Selecteer een pagina

ClubSport Racing Wheel F1 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

ClubSport Racing Wheel F1

Voordelen

  • F1-stijl stuurwiel
  • Uitstekende afwerking en bouwkwaliteit
  • DD-basis met 15 nm constant koppel

Nadelen

  • Alleen verkrijgbaar in 2-pallet versie in voorraadconfiguratie
  • Technisch alleen compatibel met PC en Playstation

Fanatec is zonder twijfel een van de bekendste merken in sim-racing, en de reden is heel simpel: met meer dan twintig jaar in de industrie en een uitgebreide en diverse productcatalogus, is de Duitse gigant de go-to-go voor racers die willen beginnen met virtueel autoracen.

Het merk heeft veel fans over de hele wereld, waaronder beginnende, amateur- en professionele virtuele piloten. Het moet gezegd worden dat de Fanatec catalogus geschikt is voor alle soorten rijders, of ze nu competitief of ervaren zijn, en voor alle budgetten. Het is makkelijk om kwaliteitsproducten te vinden die niet zoveel kosten, maar de catalogus van Fanatec bevat randapparatuur die je een arm en een been kost.

Onder de bundels die het Duitse merk aanbiedt, hebben we het ClubSport Racing Wheel F1 die een bijna compleet pakket vormt, met een Direct Drive-basis die een constant koppel van 15 nm levert en een carbonstuur in Formula- en GT-stijl. Met een ontwerp dat grotendeels is geïnspireerd door autosport – en terecht, want dit stuur is officieel gelicenseerd voor F1 – zal deze bundel een must-have zijn voor pure liefhebbers van eenzitter op Playstation/PC. In wat volgt zal ik je kennis laten maken met dit product, de sterke en zwakke punten ervan opnoemen en je mijn mening erover geven.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Stuurwiel van koolstofvezel met een diameter van 27 cm
  • Officieel stuur met F1-licentie
  • ClubSport DD+ basis met 15 nm constant koppel
  • Stuur dat compatibel is met PC en Playstation
  • Aluminium QR2 achteraan
  • Klein LED-scherm van één inch met RevLED
  • Afwerking van gesmeed koolstofvezel in blauw
  • 11 knoppen, 2 draaischakelaars, 3 encoders, 1 joystick en 1 FunkySwitch
  • 2520° draaihoek, met elektronische regeling
  • Eersteklas leren handgrepen
  • 2 magnetische peddels achter

 

Ontwerp

Laten we beginnen met het ontwerp van deze gloednieuwe F1 bundel van Fanatec. Het stuurwiel is min of meer hetzelfde als dat van de ClubSport Formula V2.5, met uitzondering van de gebruikte materialen en de knoppen. In plaats van stickers en een flitsend totaalontwerp met een combinatie van rood en koolstofvezel, is het ClubSport F1-stuurwiel soberder. De voorplaat is gemaakt van gesmeed koolstofvezel met blauwe accenten en de stickers zijn nu in het wit. Het is erg mooi, veel minimalistischer nu.

Het basismodel is de ClubSport DD+, volledig in zwart, met een blauwe streep achteraan. Dit apparaat is eenvoudig en lijkt erg op de CSL DD, die er in feite op geïnspireerd is.

 

clubsport racing F1 afbeelding 2

Assemblage op maat

Het stuurwiel is uitgerust met de gloednieuwe aluminium QR2, die uiteindelijk de QR1 zal vervangen op alle Fanatec stuurkolommen en stuurwielen. Het is heel eenvoudig te installeren: trek aan de ring, plaats het vliegwiel, let op de verbindingspennen en laat de ring los zodra het wiel vastzit, of sla het trekken aan de ring over en forceer het vliegwiel een beetje op zijn plaats.

Wat de basis betreft, deze spuugt een constant koppel van 15 nm uit, dus hij zal op een chassis geïnstalleerd moeten worden, of op zijn minst op een stevige stuursteun. Natuurlijk beweert Fanatec dat DD+ compatibel is met Klemtafels van het merk, maar ik zou deze bevestigingsmethode helemaal niet gebruiken als ik jou was. De kracht van de motor is genoeg om het meubilair te beschadigen en veroorzaakt in de meeste gevallen ook verbuiging en instabiliteit.

 

Productie en afwerking

Voor de DD+ gebruikt Fanatec aluminium voor de basisbehuizing, met koelribben voor de motor en elektronica. Er zit trouwens geen ventilator in de basis, dus er is geen parasitair geluid. De afwerking is perfect, met alle onderdelen op één lijn zonder gaten of spleten ertussen.

Hoewel het stuur gebaseerd is op een eerder Fanatec-model, heeft het merk de afwerking voor deze nieuwe bundel geüpgraded. Daarom is 5 mm gesmeed koolstofvezel gebruikt voor de voorplaat, met een aluminium structuur aan de achterkant (achterplaat). De afwerking van alle elementen van het stuurwiel is voorbeeldig, van de knoppen en stickers tot de lederen handgrepen en de QR2: alles is smetteloos.

 

Aan de slag met de bundel

Het F1-stuur heeft een diameter van 27 cm, wat een beetje klein is. Toch is hij door zijn iets kleinere formaat goed in de hand te houden, met name wat betreft ergonomie. Alle bedieningselementen, of het nu knoppen, schakelaars, encoders of paddles zijn, zijn netjes gerangschikt op het stuurwiel, waardoor ze gemakkelijk te gebruiken zijn in de volledige race-modus. Je handen zullen nooit de handgrepen van dit stuur verlaten en je zult alle knoppen erop kunnen bereiken. Het enige nadeel zijn de pallets. Er zitten er 2 achteraan, wat nadelig kan zijn voor sommige rijders die Launch Control, de koppeling aan het stuur, enzovoort willen hebben. Fanatec biedt natuurlijk ook een Podium palletmodule, maar die kost ongeveer €180. Is het de moeite waard om te kopen? Dat hangt af van je behoeften en je budget.

clubsport racing F1 afbeelding 3

Sensaties tijdens het spelen

Eerst en vooral is de ClubSport DD+ een nieuw basismodel dat enkele maanden geleden werd gelanceerd. Ook al is dit product technisch gezien nieuw, we mogen de ervaring die Fanatec in de loop van zijn min of meer 20-jarige bestaan heeft opgedaan, niet verloochenen.

Deze basis ontwikkelt 15 nm aan constant koppel, iets wat je niet vaak vindt op randapparatuur van concurrenten, maar dat is veel beter dan piekvermogen. Wat feedback betreft, die is gewoon uitstekend, maar alleen als je de tijd hebt genomen om de basis goed te configureren met betrekking tot alle parameters. De ClubSport DD+ is geen Plug & Play-basis, zoals de CSL DD dat min of meer wel is.

Je voelt alle informatie die de auto doorgeeft, zowel de lichte als de zware details, en dat alles met uitstekende feedback. Bovendien kun je met 15 nm koppel clippen vaarwel zeggen met praktisch elk stuur dat Fanatec te bieden heeft, zelfs het zwaarste.

Het F1-stuur voldeed aan mijn verwachtingen en was het vooral waard om gekoppeld te worden aan de ClubSport DD+. Hoewel hij meer neigt naar de stevige vliegers dan naar de vedergewichten, voel je de extra grammen helemaal niet omdat de basis er krachtig genoeg voor is.

 

Compatibiliteit

Deze bundel is compatibel met alle randapparatuur en andere accessoires die momenteel verkrijgbaar zijn bij Fanatec, waaronder cranksets, brackets, shifters, handremmen, stuurwielen met QR2 Wheel Site, enzovoort. Vrijwel de hele catalogus is opgenomen zonder het minste probleem.

Wat sim-racetitels betreft, kon ik het uitproberen op AC, ACC en rFactor, en alle drie werkten ze er perfect mee. En tot slot de platforms: op papier heb je compatibiliteit met pc en Playstation, maar technisch gezien kun je de basis ook op Xbox draaien, mits je een stuur hebt dat compatibel is met die console. Aan de andere kant zul je hier en daar wat haperingen hebben, afhankelijk van de titel meestal.

 

clubsport racing F1 afbeelding 1

Waar voor je geld

Deze bundel kost bijna € 1.300 op de Fanatec website. Het is zeker duur, maar tegelijkertijd zijn er echt geen concurrenten voor de ClubSport DD+, tenminste niet op consoles. De bouwkwaliteit is duidelijk zichtbaar, met eersteklas materialen voor het stuurwiel (gesmeed koolstofvezel) en een onderstel dat gewoon fantastisch aanvoelt. Ik zou zeggen dat het ClubSport Racing Wheel F1 waar voor je geld biedt.

 

Mijn oordeel

Fanatec heeft weer toegeslagen met deze gloednieuwe F1 bundel voor PC en Playstation. Met zijn minimalistische ontwerp, uitstekende force feedback en onberispelijke afwerking is deze bundel wat mij betreft een echte banger. Het enige grote nadeel is het feit dat het stuurwiel slechts 2 peddels achter heeft, wat het gebruik in GT- of duurraces zal beperken. Aan de andere kant maakt het stuur deel uit van het ClubSport-gamma en heb je de optie om de peddels te upgraden met een module die er 6 biedt. Met bijna €200 is hij niet goedkoop, maar de prestaties zijn onbetaalbaar.

gt dd pro

ClubSport Racing Wheel F1

Het beste F1-stuur in 2024

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESAvantages Plusieurs commandes entièrement paramétrables Finition et matériaux prémiums Excellente ergonomie...

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KSAvantages Volant prémium pour la Formula Structure en métal 4 palettes à l’arrière magnétiques Inconvénients...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar