Trak Racer TR8
Voordelen
- Uitstekende bouwkwaliteit
- Mooi, elegant ontwerp
- Compatibel met alle platforms
- Aanpasbaar chassis
Nadelen
- Iets hogere prijs
- Sommige monitoren kunnen bewegen
Onze beoordeling: 9.5/10
Tegenwoordig is het heel eenvoudig om een sim race setup op te zetten. De belangrijkste randapparatuur zijn het onderstel, het stuur en de pedalen, en dat is het. Met deze drie producten ben je klaar om het op te nemen tegen alle racers ter wereld op de meest legendarische circuits en in alle mogelijke competities.
Je zult het met me eens zijn dat het de liggende achtervorken zijn die het meeste werk verzetten als het op sim racen aankomt, ook al hebben de pedalen hun aandeel in het realisme. Het is waar dat een krachtige motor achter het stuur om het gedrag van de auto te simuleren het realistischer maakt, maar daar zijn grenzen aan. Inderdaad, een goede basis hebben en op een kruk zitten is helemaal niet immersief, zelfs als het realisme er is. Voor degenen die dit naar een hoger niveau willen tillen, is er geen tekort aan cockpits.
Een cockpit, of chassis als je dat liever hebt, is een structuur met een racestoel waarin ook verschillende, zo niet alle, sim-race-randapparatuur kan worden gemonteerd om de onderdompelingservaring nog verder te verbeteren. Het belangrijkste bij simracen is immers immersie; als ik niet het gevoel heb dat ik in een echte autorace zit, heeft het niet veel zin om een volledige, dure setup te hebben.
In wat volgt laat ik je een cockpit zien voor een Trak Racercockpit, de TR8. Ik zal je vertellen over de sterke en zwakke punten en je mijn mening erover geven.
Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit
- Zwaar aluminium buizenchassis
- Er zijn een aantal aanpassingsopties beschikbaar, waaronder de toevoeging van een monitorsteun en kuipstoel.
- Verschillende mogelijke aanpassingen om aan je voorkeuren te voldoen
- Compatibel met sim-racing en vluchtsimulatie
- Diverse monitorbevestigings- en kuipstoelopties beschikbaar
- Verstelbare steunen voor voetsteunen en pedalen en voor versnellingshendels/handremmen
- Afmetingen van 1270x1070x755 mm
Ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van de TR8 die gewoon subliem is. Het moet gezegd worden dat de meeste cockpits er hetzelfde uitzien en fabrikanten proberen zich altijd te onderscheiden met flitsende, opvallende ontwerpen. Maar dat is helemaal niet het geval met de TR8 die sober en elegant is.
Het chassis is buisvormig met een grote diameter. Alles is licht mat zwart, met alleen de merklogo’s in het wit aan de onderkant van het chassis, waardoor de TR8 een extra laag passe-partout. Het is absoluut geen flitsende cockpit, maar wel een die uitstekend past bij een sobere set-up en die vooral rijders zal aanspreken die op zoek zijn naar discretie. Bovendien zijn de merkherinneringen in de buurt van de basissteun gewoon perfect: kleine lasergesneden plaatjes met de initialen ‘TR’. Het is een erg mooie cockpit wat mij betreft.

Assemblage op maat
Je weet dat een product als dit gedemonteerd bij je aankomt, en dat is normaal. Het beest is nog steeds 1270x1070x755 mm groot, wat ook een beetje groot is. Toch is het samenstellen van de TR8 Het zou niet meer dan een uur moeten duren als je niet al te veel ervaring hebt op dit gebied, maar als je dat wel hebt, zou het tussen de 30 en 45 minuten moeten duren voor mensen die een beetje kunnen doe-het-zelven. We mogen echter niet vergeten dat TR8 is een aanpasbare cockpit en de montagetijd hangt af van welke extra’s je hebt genomen.
Wat betreft de sim-racing randapparatuur zijn er bevestigingspunten voor de liggende achtervork, pedalen en shifters/handrem in de basisconfiguratie, samen met de geleiders voor het zadel natuurlijk. Al deze elementen zijn in hoge mate verstelbaar zodat ze perfect bij jouw rijstijl passen.
Productie en afwerking
De TR8 maakt gebruik van aluminium in de gehele buisstructuur, waardoor hij de stijfheid en sterkte heeft om de krachtigste achtervorken aan te kunnen, evenals de Load Cell crankstellen die de meeste remkracht vragen.
De afwerking is gewoon perfect: alle onderdelen zijn precisiebewerkt, zonder bramen of fabricagefouten. Dit is duidelijk te zien aan de buisstructuur, de bevestigingspunten voor de verschillende randapparaten, de geleiders en de verschillende steunen voor de TR8. Het lakwerk is prachtig afgewerkt, zonder zichtbare gebreken. Ik heb niet het hele chassis geïnspecteerd op verfvlekken, maar de delen die de hele tijd te zien zijn, zijn in orde.
Trak Racer heeft een uitstekend chassis geproduceerd met de TR8Het is een zeer goed afgewerkt, zeer degelijk gebouwd chassis dat rijders over de hele wereld zal bevallen.
De cockpit onder de knie krijgen
Dus qua rijgedrag is de TR8 Het is een vrij intuïtief chassis, moet ik zeggen, en vooral erg aanpasbaar. Het bedrijf is zich er terdege van bewust dat simracen een unieke discipline is, met set-ups die van racer tot racer verschillen, en ik wil niet ingaan op het onderwerp competities.
Alle beugels en onderdelen van de TR8 zijn binnen handbereik, gemakkelijk te hanteren en ontworpen om in alle omstandigheden gemakkelijk toegankelijk en bruikbaar te zijn. Zodra je je rijpositie hebt aangepast, zul je je snel op je gemak voelen met de TR8Wat je favoriete motorsport ook is. Dankzij de glijders kan de stoel in verschillende standen worden gezet, zodat je er erg comfortabel mee zit, zelfs als je een F1-fan bent.

Sensaties tijdens het spelen
Laten we nu eens kijken hoe de TR8. Simpel gezegd: dit chassis is perfect voor sim-racing. Ik heb het getest met een vrij krachtige setup (20 nm basis) en voelde of merkte geen enkele beweging in de cockpit. Het is echt stabiel, wat moeilijk te geloven is als je ziet dat de TR8 heeft een buizenchassis in plaats van een vierkant chassis.
De zithouding past zich perfect aan jouw rijstijl aan, dankzij aanpassingen aan het zadel, de achtervorksteun, de trapassteun en deschakel-/handremsteun. Bovendien is de TR8 is geschikt voor een scherm tot 70″ of een configuratie met 3 schermen (ik raad het laatste aan).
Dit is echter waar je de beperkingen van zo’n chassis begint te zien: met een groot scherm en een krachtige voet zul je beweging opmerken op het beeldscherm voor je. Naar mijn mening ligt het probleem in de locatie van de monitorbevestiging, die net achter de voet zit, en als je er een hebt die meer dan 15 nm uitsteekt, zul je het scherm zien bewegen bij elke grote krachtterugkoppeling. Op een sub-10nm basis(Fanatec CSL DD, Moza R9) heb ik dit fenomeen niet echt opgemerkt.
Compatibiliteit
De TR8 is compatibel met alle eersteklas sim-racing randapparatuur op de markt. Je kunt krachtige bases, zoals de Podium DD2, zonder het minste probleem bevestigen. Het chassis is erg stijf en kan de 25 nm koppel van deze basis aan.
Hetzelfde geldt voor de crankstellen: de steun is versterkt om 180 kg kracht te weerstaan op een laadcel. Bovendien heb je een reeks bevestigingspunten, of het nu voor de liggende achtervork, het crankstel, het zadel, de monitor of de versnellingspook/handrem is.
De TR8 is echt een eersteklas cockpit die al je favoriete sim-raceproducten en randapparatuur met een glimlach verwelkomt.

Waar voor je geld
Alleen al het chassis van de TR8 kost € 659 bij de Trak Racer. Voor deze prijs krijg je geen stoel of monitorsteun. Eerlijk gezegd is het een eersteklas cockpit, een beetje duur, maar de prijs meer dan waard. De prijs-kwaliteitverhouding van TR8 is gewoonweg uitstekend en je zult moeite hebben om iets beters te vinden voor minder dan €700.
Mijn oordeel
Ik ben gek op de TR8. Het is een minimalistisch chassis, zeer robuust (behalve met een groot scherm achterop) en geschikt voor alle rijders, van amateurs tot de meest professionele. Voor minder dan €660 krijg je een cockpit die praktisch alles bevat wat je nodig hebt om te simracen – nou ja, bijna alles, want je moet een stoel en een monitorhouder kopen als je die wilt. In elk geval ben ik het eens met deze cockpit, die zowel solide en zeer aanpasbaar als prachtig is.
0 reacties