Selecteer een pagina
Trak Racer TR120

Trak Racer TR120 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Trak Racer TR120

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Gebruik van geprofileerd aluminium voor de structuur
  • Zeer aanpasbaar chassis

Nadelen

  • Alle media kunnen worden aangepast en zijn onderhevig aan kosten

Onze beoordeling: 9.7/10

Tegenwoordig zijn er verschillende sim-racing spelers, vooral als het gaat om randapparatuur en chassis. De grote namen in het spel zijn bedrijven die al meer dan 20 jaar bestaan, zoals Fanatec, Logitech, Thrustmaster en de lijst gaat maar door. Het moet gezegd worden dat simracen een sector is die sterk afhankelijk is van de ervaring die fabrikanten hebben opgedaan, en hoe meer ervaring je hebt, hoe meer gewicht je in de schaal legt in het spel.

In de chassismarkt is het precies hetzelfde: als je vele jaren ervaring hebt, kun je profiteren van technologieën, innovaties en fabricagemethoden voor cockpits waarmee je je kunt onderscheiden van de massa. Belangrijke spelers op de cockpitmarkt zijn Playseat, Volgende niveau, Trak Racer en andere merken met evenveel ervaring als de merken die ik net heb genoemd. Professionele racers zullen je vertellen dat de beste waarschijnlijk is PlayseatEn misschien hebben ze wel gelijk. Uitdagers zoals Trak Racer deden zo’n 15 jaar geleden echter hun intrede en hebben sindsdien kwaliteitsproducten gemaakt.

De Trak Racer catalogus bevat de TR120 een zeer aanpasbare middenklasse cockpit. Hieronder laat ik je kennismaken met dit chassis, bespreek ik de sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit

  • 120 mm x 40 mm geprofileerd aluminium frame
  • Zeer aanpasbare cockpit wat betreft accessoires en bevestigingspunten voor liggende achtervorken, crankstellen, monitoren en shifters
  • Afmetingen: 660 mm breed, 1133 mm hoog en 1445 mm lang
  • Montagekit en alle schroeven en bouten inbegrepen bij de TR120
  • Compatibel met een groot aantal Direct Drive-voeten op de markt

 

Ontwerp

Het ontwerp van de TR120 is niet zo uniek, aangezien het alles bevat wat momenteel beschikbaar is in middenklasse cockpits. Praktisch gezien is het heel vierkant, sober en behoorlijk succesvol wat mij betreft.

De kleur zwart domineert de TR120met hier en daar rode strepen en de merklogo’s. Hij is ingetogen, elegant en vooral veelzijdig. Het gestroomlijnde aluminium chassis geeft het apparaat karakter, maar zorgt ook voor een grote stevigheid en een ontwerp dat niet opvalt in de massa. In principe is de TR120 lijkt veel op andere chassis op de markt, maar ziet er toch goed uit.

Trak Racer TR120

Productie en afwerking

Trak Racer gebruikte 120 x 40 mm geprofileerd aluminium voor de gehele structuur van de TR120structuur, waardoor het zowel stijfheid als een goede basis heeft om het koppel en de krachten van de verschillende high-end sim-racing randapparatuur te absorberen.

De afwerking is gewoonweg voorbeeldig. Geprofileerd aluminium is aluminium vierkantjes die je in vormen zaagt, met verbindingen om ze aan elkaar te bevestigen. Trak Racer heeft uitstekend werk geleverd met deze knooppunten, door gebruik te maken van op de millimeter gesneden onderdelen, wat de algehele kwaliteit van deze cockpit versterkt. Op het gebied van bouwkwaliteit en afwerking is de jarenlange ervaring van Trak Racer duidelijk zichtbaar op de TR120.

Ik heb geen fabricagefouten opgemerkt bij deze cockpit, of het nu de matzwarte verf was, de steunen die allemaal naar wens verstelbaar zijn of de stoelrails. De laatste is identiek aan die in auto’s.

 

De cockpit gebruiken

Gezien de grootte, vorm en standaard rijpositie van de TR120De cockpit is duidelijk gericht op GT-wedstrijden of zelfs ‘standaard’ rijden. In principe is het een chassis voor elke sim-racer, maar ook een chassis dat perfect past bij liefhebbers van eenzitterracen.

De TR120 is geschikt voor coureurs in de topdiscipline van de motorsport dankzij een reeks steunen die beschikbaar zijn in de optiecatalogus, waaronder een steun voor omgekeerde crankstellen en een crankstelplaat die in verschillende hoeken kan worden gekanteld.

Hoewel de TR120 is niet ontworpen met F1 in gedachten, maar je kunt deze cockpit aanpassen aan vrijwel elke motorsport. Je hoeft alleen maar in je zak te tasten en de verschillende onderdelen uit de Trak Racer-catalogus toe te voegen, en dat is het grootste minpunt van het chassis.

Wat betreft sim-racing randapparatuur, ben ik blij jullie te kunnen vertellen dat de TR120 is geschikt voor vrijwel alles wat er op de markt verkrijgbaar is, of het nu gaat om liggende achtervorken (Fanatec, Simagic, etc.), pedalen, shifters/handremmen of zelfs monitoren met de juiste bevestigingen. Bovendien kun je kiezen uit een reeks beugels, uiteraard afhankelijk van de randapparatuur, om zoveel mogelijk rijders en vooral hun rijstijl tegemoet te komen. Op dit punt is het gewoon perfect, en dat is wat Trak Racer onderscheidt van de andere cockpitmerken op de markt.

Trak Racer TR120

Sensatie in het spel

Ik wil het nu hebben over hoe de TR120 van Trak Racer. Voor een product uit het middensegment dat vooral gericht is op semi-professionele klanten, is de TR120 is een goede kuip, solide, stijf en redelijk concurrerend geprijsd.

Wat het gevoel betreft, ben ik blij te kunnen zeggen dat dit chassis daar meer dan genoeg van levert, zelfs als je een topklasse setup hebt. Het moet gezegd worden dat het geprofileerde aluminium het een stijve en stabiele basis geeft, zonder beweging op welke as dan ook. Le TR120 heeft een aantal rijposities die allemaal traploos verstelbaar zijn, of het nu gaat om de basissteun, het crankstel of de versnelling/handrem (optioneel).

Voor de basis heb je 5 ondersteuningsopties die plaats bieden aan verschillende randapparaten, waardoor je een breed scala aan producten hebt. Het chassis is overigens zeer solide en kan met gemak de krachtigste basissen aan, zoals de DD2 podium van Fanatec. Wat de pedalen betreft, heb je 3 (gratis) ondersteuningsopties, waarvan er één omgekeerd is. Helaas moet je voor elke aangepaste functie betalen. Dit betekent dat de TR120 De TR120 wordt geleverd in een standaardconfiguratie en als je een specifieke configuratie wilt (afhankelijk van je randapparatuur bijvoorbeeld), zul je diep in de buidel moeten tasten, behalve voor de pedalboardondersteuning, die gratis is.

Wat de stoelen betreft, is er een rail aan de onderkant waarmee je de afstand tussen jou en het stuurwiel kunt aanpassen. Le TR120 bevat geen glijders waarmee de kuipstoel achterover kan worden gezet, dus je bent beperkt tot een gekozen type stoel. Bovendien zijn sommige modellen van de fabrikant niet erg stevig (de GT-stijl bijvoorbeeld), wat een lichte nasmaak achterlaat op een cockpit die al gauw €1.000 kost, inclusief stoel.

 

Compatibiliteit

Sinds de TR120 is verkrijgbaar met een reeks bevestigingsopties, zodat hij compatibel is met alle sim-race-randapparatuur op de markt, van liggende achtervorken en pedalen tot versnellingspoken en handremmen. Het is echt uitgebreid en je zult gemakkelijk vinden wat je zoekt.

Voor de stoelen geldt min of meer hetzelfde: de rail is standaard en is geschikt voor verschillende stijlen kuipstoelen, van Trak Racer of andere merken.

Trak Racer TR120

Waar voor je geld

De basis TR120 kost €639, wat niet erg duur is als je kijkt naar de bouwkwaliteit, de aandacht voor detail en de aanpasbaarheid. Voor bijna €640 zou ik zeggen dat het waar voor je geld is, maar pas op! De rekening wordt snel hoog als je ervoor kiest om meerdere steunen te kopen, die een fortuin kunnen kosten (tot €480).

 

Mijn oordeel

Trak Racer heeft hard toegeslagen met de TR120 in de basisversie. De prijs is concurrerend, zelfs agressief, de bouwkwaliteit is voorbeeldig en de aanpassingsmogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.

Voor €639 voor de standaardversie of €659 voor een specifieke voetstandaard, zal het moeilijk zijn om iets beters op de markt te vinden in termen van stijfheid, flexibiliteit en bouwkwaliteit. Natuurlijk moet je de kuipstoel zelf kopen, maar er zijn een aantal goedkope opties waarmee je een chassis hebt dat net geen € 1.000 kost. Persoonlijk steun ik de TR120 voor pro en semi-pro rijders.

 

Trak Racer TR120

Trak Racer TR120

Stevig, zeer verstelbaar apparaat

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

RSeat S1 : Test en beoordeling

RSeat S1 : Test en beoordeling

Er zijn veel cockpit en chassis modellen op de sim-racing markt, maar ze zijn niet allemaal van zeer hoge kwaliteit,...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar