Op Gamescom zijn het meestal de ontwikkelstudio’s en uitgevers van videogames die de sterren van de show zijn. Je vindt er de volgende titels die worden aangekondigd, DLC en een heleboel nieuws dat op de een of andere manier te maken heeft met videogames op consoles, pc en ook handhelds (Switch, Steam Deck, enz.).
Maar waar wij in geïnteresseerd zijn, is sim-racing. Dit jaar kwam het als een aangename verrassing toen Thrustmaster indirect aankondigde dat het zijn plaats in sim-racing wilde heroveren. Met haar eerste Direct Drive-basis, de 818, wilde Thrustmaster marktaandeel winnen in het DD-segment, maar wat mij betreft sloeg het de plank mis. Heeft Thrustmaster geleerd van zijn fouten? Nou, met de twee producten die dit jaar op de Gamescom werden ‘gepresenteerd’, lijkt het daar wel op.
Thrustmaster op Gamescom: een upgradebaar pedaalbord en een nieuwe Direct Drive base voor Playstation en PC, met de slogan Drive Into The New Era
Laten we beginnen met de pedalen. Het heet de Raceline Pedals LTE en het is bedoeld om het gat op te vullen dat momenteel bestaat in het Thrustmaster assortiment. Het ontwerp is vrij minimalistisch, met een metalen structuur, 2 pedalen en een veerweerstandssysteem.
LTE staat gewoon voor “Long-Term Evolution”, zoals mobiele operators 4G noemden en nog steeds noemen. Het principe is vrij eenvoudig, maar ik vind het veelbelovend. Je hebt het standaard crankstel met twee pedalen en Hall-sensoren, ook twee verwisselbare en verstelbare veren, met een vrij eenvoudige elastomeer voor de rem, en het geheel is te upgraden.
Het grote voordeel van dit pedalboard ten opzichte van de huidige Thrustmastrer-serie, en ook ten opzichte van de concurrentie, is de upgradebaarheid. Je kunt het upgraden met kits, waaronder een Load Cell die gepland staat voor 2025. Qua gevoel is hij helemaal niet slecht, beter dan een T3PA. Prijs en beschikbaarheid zijn nog niet bekendgemaakt.
Wat de Direct Drive-basis betreft: die heb ik kunnen uitproberen, maar als het ware achter een gordijn. Ik heb er geen technische informatie over en ik heb het niet eens met mijn eigen ogen gezien. Ik heb alleen rondjes kunnen rijden met GT7 op de PS5 en ACC op de PC, en de sensaties waren uitstekend, veel beter dan een T-GT.
Voor het koppel zou ik iets onder de 8 nm verwachten. Aan de andere kant was ik verrast door het detailniveau van de aandrijfas. Over de aandrijfas gesproken, Thrustmaster lijkt de QR te hebben geüpdatet, die naar mijn mening robuuster is.
Als deze nieuwe, onbekende basis goed is gepositioneerd in termen van kracht en vooral prijs, weet ik zeker dat het een grote hit wordt in het Direct Drive instapmodel. Het enige wat we nu kunnen doen is wachten op nieuws over de nieuwe producten van Thrustmaster.
0 reacties