Fanatec Porsche 911
Voordelen
- Uitstekende bouwkwaliteit
- Leder of alcantara afwerking
- Stevige aluminium constructie
Nadelen
- Zijn prijs
Onze beoordeling: 9.8/10
Stuurwielen bij FanatecEr zijn schoppen op de markt. Je hebt goedkope modellen, officiële gelicentieerde modellen en sommige zelfs voor specifieke disciplines. In een paar woorden: het is een paradijs voor sim-racers. Met meer dan 20 jaar ervaring in het spel, weet de Duitse fabrikant van sim-racing randapparatuur het een en ander over stuurwielen, voetstukken, pedalen en alles wat er nog meer bij komt kijken. Fanatec is zelfs de officiële leverancier van uitrusting voor BWM al enkele seizoenen in GT.
De visie van Fanatec is heel eenvoudig: een randapparaat aanbieden voor hardlopers over de hele wereld. En dat is het. En met meer dan 40 items in de stuurwielcatalogus, moet ik zeggen dat dat echt zo is. Voor zover ik me kan herinneren, heeft geen enkel ander merk zoveel sim-racesturen. Nou ja, in ieder geval allemaal compatibel met de andere randapparatuur van de fabrikant.
De stuurwielen van het merk zijn onder andere de Porsche 911 GT3 RHet is een eersteklas stuur en een officiële replica van een echt racestuur. In wat volgt, zal ik het aan je voorstellen, je vertellen over zijn sterke punten en zijn enige zwakke punt ( spoiler, dat is de prijs) en geef ik je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Structuur van geanodiseerd aluminium
- Afgewerkt in leder of alcantara
- 32 cm diameter
- Metalen QR Podium
- 6 peddels achter, waarvan 2 magnetisch
- Podiumknopmodule met OLED- en RevLED-display
Ontwerp
Wat mensen ook zeggen Porsche zijn geweldige auto’s, zowel qua design (met de mogelijke uitzondering van de Taycan) als qua prestaties. Het designpunt is geen uitzondering op deze regel, met de Porsche 911 GT3 Reen schitterend stuurwiel dat rechtstreeks uit de autosport komt.
Het ontwerp van het stuur is minimalistisch, met een vlakke basis, leer of alcantara rondom, een band bovenaan en al het andere op de knoppenmodule. Podium. OK, deze module is flashy, dat moet ik toegeven, maar het algemene ontwerp van het stuur wordt er niet echt door beïnvloed. Zoals de Engelsen zeggen: dit stuur ” betekent zakelijk “En dat zie je meteen. Persoonlijk ben ik dol op het ontwerp, dat volgens mij perfect is, vooral als je van plan bent om in GT3 te racen.
Assemblage op maat
Montage van de Porsche 911 GT3 R is heel eenvoudig te maken dankzij het metalen QR Podium. Van alle Quick Releases die door Fanatec zijn ontwikkeld en op de markt gebracht, is dit de beste. Zo kun je de Porsche 911 GT3 R op elke basis die door Fanatec wordt verkocht, ongeacht het gamma.
Bovendien is het heel gemakkelijk aan te brengen: trek gewoon aan de veiligheidsring, lijn het stuurwiel uit, plaats het in de basis en laat dan de ring los. Het is eenvoudig, gemakkelijk, elegant en het houdt nog goed ook.
Productie en afwerking
Geanodiseerd aluminium, lederen of alcantara afwerking, gele of rode hoofdband, peddels van koolstofvezel en een metalen QR, het is gewoon perfect. Perfect, zeg ik je! Het stuur is uitstekend afgewerkt, zowel het aluminium, dat geen bramen heeft aan de randen, als het leer/alcantara, dat premium is.
Je hebt ook doorstiksels, maar deze keer heeft Fanatec gekozen voor een discrete benadering van de kleur, die identiek is aan die van de afwerking. Dit geeft het stuurwiel een premium uitstraling, die al duidelijk aanwezig is.
De palletmodule bestaat uit 6 pallets, waarvan er 2 magnetisch zijn. Hij is ook zeer goed afgewerkt, zowel wat betreft de assemblage als de gekozen materialen. De Podiumknopmodule is gemaakt van koolstofvezel en een metalen structuur. Het is net zo goed afgewerkt als de andere accessoires in de Porsche 911 GT3 R.
Omgaan met het stuurwiel
De Porsche 911 GT3 R is verkrijgbaar in een versie met alleen het stuur, zonder de extra modules. Hoe dan ook, dit stuurwiel is heel gemakkelijk te bedienen, dankzij de ergonomie die rechtstreeks afkomstig is uit de autosport. Alle knoppen passen perfect onder je vingers, behalve de schakelaars waarbij je je handen van het stuur moet halen.
Het wiel heeft een diameter van 32 cm, wat een beetje groot is voor mijn gebruikelijke stijl, maar het stoort me niet in het minst. Overigens, als je een fan bent van kleine wielen, zul je wennen aan de grip van de Porsche 911 GT3 R vrij snel, geloof me.
Het leer is licht getextureerd, zodat je een betere grip hebt zonder handschoenen te hoeven gebruiken voor je boodschappen. Over handbescherming gesproken, ik raad je aan om die te dragen als je voor de alcantara-versie kiest, om het materiaal te beschermen. Fanatec gebruikt weliswaar kwaliteitstextiel, maar alcantara staat erom bekend dat het snel slijt in de aanwezigheid van vloeistoffen (transpiratie).
Er zijn 6 peddels, allemaal gemakkelijk bereikbaar met je vingertoppen. 2 zijn magnetisch en klikken uitstekend wanneer je schakelt. De andere kun je naar eigen inzicht en behoefte indelen. Ze zijn echter vrij klein en je zult even moeten wennen aan waar ze zitten. Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Sensaties tijdens het spelen
Wat is de waarde van de Porsche 911 GT3 R in het spel? Nou, het is een uitstekend stuur! De ergonomie is gewoon perfect, en dat is te verwachten aangezien het officieel gelicenseerd is door Porsche. Door de vlakke onderkant is de diameter van 32 cm niet echt voelbaar, zeker niet als je een cockpit hebt.
Om het maximale uit de Porsche 911 GT3 Rmoet je hem koppelen aan krachtige onderstellen zoals de Podium DD1 of DD2die respectievelijk 20 nm en 25 nm koppel leveren. Oh ja, je gaat ook niet zo’n duur vliegwiel kopen om het op een basis van €350 te plakken!
De aluminium structuur zorgt voor een grote stijfheid, vooral als je een GT3-fan bent. Het leer ligt heerlijk in de hand en biedt uitstekende grip tijdens je sim-racesessies. Wat betreft de Porsche 911 GT3 Rheb je het scherm waarop alle telemetriegegevens van de game worden weergegeven, wat erg handig is als je je achtervolgers in de gaten wilt houden.
Dit stuur is echter behoorlijk zwaar als je alle accessoires erbij hebt. In feite weegt dit beest bijna 4 kg op de weegschaal met het stuur, de knoppenmodule, peddels en QR, en dat ga je merken in je handen. Daarom raad ik je aan om een krachtig onderstel te nemen om het gewicht van het stuur een beetje te compenseren. Porsche 911 GT3 R.
Compatibiliteit
Op papier is de Porsche 911 GT3 R is compatibel met PC en Playstation, wat een beetje jammer is voor Xbox racers. Wat de basissen betreft, heb je alle basissen die Fanatec aanbiedt, of het nu gaat om CSL DD naar het Podium DD2. Nogmaals, dit stuur is ontworpen om te worden gebruikt met een krachtige basis, niet de instapmodellen van Fanatec.
Wat sim-racetitels betreft, zijn er praktisch alle titels op de markt die de Porsche 911 GT3 R zonder het minste probleem. Een advies: kies vooral voor GT3-wedstrijden.
Waar voor je geld
De prijs van € 730 exclusief speciale aanbiedingen en € 650 met speciale aanbiedingen is de Porsche 911 GT3 R is een duur stuur, en dat is het enige grote nadeel. Desondanks biedt dit Fanatec-stuur zeer veel waar voor je geld, vooral als het gaat om de accessoires die erbij worden geleverd.
Opgemerkt moet worden dat de Porsche 911 GT3 R is alleen verkrijgbaar als stuur voor €150. Voor deze prijs is het nog steeds een goede optie voor wie al een QR en een peddelmodule heeft.
Mijn oordeel
Eerlijk gezegd vond ik de sessies met de Porsche 911 GT3 R. Dit stuurwiel is een van de top 10 sim-race-randapparatuur van Fanatec, en het is het beste stuurwiel als je op zoek bent naar een GT3-stuur. De bouwkwaliteit is uitzonderlijk, de aandacht voor detail is tot het uiterste doorgevoerd en de geboden functionaliteit is vrijwel onbeperkt.
Wat mij betreft is de Porsche 911 GT3 R is een uitstekend stuur voor alle sim race professionals, ongeacht hun voorkeurscategorie. Het voldoet gewoon aan alle eisen voor een perfect gereedschap om je te helpen je rondetijden te verbeteren op de meest legendarische circuits ter wereld.








0 reacties