FANATEC BMW M4 GT3
Voordelen
- Gesmede koolstofvezelstructuur
- BMW stuurwiel, ontwikkeld voor de M4 GT3
- Uitstekende ergonomie
- QR2 Pro
Nadelen
- Zeer hoge prijs voor een stuurwiel
- Niet compatibel met Xbox
Onze beoordeling: 9.7/10
Fanatec wordt al jaren beschouwd als de go-to-go voor iedereen die een sim-racing setup wil bouwen. Het moet gezegd worden dat het Duitse merk hard heeft gewerkt om deze status te bereiken, met name door het assortiment sim-racing randapparatuur uit te breiden.
De catalogus van de Duitse sim-racegigant is onderverdeeld in 3 series: de CSL voor instappers en zondagsrijders, de ClubSport voor amateurs en semi-professionele rijders, en de Podium voor de elite. Zoals je je kunt voorstellen, gaat de prijs hand in hand met het bereik, en dat geldt voor alle producten die Fanatec verkoopt.
Het Duitse merk staat bekend om zijn ecosysteem van eindeloze producten, vooral wielen. De catalogus van wielen bevat meer dan 50 items, verdeeld over de 3 assortimenten, en het is duidelijk dat je iets zult vinden dat bij je past. Bovendien zijn veel van de wielen officieel gelicentieerd of partner van prestigieuze automerken zoals Sparco, Porsche en BMW.
Over dat laatste gesproken, Fanatec heeft de divisie M van de Beierse fabrikant een specifiek stuurwiel dat wordt gebruikt voor simracen, maar ook op de M4 GT3’s die racen in de competitie. Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat een dergelijke alliantie tot stand is gekomen en dat er tegelijkertijd een stuurwiel van een dergelijk kaliber is geproduceerd: de Fanatec BMW M4 GT3. In wat volgt laat ik je kennismaken met dit stuur en vertel ik je wat ik ervan vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur compatibel met Playstation en PC
- 12 verlichte knoppen, 2 draaischakelaars, 2 knoppen op de achterkant van het stuur en 3 encoders
- 2 magnetische peddels van koolstofvezel met Push-Pull-configuratie en 2 analoge peddels
- Volledige gesmede koolstofvezelstructuur
- OLED-scherm van één inch
- 308 mm diameter met een rechthoekige vorm
- QR2 Pro aan de achterkant
- Gewicht ongeveer 1,5 kg
Ontwerp
Het design van de M4 GT3 is erg race-achtig, en ook erg mooi moet ik zeggen. Voor de structuur is gesmeed koolstofvezel gebruikt, waardoor het ontwerp adembenemend is. Het is meer dan mooi: het is prachtig.
De vrij rechthoekige vorm van het stuurwiel is zeer kenmerkend voor raceauto’s, vooral GT3’s. Het BMW logo staat in het midden, omringd door encoders die verlicht zijn, net als de knoppen.
Aan de achterkant van de M4 GT3 is het niet zoals bij de andere stuurwielen van Fanatec, waar je een achterplaat hebt die aan de stuurwielstructuur is vastgeschroefd. Op de M4 GT3 is alles uit één stuk en dat is wat je mag verwachten van een stuurwiel van dit kaliber.
Assemblage op maat
Er zijn twee versies van de M4 GT3 montage: de eerste gebruikte de QR1 in goud toen het stuurwiel zo’n 2 jaar geleden werd uitgebracht. Maar sinds de release van de QR2 Pro heeft Fanatec de Quick Release van de M4 GT3 geüpgraded.
Het stuurwiel kan dus op elke basis met de QR2 Base Side gemonteerd worden, gewoon door aan de ring te trekken en het stuurwiel in de gleuf te steken. De pinnen zitten echter nog steeds in de QR2, dus je moet voorzichtig zijn als je het stuur op zijn plaats zet. Deze nieuwe Quick Release van Fanatec is veel beter dan de oude, vooral qua beweging. Maar dan kunnen pinnen problemen veroorzaken, en vooral schade aan randapparatuur.
Productie en afwerking
Dit is een product waarvan de volledige structuur bestaat uit gesmede koolstofvezel. Van de voorkant tot de achterplaat en de peddels, alles is van gesmeed koolstofvezel. Deze materiaalkeuze werd ingegeven door het simpele feit dat dit stuurwiel wordt gebruikt in BMW M4 GT3 racewagens. Het is geen replica op schaal, nee. Het is een stuur dat in samenwerking met BMW is ontwikkeld voor de GT3-auto’s en ook voor sim-racing.
De structuur is ultrasterk, ontworpen om het misbruik van de autosport aan te kunnen. En wat de afwerking betreft, die is ultra-premium (net als de prijs, en ik waarschuw je, die zal je verrassen).
De afwerking is puur Fanatec, met een vleugje BMW. Met andere woorden, hij is fantastisch afgewerkt, premium in elk opzicht. De handvatten zijn niet gemaakt van alcantara of leer, maar van een materiaal dat een zeer hoge mate van grip biedt en geen onderhoud nodig heeft.
Omgaan met het stuurwiel
De diameter van de M4 GT3 is net geen 31 cm (30,8 om precies te zijn), met een vorm die zeer kenmerkend is voor GT3-stuurwielen. Daardoor is het heel eenvoudig om ermee overweg te kunnen, vooral als je ziet hoe de besturing is geplaatst.
Aan de voorkant zitten 12 knoppen verspreid over je duimen, waardoor ze gemakkelijk bereikbaar zijn tijdens het hardlopen. Ter hoogte van je indexen hebben we nog 2 andere knoppen en ook 4 peddels aan de achterkant van het stuur, waaronder 2 magnetische.
Er zijn 2 draaischakelaars boven de hendels en 3 encoders op het frontpaneel. De ergonomie van de M4 GT3 is uitstekend, wat je zou verwachten van een stuurwiel dat wordt gebruikt in de competitie op de BMW M4 GT3.
Sensaties tijdens het spelen
Als het M4 GT3-stuur eenmaal op zijn plaats zit, probeer het dan niet te installeren op iets anders dan een Podium DD2, of op zijn minst een DD1, want dit juweeltje is ontworpen voor maximale rijsensaties. Dus het is of een Podiumbasis of niets. Dus als je eenmaal het stuur hebt geïnstalleerd en ingesteld (als je dat wilt natuurlijk), ga je de circuits van de wereld op met auto’s uit de GT3-klasse voor een maximale onderdompeling.
Qua gevoel is het uitstekend en ik zou eerlijk gezegd niets minder verwachten van een stuur als dit. Hoewel de Podium DD2-basis het meeste werk verzet, levert de M4 GT3 ook een grote bijdrage dankzij zijn voorbeeldige stijfheid. Bovendien is het zo intuïtief in het gebruik dat je altijd zult kunnen smashen, zonder een zweem van verwarring bij het selecteren van een opdracht.
Het materiaal op de handgrepen geeft je een zeer goede grip, zonder dat je handen gaan zweten. Ik zeg niet dat racehandschoenen nodig zijn om dit stuur te besturen, maar het door Fanatec gekozen materiaal kan zowel met als zonder handschoenen worden gebruikt, en ook gedurende langere periodes, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Thrustmaster SF1000, waar racehandschoenen nodig zijn om te voorkomen dat je gaat zweten en het stuur na het douchen in een badkamer verandert.
Compatibiliteit
Dit stuurwiel is compatibel met alle Fanatec basissen, op voorwaarde dat je de juiste QR Base Side hebt. Ik zeg dit omdat de M4 GT3 werd opgewaardeerd met de QR2 toen die er kwam. De eerste versies van het stuur hadden de QR1 in goud, dus je moest de QR1 Base Side hebben om het op een basis te bevestigen. Simpel gezegd: als je hem nu nieuw koopt, krijg je de QR2 Pro. Maar als je kiest voor een tweedehands stuur, kan het zijn dat de QR1 erbij zit.
Wat sim-racetitels betreft, kun je dit stuur gebruiken voor alle titels die beschikbaar zijn op pc en Playstation 4/5.
Waar voor je geld
De prijs van de BMW M4 GT3 op de Fanatec website is €1.499,95, wat het het duurste stuurwiel maakt dat ik ken. De prijs-kwaliteitverhouding is eerlijk gezegd niet goed, vooral omdat de catalogus van het Duitse merk vol staat met uitstekende instapproducten tegen veel lagere prijzen.
Mijn oordeel
De M4 GT3 is duidelijk een elitair stuur, ontworpen om te voldoen aan de sim-racing en racewensen van een heel specifiek, en ook klein, publiek. Laten we eerlijk zijn: voor € 1.500 kun je een complete set-up van Fanatec kopen, als je winkelt in de ClubSport. Maar de mensen die zich een stuurwiel van € 1.500 kunnen veroorloven, zijn op zoek naar de wow-factor, de uitzonderlijke factor, de unieke factor en vooral de concurrentiefactor.
Toegegeven, het aantal kopers is zeer beperkt, maar het bestaat wel. Fanatec zal deze stuurwielen niet per emmer verkopen, maar er is altijd wel een autoliefhebber te vinden die ze wil hebben, of ze nu in de woonkamer of op het circuit racen.











0 reacties