om een goedkope optie te bieden om zoveel mogelijk racers aan te trekken voor het ecosysteem van het merk.
Laten we gewoon wachten om deze nieuwe bundel van Asetek te testen voordat we ons oordeel geven.
0 reacties